Permalänk
Medlem

Haswell till Asus Zenbook?

Tjeeena,

Någon som har koll på när haswell kommer dyka upp till Zenbooks? Är riktigt sugen på en men har hört att det ska vara värt att vänta på de nya processorerna.

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer definitivt vara värt att vänta. Jag har inte riktigt koll på när dessa nya system kommer (Förutom att det inte borde vara för lång tid).

Men bara för att jämföra med vad som hände med macbook air. Den nya air'en fick 12H batteritid med haswell. Det är en extrem ökning för de datorerna och jag kan bara tänka mig att ungefär det samma kommer att hända på PC sidan.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ja, det kommer definitivt vara värt att vänta. Jag har inte riktigt koll på när dessa nya system kommer (Förutom att det inte borde vara för lång tid).

Men bara för att jämföra med vad som hände med macbook air. Den nya air'en fick 12H batteritid med haswell. Det är en extrem ökning för de datorerna och jag kan bara tänka mig att ungefär det samma kommer att hända på PC sidan.

Ja det lät ju riktigt bra! Men varför dröjer de andra tillverkarna så länge? :/

Permalänk
Medlem

Kommer Hashwell verkligen vara snabbare? Kollar man på CPU Benchmark så har 3517U 3793 poäng medans en 4500U har 3752 poäng.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Kommer Hashwell verkligen vara snabbare? Kollar man på CPU Benchmark så har 3517U 3793 poäng medans en 4500U har 3752 poäng.

IMO tror jag du inte märker av skillnaden, för en ultrabook är det nog tillräckligt snabbt skulle jag tro. Andra delar i datorn påverkar nog hur snabb man upplever den. Däremot är det stora paradnumret på Haswell är att dem är betydligt strömsnålare. Det är det som varit fokus för Haswell-processorer till bärbara förutom en vassare GPU.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Kommer Hashwell verkligen vara snabbare? Kollar man på CPU Benchmark så har 3517U 3793 poäng medans en 4500U har 3752 poäng.

Titta på hur GPU-delen presterar istället.

Permalänk
Medlem

Njo, men om jag ändå vill ha en zenbook med nvidia gfx så borde det väl inte spela någon roll?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Tänker ni också att många vill få lanserat sina nya laptops lagom till skolstarten i höst, liksom många saker lanseras som av en slump precis lagom till jul? Tänker att många köper ny laptop inför skolstarter. Så blir det för mig i alla fall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ja, det kommer definitivt vara värt att vänta. Jag har inte riktigt koll på när dessa nya system kommer (Förutom att det inte borde vara för lång tid).

Men bara för att jämföra med vad som hände med macbook air. Den nya air'en fick 12H batteritid med haswell. Det är en extrem ökning för de datorerna och jag kan bara tänka mig att ungefär det samma kommer att hända på PC sidan.

Ökningen i batteritid beror även på den utökade batterikapaciteten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KurtEgon:

Tjeeena,

Någon som har koll på när haswell kommer dyka upp till Zenbooks? Är riktigt sugen på en men har hört att det ska vara värt att vänta på de nya processorerna.

Kommer till Augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ökningen i batteritid beror även på den utökade batterikapaciteten.

Självklart, men Haswell har stor betydelse i det också.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av tsint:

Njo, men om jag ändå vill ha en zenbook med nvidia gfx så borde det väl inte spela någon roll?

Tror nog inte det blir av längre...

Although PCIe support remains on the PCH (6 PCIe 2.0 lanes), there’s no external PCIe interface from the CPU itself. Any hopes for pairing a meaningfully high performance discrete GPU with Haswell ULT are dead

Taget från Anandtech

http://www.anandtech.com/show/7047/the-haswell-ultrabook-review-core-i74500u-tested/2

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Kommer till Augusti

Känns som att det får bli en macbook air då... Den prestandan till det priset med studentrabatt är svårslagen, hade gärna kört på windows men det finns ingen riktig motsvarighet till 11" airen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Känns som att det får bli en macbook air då... Den prestandan till det priset med studentrabatt är svårslagen, hade gärna kört på windows men det finns ingen riktig motsvarighet till 11" airen :/

Jag föreslår att du väntar. Apple i all ära. De gör oftast bra grejjer. Men MacBook Air är inte lika bra som resten av deras produktportfölj. Räkna med bättre skärm (högre upplösning och touch) samt bättre grafik i konkurrenternas 11-tummare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Kommer till Augusti

Tror du att det även kommer en Haswell refresh av Asus Zenbooks 13- och 15-tummare i augusti?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Safta20:

Tror du att det även kommer en Haswell refresh av Asus Zenbooks 13- och 15-tummare i augusti?

Ja för Zenbook 13" kommer de refresh med Haswell, för 15" finns de andra planer och Zenbook U500VZ med Ivy kommer leva hela hösten och efter den kommer de vara en annan typ av modell i 15".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Ja för Zenbook 13" kommer de refresh med Haswell, för 15" finns de andra planer och Zenbook U500VZ med Ivy kommer leva hela hösten och efter den kommer de vara en annan typ av modell i 15".

OK tack för infon. Om 15-tummaren inte kommer uppdateras (eller få en ny typ av modell) förrän framåt vintern så blir det nog en Zenbook 13". Åtminstone om den har tillräckligt bra grafik. Kommer det någon 14-tummare med Haswell? Jag är ute efter en mindre laptop med relativt bra grafik, bra batteritid, 500 ssd och bästa byggkvalite.

/Hägersten Rules by the way:-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Safta20:

OK tack för infon. Om 15-tummaren inte kommer uppdateras (eller få en ny typ av modell) förrän framåt vintern så blir det nog en Zenbook 13". Åtminstone om den har tillräckligt bra grafik. Kommer det någon 14-tummare med Haswell? Jag är ute efter en mindre laptop med relativt bra grafik, bra batteritid, 500 ssd och bästa byggkvalite.

/Hägersten Rules by the way:-)

de kommer en zenbook 13" med nvidia 740m bla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

de kommer en zenbook 13" med nvidia 740m bla.

Ah va fint! Nu har du gjort min dag. Du kan hälsa chefen att du just sålt in en Zenbook:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag kommer också köpa en sån, perfekt uppbyte från min U36SD

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Jag föreslår att du väntar. Apple i all ära. De gör oftast bra grejjer. Men MacBook Air är inte lika bra som resten av deras produktportfölj. Räkna med bättre skärm (högre upplösning och touch) samt bättre grafik i konkurrenternas 11-tummare.

Jo, men saken är den att jag endast är ute efter en portabel maskin med bra batteritid eftersom jag endast skall ha dem till textdokument och surf (universitetsstudier). Ett grafikkort hade sänkt batteritiden samt gjort datorn större. Jag hoppas innerligt att någon annan släpper en ultrabook som är mindre än 13" och har riktigt bra batteritid inom en snar framtid, vill verkligen ha windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Ja för Zenbook 13" kommer de refresh med Haswell, för 15" finns de andra planer och Zenbook U500VZ med Ivy kommer leva hela hösten och efter den kommer de vara en annan typ av modell i 15".

Har du fresten uppgifter på när Asus Zenbook Infinity kommer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Safta20:

Har du fresten uppgifter på när Asus Zenbook Infinity kommer?

runt september kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Ja för Zenbook 13" kommer de refresh med Haswell, för 15" finns de andra planer och Zenbook U500VZ med Ivy kommer leva hela hösten och efter den kommer de vara en annan typ av modell i 15".

Är det Asus Zenbook Touch UX31LA som är den Haswell-refresh med 13" som du talar om? Eller kommer det en kraftfullare Zenbook 13" med diskret grafikkort (typ Geforce 740m) efter sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

runt september kanske

OK senaste budet är väl att den är senarelagd till sista Oktober/November va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

de kommer en zenbook 13" med nvidia 740m bla.

Några uppdateringar angående release på den här?
Efter att ha läst tråden så antar jag att det är nu i Augusti den ska kommer, stämmer det?

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Ja för Zenbook 13" kommer de refresh med Haswell, för 15" finns de andra planer och Zenbook U500VZ med Ivy kommer leva hela hösten och efter den kommer de vara en annan typ av modell i 15".

Går i tankar om att köpa en U500 men har läst en hel del om lite olika problem
Det är en hel del pengar så vill verkligen träffa rätt.

Kan du säga nått mer om en annan typ av modell?

Betyder det att det kommer en ny 15 tummare till jul?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chris_kuosmanen:

Går i tankar om att köpa en U500 men har läst en hel del om lite olika problem
Det är en hel del pengar så vill verkligen träffa rätt.

Kan du säga nått mer om en annan typ av modell?

Betyder det att det kommer en ny 15 tummare till jul?

Hej!

Vad är de för problem du hört om U500, jag använder en sån själv så tänkte jag kunde försöka bena ut dem isf? De enda problemet jag hade var att fläkten gick på alldeles för tidigt men med Notebook fan controller pro programvaran så löste det problemet.
Det kommer inte komma någon ny 15,6" Zenbook med Haswell för ens tidigast nästa år. De kommer vara U500VZ som gäller.
Alternativen är S551LB dock har den bara HD upplösning eller N550JV men den är 0,5kg tyngre än U500.

På 13" kommer det UX301 som är den tunnaste och lyxigaste med antingen WQHD eller FullHD upplösning och IRIS grafik. UX302LG FullHD som är lite tjockare än UX301 men har nVidia GT730M. Sen en UX302LA med samma chassi fast utan separata grafik.

Permalänk
Skrivet av chris_kuosmanen:

Går i tankar om att köpa en U500 men har läst en hel del om lite olika problem
Det är en hel del pengar så vill verkligen träffa rätt.

Kan du säga nått mer om en annan typ av modell?

Betyder det att det kommer en ny 15 tummare till jul?

Tjena chris_kuosmanen!

Jag är väldigt nyfiken på vad det är för problem du har läst om!
Kan dela med mig av mina hehe:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1581552
(läs mitt omdöme)

Om du har några frågor är det bara att ställa!

Skrivet av Asus.David:

Hej!

Vad är de för problem du hört om U500, jag använder en sån själv så tänkte jag kunde försöka bena ut dem isf? De enda problemet jag hade var att fläkten gick på alldeles för tidigt men med Notebook fan controller pro programvaran så löste det problemet.
Det kommer inte komma någon ny 15,6" Zenbook med Haswell för ens tidigast nästa år. De kommer vara U500VZ som gäller.
Alternativen är S551LB dock har den bara HD upplösning eller N550JV men den är 0,5kg tyngre än U500.

På 13" kommer det UX301 som är den tunnaste och lyxigaste med antingen WQHD eller FullHD upplösning och IRIS grafik. UX302LG FullHD som är lite tjockare än UX301 men har nVidia GT730M. Sen en UX302LA med samma chassi fast utan separata grafik.

Asus.David, skulle du kunna vara snäll att ta en bild på vänstersidan av din Zenbook Touch U500VZ stängd, och posta den.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk

[QUOTE="duck_the_hitman;14023565"]Tjena chris_kuosmanen!

Jag är väldigt nyfiken på vad det är för problem du har läst om!
Kan dela med mig av mina hehe:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1581552
(läs mitt omdöme)

Om du har några frågor är det bara att ställa!

1. Fläktarna kör typ full ös jämt
2. Ethernetporten strular/glappar
3. Läste att nån hade råkat pajja sin strömport hur enkelt som helst och blev sittande med en 17,000 kronors dörrstop.

Din Dator ser ut att vara i ganska risigt skick.. har listen släppt helt? Vad säger Asus om detta.

Är sjukt sugen på den här datorn för att den tillgodo ser alla min behov! ultrabook(ish) mobilitet och mycket krut samt en dedikerad GPU.
Men finns det för mycket barnsjukdomar? vänta tills nästa år blir för jobbigt.
En bra utmanare som som kommer den 11nov är Dell Precision 3800 men kommer förmodligen att ha en betydligt saftigare prislapp