Fodral till Ipad? Magnet/ej Magnet?

Permalänk
Medlem

Fodral till Ipad? Magnet/ej Magnet?

Hej,

Jag har sen tidigare en IPad 2 som jag köpt följande fodral till :

Targus Click-In™ Case for iPad with Retina display, new iPad, iPad 2

För att ha kostat 9 kr så har det fungerat extremt bra! Den har mjukt inre mot iPaden och hårdplast i bakdelen. Vad jag förstår ska den ha någon typ av magnet inbyggd i front delen efter som den drar sig mot skärmen och när den slår i skärmen så stänger IPaden ner bilden.

Nu har jag köpt hem en IPad air och då även köpt ett Targus fördral för 350 kr till denna enligt följande :

Targus Click In iPad Air Case - Black

Det som skiljer är följande :
1. Ingen magnet i fronten vilket gör att den inte ligger platt på skärmen om man inte binder fast snöret
2. Plasten på hörnen är synbart tjockare än till den äldre
3. Materialet känns mer plastigt men också lättare

Om jag lägger den gamla fronten över IPad Air så verkar det finnas en magnet även på IPad air, dock så stängs inte skärmen ner och dragningskraften är inte lika stark.

Någon som är mer insatt i detta? Bör jag kanske köpa ett helt annat födral?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Det är samma teknik i iPad Air som tidigare generationer med magneter i paddan och motsvarande i vissa fodral så den känner av när den ligger mot skärmen och då slår av den. Antagligen så sitter inte magneterna på samma plats och därav så fungerar det inte så bra med det gamla fodralet och den släcker inte ner skärmen.

Om du ska köpa ett annat kan ju bara du svara på. Men vill du uppnå den funktionen med att den håller sig fast mot skärmen och släcker ner den så är det nog en bra idé.
Apple har ju egna fodral, både heltäckande samt bara för framsidan där båda garanterat fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Det är samma teknik i iPad Air som tidigare generationer med magneter i paddan och motsvarande i vissa fodral så den känner av när den ligger mot skärmen och då slår av den. Antagligen så sitter inte magneterna på samma plats och därav så fungerar det inte så bra med det gamla fodralet och den släcker inte ner skärmen.

Om du ska köpa ett annat kan ju bara du svara på. Men vill du uppnå den funktionen med att den håller sig fast mot skärmen och släcker ner den så är det nog en bra idé.
Apple har ju egna fodral, både heltäckande samt bara för framsidan där båda garanterat fungerar.

Tack för svaret!

Jo jag försökte på flera vis att trigga avstängningen på air men det gick inte, antar att det är som du säger, en speciell kombination. Får kolla upp om det fanns något öppet köp på fodralet.

Jag har tittat på Apples egna och visst är de fina, dessutom helt i läder men 700 kr är enligt mig för mycket och efter som jag haft god erfarenhet av Targus tidigare så chansade jag.

Du känner inte till något annat fodral förutom original som skulle kunna vara något för mig?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Inte insatt i fodral marknaden tyvärr, men måste ju finnas några som funkar. Dock är ju air en väldigt ny så nog inte hunnit komma jättemånga än.

Permalänk
Medlem

Ingen som köpt IPad Air och hittat ett bra fodral?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag letar också efter ett bra fodral men har tyvärr inte hitta något än

Permalänk
Medlem

Jag köpte både smart case och smart cover, de är lika bra som de var på den gamla modellen.

Permalänk

På min Ipad (3) har jag Apples heltäckande smart case som är fantastiskt bra och håller hög standard men jag har köpt mycket sånt till telefoner på ebay. Bläddra lite här och se om du ser något som verkar bra http://search.eim.ebay.se/?ev=&elc=-2&kw=ipad+air+smart+case&...

Många har gratis frakt så det brukar inte bli någon större kostnad.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jo jag har hittat en del alternative på ebay men det är svårt att se på bilder om skyddet lever upp till ens förväntningar.

Iallafall Media Markt säger att de ska få in alternativa fodral i mitten av nästa vecka så jag tror att jag får vänta tills dess.

Självklart har jag övervägt orginal men efter att ha tittat på lite reviews så känns det defenetivt inte värt 700 kr. Apple är kända för att ta ut höga marginaler så kan man köpa tillbehör av tredje part så kan man helt klart få mer för mindre pengar.

Det jag inte gillar på Apples nya är :

1. Det skyddar egentligen endast mot repor och inte mot stötar alls (som många tredje part verkar göra u större utsträckning).
2. Display skyddet har bantats ner till 3 delar istället för 4, detta betyder att om man viker ihop det till en triangel under plattan så kan man inte använda denna del för att hålla i plattan för då kollapsar det. Samma grej gäller om man använder skyddet för att ställa plattan upp i horizontellt läge, det räcker att man knuffar lätt på plattan så åker den i backen.
3. PRISET! 700 kr för ett enkelt repskydd är DYRT! Det är inte svårt att se att det är en stor marginal här

Det som är bättre än förra versionen av skydd är dock passformen och att displayskyddet håller sig bättre på plats.

Som sagt, jag kommer få vänta tills det dyker upp något alternativ. Targus verkar alla butiker ha just nu men ingen av deras produkter har magnet i skärmskyddet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det kommer dyka upp lite alternativ i kommande vecka ex Media Markt. Får hålla koll och se vad som händer.

Hade orginalet kostat 400 kr så hade jag väll kunnat tänka mig ett sådant trotts missarna men inte till det pris de förväntar sig att man ska betala nu.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att det dröjer innan det dyker upp vättiga ersättnings fodral till iPad Air. Jag har själv övervägt att köpa orginalet men jag kan inte ens övertala mig själv.

Så jag beställde ett för 100 kr på ebay : http://www.ebay.com/itm/For-Apple-Ipad-Air-5-Smart-Cover-Leat...

Det är ju alltid svårt att se på bilder om det är bra nog och det tar några veckor innan det kommer hit men jag får hoppas att det lever upp till mina förväntningar.

Ett mer känt fodral som jag också tittade på var detta : http://www.ebay.com/itm/Ultra-Slim-Smart-Magnetic-Leather-Cas...

Även om det verkar vara av hög kvalité så ser det ut att göra iPad Air väldigt klumpig vilket inte känns som en bra väg att gå med tanke på att en anledning till att köpa Air var för att den var tun och lätt. Dessutom läste jag någonstans att detta skydd vägde 200-300 gram vilket låter mycket, det kan såklart vara med förpackningen dock. 2 andra nackdelar är att den endast har 3 vikplattor och att den närmast "gångjärnen" har en tendens att vika upp sig själv en aning från displayen.

En intressant detalj är att många av iPad Air skydden har gått på Apples linje med 2 vikpunkter, d.v.s 3 vikplattor istället för 4 som på den äldre versionen. Problemet med 3 vikplattor är att triangeln man kan vika ihop till blir inte särskilt hållbar och går inte att använda som hantag när man ska bära plattan.

Anledningen till att jag lagt ner mycket jobb på att hitta ett bra skydd är för att jag verkligen vill ha magnet stägningen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Det ser ut som att det dröjer innan det dyker upp vättiga ersättnings fodral till iPad Air. Jag har själv övervägt att köpa orginalet men jag kan inte ens övertala mig själv.

Så jag beställde ett för 100 kr på ebay : http://www.ebay.com/itm/For-Apple-Ipad-Air-5-Smart-Cover-Leat...

Det är ju alltid svårt att se på bilder om det är bra nog och det tar några veckor innan det kommer hit men jag får hoppas att det lever upp till mina förväntningar.

Ett mer känt fodral som jag också tittade på var detta : http://www.ebay.com/itm/Ultra-Slim-Smart-Magnetic-Leather-Cas...

Även om det verkar vara av hög kvalité så ser det ut att göra iPad Air väldigt klumpig vilket inte känns som en bra väg att gå med tanke på att en anledning till att köpa Air var för att den var tun och lätt. Dessutom läste jag någonstans att detta skydd vägde 200-300 gram vilket låter mycket, det kan såklart vara med förpackningen dock. 2 andra nackdelar är att den endast har 3 vikplattor och att den närmast "gångjärnen" har en tendens att vika upp sig själv en aning från displayen.

En intressant detalj är att många av iPad Air skydden har gått på Apples linje med 2 vikpunkter, d.v.s 3 vikplattor istället för 4 som på den äldre versionen. Problemet med 3 vikplattor är att triangeln man kan vika ihop till blir inte särskilt hållbar och går inte att använda som hantag när man ska bära plattan.

Anledningen till att jag lagt ner mycket jobb på att hitta ett bra skydd är för att jag verkligen vill ha magnet stägningen.

Tänkte bidra till tråden för att jag följde ditt tips om Labato skyddet. Beställde den inte från ebay utan aliexpress. Fick den igår efter ett par veckors leveranstid och priset låg på $16 dvs. 115kr i runda slängar.
Skyddet i sig är rätt gediget och det påstådda lädret är någon slags imitation, men det kunde man ju förutsätta. Dock är kvaliten riktigt bra och den känns bra och stablit i handen. Magnetfunktionen kan jag bekräfta att den fungerar utmärkt. Skyddets flärp är tredelad så att man kan lägga paddan i ett antal olika positioner.
Jag är helt klart nöjd med mitt köp. Passformen och funktionen var utmärkt och priset är oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

Tänkte bidra till tråden för att jag följde ditt tips om Labato skyddet. Beställde den inte från ebay utan aliexpress. Fick den igår efter ett par veckors leveranstid och priset låg på $16 dvs. 115kr i runda slängar.
Skyddet i sig är rätt gediget och det påstådda lädret är någon slags imitation, men det kunde man ju förutsätta. Dock är kvaliten riktigt bra och den känns bra och stablit i handen. Magnetfunktionen kan jag bekräfta att den fungerar utmärkt. Skyddets flärp är tredelad så att man kan lägga paddan i ett antal olika positioner.
Jag är helt klart nöjd med mitt köp. Passformen och funktionen var utmärkt och priset är oslagbart.

Tack för ditt omdöme! Anser du att fodralet gör IPad Air mer klumpig? Det var den bilden jag fick av det när jag tittade på fotona

Hur fungerar 3 delat displayskydd? Apple IPad Air orginal skydd är ju 3 delat och det har fått en del kritik för att när man viker ihop det till en 3 kant så är konstruktionen ohållbar för att hålla ipaden i, gäller samma för detta fördral?

Jag har inte fått mitt än, de säger någon gång mellan 5 - 27 Dec.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vi blev med iPad Air i förra veckan och kunde lämna 2 st telefoner i återvinning hos Telenor, fick då 250.- st att handla för i butiken.
Valde då med viss tvekan att investera i Apple Smart Case. Det fanns bara i brunt och man fick INTE öppna förpackningen och känna på det.
Gud förbjude att man ens skulle komma på tanken att försöka be att få prova iPaden i det dessutom...
(förpackningen var dessutom extremt lätt att öppna/försluta upptäckte jag senare hemma).
Men det var ett tilläg på 199.- så man kan ju alltid sälja det senare.

Vi valde med trevligt bistånd från säljaren hos Kjell & Co i Örebro City att köpa http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/tillbehor-till-surfplattor/fodral-skal/apple/ipad-air-(generation-5)/belkin-cinema-dash-svart-p94835
Det är snyggt och är bara lite större än Smart Case, tyvärr inte med magnet wake/sleep (men det finns info på nätet var magneterna sitter, så det går ju att modda om så önskas)

För filmvisning på ex.vis flyg så är Smart Case allt annat än smart, faller omkull för minsta lilla rörelse
Belkins case är suveränt för detta.

Passformen är utmärkt på båda med lite extra plus för Belkin eftersom "locket" är stabilare och antagligen skyddar bättre vi en ev. smäll.
Hustrun vill att vi behåller båda då hon tycker att Smart Case känns smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klp65:

För filmvisning på ex.vis flyg så är Smart Case allt annat än smart, faller omkull för minsta lilla rörelse
Belkins case är suveränt för detta.

Det är just detta jag läst om och det betyder också att trekanten inte blir tillräckligt hållbar för att hålla platta i. Slutligen så känns Smart Case endast som ett enkelt skydd mot repor, det finns inget som tar upp stötar så som man ser på många andra. Nackdelen med ett fodral som tar upp stötar kan såklart vara att det är tjockare och då försvinner själva poängen med IPad Air en aning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Tack för ditt omdöme! Anser du att fodralet gör IPad Air mer klumpig? Det var den bilden jag fick av det när jag tittade på fotona

Hur fungerar 3 delat displayskydd? Apple IPad Air orginal skydd är ju 3 delat och det har fått en del kritik för att när man viker ihop det till en 3 kant så är konstruktionen ohållbar för att hålla ipaden i, gäller samma för detta fördral?

Jag har inte fått mitt än, de säger någon gång mellan 5 - 27 Dec.

Jag fick bara tillfälle att sitta med den någon timme men jag tycker inte att skyddet byggde på så mycket. Det är klart en viss skillnad då paddan i sig är en extremt slimmad och nätt konstruktion. Tycker däremot att det var skönt att ha den i ett skydd då det blev mer handfast och säkrare att hålla i paddan.
Ska kolla upp det med triangel positionen på displayskyddet och återkommer med synpunkter.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Tack för ditt omdöme! Anser du att fodralet gör IPad Air mer klumpig? Det var den bilden jag fick av det när jag tittade på fotona

Hur fungerar 3 delat displayskydd? Apple IPad Air orginal skydd är ju 3 delat och det har fått en del kritik för att när man viker ihop det till en 3 kant så är konstruktionen ohållbar för att hålla ipaden i, gäller samma för detta fördral?

Jag har inte fått mitt än, de säger någon gång mellan 5 - 27 Dec.

Jag provade att ställa ipaden i de lägena som skyddet var gjort för och tycker att det fungerade bra. Eftersom skyddet är nytt är den fortfarande styv och det kanske bidrar till att plattan står stabilt. Det är ju tänkbart att allt eftersom man använder den att den slits upp och blir slappare i form och skarvar.
I nuläget fungerar det felfritt.
Tänkte på det du sa om skyddet gjorde att ipaden blev mer klumpig. Jag vidhåller med att det har på ett sätt förbättrat hanteringen av plattan då man får ett bättre grepp om den. Tycker att man får en bok/inbundet häfte-känsla över det och det är icke fel alls. Man är inte lika paranoid om att lägga ifrån sig den heller då även bakstycket är skyddad från repor.

Permalänk
Medlem

Detta är helt sjukt, det har fortfarande inte kommit ut några vettiga fodral med magnet i Sverige än. Det finns dock en hel del i Kina enligt ebay.

Jag beställde mitt från kina för några veckor sen men det fastnade i kinesiska tullen av någon anledning, får se om det dyker upp alls annars blir det till att beställa ett annat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide