Köpråd, något att kolla film på.

Permalänk

Köpråd, något att kolla film på.

Hej!

Jag har börjat tröttna på alla tråkiga raster på jobbet och tänkte att jag skulle införskaffa mig något så jag kan kolla på film. Tyvärr så har jag ingen koll men jag antar att det är någon typ av surfplatta man köper då? Något som finns att rekommendera till mig som enbart är ute efter att kolla på filmer och serier?

Tack på förhand!

Permalänk

Kan rekomendera en iPad, antingen en fullstor på 9,7" eller en mini på 7,9".
Har en av varje och dom är riktigt fina och fungerar klockrent!
Riktig bra byggkvalité och gillar ios.

Det bästa för dig är nog att du går ut i handeln och känner på olika märken och typer av alla de slag. Vill du ha något med samma plattform som din telefon? Kommer du inte göra något mer alls på den?

Permalänk
Medlem

Vad jobbar du med? Långa raster? En stor smartphone borde fungera bra

Permalänk
Inaktiv

Köp inte en ipad! Det suger om du inte gillar att konvertera och skit. Jag har en själv.. Skulle rekommendera en med android på. Då äre bara tanka och slänga in på minneskortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Köp inte en ipad! Det suger om du inte gillar att konvertera och skit. Jag har en själv.. Skulle rekommendera en med android på. Då äre bara tanka och slänga in på minneskortet!

Snacka om förutbestämda åsikter.

Jag tycker om min iPad. Netflix funkar riktigt bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Snacka om förutbestämda åsikter.

Jag tycker om min iPad. Netflix funkar riktigt bra också.

Skaffa bara appen som kallas AVplayerHD. Det är drag and drop då med. Klara de mesta formaten

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Köp inte en ipad! Det suger om du inte gillar att konvertera och skit. Jag har en själv.. Skulle rekommendera en med android på. Då äre bara tanka och slänga in på minneskortet!

Det är precis lika enkelt på en iPad, skaffa appen som föregående talare sa, avplayerhd och du kan kolla på typ alla format, bara föra över och kolla på.

Permalänk
Testpilot

Skaffa något som klarar MKV så blir du glad! (:

Kan varmt rekommendera Asus Transfomer eller någon Samsung platta.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Inaktiv

Så vitt jag vet klarar ingen app på appstore mkv. Förutbestämda åsikter? Lol. Har haft en ipad i 3 år nu. Tror jag börjar få en känsla för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Så vitt jag vet klarar ingen app på appstore mkv. Förutbestämda åsikter? Lol. Har haft en ipad i 3 år nu. Tror jag börjar få en känsla för det

Finns ett antal appar till iOS som klarar mkv utan problem.

T.ex. AVplayer; https://itunes.apple.com/se/app/avplayer/id395680819?mt=8

Permalänk

Behöver inte ens ha internet på plattan, tänker slänga in någon film från datorn bara. Vet inte riktigt varför folk skriver om appar, är inte direkt "inne i tiden" när det kommer till sånt. Som sagt, vill bara lägga in filmer/serier från datorn till plattan och kolla. Simpelt.
För övrigt så har jag har en gammal skit mobil, använder den bara för att ringa och smsa.

Permalänk
Medlem

Vad har du för jobb?
Som svar på din fråga, skaffa en padda/smartphone och lägg in filmer bara. Snabbast går det nog att streama från typ swefilmer

Permalänk
Skrivet av Infidence:

Behöver inte ens ha internet på plattan, tänker slänga in någon film från datorn bara. Vet inte riktigt varför folk skriver om appar, är inte direkt "inne i tiden" när det kommer till sånt. Som sagt, vill bara lägga in filmer/serier från datorn till plattan och kolla. Simpelt.
För övrigt så har jag har en gammal skit mobil, använder den bara för att ringa och smsa.

nexus 7 16gb finns på webhallen för 1290:-

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av PeanutPowerz:

Vad har du för jobb?
Som svar på din fråga, skaffa en padda/smartphone och lägg in filmer bara. Snabbast går det nog att streama från typ swefilmer

TS måste då vara uppkopplad med wifi/3g/4g. mot internet?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

TS måste då vara uppkopplad med wifi/3g/4g. mot internet?

Om han ska streama ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

TS måste då vara uppkopplad med wifi/3g/4g. mot internet?

Om TS har smartphone så går det ju att använda hotspot och plattans WiFi.

Permalänk

Orkade inte läsa allt så någon kanske sa det innan men ett mycket billigt alternativ är en raspberry pi med xbmc. Du kan kan koppla en toutchskärm i lämplig storlek till den.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Så vitt jag vet klarar ingen app på appstore mkv. Förutbestämda åsikter? Lol. Har haft en ipad i 3 år nu. Tror jag börjar få en känsla för det

Uppenbarligen har du inte ens sökt i App Store så du verkar ha 0 känsla för det.

Permalänk
Skrivet av PeanutPowerz:

Om han ska streama ja.

Skrivet av Trixtian:

Om TS har smartphone så går det ju att använda hotspot och plattans WiFi.

exakt men TS har ingen smartphone och vill kunna titta på film.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hugligan:

Så vitt jag vet klarar ingen app på appstore mkv. Förutbestämda åsikter? Lol. Har haft en ipad i 3 år nu. Tror jag börjar få en känsla för det

Skrivet av trä:

Finns ett antal appar till iOS som klarar mkv utan problem.

T.ex. AVplayer; https://itunes.apple.com/se/app/avplayer/id395680819?mt=8

MX Player för android klarar MKV (:

OT:
Jag skulle rekommendera en billig "skit"-platta bara, alltså vilken 10" som helst, han behöver ingen svindyr nexus eller iPad för att kolla film på helt ärligt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

MX Player för android klarar MKV (:

OT:
Jag skulle rekommendera en billig "skit"-platta bara, alltså vilken 10" som helst, han behöver ingen svindyr nexus eller iPad för att kolla film på helt ärligt.

Du får väl en beg. Nexus 7 för en spottstyver på blocket, eller nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Skaffa bara appen som kallas AVplayerHD. Det är drag and drop då med. Klara de mesta formaten

hur funkar överföringen menar du med drag and drop etc? Behöver man inte använda iTunes för att synka filmerna menar du? Funkar VLC på samma sätt till IOS?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

Tack så mycket till de som faktiskt läste vad jag skrev, vad jag ville ha och sedan gav råd.
Resten måste nog lära er läsa!

Fortfarande lite obestämd på vad jag ska köpa. Jag får kolla runt lite mer helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag vill ställa en fråga som det känns onödigt att göra en ny tråd för, jag e lite sugen på en surfplatta som enbart kommer användas till att kolla 9gag och spela musik när jag ska sova(via separata högtalare).
Hur pass billigt kan jag gå utan att bli besviken? Duger det med en 400krs platta från typ siba eller ska man upp mot 1000kr innan det blir vettigt?

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Lånar tråden lite då jag vill ställa en fråga som det känns onödigt att göra en ny tråd för, jag e lite sugen på en surfplatta som enbart kommer användas till att kolla 9gag och spela musik när jag ska sova(via separata högtalare).
Hur pass billigt kan jag gå utan att bli besviken? Duger det med en 400krs platta från typ siba eller ska man upp mot 1000kr innan det blir vettigt?

det finns säkert vettiga 400kr plattor som går att surfa på utan lagg. gå å kläm lite på dom be att få testa mot youtube/9gag (gissar att den är flashbaserad) om den ens hinner buffra snabbare än vad den spelar, ja har en samsung galaxy tab3 ''7'' brukar pausa nån minut så buffringen får lite försprång annars går det trögt,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Prodigys:

Lånar tråden lite då jag vill ställa en fråga som det känns onödigt att göra en ny tråd för, jag e lite sugen på en surfplatta som enbart kommer användas till att kolla 9gag och spela musik när jag ska sova(via separata högtalare).
Hur pass billigt kan jag gå utan att bli besviken? Duger det med en 400krs platta från typ siba eller ska man upp mot 1000kr innan det blir vettigt?

Att skaffa en surfplatta för det känns en föga aning onödigt tbh ^^

Mobilen duger väl för 9gag och musik?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

iPad är väl väldigt dumt om det huvudsakliga syftet är film?? En platta med 16:9/16:10 ratio på skärmen är ju helt klart mer lämpad.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Att skaffa en surfplatta för det känns en föga aning onödigt tbh ^^

Mobilen duger väl för 9gag och musik?

Frågan är varför någon någonsin skulle vilja använda 9gag...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Infidence:

Frågan är varför någon någonsin skulle vilja använda 9gag...

Ser inget fel med 9gag? Betydligt bättre än damnlol eller annan motsvarande sida för bara memes, iförsig har man reddit att läsa på, men inte alltid man orkar med "den communityn" heller.

Så för någon som ska browsa memes (ingen site specifikt) och lyssna på musik så ser jag ingen användning för surfplatta utan rekommenderar heldre en smartphone isåfall, och sedan stoppa in ett SD-kort med massa minne för musik om han inte planerar att använda tex. spotify.
Han kan köpa en skit-lur för runt 500-1000kr och bara stoppa in en massa minne för musik och skita i att använda den som telefon, förutsatt att han bara ska använda den hemma och kan koppla mot wi-fi för sitt meme surfande.
---------------

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Inaktiv

Om TS ska kolla på film och slippa konvertera och hålla på. Framför allt så är det mesta nyproducerat i Widescreen. Att köpa en iPad som är 4:3 känns aningen dumt för filmtittande. Min erfarenhet, äger nexus 10, nexus 7 och Acer A1. Tjejen äger ipad mini. ICA har en Tab 3 för 999 kr. Tryck in kampanjkoden F1340 för 20% rabatt. Köp ett minneskort.

http://www.icahemma.se/surfplatta-samsung-galaxy-tab-3-7-8gb-...