Toshiba köper OCZ Technology

Permalänk
Melding Plague

Toshiba köper OCZ Technology

Konkursfärdiga OCZ Technology räddas från likvidering av japanska Toshiba, som tar över verksamheten i en affär värd 35 miljoner dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist, min Agillity 3 har tjänat mig bra. Dock så hoppas jag på att Toshiba upprätthåller kvalitén som jag har upplevt OCZ att hålla!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Men vad händer med deras nätagg?

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Trist, min Agillity 3 har tjänat mig bra. Dock så hoppas jag på att Toshiba upprätthåller kvalitén som jag har upplevt OCZ att hålla!

Instämmer
Jag förstod att nätaggen var väldigt bra

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Ställer mig kluven, känns lite läskigt att dom stora på marknaden bara blir större och större. Var ju inte länge sen fler företag torskade för att pressa upp priset på laptop batterier, kommer bara bli lättare ju fler konkurrenter dom köper upp.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

35m dollar va ju inte så mycket ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

kan bli bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elklazor:

Trist, min Agillity 3 har tjänat mig bra. Dock så hoppas jag på att Toshiba upprätthåller kvalitén som jag har upplevt OCZ att hålla!

OCZ är känt för att vara en av de sämsta SSD-tillverkarna på marknaden. De har haft serier med upp till 50 % felfrekvens. De har konsekvent hamnat i absoluta botten av kvalitetsundersökningar, ofta med väldigt god marginal. Ska bli intressant att se om Toshiba kan göra något av skiten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känns som om Toshiba gjorde en bra affär. Men det beror väl på hur mkt de förlorar på OCZ den närmsta tiden.

I övrigt känns det som en bra kombo.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

35 mille = Black Friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Konkursfärdiga OCZ Technology räddas från likvidering av japanska Toshiba, som tar över verksamheten i en affär värd 35 miljoner dollar.

Läs artikeln

Tycker detta är bra. Toshiba behöver större andel av marknaden både vad det gäller hdd och ssd. Har förtroende för att de fixar med oczs varierande kvalitet på ssds, sf baserade diskar hade jag inte köpt men min vertex 4 funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Låter som de vill använda OCZ för att sälja till slutkunder. OEM lyckas de ändå bra med och deras anpassade Marvell-lösning är ändå bland de bästa i branschen. Så låt mig tvivla på Indilinx och PLX-teamet som ändå lämnat företaget redan för företag som Toshiba. Det handlar om en handfull personer och en utdaterad lösning.

Hur det blir med Doug Dodsons PC Power & Cooling framgår ännu inte. Det är ännu inget avtal klart heller! Bara en avsiktsförklaring eller förslag i praktiken. De ligger ju i chapter 11 nu, så det är rätten som ska avgöra. Förmodligen är Mr Dodson i kontakt med banker och andra kapitalmakare för att få köpa tillbaka sitt gamla företag får man hoppas. Det skulle ändå betyda att större delen av deras PSU-verksamhet läggs ner om PCP&C blir självständigt igen, då de bara har Silencer och TurboCool-serien tack och lov.

Citat:

Under this agreement Toshiba will acquire OCZ's client and enterprise solid state drive business. OCZ will continue to operate and serve existing and future customers during this process. Toshiba has agreed to provide the Company with DIP (Debtor-in-Possession) financing to ensure that there is adequate capital and flash supply to support the business during the contemplated sale period. The consummation of the asset purchase agreement is subject to an auction and approval by the bankruptcy court in the Company's bankruptcy case.

http://ir.ocz.com/news/detail/3014/ocz-reaches-agreement-with...

Permalänk
Inaktiv

Fantastiskt! Nu kan de behålla de senaste produkterna, som trots ryktet är MYCKET BRA. Toshiba kan nog bygga upp varumärket igen och upprätthålla bättre kvalitet.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att de vill att det ska bli Lite-ons Plextor, de är ute efter slutkunder som köper lagringsenheterna själva och då är väl 230 miljoner inte så mycket pengar. De vill ha igenkänning bland de som själva köper lagringsenheter om man får gissa. Då får man hoppas att någon haft positiv erfarenhet av dem också. Det är inte bara med SSDer de gjort bort sig. Eller en gång/period. De får gärna lägga ner Barefoot och sparka de som famlar med kvalitén eller jagar prestanda, och det är poänglöst om en SATAIII-SSD skriver i 20MiB/s mer än någon annan när det är helheten, prestanda på fler punkter och tillförlitlighet som är viktigast. Vill man ha prestanda kan man gå till Samsung eller Marvell-baserade PCIe-lösningar som drar om Barefoot två gånger om.

Permalänk
Medlem

Frågan är, kommer de fortsätta sälja SSD's under OCZ-varumärket eller sitt eget namn?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Känns lite som att de vill att det ska bli Lite-ons Plextor, de är ute efter slutkunder som köper lagringsenheterna själva och då är väl 230 miljoner inte så mycket pengar. De vill ha igenkänning bland de som själva köper lagringsenheter om man får gissa. Då får man hoppas att någon haft positiv erfarenhet av dem också. Det är inte bara med SSDer de gjort bort sig. Eller en gång/period. De får gärna lägga ner Barefoot och sparka de som famlar med kvalitén eller jagar prestanda, och det är poänglöst om en SATAIII-SSD skriver i 20MiB/s mer än någon annan när det är helheten, prestanda på fler punkter och tillförlitlighet som är viktigast. Vill man ha prestanda kan man gå till Samsung eller Marvell-baserade PCIe-lösningar som drar om Barefoot två gånger om.

Jag är lite förvånad över att Toshiba vågar köpa ett bolag som OCZ. Det känns inte precis som att OCZ har förknippats med varken prestanda eller kvalitét. Dock så är det nog så att distribution och igenkännande av varumärket är det som är värt att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Men vad händer med deras nätagg?

Samma fråga ställde jag mig. Köpte ett agg med 5års garanti förra året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig haft något större problem med OCZ, värst jag fick göra var att uppdatera firmware på min Agility 3 vilket tog några minuter. Sen har jag alltid fått riktigt bra support av OCZ, alltid skönt att dom har ett eget forum vilket förenklar support frågor ganska mycket.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

OCZ är känt för att vara en av de sämsta SSD-tillverkarna på marknaden. De har haft serier med upp till 50 % felfrekvens. De har konsekvent hamnat i absoluta botten av kvalitetsundersökningar, ofta med väldigt god marginal. Ska bli intressant att se om Toshiba kan göra något av skiten.

Inte direkt sant. Visst hade de budget skit som deras Octane-serie men de sålde som smör och att de skulle haft uppemot 50% felfrekvens skulle vilja ha en källa på. Deras Agility-serie däremot var allmänt bra och hade bra rykte, speciellt Agility 3 och 4. Vertex likaså. Dessutom sämsta SSD-tillverkarna på markanden? Långt ifrån.

Skrivet av Eltarion:

Samma fråga ställde jag mig. Köpte ett agg med 5års garanti förra året.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av diddedraker:

Men vad händer med deras nätagg?

http://ir.ocz.com/news/detail/3014/o...drive-business

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Tror detta kan bli rätt bra faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tog och gjorde en snabb googling, och OCZ köpte Indilinx för $32 miljoner och nu köper Toshiba hela OCZ för $35, det här kan man då tolka på något av följande sätt:
* Det visar på hur mycket resten av bolaget är värt?
* Toshiba fick OCZ för rena vrakpriset?
* OCZ var så nerdränkt i skulder så de ska vara glada att de värderas till någonting alls?

Oavsett vad så känns det ändå som Toshiba fick ett bra pris med tanke på att de får en färdig konkurrenskraftig hi-end kontroller + utvecklingsteamet och patenten som hör till. De får ett varumärke som trots en liten dipp fortfarande har stor marknadsnärvaro och ett väl utbyggt distributionsled (att Toshiba ser ett värde i OCZ:s märke tyder ju på att de kommer att behålla det på konsumentmarknaden). Nu då OCZ kommer kunna internköpa flashminnen från Toshiba lär ju vinstmarginalerna per enhet öka motsvarande också!

Nu återstår att se vilket som blir nästa bolag att duka under i SSD konsolideringen (som sagt i artikeln, inte så svårt för de stora jättarna att klämma åt de mindre spelarna genom att sälja minnen dyrt till dem)...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jag har själv haft tre diskar (ocz vertex pro) där alla fått sektorfel inom månader. Enl åf. var jag långt från den enda! Diskfel är för mig det mest allvarliga så aldrig igen budgetskräp.

Permalänk
Medlem

Det lär förhoppningsvis ge bättre service med crashade produkter och mindre hysh hysh. GL Toshiba!

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Medlem

Har ägt 2st vertex (2?), ena höll i 10 månader andra i cirka 1 månad, sedan stendöda. Sedan dess har jag köpt Intel och dom har brummat på bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Caleb:

Har ägt 2st vertex (2?), ena höll i 10 månader andra i cirka 1 månad, sedan stendöda. Sedan dess har jag köpt Intel och dom har brummat på bra.

Det komiska är väl att det är sandforcekretsar i båda SSD:erna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av segen:

35 mille = Black Friday?

"Brack Friday Bunduru" - Dom fick med en karta på japan också!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

Detta kan ju bli en bra comeback av OCZ dom kommer nog släppa nåt riktigt prisvärt nu när dom är rädda och paranoida

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caleb:

Har ägt 2st vertex (2?), ena höll i 10 månader andra i cirka 1 månad, sedan stendöda. Sedan dess har jag köpt Intel och dom har brummat på bra.

Skrivet av Tumnus:

Det komiska är väl att det är sandforcekretsar i båda SSD:erna.

Komiskt?

Det indikerar väl i så fall kvalitetsproblem...

Fo3

För övrigt har väl Intel även diskar med annat än sandforce.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Inte direkt sant. Visst hade de budget skit som deras Octane-serie men de sålde som smör och att de skulle haft uppemot 50% felfrekvens skulle vilja ha en källa på. Deras Agility-serie däremot var allmänt bra och hade bra rykte, speciellt Agility 3 och 4. Vertex likaså. Dessutom sämsta SSD-tillverkarna på markanden? Långt ifrån.

http://ir.ocz.com/news/detail/3014/o...drive-business

http://www.hardware.fr/articles/893-7/ssd.html

- 52,07% OCZ Octane SATA 2 128 Go
- 45,26% OCZ Petrol 128 Go
- 44,76% OCZ Octane SATA 2 64 Go
- 40,57% OCZ Petrol 64 Go
- 10,23% OCZ Agility 4 256 Go
- 8,70% OCZ Octane SATA 3 256 Go
- 7,41% OCZ Agility 4 64 Go
- 6,85% OCZ Agility 4 128 Go
- 6,59% OCZ Agility 3 90 Go
- 5,56% OCZ Octane SATA 3 128 Go

Detta kan jämföras med Intel och Samsung som brukar ligga en bit under 1 %. Så även de bästa som "bara" har en felfrekvens på 5 % är fortfarande dåligt om man tittar på resten av marknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mitrix:

Tog och gjorde en snabb googling, och OCZ köpte Indilinx för $32 miljoner och nu köper Toshiba hela OCZ för $35, det här kan man då tolka på något av följande sätt:
* Det visar på hur mycket resten av bolaget är värt?
* Toshiba fick OCZ för rena vrakpriset?
* OCZ var så nerdränkt i skulder så de ska vara glada att de värderas till någonting alls?

Oavsett vad så känns det ändå som Toshiba fick ett bra pris med tanke på att de får en färdig konkurrenskraftig hi-end kontroller + utvecklingsteamet och patenten som hör till. De får ett varumärke som trots en liten dipp fortfarande har stor marknadsnärvaro och ett väl utbyggt distributionsled (att Toshiba ser ett värde i OCZ:s märke tyder ju på att de kommer att behålla det på konsumentmarknaden). Nu då OCZ kommer kunna internköpa flashminnen från Toshiba lär ju vinstmarginalerna per enhet öka motsvarande också!

Nu återstår att se vilket som blir nästa bolag att duka under i SSD konsolideringen (som sagt i artikeln, inte så svårt för de stora jättarna att klämma åt de mindre spelarna genom att sälja minnen dyrt till dem)...

Toshiba fick OCZ till ett riktigt vrakpris. De fick ju Indilinx till samma pris som det såldes för och på köpet ingick PLX. Det ryktas att andra la bud på 1 miljard dollar när OCZ var på topp. Fast det beror kanske på hur man ser det. Värdet på börsen var tydligen ca 8 miljoner dollar men 32 miljoner är ju inte mycket för en gigant som Toshiba.

Får bara hoppas att stora delar av ledningen ryker direkt för det verkar ju sitta ett stort gäng nötter där med tanke på hur OCZ skötts under åren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24