Kan jag koppla 5.1 direkt in i TV:n eller inte?

Permalänk

Kan jag koppla 5.1 direkt in i TV:n eller inte?

Jag har en Samsung smart TV i form av denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1195571. Nu har jag köpt ett Logitech Z-906 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=830443 och känner mig otroligt gammal och förvirrad för mina 29 år när jag ska koppla ihop sakerna. Jag hade därför uppskattat lite klargöranden.

TV:n har optisk ljudutgång...betyder inte detta att man bara ska kunna plugga in ett 5.1-system så är det bara att kräma på så länge man har 5.1-vänligt material som spelas upp på tv:n förstås?

Det står följande på Logitech-systemets manual:

"If the media content doesn't have a Dolby/DTS digital output format, the Decode light won't illuminate [utan då väljer systemet automatiskt att slå på 3d-simulering, vilket också syns på en lampa]". Detta är exakt vad som sker för mig, vilket får mig att bli ytterst förvirrad.

Någon där ute som kan hjälpa en vilsen själ?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

bara att plugga in å köra, gjorde så med min tv när jag hade z-906

Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Permalänk
Avstängd

Vad har du för källa ?

Permalänk

Källa? Jag kör en mkv-fil som jag gör via appen PLEX från datorn.

Och för att förtydliga så är det inte bara "att köra" för mig. Den där decoder-lampan får jag inte att lysa så något 5.1 ljud lyckas jag inte framkalla.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Rekordmedlem

Tvar brukar endast sända ut DD när de tar emot en tv sändning kodat med det, de sänder i princip aldrig ut DTS eller flerkanalsljud från annat än tv sändningar pga licensregler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

De flesta tv-apparater skickar bara ut stereo på digital utgången, enda gånger man kan få 5.1 ur den är om källan är tv'n inbyggda digital-tv decoder.

Permalänk
Medlem

TV:n pallar Dolby Digital Plus, vilket ska vara upp till 7.1 surround.
Frågan är om det kan vara en ljudinställning i TV:n din.

TV:ns Filformat som stöds via inbyggt minne, skiva, USB, minneskort eller nätverk.
AAC, FLAC, MP3, Ogg Vorbis, WMA

Accordingly to Prisjakt.

Jag skulle tippa på att det ligger i TV:n, inte högtalarna.

Pröva dra i en film i tv:n från valbart lagringsmaterial, USB för att hålla det enkelt. Med en rulle på som du vet har ljudspår kodat i de formaten som både TV:n och högtalarna talar, alltså DD/DTS 5.1, typ vilken film som helst som har kommit ut på DVD de senaste 15 åren.

När 3d-simulerings lampan vaknar till liv betyder det att förstärkaren i Z906an kodar om signalen som den tar emot från det den inte förstår till Stereo som sedan går över till 3d-simulering, typ som Dolbys ProLogic II.

Alltså att Stereo ljud-signalen tas hand om av ljudprocessorn i Logitechens huvudenhet och simulerar stereoljudet till att framstå som 5.1 ljud. Därefter skickas det nya konverterade ljudet ut till alla högtalare trots att det bara är stereo (höger, vänster frontar) som finns som information från början.

Permalänk
Inaktiv

Kopplar du ljudet till TV men kör källan från dator till TV? För om så är fallet så stödjer inte din TV det, enkelt.

Koppla ditt ljud till DATORN istället - få TV klarar av att skicka vidare ljudet som det är tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min panasonics interna mediespelare kan ialf inte mata ut annat än D.D som bäst. Vill jag ha dts måste jag spela upp det via datorn.
Sen måste ju filmen du spelar har Dts samtidigt som spelaren är inställd på att mata ut detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ikNo:

TV:n pallar Dolby Digital Plus, vilket ska vara upp till 7.1 surround.
Frågan är om det kan vara en ljudinställning i TV:n din.

TV:ns Filformat som stöds via inbyggt minne, skiva, USB, minneskort eller nätverk.
AAC, FLAC, MP3, Ogg Vorbis, WMA

Accordingly to Prisjakt.

Jag skulle tippa på att det ligger i TV:n, inte högtalarna.

Pröva dra i en film i tv:n från valbart lagringsmaterial, USB för att hålla det enkelt. Med en rulle på som du vet har ljudspår kodat i de formaten som både TV:n och högtalarna talar, alltså DD/DTS 5.1, typ vilken film som helst som har kommit ut på DVD de senaste 15 åren.

Har du testat detta själv och fått det att funka? För min TV, som dock inte är identisk med TS' vill inte mata ut fler än två kanaler oavsett.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag tackar för tipset med USB-minne! Slängde över en fil där och det fungerar nu! Verkar som att det får bli nåt liknande hädanefter då... Tycker det är märkligt att det inte ska gå att spela filen via nätverket dock, via PLEX.

Tack så mycket för hjälpen alla!

Edit: Nu verkar nästa problem dock vara att TV:n inte kan spela upp undertext i form av srt-filer. Förslag på lösning?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]