sämre signal från Asus RT-N66U än min gamla RT-N56U

Permalänk
Medlem

sämre signal från Asus RT-N66U än min gamla RT-N56U

Idag bytte jag router och nu får jag mycket sämre signalstyrka från denna nya N66U än min gamla N56U. Vad kan det bero på? Alla andra prylar är precis samma och även platsen där routern står är samma.

Min dator använder Asus egna USB-N53 nätverksadapter. Allt är uppdaterat med senaste firmware.
Jag testade från mobiltelefonen och även den får dålig signal om jag inte står helt fritt 2-3 meter från routern.

Just nu står min dator 2 väggar ifrån routern och jag får på bredbandskollen 19mbit av min fiber lina på 100mbit+ (jag fick upp mot 80mbit med min gamla router)

Vad kan vara problemet? Alla inställningar är default i routern det ända jag fixat är lösenord och SSID.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Vila i frid

Våglängden på 2,4 GHz är ca 12 cm så om du flyttar routern 6 cm kan du gå från maximal till minimal signalstyrka. Får du ut 54 Mbit-hastighet dvs runt normalt uppmätta 19 MB/sek kör du förmodligen på fallback dvs 802.11g. Ställ in routern att vara 802.11n med WPA2/AES.

Permalänk
Medlem

Har oxå en RT-N660U och tycker den har väldigt dålig signalstyrka

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk

Köpte en sådan till min far gör ett par veckor sen, den har också väldigt dålig signal/räckvidd. Ska köpa en repeater och installera de i helgen så får vi se om de hjälper. Men man undrar ju om det är något fel på den..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

kan meddela att via 5Ghz fick jag 40mbit från n66u men 80mbit från n56u och dubbelt så bra signal ungefär (3-4 staplar mot bara 2 staplar)

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Det visade sig att ASUS körde på en högre uteffekt än tillåtet så det kan ju vara så att er nya N66U håller sig inom ramarna för max tillåten uteffekt och därför ger sämre signalstyrka.
http://www.nordichardware.se/Natverk/asus-misstaenks-foer-att...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Sjukt drygt när man köper en Routher för 1200kr

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa enheter med bra (och helst riktade) antenner så minskar alla typer av problem med wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den senaste firmwaren till Asus routrar kör SDK 6, som ger klart sämre räckvidd och signalstyrka än den äldre SDK 5.100.

Jag kör själv Tomato Shibby v.112 som har den äldre drivrutinen SDK 5.100. Vid uppdatering till SDK 6 tappade jag 2/3 av hastigheten och fick mycket sämre räckvidd. Asus ska tydligen vara medvetna om problemet och jobbar på att fixa det. Till dess att det är fixat får man helt enkelt köra en äldre firmware.

Källa: Smallnetbuilder, openlinksys, Asus egna forum.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lånar tråden men..När jag kör 5GHz till mobilen (Lumia 920) har jag typ 2-3 staplar vid 5 meters avstånd...Kör med den billigste varianten, N56U. Nog för att räckvidden är sämre med 5GHz men detta är väl lite extremt Har inte gjort några ändringar i inställningar eller så. Och har inga andra kompatibla enheter att jämföra med!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av holmberg:

Ursäkta att jag lånar tråden men..När jag kör 5GHz till mobilen (Lumia 920) har jag typ 2-3 staplar vid 5 meters avstånd...Kör med den billigste varianten, N56U. Nog för att räckvidden är sämre med 5GHz men detta är väl lite extremt Har inte gjort några ändringar i inställningar eller så. Och har inga andra kompatibla enheter att jämföra med!

Signalens absolutnivå säger egentligen inte mycket om räckvidd/hastighet i de flesta fall utan det som har störst betydelse är signal/brus förhållandet så länge signalnivån inte är jättelåg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Ursäkta att jag lånar tråden men..När jag kör 5GHz till mobilen (Lumia 920) har jag typ 2-3 staplar vid 5 meters avstånd...Kör med den billigste varianten, N56U. Nog för att räckvidden är sämre med 5GHz men detta är väl lite extremt Har inte gjort några ändringar i inställningar eller så. Och har inga andra kompatibla enheter att jämföra med!

Mobiltelefoner har bara en antenn, mot datorers 2-3 antenner. n66u har MYCKET bättre räckvidd än n56u (har haft en själv, och tror du inte mig så kolla charts på smallnetbuilder). Dessutom kan det vara så att problemet med SDK6 påverkar även n56u.

Permalänk
Medlem

Kan man nedgradera Routherns firmeware?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Kan man nedgradera Routherns firmeware?

Javisst. Det gör du lika enkelt som du uppdaterar. Ladda bara ner den du vill ha och flasha den. Se bara till att fabriksåterställa efteråt (rensa NVRAM) annars kan något bli buggigt. Välj en firmware med SDK 5.100.

Vill du ha Tomato så måste du första gången lägga in den via Asus recovery utility. Det finns guider om du googlar.

Permalänk
Medlem

Ja då får jag göra det så jag får lite räckvidd med min routher

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Rekordmedlem

Desto kortare räckvidd desto bättre bara den är tillräcklig, det ökar prestandan, öka inte radioeffekten utan att ha verklig nytta av det och tänk på att riktantenn är bättre än hög effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hur är riktantenn bättre exakt? ska man vridra dem så att de pekar mot nätverkskortet man vill ha bästa presstanda från eller?

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t4rm:

Den senaste firmwaren till Asus routrar kör SDK 6, som ger klart sämre räckvidd och signalstyrka än den äldre SDK 5.100.

Jag kör själv Tomato Shibby v.112 som har den äldre drivrutinen SDK 5.100. Vid uppdatering till SDK 6 tappade jag 2/3 av hastigheten och fick mycket sämre räckvidd. Asus ska tydligen vara medvetna om problemet och jobbar på att fixa det. Till dess att det är fixat får man helt enkelt köra en äldre firmware.

Källa: Smallnetbuilder, openlinksys, Asus egna forum.

Även jag har haft samma problem. Efter uppgradering till SDK6 så fick jag även problem med stabiliteten. Merlin (som gör sin egna variant av den officiella firmwaren) har dock släppt en SDK5 och SDK6-variant parallellt så man kan välja. Det går att läsa mer om den firmwaren här: http://www.lostrealm.ca/tower/node/79

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ALEX-GTR:

hur är riktantenn bättre exakt? ska man vridra dem så att de pekar mot nätverkskortet man vill ha bästa presstanda från eller?

Du ska rikta den mot den andra antennen snarare än nätverkskortet, men är de placerade på samma ställe blir det ju samma sak, men ibland är det kablar emellan kort och antenn.
Riktantennen ökar oftast signalstyrkan och den är framförallt riktad, dvs den fungerar dåligt i andra riktningar, det gör att störningar från saker i andra riktningar minska kraftigt jämfört med rundstrålande antenner, man minskar alltså påverkan tex från grannarnas nätverk eller andra apparater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.