Permalänk
Medlem

ZFS: CPU-behov

Jag går i planerna att bygga en ZFS-backad NAS. Men en av frågorna jag inte hittat svar på är hur många klockcykler ett sådant system käkar.

Features som kräver CPU-jobb:

  • Kryptering

  • Komprimering

  • Beräkning av checksummor

Vad mer?

Hur mycket CPU kan dessa kräva på ett system med 5-6 diskar i RAID-Z och alla ovan nämnda features igång?
Delningstjänster jag tänker köra (som jag kommer på just nu) är CIFS, FTP, SFTP och NFS.

Skulle ett mobo med en billig integrerad CPU räcka eller behöver jag något kraftfullare för att maximera prestandan?
Om jag behöver något kraftigare, vad är det då jag behöver? Snabbare kärnor? Fler kärnor? Större cache?

Permalänk
Avstängd

Vet inte riktigt, min Phenom II 940 3,0ghz används knappt enligt FreeNas egna loggningsverktyg. Ram är viktigare skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Vet inte riktigt, min Phenom II 940 3,0ghz används knappt enligt FreeNas egna loggningsverktyg. Ram är viktigare skulle jag säga.

Har du gjort benchmarks eller bara kikat på användningen när du överför filer?

Jag är medveten om att RAM är viktigt. Det är dock inte en fråga om antingen eller här...

Permalänk
Avstängd

Jag kikade bara i loggen över senaste årets användning, på daglig, vecko, månad och års basis. I ren hastighet så är det 125MB över nätverket, där sätter gigabithastigheten stopp. Internt är det ca 250-290MB men där sätter Sata2 interfacet stopp istället. Så jämför min cpu med vad du ska köra med så bör du kunna få fram ungefärlig prestanda. Är inte helt säker på det, men jag tror att en inbyggd minneskontroller i cpun är att föredra

Permalänk
Medlem

Jag körde ZFS och en klen Intel Atom D510 utan problem. Det är minne man gärna vill ha mycket av, mer än 4gb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag körde ZFS och en klen Intel Atom D510 utan problem. Det är minne man gärna vill ha mycket av, mer än 4gb.

Tack för informationen men den är tyvärr inte mycket värd så länge diu inte berättar hur din setup såg ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Tack för informationen men den är tyvärr inte mycket värd så länge diu inte berättar hur din setup såg ut.

Sorry.

Jag hade en Atom D510 med 4gb minne. En raid-z1 på tre diskar (WD Green 1,5TB) samt en lös disk (WD Green 2TB), också den med ZFS. Bootdisk var en 80GB IDE 5200RPM. FreeBSD 8.2. Nu hade jag inte kryptering (finns det ens inbyggt i ZFS annat än om du betalar Oracle?), men väl torrents, samba/cifs, webserver samt mumble.

De enda gångerna CPUn visade sina begränsningar var när jag kompilerade mjukvara eller när alltför många var inne samtidigt på mumble-servern. Mumble = open source rösttelefoni, men med server/klient-modell istället för P2P som Skype.

Jag hade relativt kass hastighet vid filöverföringar i nätverket men det berodde mest på uselt 100mbit "nätverkskort" samt att ZFS stänger av prefetch-funktionen om man inte har mer än 4gb.

Dvs: du kommer undan med vilken hårdvara du vill bara den har 8gb ram eller mer, samt det antal sataportar du vill ha.

Sexiga filservermobos:
- http://www.servethehome.com/Server-detail/asrock-c2750d4i-ato...
- http://www.servethehome.com/Server-detail/supermicro-a1sai-27...
Dock lite dyra. Det senare kortet kostar 3000:- på mullet.se. Som hemmapulare kan man lika gärna köpa nån billig i3.

Visa signatur