Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Enkel mattefråga, hjälp :)

Jag tar ett lån på 90000, lånet ska betalas av varje månad i 5 år. Första inbetalningen är 1905, hur stor är årsräntan?

Huuur gör jag?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinforest:

Jag tar ett lån på 90000, lånet ska betalas av varje månad i 5 år. Första inbetalningen är 1905, hur stor är årsräntan?

Huuur gör jag?

*Flyttat till matematiktråden*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

*Flyttat till matematiktråden*

tack!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Jag tar ett lån på 90000, lånet ska betalas av varje månad i 5 år. Första inbetalningen är 1905, hur stor är årsräntan?

Huuur gör jag?

Rak avbetalning är:
Lånebeloppet / avbetalningstid i månader = avbetalning per månad.

90 000/(5*12) = 1500

Ränteavgift första månaden:
1905-1500=405

årsränta:
månads ränta * 12 / lånebelopp = årsräntan
(405*12)/90 000 = 0.054 => 5.4%

När lånet betalas av varje månad så sjunken ränteavgiften i kr men kommer vara samma procentsatts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Rak avbetalning är:
Lånebeloppet / avbetalningstid i månader = avbetalning per månad.

90 000/(5*12) = 1500

Ränteavgift första månaden:
1905-1500=405

årsränta:
månads ränta * 12 / lånebelopp = årsräntan
(405*12)/90 000 = 0.054 => 5.4%

När lånet betalas av varje månad så sjunken ränteavgiften i kr men kommer vara samma procentsatts.

tack! hur räknar man om ränteavgiften sjunker då?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

tack! hur räknar man om ränteavgiften sjunker då?

Om procentsatsen på räntan sjunker så måste du veta hur stor den totala inbetalningen är per månad, för varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Om procentsatsen på räntan sjunker så måste du veta hur stor den totala inbetalningen är per månad, för varje månad.

Men om man utgår från den summan vi fick i uppgiften?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Hej!

Någon som kan hjälpa mig med denna fråga: http://gyazo.com/aae01bc747604bc6a073266ea41a1321 ? Hur kan jag bestämma funktionen? Jag vet att den vertikala asymptoten är x = 4, så det borde kanske bli x-4 i nämnaren men är inte säker. Den sneda asymptoten ser ut att vara y=x+1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Den sneda asymptoten ser ut att vara y=x+1.

Nej, låt säga att y är 0 (dvs där asymptoten skär x-axeln). Enligt ditt samband skulle då x vara −1, men det stämmer inte med skärningspunkten. Rita upp y = x + 1 med en grafräknare (eller Wolfram Alpha) och se hur den funktionen ser ut.

När du identifierat asymptoter och andra karakteristiska drag så får du använda de beräkningar du använder för att hitta dessa från en funktion, fast "baklänges". Det går att "se" stora delar av svaret direkt också, men så som uppgiften är skriven så verkar den vilja att du ska beräkna detta snarare än "gissa".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Nej, låt säga att y är 0 (dvs där asymptoten skär x-axeln). Enligt ditt samband skulle då x vara −1, men det stämmer inte med skärningspunkten. Rita upp y = x + 1 med en grafräknare (eller Wolfram Alpha) och se hur den funktionen ser ut.

När du identifierat asymptoter och andra karakteristiska drag så får du använda de beräkningar du använder för att hitta dessa från en funktion, fast "baklänges". Det går att "se" stora delar av svaret direkt också, men så som uppgiften är skriven så verkar den vilja att du ska beräkna detta snarare än "gissa".

Den sneda asymptoten ser ut att vara y = x-2, stämmer det? Isåfall har jag den och den vertikala asymptoten x=4. Så jag vet att nämnaren kommer vara x-4, men hur kan jag ta reda på vad det ska vara i täljaren och om det ska vara något utöver det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Den sneda asymptoten ser ut att vara y = x-2, stämmer det? Isåfall har jag den och den vertikala asymptoten x=4. Så jag vet att nämnaren kommer vara x-4, men hur kan jag ta reda på vad det ska vara i täljaren och om det ska vara något utöver det?

Det stämmer. Du kommer att ha samma sneda asymptot då x går mot minus oändligheten och när x går mot plus oändligheten. Denna gemensamma asymptot är y=x-2 som du skriver och x=4 är en lodrät asymptot.

Det ska sägas att uppgiften inte har någon unik lösning, utan frågan borde ha varit : Finn f(x) och g(x) som passar in så gott det går med det du ser i grafen.
Men hursomhelst, vad personen som gjort uppgiften antagligen tänkt är att f(x) och g(x) ska vara två polynom där kvoten f(x)/g(x) är förkortad så långt det går. Då finns det en naturlig lösning där täljaren är ett andragradspolynom och nämnaren ett förstagradspolynom.
Nämnaren har du redan gissat rätt på (som är = x-4).

Om du har ett andragradspolynom dividerat med ett förstagradspolynom, låt oss ta x-4, så kan du dock genom polynomdivision alltid skriva det på formen
Y = kx+m + c/(x-4).
Nu återstår bara att bestämma vad konstanterna k, m och c är. Det borde du nu lätt kunna lista ut.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det stämmer. Du kommer att ha samma sneda asymptot då x går mot minus oändligheten och när x går mot plus oändligheten. Denna gemensamma asymptot är y=x-2 som du skriver och x=4 är en lodrät asymptot.

Det ska sägas att uppgiften inte har någon unik lösning, utan frågan borde ha varit : Finn f(x) och g(x) som passar in så gott det går med det du ser i grafen.
Men hursomhelst, vad personen som gjort uppgiften antagligen tänkt är att f(x) och g(x) ska vara två polynom där kvoten f(x)/g(x) är förkortad så långt det går. Då finns det en naturlig lösning där täljaren är ett andragradspolynom och nämnaren ett förstagradspolynom.
Nämnaren har du redan gissat rätt på (som är = x-4).

Om du har ett andragradspolynom dividerat med ett förstagradspolynom, låt oss ta x-4, så kan du dock genom polynomdivision alltid skriva det på formen
Y = kx+m + c/(x-4).
Nu återstår bara att bestämma vad konstanterna k, m och c är. Det borde du nu lätt kunna lista ut.

Okej men blir inte k=1 och m=-2? Sen blir C noll eller tänker jag helt åt skogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Okej men blir inte k=1 och m=-2? Sen blir C noll eller tänker jag helt åt skogen?

Helt rätt på k och m.
C är dock inte 0. Då skulle du inte få någon lodrät asymptot.
För att få fram C kan du sätta in något lämpligt värde för x där du lätt från grafen kan avläsa motsvarande y värde.
Då får du fram vad C måste vara för att det ska stämma.

(Notera förresten att kx+m i uttrycket jag skrev inte står i täljaren, utan utanför bråket. Endast c:et står i täljaren i c/(x-4). )

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Helt rätt på k och m.
C är dock inte 0. Då skulle du inte få någon lodrät asymptot.
För att få fram C kan du sätta in något lämpligt värde för x där du lätt från grafen kan avläsa motsvarande y värde.
Då får du fram vad C måste vara för att det ska stämma.

(Notera förresten att kx+m i uttrycket jag skrev inte står i täljaren, utan utanför bråket. Endast c:et står i täljaren i c/(x-4). )

Blir C=-8? Jag satte 4 = 2-2 + C/2-4 och löste ut C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Blir C=-8? Jag satte 4 = 2-2 + C/2-4 och löste ut C.

Stämmer bra det.
Vill du göra allt till ett bråk så kan du skriva allt med gemensam nämnare x-4.
Då får du ((x-2)*(x-4) - 8)/(x-4) där du kan förenkla nämnaren lite grann.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Stämmer bra det.
Vill du göra allt till ett bråk så kan du skriva allt med gemensam nämnare x-4.
Då får du ((x-2)*(x-4) - 8)/(x-4) där du kan förenkla nämnaren lite grann.

Okej tack så mycket för hjälpen. Då förenklar jag det där lite bara och sen blir det funktionen som jag skulle bestämma. Ska försöka använda begreppen i mitt svar. Värdemängden är ju alla reela tal. Definitionsmängden är alla x utom x=4. Då har jag fått med de två begreppen. Hur kan jag få med gränsvärde och derivatan/andraderivatan samt lokala maximi- och minimipunkter? För jag behövde ju inte de när jag skulle lösa uppgiften men det vore bra att få med dem sa min lärare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Okej tack så mycket för hjälpen. Då förenklar jag det där lite bara och sen blir det funktionen som jag skulle bestämma. Ska försöka använda begreppen i mitt svar. Värdemängden är ju alla reela tal. Definitionsmängden är alla x utom x=4. Då har jag fått med de två begreppen. Hur kan jag få med gränsvärde och derivatan/andraderivatan samt lokala maximi- och minimipunkter? För jag behövde ju inte de när jag skulle lösa uppgiften men det vore bra att få med dem sa min lärare.

Mja, några lokala maximi eller minimipunkter existerar inte, vilket man ser på bilden (inga lokala "toppar" eller "dalar").
Du ser också att derivatan (= lutningen) av grafen är positiv överallt där den är definierad (dvs överallt utom i x=4).
Andraderivatan ser du att den är positiv till vänster om x=4 (lutningen ökar när du rör dig åt höger).
Andraderivatan är negativ till vänster om x=4 (lutningen minskar när du rör dig åt höger där).

Du kan kontrollera att allt detta stämmer in på din funktion du fått fram (dvs för y = x-2 - 8/(x-4)).
Derivatan är tex y' = 1+ 8/(x-4)^2, vilket ju alltid är positivt, vilket stämmer med observationen från grafen.
Asymptoerna har du redan : x= 4 är en lodrät asymptot och y=x-2 är sned asymptot då x går mot oändligheten eller minus oändligheten.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Mja, några lokala maximi eller minimipunkter existerar inte, vilket man ser på bilden (inga lokala "toppar" eller "dalar").
Du ser också att derivatan (= lutningen) av grafen är positiv överallt där den är definierad (dvs överallt utom i x=4).
Andraderivatan ser du att den är positiv till vänster om x=4 (lutningen ökar när du rör dig åt höger).
Andraderivatan är negativ till vänster om x=4 (lutningen minskar när du rör dig åt höger där).

Du kan kontrollera att allt detta stämmer in på din funktion du fått fram (dvs för y = x-2 - 8/(x-4)).
Derivatan är tex y' = 1+ 8/(x-4)^2, vilket ju alltid är positivt, vilket stämmer med observationen från grafen.
Asymptoerna har du redan : x= 4 är en lodrät asymptot och y=x-2 är sned asymptot då x går mot oändligheten eller minus oändligheten.

Okej då är jag med. Kan man få med gränsvärde något stans och vet du om det går att förklara varför det inte fanns någon horisontell asymptot? Är en annan fråga där jag också undrar detta, för har fått fram en sned asymptot och en lodrät/vertikal asymptot men det kanske vore bra med en förklaring varför man funktionen har en horisontell asymptot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Okej då är jag med. Kan man få med gränsvärde något stans och vet du om det går att förklara varför det inte fanns någon horisontell asymptot? Är en annan fråga där jag också undrar detta, för har fått fram en sned asymptot och en lodrät/vertikal asymptot men det kanske vore bra med en förklaring varför man funktionen har en horisontell asymptot.

En horisontell asymptot är per definition en horisontell linje som grafen närmar sig allt mer någonstans. Något sådant sker aldrig enligt bilden.
Kurvan närmar sig en sned asymptot då x går mot plus eller minus oändligheten och en vertikal asymptot då x går mot 4. Fler asymptoter finns inte.
Hade funktionen planat ut då x går mot oändligheten och tex närmat sig y=3 så hade vi haft en horisontell asymptot.

Du kan visa att det finns en vertikal asymtot då x=4 genom att gränsvärde. Gränsvärdet av din funktion då x närmar sig 4 från vänster (dvs x ska närma sig 4 och hela tiden vara mindre än 4) är oändligheten (prova att sätt in 3.9, 3.99, 3.999 så ser du vad som händer).
Gränsvärdet av funktionen då x närmar sig 4 från höger är minus oändligheten (testa att sätta in 4.1, 4.01, 4.001 osv).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

En horisontell asymptot är per definition en horisontell linje som grafen närmar sig allt mer någonstans. Något sådant sker aldrig enligt bilden.
Kurvan närmar sig en sned asymptot då x går mot plus eller minus oändligheten och en vertikal asymptot då x går mot 4. Fler asymptoter finns inte.
Hade funktionen planat ut då x går mot oändligheten och tex närmat sig y=3 så hade vi haft en horisontell asymptot.

Du kan visa att det finns en vertikal asymtot då x=4 genom att gränsvärde. Gränsvärdet av din funktion då x närmar sig 4 från vänster (dvs x ska närma sig 4 och hela tiden vara mindre än 4) är oändligheten (prova att sätt in 3.9, 3.99, 3.999 så ser du vad som händer).
Gränsvärdet av funktionen då x närmar sig 4 från höger är minus oändligheten (testa att sätta in 4.1, 4.01, 4.001 osv).

Okej men får inte glömma att den sneda asymptoten är y=x-2, så att jag inte bara skriver att kurvan närmar sig en sned asymptot då x går mot plus eller minus oändligheten.

Permalänk
Medlem

Hur kan man förklara absolutbelopp när man pratar om denna uppgift: http://gyazo.com/d686b26a4ab5252563d756f4c5a1f503 ?

Permalänk
Medlem

Någon som kan trigonometri bra?

Hörnen i triangeln ABCär belägna på sidornas mittpunkter. Bestäm vinkel A

b^2=5^2+7^2
b=√ 74

a^2=6^2+x^2

x^2=10^2+7^2

x=√149

a^2=6^2+(√149)^2
a=√185

Kan inte komma på hur jag ska få reda på C, någon som kan hjälpa mig? Behöver den då jag tänkt använda cosinus satsen A=cos^-1((a^2+b^2-c^2)/(2*a*b))

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Någon som kan trigonometri bra?

Hörnen i triangeln ABCär belägna på sidornas mittpunkter. Bestäm vinkel A

b^2=5^2+7^2
b=√ 74

a^2=6^2+x^2

x^2=10^2+7^2

x=√149

a^2=6^2+(√149)^2
a=√185

Kan inte komma på hur jag ska få reda på C, någon som kan hjälpa mig? Behöver den då jag tänkt använda cosinus satsen A=cos^-1((a^2+b^2-c^2)/(2*a*b))

Är skalärprodukt tillåten operation för att lösa problemet?

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Får lite halvpanik på en uppgift, ska hitta maximala lutningen för en funktion.
Har fått fram att andraderivatan är:

Ska alltså hitta nollställena för denna funktion. Att nämnaren alltid är positiv vet jag, dock förstår jag inte hur man ska kunna förenkla täljaren på något sätt.
Tacksam för lite hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av mounte:

Är skalärprodukt tillåten operation för att lösa problemet?

Tror inte det då vi inte gått igenom det än

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av voro12:

Får lite halvpanik på en uppgift, ska hitta maximala lutningen för en funktion.
Har fått fram att andraderivatan är:
http://www.pluggakuten.se/mathsymbolizer/math_cache/b54cce4b0...

Ska alltså hitta nollställena för denna funktion. Att nämnaren alltid är positiv vet jag, dock förstår jag inte hur man ska kunna förenkla täljaren på något sätt.
Tacksam för lite hjälp

Bryt ut så mycket som möjligt och se vad som blir kvar.

Gemensamma faktorer i täljaren är
   −2 x (1 + x²)
Denna faktor ger nollstället x = 0.

Kvarvarande faktor består då av termer:
   (1 + x²) + 2 (1 − x²) = 3 − x²
Det ger två ytterligare nollställen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av T0MT0M:

Någon som kan trigonometri bra?

Hörnen i triangeln ABCär belägna på sidornas mittpunkter. Bestäm vinkel A

b^2=5^2+7^2
b=√ 74

a^2=6^2+x^2

x^2=10^2+7^2

x=√149

a^2=6^2+(√149)^2
a=√185

Kan inte komma på hur jag ska få reda på C, någon som kan hjälpa mig? Behöver den då jag tänkt använda cosinus satsen A=cos^-1((a^2+b^2-c^2)/(2*a*b))

Du skulle kunna använda precis samma metod som du använde för a för att få reda på c, men notera att du enklare skulle kunnat få tag i a genom att bara använda den vanliga formeln för avstånd, fast i tre dimensioner. Om vi kallar ett tredimensionellt koordinatsystem för xyz där x-sidans längd i figuren är 14 cm, y-sidans är 10 cm och z-sidans är 12 cm, så kan du direkt få ett avstånd mellan två tredimensionella punkter genom att ta:
   √( (skillnad i x)² + (skillnad i y)² + (skillnad i z)² )
dvs
   a = √( (14/2)² + 10² + (12/2)² ) = √( 49 + 100 + 36 ) = √185
vilket du redan räknat ut, fast på ett längre sätt.

Med samma metod så får du lätt sträckan c — du har avstånden i x-, y- och z-led klara från figuren.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

6 katter kan fånga 6 möss på 6 minuter. Hur många katter behövs då för att fånga 10 råttor på 10 minuter? Motivera ditt svar.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

6 katter kan fånga 6 möss på 6 minuter. Hur många katter behövs då för att fånga 10 råttor på 10 minuter? Motivera ditt svar.

Saknas ett par viktiga indata så som råttor / mus.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Saknas ett par viktiga indata så som råttor / mus.

tack hah=)

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U