Hej Jag får felrapport från mitt grafikkort! Hjälp fort !

Permalänk
Medlem

Hej Jag får felrapport från mitt grafikkort! Hjälp fort !

Som sagt. Ibland när jag spelar (Heroes of newerth) så stängs spelet av och skärmen blir svart 2 sekunder och sedan kommer jag till bakgrunden och detta meddelande kommer upp i högra hörnet : "Grafikdrivrutinen Nvidia Windows kernel mode driver version 327,23 slutade svara och har återställts. Vad är detta för något fel ? Ibland så vill datorn inte starta.... Detta oroar mig !
Jag har dock ett gammalt grafikkort : Nvidia Geforce GT 240.

Hjälp snabbast som möjligt tack !

Permalänk
Medlem

Uppkommit sen du bytt drivrutin till grafikkortet? prova annan version av drivrutinen. Typ, föregående som matchar ditt grafikkort och ditt operativsystem.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt detta många gånger! har testat uppdatera och återställa gammal drivrutin

Permalänk
Medlem

kikat temperaturer på alla komponenter ?
om inte ladda då ned HW monitor och kika vad allt visar på både processor och grafikkort främst...
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.23-setup.exe

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Derzerk:

Jag har försökt detta många gånger! har testat uppdatera och återställa gammal drivrutin

Då kan det var a så att det ev behöver bakas i ugn?! Det ä väldigt vanligt med dessa "fel" på nVidias kort från 8xxx serien och en bit framåt däribland även 2xx serien.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej jag har Speedfan som visar värmen på mina komponenter. Den högsta värmen jag har är 51grader. Det är "temp2"

Permalänk
Medlem

"Jalle64" Bakas i ugn ?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Oj, aldrig hört talas om detta. Men är det säkert att det löser just mina problem ?

Permalänk

Hade det problemet för några år sedan. Brukar lösas "enklast" med en ominstallation.

Permalänk
Medlem

Så jag ska ominstallera grafikkortet ? Hur ska jag gå till väga ? Gå in på Enhetshanteraren och sedan bildskärmskort och sen avinstallera/ominstallera?

Permalänk

Ominstallera Windows Inge höjdare, jag vet..

Permalänk
Medlem

Ojsan..Nå. Det suger ganska hårt men jag har väl inget val. Ska bara kolla upp lite först så det inte finns något bättre sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Derzerk:

Oj, aldrig hört talas om detta. Men är det säkert att det löser just mina problem ?

Som vanligt är ingenting säkert. Med tanke på att du antagligen inte har någon garanti kvar på kortet är detta en ev fungerande sådan om inte en windowsominstallation gör jobbet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derzerk:

"Jalle64" Bakas i ugn ?

Bakas i ugn är en teknik där du snabbt värmer upp kortet och låter det sedan svalna. Detta kan få kort att starta igen.

Skrivet av Derzerk:

Oj, aldrig hört talas om detta. Men är det säkert att det löser just mina problem ?

Eftersom det inte är säkert att det ens är kortet som är problemet eller att det ens går att fixa så Nej.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Derzerk:

Som sagt. Ibland när jag spelar (Heroes of newerth) så stängs spelet av och skärmen blir svart 2 sekunder och sedan kommer jag till bakgrunden och detta meddelande kommer upp i högra hörnet : "Grafikdrivrutinen Nvidia Windows kernel mode driver version 327,23 slutade svara och har återställts. Vad är detta för något fel ? Ibland så vill datorn inte starta.... Detta oroar mig !
Jag har dock ett gammalt grafikkort : Nvidia Geforce GT 240.

Hjälp snabbast som möjligt tack !

Det symtomet har jag också haft på mitt GTX 580 och jag "löste" problemet genom att höja volten till grafikkortet eller alternativt sänka clocken. Dock så har min dator alltid startat.

Permalänk
Medlem

Ok! Hur Höjer jag volten / sänka clocken ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derzerk:

Ok! Hur Höjer jag volten / sänka clocken ?

Via program såsom MSI Afterburner.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

skulle lagt några hundralappar på ett nytt grafikkort. för en 500 lär du få betydligt bättre än vad du har nu

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Japp, funderar på att skaffa en ny dator istället har haft den här i fyra år.