Låt oss prata responsiva hemsidor anpassade för mobiler. Webbdesign-snack

Permalänk
Skrivet av crake:

En bättre fråga hade i så fall varit i stil med: Tycker ni att dagens webbdesigners gör bra responsiva hemsidor? Vad gör de bra? Vad kunde gjorts bättre? Vilka problem finns?

För precis som Ernesto säger är det svårt – för att inte säga idiotiskt – att vara emot mobilanpassning som koncept. Görs det bra blir det ju per definition en bättre upplevelse.

Det ska noteras att jag inte är emot mobilanpassning som koncept. Jag är nyfiken på vad användare tycker om det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Det ska noteras att jag inte är emot mobilanpassning som koncept. Jag är nyfiken på vad användare tycker om det bara.

Det har jag heller inte påstått. Men som påpekats tidigare i tråden är det en väldigt konstig frågeställning – det är som att fråga: "Vad tycker ni om att man försöker göra upplevelsen bättre på mobiltelefoner?"

Man kan ju utgå ifrån att folk i regel tycker att detta är något positivt. Vad som däremot är intressant är ju huruvida användarna tycker att man lyckats med att göra upplevelsen bättre – och om inte, varför?

Permalänk
Skrivet av crake:

Det har jag heller inte påstått. Men som påpekats tidigare i tråden är det en väldigt konstig frågeställning – det är som att fråga: "Vad tycker ni om att man försöker göra upplevelsen bättre på mobiltelefoner?"

Man kan ju utgå ifrån att folk i regel tycker att detta är något positivt. Vad som däremot är intressant är ju huruvida användarna tycker att man lyckats med att göra upplevelsen bättre – och om inte, varför?

Japp de är ju helt klart intressant. Hade ju varit kul om folk här skriver sina åsikter kring användarupplevelsen. Vad som dom tycker är bra och vad som är mindre bra med mera.

Permalänk
Medlem

Hemsidor som lyckas med RWD är bättre än sidor utan RWD.

Grundregeln är att inte dölja och ta bort innehåll / funktioner.

För att inte "råka" ta bort innehåll brukar man köra med mobile-first. Alltså att man skapar mobilversionen först (den smala versionen) och sedan med media queries flyttar mer innehåll till sidorna, ersätter dropdowns med vanliga menyer osv.

Smashingmagazine.com är ett bra exempel på en sida som lyckats med RWD.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crake:

Det har jag heller inte påstått. Men som påpekats tidigare i tråden är det en väldigt konstig frågeställning – det är som att fråga: "Vad tycker ni om att man försöker göra upplevelsen bättre på mobiltelefoner?"

Men om man genom att försöka göra upplevelsen bättre lyckas försämra för användaren, så är det väl fullt rimligt att man som användare inte tycker att mobilanpassning är en hit på webben?
Kan för egen del bara konstatera att på de 5 sidor som jag regelbundet besöker som finns i en mobil variant så föredrar jag standardversionen på samtliga. Det är endast en enda gång jag känt att mobilversionen var att föredra och det var när jag hade extremt dålig hastighet mot basstationen. I alla övriga fall tycker jag att standardutförande är bäst.
Jag tror att det handlar om hur mycket information som finns tillgänglig. En väl balanserad sida som Swec behöver inte ha någon mobil version, för orginalsidan innehåller precis så mycket information som är bekvämt. Mobilvarianten tar bort mycket info man som användare är van att få och därför väljer iaf jag att gå till standard varje gång. Sedan finns det förstås andra sidor och den jag spontant kommer att tänka på är tomshardware där informationsinnehållet är så överväldigande att all relevant information drunknar i allt spam. Har svårt att se hur så mycket information kan vara lämpligt oavsett skärmstorlek.

Så sammanfattningsvis: Så länge det är lagom mycket information som presenteras så är det endast vid (kraftigt) begränsad bandbredd som jag känner att en mobil version är lämplig att titta på.

Permalänk
Skrivet av TobiasJ:

Men om man genom att försöka göra upplevelsen bättre lyckas försämra för användaren, så är det väl fullt rimligt att man som användare inte tycker att mobilanpassning är en hit på webben?
Kan för egen del bara konstatera att på de 5 sidor som jag regelbundet besöker som finns i en mobil variant så föredrar jag standardversionen på samtliga. Det är endast en enda gång jag känt att mobilversionen var att föredra och det var när jag hade extremt dålig hastighet mot basstationen. I alla övriga fall tycker jag att standardutförande är bäst.
Jag tror att det handlar om hur mycket information som finns tillgänglig. En väl balanserad sida som Swec behöver inte ha någon mobil version, för orginalsidan innehåller precis så mycket information som är bekvämt. Mobilvarianten tar bort mycket info man som användare är van att få och därför väljer iaf jag att gå till standard varje gång. Sedan finns det förstås andra sidor och den jag spontant kommer att tänka på är tomshardware där informationsinnehållet är så överväldigande att all relevant information drunknar i allt spam. Har svårt att se hur så mycket information kan vara lämpligt oavsett skärmstorlek.

Så sammanfattningsvis: Så länge det är lagom mycket information som presenteras så är det endast vid (kraftigt) begränsad bandbredd som jag känner att en mobil version är lämplig att titta på.

Detta är ju också en åsikt som utvecklare använder. Att de responsiva hemsidorna ska vara lättladdade iom att bandbredd kostar för användaren. Detta om något borde ju påverka upplevelsen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ask Slashdot: Why Do Mobile Versions of Websites Suck? — aktuell Slashdotdiskussion i ämnet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om det hade kommit en bra branchstandard på att rapportera pixlar per centimeter skärm till webbläsaren hade livet varit betydligt enklare för webbutvecklare och bättre för användarna.

Vad är det du saknar?

Problemet skulle jag säga är snarare att det är svårt att designa för alla tänkbara skärmar,
inte att tekniskt utföra designen om jag fick en.

Och för att svara på originalfrågan. Bra mobilversioner eller responsiva websiter är såklart bra medans dåliga är dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Detta är ju också en åsikt som utvecklare använder. Att de responsiva hemsidorna ska vara lättladdade iom att bandbredd kostar för användaren. Detta om något borde ju påverka upplevelsen.

Mjo, men jag tror inte att du riktigt är på det klara med exakt hur dålig bandbredd som behövs för att jag skall börja fundera på de mobilanpassade sidorna. Det är inte förrän jag har dålig Edgeuppkoppling som de börjar få ett berättigande,dvs. nedåt 100 kbps eller lägre, så frågan är hur relevant det argumentet är. Men visst, vill utvecklarna göra sidor åt den lilla klick användare som har så dålig uppkoppling och de känner att de inte kan göra sidan bättre på ett mer effektivt sätt på något annat vis, så är det bra att det finns. Men sedan borde nog utvecklaren avskriva siten som fulländad och försöka hitta ett annat projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Vad är det du saknar?

Att det inte finns någon mediaquery för pixlar per centimeter eller dots per inch? Precis som jag skrev?

Permalänk
Medlem

Mobilversioner som automatiskt tvingar en över från desktop är ett ofog idag, man bör väl rimligen själv få välja vad man vill använda sig av vilket inte alltid går !?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Att det inte finns någon mediaquery för pixlar per centimeter eller dots per inch? Precis som jag skrev?

Lite sent svar då jag glömde tråden, men vad är det för fel på resolution?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Lite sent svar då jag glömde tråden, men vad är det för fel på resolution?

Den fungerar ju rätt sisådär än så länge. Om några år kommer den nog flitigt användas, men just nu är det som att leta frisk fisk i Östersjön. Att mäta resolution i pixlar funkar rätt bra just nu, men att kombinera eller uteslutande försöka mäta DPI eller mycket bättre dppx är otroligt krångligt då stödet är synnerligen varierande.

Vad vet jag, det kanske funkar bättre nu än när jag sist försökte, men det var i alla fall vid den tidpunkten inte hallon precis.

http://bjango.com/articles/min-device-pixel-ratio/

Kolla där med lite olika läsare och apparater och se mardrömmen rullas ut som en slemmig matta framför dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Den fungerar ju rätt sisådär än så länge. Om några år kommer den nog flitigt användas, men just nu är det som att leta frisk fisk i Östersjön. Att mäta resolution i pixlar funkar rätt bra just nu, men att kombinera eller uteslutande försöka mäta DPI eller mycket bättre dppx är otroligt krångligt då stödet är synnerligen varierande.

Vad vet jag, det kanske funkar bättre nu än när jag sist försökte, men det var i alla fall vid den tidpunkten inte hallon precis.

http://bjango.com/articles/min-device-pixel-ratio/

Kolla där med lite olika läsare och apparater och se mardrömmen rullas ut som en slemmig matta framför dig.

Du kan se stödet för olika läsare på MDN.
För desktop funkar allt bre förutom Safari. Men mobilt är det lite värre med ja, endast Opera och Firefox.

However, det enda jag kommer på som man bör använda resolution till är att serva
högupplösta bilder till högupplösta skärmar och i det fallet är det inte speciellt farligt
att falla tillbaka på att serva den vanliga lågupplösta bilden till de med en läsare utan
stöd.

Mått i pixlar skalas automatiskt om i webbläsaren så det är inget man behöver oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Det jag brukar störa mig på är att inte få välja om jag vill använda den mobilanpassade sidan eller den "vanliga". Ibland trivs jag bättre med den vanliga hemsidan än mobil versionen. Så att låta användaren välja är ett stort + för mig

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Rekordmedlem

Det var ju bra att det kom en bild i testet av Dells 4k monitor, den var tankeväckande för hur det kan se ut på en högupplöst skärm när man kör webbläsaren i fullskärm, nått bör man ju göra för att utnyttja ytan bättre kanske visa 2-3 flikar samtidigt i webbläsaren ? Kanske det behövs spalter/uppslag som i tidningar? hursomhelst så ser det mest fånigt ut idag med dessa enorma outnyttjade ytor.

http://www.sweclockers.com/recension/18142-dell-ultrasharp-up...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har vi ju dock redan konstaterat att Sweclockers inte är responsiv. Vi har även petat lite i hur det ofta är olämpligt att ha för mycket innehåll horizontellt då det är svårt att ta till sig.

Bredden på innehållet i den här posten jag skriver just nu är bara lite för stor för att läsa en hel rad i taget, hade det varit ännu bredare hade man tappat bort vilken rad man var på när man går med blicken från vänster till höger.

Vad man hade kunnat börja med är att ha större text och bilder på en högre upplösning, men om skärmen är för stor blir inte det heller bra (därav vår tidigare diskussion om DPI och DPPX.

Sen kör man väl sällan program i fullskärm med hög upplösning? Jag kör då alltid i fönster, annars tappar man ju lite poängen med större arbetsyta, när man arbetar i alla fall.

Permalänk
Medlem

Som ägare av bland annat en webb-byrå så kan jag säga att kunderna älskar det, men jag personligen avskyr det. Anser att det ställer till mer än vad det hjälper till.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.