Permalänk
Medlem

Hjälp med brandvägg/VPN/Hårdvara

Hej!

Jag håller på att bygga om nätverket hemma och har visst behov av att kunna komma in på min NAS för att kunna hämta lite filer då och då, samt lite andra tjänster jag kör inom nätverket.
Vill inte använda några av NAS:ens egna webtjänster, samt vill inte öppna upp nätverket utåt på det sättet.
I skissen nedanför är min tanke på hur det borde se ut: Bryggat modem till en Pfsensebox med OpenVPN för att komma åt saker innanför brandväggen, certifikatbaserat.

Kan ni hjälpa till med några frågor jag klurar på?

1) Tänker jag fel ur någon säkerhetssynpunkt här? Vilka risker finns det med att köra openvpn på burken som den är, kommer jag bli tokspammad med intrångsförsök?
2) Kan pfsense agera dhcp som switchen och alla klienter plockar upp ip ifrån?
3) Kan pfsense endast tillåta vpn anslutning med geografisk begränsning?
4) Finns det några bra små ljudlösa burkar man kan köra pfsense på, som tillåter ca 100-150mbit genom brandvägg och ca 20-30mbit genom openvpn?
5) Wifi AP:n som delar ut ip nr till klienter får dessa tilldelade av pfsense burken, korrekt?
6) Har visst behov av att trunka några portar på switchen för NAS:en och några burkar, kommer detta bli ett beroende mot pfsense burken eller endast switchen?

Börjar med dom frågorna

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

1) Tänker jag fel ur någon säkerhetssynpunkt här? Vilka risker finns det med att köra openvpn på burken som den är, kommer jag bli tokspammad med intrångsförsök?
>> Vet inte riktigt. Du kan logga alla anslutningsförsök mot porten så ser du hur det ser ut. Jag kör med ubuntu och fail2ban så jag blockar automatiskt om det blir för många försök. Dessutom filtrerar jag ganska hårt.

2) Kan pfsense agera dhcp som switchen och alla klienter plockar upp ip ifrån?
>>Ja

3) Kan pfsense endast tillåta vpn anslutning med geografisk begränsning?
>>Det borde den kunna göra. Jag har dessutom ställt in vilka enheter som går att ansluta till när man ansluta med openvpn

4) Finns det några bra små ljudlösa burkar man kan köra pfsense på, som tillåter ca 100-150mbit genom brandvägg och ca 20-30mbit genom openvpn?
>>Du kan köpa kort som hjälper till med krypteringen så att det går snabbare. Det finns olika förslag om du googlar lite

5) Wifi AP:n som delar ut ip nr till klienter får dessa tilldelade av pfsense burken, korrekt?
>>pfsense delar ut ip adresser till alla enheter

6) Har visst behov av att trunka några portar på switchen för NAS:en och några burkar, kommer detta bli ett beroende mot pfsense burken eller endast switchen?
>>Hur menad du med trunka?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quack:

6) Har visst behov av att trunka några portar på switchen för NAS:en och några burkar, kommer detta bli ett beroende mot pfsense burken eller endast switchen?

Om du inte har VLAN som kräver att all trafik passerar brandväggen så kommer den såklart inte passera brandvägen utan endast switchen - förutsatt att den har stör för just trunkering.

Vad är det för NAS och varför inte använda dess tjänster om dessa fiinns?
Min autblockar externa IP-adresser efter tre misslyckade anslutningsförsök, så risken för bruteforce är obefintlig. Har du dessutom stateful inspection och ALG, där det går, så borde du vara relativt bra skyddad. De flesta pentester angriper ju någon klient på insidan först och då spelar det ju ingen roll i det scenario om du exponerar ditt NAS utåt eller inte. Eller så ställer du den i DMZ.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net