Hur ska man gå upp i rank i lol?

Permalänk
Medlem

Hur ska man gå upp i rank i lol?

Känns som om det är helt omöjligt. Jag har runt 43% vinster , vilket jag vet är alldeles för lite för att kunna gå upp. Nu får jag 10poäng för vinst och -20 för förlust (förut fick jag +5 -20) Ligger i silver 5 men spelar med bronze 5. Jag säger absolut inte att jag är fantastisk men det är alltid nån afk, nån som blir 5e som vägar vara supp så dom går in för att bara förstöra för laget, eller nån som feedar. Jag gillar att spela top eller hemer mid. Tänkte att jag kunde börja spela supp för det är aldrig nån som vill det. Då blir det helt plötsligt bara mitt fel som supp av vi förlorar. Vi blir tillbaka tryckta i basen då får jag skäll för att det inte är några wards uppe fast jag köper alltid en jävla massa som supp, sen när vi kommer ut lite ur basen så glider jag runt o wardar upp hela våran djugel då fårjag skäll för det, då solar jag för mycket. Ingen annan har givetvis gjort nå fel så haglar dom vanliga kommentarerna "noob" "unistall lol" "reported" "osv osv alla skriver ju alltid samma sak det går ju på reapet i varje match när det är förlust på gång. En annan match spelade jag motvilligt adc hade cho som supp, hade vayne och nid emot mig och dom pokade allt på mig givetvis cho missade allt gick fram för långt och dog. Samma sak där allt mitt fel jag var noob och han vägrade gå bot med mig, spelade då 1vs2 och fick knappt nån farm, samma sak där då får man skäll får att man är noob adc som inte har nån farm.

Min fråga är helt enkelt hur kommer man ur det här? är det duo som gäller eller måste man helt enkelt bara spela 5on5 premade?

Permalänk

Fortsätt spela och vänta tills du spelar med nån som du tycker du samarbetar bra med, och skicka en vänförfrågan? Ni kan visserligen inte spela hela tiden tillsammans med det är nånting har funkat rätt så bra för mig hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaFFe:

Känns som om det är helt omöjligt. Jag har runt 43% vinster

Om du har 43% vinster så är det dig det beror på. Sök upp tutorials, speltips, rolltips och se till att skaffa en något bättre duo än dig som kan tänka sig boosta dig så du hamnar på guld där det är lite roligare att spela och där allting är något mer förutsägbart än brons där ens support plötsligt börjar pusha utan anledning eller ens tank bestämmer sig för att lämna lane för att jungla. Men först, gå igenom ditt spel, gå igenom guider och tutorials. Lär om basics, timings, parningar och setups.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ok tack för tipsen Kollar en hel del streams för att få en bild av hur bättre spelare spelar spelet, och där ser man ju precis som du säger att det inte händer knas som det kan göra i bronze

Permalänk
Medlem

håller med #3 jag fick mig ut ur bronze på 2 olika accs så

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Dem 2 största tipsen jag kan ge är:

1. Lär dig spela support, När man väl lärt sig att spela bra support så är det relativt lätt att "carrya" från den positionen med vision, supporting och engages. Eller helt enkelt Carrya lagets carrys
Plus att om du tar på dig platsen för support så blir det mycket mindre rage i laget redan från start.

2. Hitta en partner.
Om du kör Duoque med någon annan på din nivå så finns det iallafall en till i laget som inte komer leava, ragea på dig eller vara usel på spelet.

Utöver det så är det mer eller mindre ett måste på högre ratings att kunna alla positioner och flera champions på alla positioner. Så träna på!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaFFe:

Känns som om det är helt omöjligt. Jag har runt 43% vinster , vilket jag vet är alldeles för lite för att kunna gå upp. Nu får jag 10poäng för vinst och -20 för förlust (förut fick jag +5 -20) Ligger i silver 5 men spelar med bronze 5. Jag säger absolut inte att jag är fantastisk men det är alltid nån afk, nån som blir 5e som vägar vara supp så dom går in för att bara förstöra för laget, eller nån som feedar. Jag gillar att spela top eller hemer mid. Tänkte att jag kunde börja spela supp för det är aldrig nån som vill det. Då blir det helt plötsligt bara mitt fel som supp av vi förlorar. Vi blir tillbaka tryckta i basen då får jag skäll för att det inte är några wards uppe fast jag köper alltid en jävla massa som supp, sen när vi kommer ut lite ur basen så glider jag runt o wardar upp hela våran djugel då fårjag skäll för det, då solar jag för mycket. Ingen annan har givetvis gjort nå fel så haglar dom vanliga kommentarerna "noob" "unistall lol" "reported" "osv osv alla skriver ju alltid samma sak det går ju på reapet i varje match när det är förlust på gång. En annan match spelade jag motvilligt adc hade cho som supp, hade vayne och nid emot mig och dom pokade allt på mig givetvis cho missade allt gick fram för långt och dog. Samma sak där allt mitt fel jag var noob och han vägrade gå bot med mig, spelade då 1vs2 och fick knappt nån farm, samma sak där då får man skäll får att man är noob adc som inte har nån farm.

Min fråga är helt enkelt hur kommer man ur det här? är det duo som gäller eller måste man helt enkelt bara spela 5on5 premade?

dom tips jag kan ge i alla fall.

nåt som många ofta glömmer, till och med ignorerar logiken i ( av mina kompisar som kör också ) är att om du har en "feeder/afk" i ditt lag så borde i teorin fienden ha det 5 gången när du har haft det 4 gånger, förutsatt att du inte är en feeder/afk så skall du gå + där om du sköter dig.

även om du inte gör det så mycket, vet inte jag men strunta totalt i vad teamatsen gör, gör nån en miss och dör strunt i det, du blir bättre om du fokuserar på dina misstag, du kommer inte ha samma teamate nästa game men du är med där, är det någon som tjafsar och är allmännt toxic, strunta i det totalt, tjafsa imot = ännu mer tjafs o folk slutar spela, om någon gör något snyggt får en kill eller teamwork, skriv nåt i stil med gj eller något, anti-flamer

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Som sagt blir det mycket lättare och roligare med duoqueue. Bronze är dock så som du beskriver det, kan man inte carrya sitt lag blir det ofta svårt att vinna pga feeders, AFK osv.

Men duoqueua inte med någon som är jättemycket bättre än vad du är för om du blir boostad till hög silver/guld eller något kommer det inte vara roligt för dig att spela eftersom du inte har lärt dig något på vägen och därmed är sämre än de andra.

Permalänk
Medlem

Använd mute knappen, hjälper rätt mycket faktiskt. Lär dig även 1 eller 2 champs för varje roll, så att du kan carry från alla roller. Tänk inte på counters på den här leveln utan spela de gubbar du spelar bra med det är ändå ingen som fattar hur en specifik champ countrar en annan champ. Skulle även ge dig förslaget att hitta 1 champ som du mainar, hjälpte mig en hel del på den tiden jag låg i silver (gäller inte bara silver)

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/user/unswlolsoc?feature=watch

Här är en massa tutorials på det mesta; hur man spelar olika lanes, trading, warding, teamfinghts osv. Även små grejjer som orb-walking och stutterstepping (tror jag det heter).

Sedan som folk har sagt: lär dig spela typ 2-3 champions per lane. Jag menar inte att du ska kunna spela dem perfekt, men att du kan deras abillities, styrkor och svagheter och lite olika items som är bra i olika situationer (ha aldrig en build huggen i sten som du kör alla matcher).

Duo queue kan delvis hjälpa dig, men det ger egentligen en orättvis fördel och det är väldigt sällan två spelare är på exakt samma nivå. Sedan kommer du inte alltid att kunna spela med den personen.

Split pushing (när man wardar ordentligt) kan också hjälpa till att vinna matcher, om ditt lag inte är kompletta idioter, t.ex. en assassin som hoppar in på tanken först av alla när ni är 4 mot 5.

EDIT: och skit i om andra ragear. Skriv något i stil med "Sorry, I'm trying my best" och om de fortsätter så kan du mutea dem (skriv gärna att du gör det också så de är medvetna om det).

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Jag satt fast i Bronze V ett tag, kämpade tills jag kom till Silver V.
I silver v satt jag i ca. 5månader, nu är jag på väg mot Guld.

Jag ser aldrig några streams eller något. Jag kan spela alla lanes utan större problem osv.
Mitt enda tips är att vara positiv och trigga laget att vinna... skicka smileys osv för att lätta deras tillvaro

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Åter igen tack för alla tipsen ska kolla igenom youtube länken

Permalänk

Jag ligger just nu i Gold II, för två månader sen så låg jag i Bronze IV.
Ända sen jag lärde mig vad draft pick var har jag spelat support då jag inte orkade med alla som klagar och instalockat.
När jag började spela ranked så hamnade jag i Bronze III, jag hamnade med flamers etc. Ibland hittade man någon som var seriös i sitt lag. Annars så var alla skit. Folk har kritiserat mig så hårt att jag nu tagit bort chatten ingame. Varför är den bra egentligen?

Som sagt så låg jag i Bronze III, efter ett tag blev jag nedflyttad till Bronze IV. Jag fortsatte spela ranked, men min win ratio låg strax under 50%.
Nu tror folk såklart att jag har blivit boostad, men nej.
Det ända var att jag hittade en adc från Portugal som låg i samma läge, vi hamnade i samma lag och carryade gamet.
Vi spelade några games till och allt gick finfint.
Och idag ligger jag i Gold II, allt för att jag hittade en seriös adc.

Om man ska ge lite tips så kan du stänga av chatten som jag gjorde
Du kan titta på streams (jag föredrar Krepo)
Du kan köra tills du hittar en seriös spelare att duoq med

Egentligen så vinner man ett bronze-game hur som helst så länge man inte har någon troll eller afk

EDIT: Min win ratio är 77% nu, allt för att jag bara körde ranked med honom
Väl i Gold så kvittar det, ranked är roligt i alla fall, men vi kommer riktigt bra överens

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaFFe:

Känns som om det är helt omöjligt. Jag har runt 43% vinster , vilket jag vet är alldeles för lite för att kunna gå upp. Nu får jag 10poäng för vinst och -20 för förlust (förut fick jag +5 -20) Ligger i silver 5 men spelar med bronze 5. Jag säger absolut inte att jag är fantastisk men det är alltid nån afk, nån som blir 5e som vägar vara supp så dom går in för att bara förstöra för laget, eller nån som feedar. Jag gillar att spela top eller hemer mid. Tänkte att jag kunde börja spela supp för det är aldrig nån som vill det. Då blir det helt plötsligt bara mitt fel som supp av vi förlorar. Vi blir tillbaka tryckta i basen då får jag skäll för att det inte är några wards uppe fast jag köper alltid en jävla massa som supp, sen när vi kommer ut lite ur basen så glider jag runt o wardar upp hela våran djugel då fårjag skäll för det, då solar jag för mycket. Ingen annan har givetvis gjort nå fel så haglar dom vanliga kommentarerna "noob" "unistall lol" "reported" "osv osv alla skriver ju alltid samma sak det går ju på reapet i varje match när det är förlust på gång. En annan match spelade jag motvilligt adc hade cho som supp, hade vayne och nid emot mig och dom pokade allt på mig givetvis cho missade allt gick fram för långt och dog. Samma sak där allt mitt fel jag var noob och han vägrade gå bot med mig, spelade då 1vs2 och fick knappt nån farm, samma sak där då får man skäll får att man är noob adc som inte har nån farm.

Min fråga är helt enkelt hur kommer man ur det här? är det duo som gäller eller måste man helt enkelt bara spela 5on5 premade?

Hör att det är riktiga Bronze V spelare du spelar mot... Självklart kan inte du rå för att folk går afk eller trollar, riktigt tråkigt när det händer, speciellt i ranked.

Det är alltid mest konkurrens om vem som ska gå top eller mid och ingen som vill gå support i bronze V så som många andra har sagt här: lär dig support. En bra support gör mer än vad man tror. Jag mainar support för tillfället och det går riktigt bra för mig.

Om du ska gå support ta support masteries och runes. På masteries lägger jag 13/17 på defence och utility så jag får mer start guld, extra ward och en kaka. På runes har jag armor på marks och seals och magic resist på glyphs. På quints har jag så jag får mer guld. Kör med flash och exhaust som spells.

Ta någon support champ, jag föredrar Janna. Det går att supporta men nästan vilken champ som helst men det är ju att föredra att de har en shield/heal av något slag + cc.

Under lanephase så ska du såklart hjälpa din adc. Svårt att förklara men kolla in när någon duktig spelar så lär du dig nog en hel del. Regel nummer 1 är att inte ta cs från din adc.

Wards är så himla viktigt. Warda floden och buskarna så vet ni alltid när junglern kommer. Folk underskattar dessutom pinkwards, man ser ju lika mycket men man sätter oftast ut wards på samma plats som deras support så då kan du ta bort deras ward. Tar du bort en ward för dem så har du nästan tjänat in prisskillnaden mellan pink och vanlig. Harassa dessutom så ofta du har chansen.

Längre in i spelet är ditt uppdrag att warda "hela" mappen. Köp sighstone och ha alltid minst 3 wards ute + 1 pink. Det viktiga punkterna att ward är floden, wrait camp, dragon och baron. När du wardar se till att du vet var motståndarna är, det är inte så bra att du går ensam i jungeln och blir våldtagen... Så att warda junglen när ni är tillbaka tryckta i basen är ju inte optimalt. Om medspelarna gnäller säg bara att du kommer att dö om du går ut där. Sätt wards utanför era murar istället.

I teamfights är supporten mycket viktig. Du agerar olika beroende på vilken champion du har. Men i stort sett skydda din adc genom att heala/shielda och cc dem som försöker komma åt adcn. Är du mer offensiv så ska du lägga dina cc på de som gör mest skada, dvs inte supporten eller tanken.

Hoppas jag kunde hjälpa till men som sagt kolla in när några andra spelar och försök själv, då lär du dig mest.

Permalänk
Medlem

Om nån är sugen på att ge mid draghjälp så kan ni adda mig GaFFe123, euw så klart

Permalänk

Försök att inte glömma dina misstag, lär dig något ifrån varje match. Flamea aldrig utan försök att stödja laget.
Så har jag klättrat iaf,
Och köp wards. Pusha objectives. Objectives vinner matcher, inte kills.

Permalänk
Medlem

Så fort du känner att någon gnäller på dig utan att du har förtjänat det, sätt mute på dom. När folk kastar skit blir det bara dålig stämning och folk orkar inte göra sitt bästa längre.

Att du bara får 10 LP när du vinner och tappar 20 LP när du förlorar beror på att du har en hidden rating (MMR) som är lägre än divisionen du spelar i, detta är också anledningen till att du får spela med bronze spelare. Börjar du vinna flera matcher än du förlorar kommer din MMR gå upp och du får mer/förlorar mindre LP för varje match. Jag själv är i silver II och spelar mest med silver I och guld V spelare. Så jag själv får cirka 20 LP när jag vinner och förlorar cirka 10 vid förlust.

Du kan ju också köra duo queue med nån som har högre MMR. T.ex. en kompis som är guld. Då kommer det andra laget också ha guldspelare, så om du vinner där kommer din MMR skjuta i höjden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

dom tips jag kan ge i alla fall.

nåt som många ofta glömmer, till och med ignorerar logiken i ( av mina kompisar som kör också ) är att om du har en "feeder/afk" i ditt lag så borde i teorin fienden ha det 5 gången när du har haft det 4 gånger, förutsatt att du inte är en feeder/afk så skall du gå + där om du sköter dig.

även om du inte gör det så mycket, vet inte jag men strunta totalt i vad teamatsen gör, gör nån en miss och dör strunt i det, du blir bättre om du fokuserar på dina misstag, du kommer inte ha samma teamate nästa game men du är med där, är det någon som tjafsar och är allmännt toxic, strunta i det totalt, tjafsa imot = ännu mer tjafs o folk slutar spela, om någon gör något snyggt får en kill eller teamwork, skriv nåt i stil med gj eller något, anti-flamer

Man ska enda det snabbt om man blir normalfeedad 4 vs 5, men så fort alla är i 18 så äre köört så pusha hårt medans man har övertaget!

Permalänk
Medlem

Spela inte massa olika champs, välj 2 som du blir jävligt bra på och nöt dem bara.

Borde ta dig till gold på det utan problem.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av GaFFe:

Känns som om det är helt omöjligt. Jag har runt 43% vinster , vilket jag vet är alldeles för lite för att kunna gå upp. Nu får jag 10poäng för vinst och -20 för förlust (förut fick jag +5 -20) Ligger i silver 5 men spelar med bronze 5. Jag säger absolut inte att jag är fantastisk men det är alltid nån afk, nån som blir 5e som vägar vara supp så dom går in för att bara förstöra för laget, eller nån som feedar. Jag gillar att spela top eller hemer mid. Tänkte att jag kunde börja spela supp för det är aldrig nån som vill det. Då blir det helt plötsligt bara mitt fel som supp av vi förlorar. Vi blir tillbaka tryckta i basen då får jag skäll för att det inte är några wards uppe fast jag köper alltid en jävla massa som supp, sen när vi kommer ut lite ur basen så glider jag runt o wardar upp hela våran djugel då fårjag skäll för det, då solar jag för mycket. Ingen annan har givetvis gjort nå fel så haglar dom vanliga kommentarerna "noob" "unistall lol" "reported" "osv osv alla skriver ju alltid samma sak det går ju på reapet i varje match när det är förlust på gång. En annan match spelade jag motvilligt adc hade cho som supp, hade vayne och nid emot mig och dom pokade allt på mig givetvis cho missade allt gick fram för långt och dog. Samma sak där allt mitt fel jag var noob och han vägrade gå bot med mig, spelade då 1vs2 och fick knappt nån farm, samma sak där då får man skäll får att man är noob adc som inte har nån farm.

Min fråga är helt enkelt hur kommer man ur det här? är det duo som gäller eller måste man helt enkelt bara spela 5on5 premade?

Det här är anledningen varför jag hatar LoL och höll på att kasta datorn i väggen efter varje loss, afks feeders och folk som vägrar spela med laget. Har en winrate på 51% men går ändå inte upp i rank pga den redan nämnda MMR. Lösningen är att vinna många matcher i rad den första tiden i varje division.
LoL är egentligen ett skitkul spel men den förbannade MMR:en, alla feeders och afks och polacker (spelade på EUNE no offense) som spammar chatten gör det omöjligt. Har din fulla förståelse och medlidande i allt. Jag blev så sur att jag istället spelade http://orteil.dashnet.org/cookieclicker/ i en vecka innan GTA V kom ut. Punkt.

Permalänk
Medlem

Typ som alla andra sagt: lär dig ett fåtal champs (kolla upp de med högst winrate i brons/silver om du inte vet vad du vill spela), kolla upp lite guider för champsen. typ om du inte vet vad du ska köpa googla bara "janna guide" t.ex. Skulle hållit mig borta från heimer om du försöker carrya ditt lag. Lira typ annie, akali mid. blir du bra med renekton top kan du carrya laget till slut. Idioter som leavar, feedar med avsikt etc. är svårt att komma från, men minskar ju högre du kommer. Ett bra tips är också att titta upp den du möter i din lane innan gamet startar, eller under loading, på lolcounter för att se hur du ska spela mot dem.

Permalänk
Medlem

Statistiskt sett kommer du alltid ha fler idioter mot dig än med dig så länge du inte är en själv.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

kan lägga till att titt på guides/streamers. har hjälpte mig från bronze5-silver 2 på 3 veckor var de om jag inte har fel.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Statistiskt sett kommer du alltid ha fler idioter mot dig än med dig så länge du inte är en själv.

Förklara gärna detta eller bevisa det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaFFe:

Förklara gärna detta eller bevisa det ?

Motståndarlaget har 5 potentiella idioter, ditt lag har 4 (förutsatt att du inte är en). 5 > 4. Enklaste statistiken i boken.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW