QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk

Har precis beställt en qx2710 får hoppas på att man får en utan mycket blb och inga pixlar som är döda!

Har läst en massa sidor på detta forum, men har börjat bli lite smått knäpp. Så därför ställer jag frågorna här och hoppas på någon som kan svara på dom.

Min dator har följande specs:
187147 1st Crucial M500 240GB 999:-
194207 1st CoolerMaster Thunder 500 W+AW X5 599:-
189209 1st ASUS Z87-K 890:-
188833 1st Intel Core i5-4670K 1 695:-
179494 1st Corsair Vengeance 1500 7.1 USB 299:-
184722 1st Microsoft SideWinder X4 299:-
156041 1st SteelSeries 4HD Mousepad 149:-
190635 1st Crucial Ball. Sport XT 8GB 1866MHz 699:-

Spelar det någon roll vilket grafikkort jag tar? (Mellan 2000-3000kr)
Och eftersom ett grafikkort i den prisklassen inte klarar av alla spel i 1440p, kan man ställa in upplösningen på 1080p utan att det blir konstigt pga gpu skalningen?

Och vad jag förstår så klockar man skärmens hz i nvidias/atis kontrollpanel tills man hittar en hz som skärmen pallar. Eller är det svårare än så?

Tack och gott nytt år

Visa signatur

ghm... hejdan

Permalänk
Medlem

Vilken säljare är snabbast just nu?

Förresten. Har bara en DVI-utgång på mitt grafikkort och vill köra med två skärmar. Kan jag köra med typ en sådan här adapter?

http://www.dustinhome.se/product/5010117596/deltaco-adapter-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_Markstedt:

Har precis beställt en qx2710 får hoppas på att man får en utan mycket blb och inga pixlar som är döda!

Har läst en massa sidor på detta forum, men har börjat bli lite smått knäpp. Så därför ställer jag frågorna här och hoppas på någon som kan svara på dom.

Min dator har följande specs:
187147 1st Crucial M500 240GB 999:-
194207 1st CoolerMaster Thunder 500 W+AW X5 599:-
189209 1st ASUS Z87-K 890:-
188833 1st Intel Core i5-4670K 1 695:-
179494 1st Corsair Vengeance 1500 7.1 USB 299:-
184722 1st Microsoft SideWinder X4 299:-
156041 1st SteelSeries 4HD Mousepad 149:-
190635 1st Crucial Ball. Sport XT 8GB 1866MHz 699:-

Spelar det någon roll vilket grafikkort jag tar? (Mellan 2000-3000kr)
Och eftersom ett grafikkort i den prisklassen inte klarar av alla spel i 1440p, kan man ställa in upplösningen på 1080p utan att det blir konstigt pga gpu skalningen?

Och vad jag förstår så klockar man skärmens hz i nvidias/atis kontrollpanel tills man hittar en hz som skärmen pallar. Eller är det svårare än så?

Tack och gott nytt år

Tror de flesta grafikkorten i den prisklassen klarar av spel i 1440p, om än på lite lägre inställningar. Du kan klocka skärmen i Nvidias kontrollpanel eller CRU. Om du ska komma över 80hz, tror jag att det är, måste du patcha drivrutinen om du kör AMD. Inte svårt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Vilken säljare är snabbast just nu?

Inte storewithstory iaf

Skrivet av zebrra3:

Tror de flesta grafikkorten i den prisklassen klarar av spel i 1440p, om än på lite lägre inställningar. Du kan klocka skärmen i Nvidias kontrollpanel eller CRU. Om du ska komma över 80hz, tror jag att det är, måste du patcha drivrutinen om du kör AMD. Inte svårt alls.

Håller med, ett kort i klass med 7970 (280x) borde orka med 1440p, det är ju bara 33% mer pixlar än 1080, och de finns folk som kört 3x1080 på två 7970, så då bör ett orka med 1440 med Kanske inte på max inställningar med allt ögongodis på, men vad jag läst så har 27"arna så hög ppi (dpi?) att AA blir lite meningslöst. Har börjar småleka lite med Bf4's resolution scale och det går även att rendrera i en högre upplösning än den som visas på Arma 2/3/Dayz motorn, och det går faktiskt riktigt hyfsat
Det viktigaste är att du inte dumsnålar och köper ett grafikkort med 2gb minne, det kan bli lite tight i 1440.... Men med 3gb som är på de flesta idag bör de funka utmärkt, om du kan tänka dig begagnat så får du dessutom bra mycket mer grafikkort för pengarna, Ett av mina 7950s gav jag en tusenlapp för

Permalänk
Skrivet av zebrra3:

Tror de flesta grafikkorten i den prisklassen klarar av spel i 1440p, om än på lite lägre inställningar. Du kan klocka skärmen i Nvidias kontrollpanel eller CRU. Om du ska komma över 80hz, tror jag att det är, måste du patcha drivrutinen om du kör AMD. Inte svårt alls.

Okej tack för svaret
Ännu en gång så är jag lite dum, men vadå patcha drivrutinen? Vet ju vad patcha är men förstår inte riktigt vad du menar

Visa signatur

ghm... hejdan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_Markstedt:

Okej tack för svaret
Ännu en gång så är jag lite dum, men vadå patcha drivrutinen? Vet ju vad patcha är men förstår inte riktigt vad du menar

Såhär gör man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_Markstedt:

Okej tack för svaret
Ännu en gång så är jag lite dum, men vadå patcha drivrutinen? Vet ju vad patcha är men förstår inte riktigt vad du menar

http://120hz.net/showthread.php?683-Overclocking-Quick-Start-...

Patcha drivrutinen innebär att du laddar hem en grej som låser upp antalet hz du kan gå upp i. CRU, alltså programmet Custom Resolution Utility, använder du för att överklocka efter du patchat drivrutinen.

Permalänk

Blev sugeb på ett 7950 som dallebull tipsade om eller ett r9 290x
Men hur går det att spela i 1080p på en qnix?

Visa signatur

ghm... hejdan

Permalänk
Medlem

Nån som har handlat från excellentcastle ?

Isåfall vilket fraktbolag använder han? När, hur kommer "tullavgiften" ? Är han snabb på att få iväg? Samt det viktigaste, skriver han ned värdet på skärmen?

Han verkar ha bra priser på skärmen (perfect pixel) samt rankad som Top-rated seller på ebay.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fu_Ek:

Suttit och läst igenom tråden nu och funderar på om jag inte behöver en ny skärm i julklapp.
Just nu har jag 16:10 (1680x1050) och trivs väldigt bra med det förhållandet.
Ska jag köra på 2560x1600 eller kommer jag vara "nöjd" med 2560x1440?
Ska kolla på film och spela mest men är för gammal för att märka skillnad på responstiden

Ingen?
Funderar på denna http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-30-Yamakasi-301-Sparta-S-IPS-DVI-D-2560x1600-Monitor-/161182166109?pt=Computer_Monitors&hash=item258734ac5d

Annars kör jag på denna: http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-FREE-EXPRESS-X-STAR-DP2710LED-27-2560x1440-Samsung-PLS-Matte-/321135502506?ssPageName=STRK:MESE:IT#ht_19336wt_1362

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_Markstedt:

Blev sugeb på ett 7950 som dallebull tipsade om eller ett r9 290x
Men hur går det att spela i 1080p på en qnix?

Undrar samma sak. Min erfarenhet av att spela i icke-native är att det brukar se riktigt trist ut. I fallet med dessa skärmar antar jag att grafikkortet måste skala upp också då skärmen saknar scaler. Funkar det bra?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min Qnix QX2710 från Storewithstory. 120Hz utan problem, inga döda pixlar och minimalt med BLB. Sjukt nöjd.

Permalänk
Skrivet av Fu_Ek:

Suttit och läst igenom tråden nu och funderar på om jag inte behöver en ny skärm i julklapp.
Just nu har jag 16:10 (1680x1050) och trivs väldigt bra med det förhållandet.
Ska jag köra på 2560x1600 eller kommer jag vara "nöjd" med 2560x1440?
Ska kolla på film och spela mest men är för gammal för att märka skillnad på responstiden

Det beror mycket på din längd, det är något som de flesta tyvärr helt förbiser men är man för kort är risken stor att man får ont i nacken med tiden med höga skärmar.
Givetvis är också skrivbordets höjd och skärmens minimiavstånd till bordsytan viktiga faktorer i ekvationen.

Själv tycker jag pixelstorleken på 27-tummarna är väldigt liten, det är många bilder som blir på tok för små, men visst, man får zooma några extra steg i webbläsaren eller bildvisaren...
Egentligen verkar skillnaden inte så där stor på pappret, men i verkligheten tycker jag det är en klar skillnad, 0,233 mm mot 0,250 mm.
En del verkar tro att 160 pixlar på höjden är allt som skiljer, men nej, så är det absolut inte.
En 27-tummare i 16:9-format har betydligt mindre bildyta. På gott och ont.

En annan grej är att många 30-tummare är wide gamut, dvs större färgrymd med överdrivna färger. Har du kollat om de här billiga 30-tumskoreaskärmarna återger vanlig sRGB på ett tillfredsställande sätt eller inte?
Vad har du för grafikkort, ATi eller Nvidia?
De förra har bättre möjligheter att komma till rätta med överdrivna färger.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Fick precis hem min Qnix QX2710 från Storewithstory. 120Hz utan problem, inga döda pixlar och minimalt med BLB. Sjukt nöjd.

Leveranstid?
Har pyntat de sista 20$ för o få en pixel perfect, bör skickas inatt då med lite lotto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Leveranstid?
Har pyntat de sista 20$ för o få en pixel perfect, bör skickas inatt då med lite lotto...

Nice! Han skickade den i torsdags och DHL kom med den idag. Får väl ses som godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14241916']Det beror mycket på din längd, det är något som de flesta tyvärr helt förbiser men är man för kort är risken stor att man får ont i nacken med tiden med höga skärmar.
Givetvis är också skrivbordets höjd och skärmens minimiavstånd till bordsytan viktiga faktorer i ekvationen.

Själv tycker jag pixelstorleken på 27-tummarna är väldigt liten, det är många bilder som blir på tok för små, men visst, man får zooma några extra steg i webbläsaren eller bildvisaren...
Egentligen verkar skillnaden inte så där stor på pappret, men i verkligheten tycker jag det är en klar skillnad, 0,233 mm mot 0,250 mm.
En del verkar tro att 160 pixlar på höjden är allt som skiljer, men nej, så är det absolut inte.
En 27-tummare i 16:9-format har betydligt mindre bildyta. På gott och ont.

En annan grej är att många 30-tummare är wide gamut, dvs större färgrymd med överdrivna färger. Har du kollat om de här billiga 30-tumskoreaskärmarna återger vanlig sRGB på ett tillfredsställande sätt eller inte?
Vad har du för grafikkort, ATi eller Nvidia?
De förra har bättre möjligheter att komma till rätta med överdrivna färger.

Well...jag är 198 lång så DET är inget problem
Har i dagarna köpt ett nvidia kort, har inte kollat hur koreaskärmarna färgåtergivning är...nu blev det mer komplicerat än jag trodde...

Permalänk

Det är just 30-tummarna som idag enbart? är wide gamut. 27-tummarna är normala standard gamut-skärmar.

Sök på Hardforum, där lär det finnas folk med erfarenheter av dessa
http://hardforum.com/forumdisplay.php?f=78

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

För att komplicera saker ytterligare så fick jag just erbjudande om att köpa en begagnad Dell U2711 för 3000:- från en polare...
Så; Ska jag köpa Dell-skärmen, 2560x1600 eller 2560x1440 korea-skärm? Beslut beslut...

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Nice! Han skickade den i torsdags och DHL kom med den idag. Får väl ses som godkänt.

Vet inte om du har skrivit det tidigare men kan du länka?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Vet inte om du har skrivit det tidigare men kan du länka?

http://www.ebay.com/itm/321239742404?_trksid=p3984.m570.l4467...

Den köpte jag. Perfect pixel. Körde make offer på 250 euro. Han skrev även ner värdet till 150$.

Permalänk
Skrivet av Fu_Ek:

För att komplicera saker ytterligare så fick jag just erbjudande om att köpa en begagnad Dell U2711 för 3000:- från en polare...
Så; Ska jag köpa Dell-skärmen, 2560x1600 eller 2560x1440 korea-skärm? Beslut beslut...

Efterträdarna kostar 4000/6000 nytt så det är inte så billigt egentligen. Frågan är varför han säljer den...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1578515 (H är alltså wide gamut)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916 (HM bara standard gamut, normalt färgomfång)

Men bege dig hem till honom och upplev wide gamut. Skärmen har ett välfungerande sRGB-läge men det kan mig veterligen inte justeras, därför är det inte speciellt meningsfullt på en så gammal skärm där färgerna har driftat iväg rejält med tiden.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Ni som har patchat drivrutinerna. Har ni win 7 eller 8.1?

Samt när man nu patchar sina drivrutiner och kör cru, om tex ati eller nvidia kommer med nya drivers, är det bara att uppdatera då eller måste man göra om hela processen?

Visa signatur

ghm... hejdan

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Anledningen till att han säljer den är platsbrist så jag ska se om jag inte kan pruta lite

Permalänk
Medlem

Jag fick min Qnix Q2710 idag 120hz gick bra i windows men jag fick lite artifacts i Battlefield 4. Ny kabel eller trimma inställningarna i CRU borde göra susen.

Jag kör Catalyst 13.12, win 8.1 och allt funkar kanon! Även 2560*1440 crossfire i BF4 !

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

http://www.ebay.com/itm/321239742404?_trksid=p3984.m570.l4467...

Den köpte jag. Perfect pixel. Körde make offer på 250 euro. Han skrev även ner värdet till 150$.

Fick du den under en vecka? Det var ju jäkligt fort alltså.

Betställde denna när jag såg ditt svar, undrar om jag kan få den innan veckans slut.

http://www.ebay.com/itm/New-Matte-27-Slim-Qnix-QX2710-Evoluti...

Fungerar en sådan här adapter för att få två skärmar att fungera samtidigt?

http://www.dustinhome.se/product/5010117596/deltaco-adapter-d...

Kommer jag kunna köra båda i 96hz?

Är det någon som kört två eller fler Qnix-skärmar tillsammans? Är kanterna jobbigt breda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Hur har alla här klarat sig ifrån blacklight bleed på sina QNIX skärmar, har en på väg och hoppas verkligen inte jag får ett för dåligt exemplar!

Jag har inte klarat mig, och sannolikt är det något fel på samtliga skärmar/paneler. Varför skulle Samsung annars sälja dem vidare?

Om du har backlight bleed kanske du kan minska det en aning. Jag tror, inbillning eller inte, att jag lyckats minska blb på min.
Ärligt talat, jag har sett skärmar på universitet jag läser på som är "professionella" och businessklass som har extremare blb än min qnix.
NEC och Philips skärmar där Philipsskärmarna hade som lysrörspelare utmed kanterna, såg fördjävligt ut.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har inte klarat mig, och sannolikt är det något fel på samtliga skärmar/paneler. Varför skulle Samsung annars sälja dem vidare?

Om du har backlight bleed kanske du kan minska det en aning. Jag tror, inbillning eller inte, att jag lyckats minska blb på min.
Ärligt talat, jag har sett skärmar på universitet jag läser på som är "professionella" och businessklass som har extremare blb än min qnix.
NEC och Philips skärmar där Philipsskärmarna hade som lysrörspelare utmed kanterna, såg fördjävligt ut.

Lite bleed stör mig inte, men inget extremt.

Alla skärmar jag haft har bleed, denna 120HZ Acer jag är nu är dock inget att hurra för.

Får hålla tummarna!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av zebrra3:

Fungerar en sådan här adapter för att få två skärmar att fungera samtidigt?

http://www.dustinhome.se/product/5010117596/deltaco-adapter-d...

Kommer jag kunna köra båda i 96hz?

Är det någon som kört två eller fler Qnix-skärmar tillsammans? Är kanterna jobbigt breda?

Det borde fungera, men du lär få samma bild på båda skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blebleble:

Det borde fungera, men du lär få samma bild på båda skärmarna.

Jaså? Två kopior vill jag ju inte ha. Fan.

Ska det inte gå att ställa upplösningen till 5120x1440(tror jag det blir), och köra via en port?

Har bara en dvi port och en vga samt en hdmi på mitt grafikkort. Hur kör jag två skärmar på bästa sätt?

Permalänk
Skrivet av zebrra3:

Jaså? Två kopior vill jag ju inte ha. Fan.

Ska det inte gå att ställa upplösningen till 5120x1440(tror jag det blir), och köra via en port?

Har bara en dvi port och en vga samt en hdmi på mitt grafikkort. Hur kör jag två skärmar på bästa sätt?

Det bästa (tror jag) hade varit att köra en via DVI och en via HDMI, med en adapter i stil med denna.

Är dock inte direkt någon expert på detta så det finns kanske en bättre lösning.