Fel på hårddisken?

Permalänk
Medlem

Fel på hårddisken?

Min dator är bara 10 månader gammal. Förra gick sönder i december. Fel på moderkortet. Och nu verkar nått va fel igen. Alltså satt och körde igår och fick upp microsoft meddelande om att säkerhetskopiera!! Satte på i morse och fick detta meddelande. Säg ej fel på hårdisken. Blir arg då

Rubrik, smått korrigerat inlägg.
Permalänk

Hej!

Vad för typ av HDD är det du har?

/ Bada

Permalänk
Medlem

Roligt val av minne måste jag säga, men eftersom det är ett meddelande från SMART, så borde väl jag säga att, ja din hårddisk håller på att lägga av om den inte redan gjort det, så kommer du in Windows så spara viktiga filer på en USB sticka,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Roligt val av minne måste jag säga, men eftersom det är ett meddelande från SMART, så borde väl jag säga att, ja din hårddisk håller på att lägga av om den inte redan gjort det, så kommer du in Windows så spara viktiga filer på en USB sticka,

Har inga viktiga filer. har de på extern hårdisk. måste jag köpa ny hårdisk alltså. tänk om detta varit en imac. där sitter hårdisken i skärmen!

Permalänk
Medlem

Hårddisken är körd. Kolla om du har någon garanti? Annars är det bara köpa ny disk och installera om!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Har inga viktiga filer. har de på extern hårdisk. måste jag köpa ny hårdisk alltså. tänk om detta varit en imac. där sitter hårdisken i skärmen!

Både Western Digital och Seagate har tre år långa garantier. De hade fem år tidigare.
Har du tur har du kanske rätt att få dem att fixa disken för dig.
- Du står för frakten till dem (Seagatediskar skickar man till Stockholm, WD till Tyskland vill jag minnas)
- Du blir av med all data på disken
- De står för frakten tillbaka

Ta reda på vad du har för disk, surfa till tillverkaren kolla efter Support, RMA etc.
Du kommer att behöva kunna läsa "lappen" på hårddisken för att ta reda på om du har rätt till RMA eller inte, så det enklaste är att ta ut disken helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hårddisken är körd. Kolla om du har någon garanti? Annars är det bara köpa ny disk och installera om!

Kan ej ominstallera om. Har ingen windows7 cd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Både Western Digital och Seagate har tre år långa garantier. De hade fem år tidigare.
Har du tur har du kanske rätt att få dem att fixa disken för dig.
- Du står för frakten till dem (Seagatediskar skickar man till Stockholm, WD till Tyskland vill jag minnas)
- Du blir av med all data på disken
- De står för frakten tillbaka

Ta reda på vad du har för disk, surfa till tillverkaren kolla efter Support, RMA etc.
Du kommer att behöva kunna läsa "lappen" på hårddisken för att ta reda på om du har rätt till RMA eller inte, så det enklaste är att ta ut disken helt.

Kan man lämna in den till dustinhome där jag köote den dvs datorn  eller till hp.de kanske sätter in ny hårddisk och installerar win7 igen. Hårdisk kan jag väl köpa på netonet och sätta in själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu åker jag fan och köper en Imac för 11 000 på elgiganten. Verka va skit hårdisk i min Hp pavillion som man köpte på dustinhome. Och skumt hur man kan få meddelande om att man ska säkerhetskopiera och datan funka och alkt igår kväll.men inte i morse när jag satt på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Nu åker jag fan och köper en Imac för 11 000 på elgiganten. Verka va skit hårdisk i min Hp pavillion som man köpte på dustinhome. Och skumt hur man kan få meddelande om att man ska säkerhetskopiera och datan funka och alkt igår kväll.men inte i morse när jag satt på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom i princip alla hårddiskar görs av två företag idag, seagate & western digital, toshiba finns fortf i bärbära datorer (2.5") så har det inget med HP att göra, du hade bara otur att få en disk som inte höll, it happens... Det är exakt sådär diskar krashar mer än hälften av gångerna, just out of the blue helt död.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Eowyn:

Nu åker jag fan och köper en Imac för 11 000 på elgiganten. Verka va skit hårdisk i min Hp pavillion som man köpte på dustinhome. Och skumt hur man kan få meddelande om att man ska säkerhetskopiera och datan funka och alkt igår kväll.men inte i morse när jag satt på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Tough luck. Men om garantin hos återförsäljaren gäller ännu kan du kontakta dem, annars HP om deras garanti gäller. Annars får du öppna och kolla vem som tillverkat HDD:n (gör detta helst endast om garantin för själva datorn gått ut) och kontakta dem. Annars kan du helt enkelt köpa en ny. Du kan visst installera om OS:et, men du behöver tillgång till en dator som kan boota och fixa en ISO på skiva eller USB eller låna om du känner någon som har samma OS. Använd bara nyckeln under datorn.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Nu åker jag fan och köper en Imac för 11 000 på elgiganten. Verka va skit hårdisk i min Hp pavillion som man köpte på dustinhome. Och skumt hur man kan få meddelande om att man ska säkerhetskopiera och datan funka och alkt igår kväll.men inte i morse när jag satt på den.

Skickades från m.sweclockers.com

äsh slå till stort och köp den senaste longMac

Ontopic dock: Kika om du kan boota in i windows och kika på diskens hälsa i crystaldiskinfo http://crystalmark.info/redirect.php?product=CrystalDiskInfo

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

"imminent failure" låter som något nuclear powerplant i the simpsons håller på explodera. men jo disk slut och köp andra minnen........

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Eowyn:

Nu åker jag fan och köper en Imac för 11 000 på elgiganten. Verka va skit hårdisk i min Hp pavillion som man köpte på dustinhome. Och skumt hur man kan få meddelande om att man ska säkerhetskopiera och datan funka och alkt igår kväll.men inte i morse när jag satt på den.

Förväntade du dig något annat? HP Pavilion och dess konkurrenter är nästan det sämsta du kan köpa sett till vad du får för pengarna. Köp riktiga komponenter istället så får du en dubbelt så bra dator för samma pris.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Förväntade du dig något annat? HP Pavilion och dess konkurrenter är nästan det sämsta du kan köpa sett till vad du får för pengarna. Köp riktiga komponenter istället så får du en dubbelt så bra dator för samma pris.

de bärbara i det billigare segmentet spar in på allting i stort sett...
de stationära är något bättre dock då de inte går och försämra kylningen så mkt i en stationär dator och samtidigt spara in på material.
t ex min hdd från en acer aspire från 2007 är fortfarande fungerande och rullar på utan större problem dock har den blivit lite varmare än de andra jag har (3c varmare men inte så mkt egentligen så länge man håller frontfläkten igång ^^).

och btw asus X52 serien med första gen I3 och I5 osv hade urusel kylning vid hårddiskarna den som satt i när vi fick den har brunnit på undersidan och blivit mer och mer när vi använder disken.
dock så sitter den i externt chassie som oftast är öppet så det sker ju långsamt heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Om datorn är en HP Pavillion så är det ingen idé att kontakta hdd-tillverkaren för RMA, det du ska göra är att ringa till HP. Då datorn är innanför garantin kommer du få två alternativ, antingen skickar du in datorn till HP och får disken utbytt eller så skickar HP en ny hdd och installationsskivor till dig

Permalänk
Skrivet av Eowyn:

Nu åker jag fan och köper en Imac för 11 000 på elgiganten. Verka va skit hårdisk i min Hp pavillion som man köpte på dustinhome. Och skumt hur man kan få meddelande om att man ska säkerhetskopiera och datan funka och alkt igår kväll.men inte i morse när jag satt på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver inte vara en dålig hårddisktillverkare, finns måndagsexemplar hos alla tillverkare. När mina föräldrars hårddisk dog fick de också felmeddelande och datorn hängde sig när de skulle stänga av. När de startade den på morgonen efter var hårddisken död (datorn 1 vecka gammal). Efter de fått ny hårddisk har den gått felfritt i 2 år... Lämna in en garantiansökan hos återförsäljaren så får du hjälp och datorn blir som ny. Utifrån det du beskriver och det som står på skärmen är det alla gånger en död hårddisk.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mini-z1994:

de bärbara i det billigare segmentet spar in på allting i stort sett...
de stationära är något bättre dock då de inte går och försämra kylningen så mkt i en stationär dator och samtidigt spara in på material.
t ex min hdd från en acer aspire från 2007 är fortfarande fungerande och rullar på utan större problem dock har den blivit lite varmare än de andra jag har (3c varmare men inte så mkt egentligen så länge man håller frontfläkten igång ^^).

och btw asus X52 serien med första gen I3 och I5 osv hade urusel kylning vid hårddiskarna den som satt i när vi fick den har brunnit på undersidan och blivit mer och mer när vi använder disken.
dock så sitter den i externt chassie som oftast är öppet så det sker ju långsamt heh.

Bara att det sitter en 2600 (icke-K) i den är ju så typiskt för dessa märkesdatorer. För medelsvensson är 2600 och 2600K naturligtvis samma sak ("senaste generationens Core i7-processor"), så det är lätt att sälja 2600 för överpris.

Och märkesdatorer brukar alltid vara så fruktansvärt felbalanserade. "Stationärt kraftpaket för hela familjen" betyder i7 3770, 16 GiB 1333 MHz, GT 620 och 2 TB HDD. Overkillprocessor (men oklockbar). Överflödigt med långsamt RAM. Sämst grafikkort. Ingen SSD. Inte på något sätt något "kraftpaket" och passar inte till någon i en normal familj.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Bara att det sitter en 2600 (icke-K) i den är ju så typiskt för dessa märkesdatorer. För medelsvensson är 2600 och 2600K naturligtvis samma sak ("senaste generationens Core i7-processor"), så det är lätt att sälja 2600 för överpris.

Och märkesdatorer brukar alltid vara så fruktansvärt felbalanserade. "Stationärt kraftpaket för hela familjen" betyder i7 3770, 16 GiB 1333 MHz, GT 620 och 2 TB HDD. Overkillprocessor (men oklockbar). Överflödigt med långsamt RAM. Sämst grafikkort. Ingen SSD. Inte på något sätt något "kraftpaket" och passar inte till någon i en normal familj.

japp...
De skriver helt klart fel enligt typ 99% av forumet om man nu skulle fråga och övriga världen som kan datorers hårdvara om vad som är prestanda och vad som inte är det skulle jag tro...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Förväntade du dig något annat? HP Pavilion och dess konkurrenter är nästan det sämsta du kan köpa sett till vad du får för pengarna. Köp riktiga komponenter istället så får du en dubbelt så bra dator för samma pris.

Den är ju bra. Tre stjärnig processor och allt. Så snabb.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Eowyn:

Den är ju bra. Tre stjärnig processor och allt.

No offence, men du är alltså inte alls insatt i datorkomponenter.

När du säger att den har en "tre stjärnig processor", menar du då något slags rankingsystem som återförsäljaren använder? Isåfall är det bara trams. Man mäter inte processorer i "stjärnor".

2600 är ingen dålig processor, men den var ett dåligt köp, då den mycket mer framtidssäkra 2600K var lika dyr eller billigare. 2600 är just till för att användas i den typ av reklam som baseras på "senaste generationens Core i7" och "trestjärnig processor", och riktar sig till vad vi kallar medelsvensson.

Citat:

Så snabb.

Datorn har inte SSD, så nej, den är inte snabb. Spelar ingen roll om den så hade haft en 4960X. En dator utan SSD är per automatik långsam (åtminstone om den kör Windows).

Detta kan verka som hårda ord, men det är för att du ska slippa bli lurad igen. Köp en riktig dator nästa gång!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Eowyn:

Den är ju bra. Tre stjärnig processor och allt. Så snabb.

Skrivet av HurMycket:

No offence, men du är alltså inte alls insatt i datorkomponenter.

När du säger att den har en "tre stjärnig processor", menar du då något slags rankingsystem som återförsäljaren använder? Isåfall är det bara trams. Man mäter inte processorer i "stjärnor".

2600 är ingen dålig processor, men den var ett dåligt köp, då den mycket mer framtidssäkra 2600K var lika dyr eller billigare. 2600 är just till för att användas i den typ av reklam som baseras på "senaste generationens Core i7" och "trestjärnig processor", och riktar sig till vad vi kallar medelsvensson.

Datorn har inte SSD, så nej, den är inte snabb. Spelar ingen roll om den så hade haft en 4960X. En dator utan SSD är per automatik långsam (åtminstone om den kör Windows).

Detta kan verka som hårda ord, men det är för att du ska slippa bli lurad igen. Köp en riktig dator nästa gång!

Ironi någon?

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem

Jo den är visst snabb. Den är 3 stjärnig och är myclket snabbare än datan jag har nu som har Intel Celeron processor. Den är as strög. Man kan barah a ett fönster i browsern öppet samtidigt. i min gamla kunde jag ha 8. Men nu ska jag kanske få en Imac. Dock har den ingen cd rom så man kan ej spela vissa spel man har på cd/dvd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Jo den är visst snabb. Den är 3 stjärnig och är myclket snabbare än datan jag har nu som har Intel Celeron processor. Den är as strög. Man kan barah a ett fönster i browsern öppet samtidigt. i min gamla kunde jag ha 8. Men nu ska jag kanske få en Imac. Dock har den ingen cd rom så man kan ej spela vissa spel man har på cd/dvd

Dina spel på cd/dvd är ändå inte kompatibla då du byter operativsystem

Permalänk

Så om jag har förstått detta rätt spenderar du hellre 11000 på en iMac än ~2000 för att köpa operativsystem och ny hårddisk? Jag antar att det är dina pengar, men varför?

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Dessutom, som jag tidigare skrev, så räcker det med ett telefonsamtal till HP för att få en ny disk och OS-skivor. Jag har jobbat på HPs support tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Jo den är visst snabb. Den är 3 stjärnig och är myclket snabbare än datan jag har nu som har Intel Celeron processor. Den är as strög. Man kan barah a ett fönster i browsern öppet samtidigt. i min gamla kunde jag ha 8. Men nu ska jag kanske få en Imac. Dock har den ingen cd rom så man kan ej spela vissa spel man har på cd/dvd

1. Mac OSX har knappast stöd för dina CD/DVD spel ändå
2. iMac innehåller Mac OSX och är verkligen inte utvecklat för spelande
3. Ja din förra dator var snabb och nu har du en jätteseg dator men min dator klarar 120 flikar utan att vara slö för jag har en SSD, slå det du!
4. 3 stjärnig processor? min är 5 stjärnig isåfall!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-2500K @ 4.3 GHz with CM Hyper 212 EVO | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 @ 1367/7010 MHz
16 GB Corsair Vengance @ 1600 MHz | ASRock P67 Pro3 ATX | Samsung 840 EVO 250 GB | WD Black 1 TB
EVGA G2 850W | Fractal Design Define XL R2 | AOC q2770Pqu

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.