Permalänk
Inaktiv

Trasig Asus Z87-pro eller i5 4670k

Tjena,
det var ett tag sen jag byggde eget och igår när jag satte ihop min nya leksak så tror jag att jag pajade antingen moderkortet eller CPU:n. Scenario, allting var uppe och rulla, Windows installerat. Drog ner senaste drivarna till grafikkortet (MSI NVIDIA 770) och drog igång uppdateringen. Efter ett tag så ville den starta om datorn men jag tänkte att jag skulle passa på att installera en resistans som medföljde cpu fläkten samtidigt så jag stängde av maskinen istället.

När jag sedan skulle dra igång det hela så var allting stendött. Plockade bort resistansen igen och provade, inget hände förutom att psu:n lyckades mata GPU:n med ström. Så jag gissade att moderkortet hade hälsat hem. Provade att slita ut batteriet till CMOS:en och då började fläktarna kopplade till moderkortet röra på sig en halv sekund för att sen lägga av.

Jag uteslöt PSU:n genom att testa en annan, samma fenomen.

Plockade bort komponenter en efter en, till slut när jag tog bort CPU:n som sista komponent kopplad till moderkortet så vaknar det till liv ... jag har inget annat kort att testa CPU:n i så jag vet inte riktigt hur jag ska veta vilken jag borde byta ut / returnera. Någon som har någon bra ide? Hur vanligt är det att man har ihjäl en Intel i5 (Haswell)?

Sökt lite och det verkar som LDA1150 socketen är känslig så kanske jag lyckats bända till någon av pinnarna, verkar vara något som kan hända, men jag har inte lyckats hitta något (kanske behöver förstoringsglas).

Vet inte hur kinkigt det är att skicka tillbaka saker då det var många år sen jag höll på med sånt här, vill egentligen bara få igång sakerna (funderat på att chansa på att jag pajat moderkortet och köpa nytt). Eller är det något annat jag kan göra för att ta reda på vad som faktiskt är trasigt?

/M

Permalänk

Du kan inte ha råkat böja en pinne om CPUn redan är placerad i sockeln.

Permalänk
Medlem

Att förstöra en cpu är inte vanligt, mycket vanligare med moderkortet, kolla ordentligt så ingen pinne är böjd i moderkortet annars skicka in det på garanti.

Ett moderkort ska inte gå sönder för att man monterar ett motstånd,gjort många gånger utan problem, porten levererar ändå 12v,bara att motståndet ändrar volten som når ut till fläkten tex 9 volt osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulltazar:

Att förstöra en cpu är inte vanligt, mycket vanligare med moderkortet, kolla ordentligt så ingen pinne är böjd i moderkortet annars skicka in det på garanti.

Ett moderkort ska inte gå sönder för att man monterar ett motstånd,gjort många gånger utan problem, porten levererar ändå 12v,bara att motståndet ändrar volten som når ut till fläkten tex 9 volt osv.

Jag slarvade när jag pillade dit den och använde inte anti-stat band, så jag kan ev. ha orsakat något p g a det. Ska försöka se om jag kan hitta ett förstoringsglas eller nått, allting är så in i helsifyr smått. Tack!

Permalänk
Medlem

Du kan ta ett högupplöst foto och granska om du inte har något förstoringsglas till hands!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Inaktiv

Har nu testat med annat moderkort, samma problem. Så jag antar att det är CPUn som hälsat hem?

En annan fråga, z87-pro:n går igång utan CPU medans ett H81 inte gör det, har jag lyckats få ett defekt H81 kort eller är det inte meningen att strömmen ska gå på när man saknar CPU för det chipset? Har testat med två PSU:er.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edda123:

Du kan ta ett högupplöst foto och granska om du inte har något förstoringsglas till hands!

Tack för tipset.

Permalänk
Inaktiv

Nytt moderkort/CPU och det lirar.

Lite info till dom som köpt z87-pro:

Verkar som att SSD:n jag kör med har problem med att detekteras vid varmstart (jag får bara igång maskinen om den stått avslagen ett längre tag). Verkar som att det kan vara problem med Intel's 530 SSD:

https://communities.intel.com/message/210158#210158

Verkar som att dom jobbar på en uppdatering av firmware:n för kontrollern på kortet så det är bara att vänta.

Efter uppdatering av BIOS till 1602 så slutade USB musen/keyboard att fungera på dom fyra top portarna, man måste jacka in det i portarna som sitter vid LAN interface:t. Kanske står klart och tydligt i manualen men det fungerade med BIOS 1007.

Trevlig helg!