Användandet av hen istället för han/hon

Permalänk
Medlem

Om någon vill kopiera finskans "hän" har man helt klart ingen erfarenhet av finska språket.

Språket är ett verktyg vi använder för att förmedla information, och olika typer av språkliga konstruktioner kan vara bättre eller sämre på detta. Finskan råkar vara en konstruktion som är ytterst dålig på många sätt (och bra på vissa, förstås), där pronomen är ett av dom. "Hän" skapar ofta problem, speciellt då "se", vilket egentligen syftar på ett föremål eller djur, används som substitut i talspråket.

Att använda hen istället för han eller hon när man vet könet på personen är att plocka bort användbar information ur språket. Visst, i något enstaka sammanhang kan det vara användbart, men jag har i alla fall inte stött på någon situation där det inte skulle gå att använda någon annan konstruktion som är mer passande.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ser inte behovet av ordet.
Det finns gott om könsneutrala skrivningar redan som det är och även om "hen" är kortare och enklare så är inte slöhet någonting som ger en så löjlig term existensberättigande.

Värre tycker jag dock är denna genomlöjliga åsikt att bruket av hon/han skulle vara diskriminerande mot de som inte vill erkänna sig som något av det. Det är rent nonsens och inget annat än småbarnsfasoner. Det får mig att tänka på småbarn i matbutiken som skriker om att de ska ha ditt och de skall ha datt, men när de får det inte vill ha det heller. Antingen är man man, eller så är man kvinna. Det är en biologisk definition, inte en åsikt och antalet människor som verkligen är både/ingen av dessa är så otroligt få att det är en praktisk omöjlighet att anpassa sig efter.

Vad sen vissa vill kalla sig, känner sig som eller vill tillhöra är en annan sak och inte någonting som rimligen skall ligga till grund för att hävda existensen av något magiskt tredje/oidentifierat kön som i praktiken inte finns.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hen kan vara OK om könet på en viss person är okänt, används hen när könet är känt blir iallafall jag rejält provocerad och om nån sa hen i tilltal till mig om mig skulle jag bara ignorera personen.

En intressant sak är att hen inte är speciellt könsneutralt då hen är den feminina formen, och samma ord i maskulin form är hun...
Ska vi börja kanske kalla hon for hen, och han för hun

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Hen kan vara OK om könet på en viss person är okänt, används hen när könet är känt blir iallafall jag rejält provocerad och om nån sa hen i tilltal till mig om mig skulle jag bara ignorera personen.

En intressant sak är att hen inte är speciellt könsneutralt då hen är den feminina formen, och samma ord i maskulin form är hun...
Ska vi börja kanske kalla hon for hen, och han för hun

Att du blir provocerad/irriterad eller liknande om någon kallar dig hen i tilltal är inte så konstigt.
Jag hade blivit precis lika irriterad om någon kallade mig han/hon vid tilltal....

Det jag verkligen inte kan förstå är hatet mot ordet..?
Vi (till skillnad från många andra språk) saknade ett könsneutralt pronomen. Nu har vi det....?

Om du sen väljer att kalla dig feminist, böghatare, rasist eller pacifist (o.s.v.), det är upp till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kortfattat: Che var ett litet ointelligent odjur som odlade punghår i ansiktet och trodde att han var tuff när han sprang omkring och lekte krig.
/ Leonard Cohen - 050427

Permalänk
Medlem

Istället för hen kan man bara säga -> det..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av interfact:

Att du blir provocerad/irriterad eller liknande om någon kallar dig hen i tilltal är inte så konstigt.
Jag hade blivit precis lika irriterad om någon kallade mig han/hon vid tilltal....

Det jag verkligen inte kan förstå är hatet mot ordet..?
Vi (till skillnad från många andra språk) saknade ett könsneutralt pronomen. Nu har vi det....?

Om du sen väljer att kalla dig feminist, böghatare, rasist eller pacifist (o.s.v.), det är upp till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Svenskan saknar inte ett könsneutralt personligt pronomen så hen 'r alldeles onödigt, Den är könsneutralt.
Vilket tycker du är bättre svenska:
Den som sig i leken ger bör leken tåla eller: Hen som sig i leken ger bör leken tåla,

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Istället för hen kan man bara säga -> det..

"Kim har köpt en ny boll"
"Var köpte det den?"

Nja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinnit:

"Kim har köpt en ny boll"
"Var köpte det den?"

Nja...

Ja precis "det"

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinnit:

"Kim har köpt en ny boll"
"Var köpte det den?"

Nja...

Och "var köpte hen den" låter bra menar du? Det FINNS något sådant som en dålig formulering, ingen mängd nya ord kommer förändra det.

"personen har köpt en ny boll"
"Var köpte personen den?"¨

"vederbörande har köpt en ny boll"
"Var köpte vederbörande den?"

"kunden har köpt en ny boll"
"Var köpte kunden den?"

"min vän har köpt en ny boll"
"Var köpte din vän bollen?"¨

och så vidare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinnit:

"Kim har köpt en ny boll"
"Var köpte det den?"

Nja...

Vem är Kim? Brukar du prata om folk du överhuvudtaget inte känner på det sättet? Kim är uppenbarligen en person de som samtalar känner. Är personen okänd så är det icke lämpligt att bara använda förnamnet på det där sättet.

Nästa fråga borde vara "Vem är Kim? Menar du din bror?" t.ex.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

"Kim har köpt en ny boll"
"Var köpte Kim den?"

Svårt spel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

"Kim har köpt en ny boll"
"Var köpte Kim den?"

Svårt spel.

Mycket bra. Jag tyckte bara det är så krystat med vissa av dessa exempel när det är helt omöjliga situationer som måste göras till könsneutrala bara för att försöka "bevisa" behovet. T.ex. i det här exemplet. Man kommer aldrig hamna i en situation där man pratar om någon på förnamnsbasis på det här sättet utan att veta könet. Pratar man om Kim som köper en boll så vet ju personerna vem Kim är.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Om en vet vilket kön individen har så vet man vilket kön individen har, vet man individens förnamn så vet man individens förnamn.
Ganska enkla saker att hålla isär, ungefär som:

Är bilen röd så är bilen röd, är det en audi så är det en audi men vetskapen om det ena innebär inte vetskapen om det andra.

Argument baserade på "rimliga" samband är festliga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Om en vet vilket kön individen har så vet man vilket kön individen har, vet man individens förnamn så vet man individens förnamn.
Ganska enkla saker att hålla isär, ungefär som:

Är bilen röd så är bilen röd, är det en audi så är det en audi men vetskapen om det ena innebär inte vetskapen om det andra.

Argument baserade på "rimliga" samband är festliga.

Välkommen Huzzbutt, jag ser att du har tagit med dig chips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Välkommen Huzzbutt, jag ser att du har tagit med dig chips!

Med mitt exempel som bakgrund till ditt inlägg känns dina ord alldeles förträffligt festliga, du saknar ens det "rimliga" antagandet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Om en vet vilket kön individen har så vet man vilket kön individen har, vet man individens förnamn så vet man individens förnamn.
Ganska enkla saker att hålla isär, ungefär som:

Är bilen röd så är bilen röd, är det en audi så är det en audi men vetskapen om det ena innebär inte vetskapen om det andra.

Argument baserade på "rimliga" samband är festliga.

Du menar att det är vanligt att prata om någon på det där,sättet utan att känna till personen? Nej det är en ytterst krystad situation i sådant fall. Och även då finns det som synes alternativ. Känner man till en person och pratar med en annan om vad denne köpt ditten eller datten så känner man även till personens kön i 9 fall av 10. Om man ska använda sig av påhittade dialoger så kan man lyckas bättre än så.

Sunt förnuft och rimlighet i argumenteringen skulle du må bra av.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Du menar att det är vanligt att prata om någon på det där,sättet utan att känna till personen? Nej det är en ytterst krystad situation i sådant fall. Och även då finns det som synes alternativ. Känner man till en person och pratar med en annan om vad denne köpt ditten eller datten så känner man även till personens kön i 9 fall av 10. Om man ska använda sig av påhittade dialoger så kan man lyckas bättre än så.

Sunt förnuft och rimlighet i argumenteringen skulle du må bra av.

Ditt motargument är således att mitt argument omsatt i praktik är osannolikt.
För att använda dina ord, att det är orimligt och går emot sunt förnuft.

Det första kan jag gå med på, det är en mindre sannolik situation. Att dock hävda att det är oförnuftigt att inte förvänta sig den är givetvis oförnuftigt i sig.
Eftersom rimlighet är en upplevd storhet baserad på ens tidigare förväntningar så är det både rimligt och förnuftigt att förvänta sig att det orimliga inträffar och när det orimliga inträffar så vore det väl högst oförnuftigt att avvisa det som sker som oförnuftigt eller orimligt.

Jag tror nog att vi alla skulle må bättre av lite mindre sunt förnuft och godtyckliga storheter som "rimligt". De har en tendens att bli oförnuftig och orimlig doxa.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Härmed lanserar jag "hön" istället för hen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.