Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Hej på er,
Har bläddrat genom hela tråden och tycker det var mycket underhållande. Det plus att jag lekt lite med en Polaroidkamera har gjort mig lite sugen på en vettigare analog kamera. Jag tror det är långt tills jag kommer framkalla själv utan är mer inne på att skicka till labb.

Eftersom jag har ett knippe Minoltaobjektiv till min Blackmagic så kollade jag lite efter sånna och stötte på XG1, tror ni det kan vara nått?

http://www.youtube.com/watch?v=jdmVgugP1NU&feature=youtube_gd...

Jag är ingen expert på Minolta-hus, men jag tror inte du kan göra ett dåligt val. Den verkar vara lite för automatiserad för min smak, men jag kanske inte fattade riktigt hur man skulle köra manuell ljusmätning på den (läste bara kortfattat). Minolta X-300 har jag annars sett drösvis av på second hand riktigt billigt, det är en modernare kamera med både manuellt och auto-lägen. Den jag har klämt på har känts gedigen och välbyggd för att vara en konsumentkamera, och dessutom verkar den liten och smidig. Jag kan erkänna att jag övervägt en några gånger... Som om jag inte hade nog med system.

Kolla sammanfattningen här, de är inte så duktiga på att namnge husen.. http://camerapedia.wikia.com/wiki/Minolta#Autofocus_SLR
Scrolla ned lite för manuell fokus-kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Borde väl duga som de flesta gamla systemare,man får googla lite och söka efter info och lite omdömen osv,beror väl lite på vad man är ute efter,kolla så den har de finesser som du vill ha,multiexponering kan vara rätt kul men det är inte alla hus som har det och en del saknar skärpedjupskontroll.
Själv längtar jag på min Nikon F3.

Jo jag har googlat alldeles för mycket som vanligt och läst på tok för många trådar och recensioner, nördar lätt ner mig
Tänkte mer om jag hade sån tur att någon här hade/har haft en eller hade ett intryck av Minolta rent generellt.
Enda anledningen till att jag tittade på just dem var för objektiven jag redan har är så bra. Mitt 50/1.7 ser ut som det varit i krig men ger så otroligt fina bilder, men o andra sidan följer det oftast med snorbilliga objektiv till gamla analoga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Jag är ingen expert på Minolta-hus, men jag tror inte du kan göra ett dåligt val. Den verkar vara lite för automatiserad för min smak, men jag kanske inte fattade riktigt hur man skulle köra manuell ljusmätning på den (läste bara kortfattat). Minolta X-300 har jag annars sett drösvis av på second hand riktigt billigt, det är en modernare kamera med både manuellt och auto-lägen. Den jag har klämt på har känts gedigen och välbyggd för att vara en konsumentkamera, och dessutom verkar den liten och smidig. Jag kan erkänna att jag övervägt en några gånger... Som om jag inte hade nog med system.

Kolla sammanfattningen här, de är inte så duktiga på att namnge husen.. http://camerapedia.wikia.com/wiki/Minolta#Autofocus_SLR
Scrolla ned lite för manuell fokus-kameror.

Ja jag läste på Camerapedia, är ofta en bra källa. Men jag börjar dra lite åt ditt håll, tror det blir bra nästan vad man än tar. Sen är de så billiga att det inte är hela världen.
När jag läste på lite mer om X-G1 så snubblade jag över SRT-101, tror det får bli en sån.

BTW så hovrar jag ständigt över köpknappen på diverse mellanformatare också, är kanske inget för mig som ska försöka undvika att framkalla hemma men de funkar ju även som möbel, lite som min Super-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja jag läste på Camerapedia, är ofta en bra källa. Men jag börjar dra lite åt ditt håll, tror det blir bra nästan vad man än tar. Sen är de så billiga att det inte är hela världen.
När jag läste på lite mer om X-G1 så snubblade jag över SRT-101, tror det får bli en sån.

BTW så hovrar jag ständigt över köpknappen på diverse mellanformatare också, är kanske inget för mig som ska försöka undvika att framkalla hemma men de funkar ju även som möbel, lite som min Super-8

Mellanformat det är grejer det,helt annan bildkvalite och det är riktig skönt djup i bilderna,nästan lite 3D effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Mellanformat det är grejer det,helt annan bildkvalite och det är riktig skönt djup i bilderna,nästan lite 3D effekt.

Ja det blir verkligen tjusigt. Jag som filmar mycket är svag för dynamiskt omfång och tycker det ser riktigt härligt ut.

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

<3!

Jag gillar't! Tyckte blicken blev jävligt bra där, och jag är ett fan av hårda skuggor.

MDC säger 11 minuter för 3200, jag vet att du överexponerade ett steg men körde du 11? Många Delta-fans tycker ju bäst om den tekniken. Jag får alltid tunna negatv från den filmen, även om de kopierar snällt (i krokarna kring 3.5-filter). Skulle tro att jag kan utöka min personliga tid betydligt dock.

edit: Tur att man kan skylla rynkorna på blåfiltret..

Nog för att hårda skuggor kan vara snyggt, men du såg ju själv hur stor softboxen var, känns som om att de inte borde vara riktigt så hårda D:

Jo jag körde 11 minuter i 1+25, exponerade för 1600 och framkallade för 3200. Antingen får man väl exponera mer eller framkalla längre, känns tveksamt att den skulle kunna frambringa mer detalj i skuggorna med längre framkallning, högdragarna såg ändå rätt bra ut. Ett annat alternativ är att kompensera ytterligare för blåfiltret, kan ju vara så att det behövs mer ljus iom att det tar bort en del av ljuset som reflekteras från hud.

Permalänk
Medlem

Sådärja, Tillsist inser man att man velar och studerar alldeles för mycket och bara borde slå till så man kan tänka på annat istället.
Köpte en Minolta srt 101 och en Yashica D med Yashinon objektiv.

Nu återstår bara att beställa lite film hos Bruno och sedan vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Sådärja, Tillsist inser man att man velar och studerar alldeles för mycket och bara borde slå till så man kan tänka på annat istället.
Köpte en Minolta srt 101 och en Yashica D med Yashinon objektiv.

Nu återstår bara att beställa lite film hos Bruno och sedan vänta

Hehehe, välkommen till träsket.. :}

Många ställen kan framkalla mellanformat, min lokala 1-timmessnubbe klarar av allt från pocket instamatic till mellanformat, och han har en vanlig minilab-maskin. Så även om de inte annonserar det så kan de nog fixa.

Cybertrash: Hm, du har nog rätt om det där med blåfiltret.. Med tanke på att folk framkallar delta för 3200 och exponerar ända ned till 1000-1250 så kan du nog komma lätt undan med två steg till och kanske en minuts kapad framkallning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Hehehe, välkommen till träsket.. :}

Många ställen kan framkalla mellanformat, min lokala 1-timmessnubbe klarar av allt från pocket instamatic till mellanformat, och han har en vanlig minilab-maskin. Så även om de inte annonserar det så kan de nog fixa.
.

Tackar:)
jag har mailat med ett labb utomlands men det vore bra att ha alternativ här hemma också. Vilket labb är det?

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tackar:)
jag har mailat med ett labb utomlands men det vore bra att ha alternativ här hemma också. Vilket labb är det?

Här i Stockholm så kan Fotokungen framkalla mellanformat hyfast billigt (går inte överdrivet snabbt dock). Problemet är att de använder rullmaskin istället för hängmaskin vilket gör att du riskerar repor på negativen. Själv använder jag Crimson för C-41/E6 och soppar svartvitt hemma.

Cl3mens: Funderar på om jag skulle överexponera ytterligare ett steg till med blåfiltret och soppa lika länge, får göra nåt test igen nån gång.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt att om någon ska framkalla SV eller C41 i stockholm, så gå till www.teamframkallning.se. Proffsig, personlig och grymt trevlig. Där har man möjlighet att få en närmare kontakt än ni någonsin kommer få på Crimson. För dia är det Crimson eller Schönherr som gäller för mig. (tror kanske båda skickar vidare till diabolaget, dock).

Permalänk
Medlem

Odenlab är bra också, men jag har bara skickat 135-film dit. Brunos kan också framkalla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Shunpuri:

Jag rekommenderar starkt att om någon ska framkalla SV eller C41 i stockholm, så gå till www.teamframkallning.se. Proffsig, personlig och grymt trevlig. Där har man möjlighet att få en närmare kontakt än ni någonsin kommer få på Crimson. För dia är det Crimson eller Schönherr som gäller för mig. (tror kanske båda skickar vidare till diabolaget, dock).

Dom var minsann lite billgare än Crimson, får kolla nästa gång jag har C41 liggandes, ligger nära ett café jag velat prova ett tag också.

Permalänk
Medlem

Är det värt att fortsätta framkalla själv?

Blev precis färdig med en ny rulle och överväger starkt om det inte är bättre att lämna in den istället. Ursprungligen var min tanke att själv framkalla, scanna in och sedan skicka iväg enskilda negativ för att få papperskopior. Tyvärr tycker jag att mina bilder saknar den kontrast som jag brukar förknippa med svartvita analoga bilder. Här är några exempel på några tidigare bilder där det verkar ligga någon hinna över trots att jag dragit upp alla reglage till max i Lightroom.

Om jag framkallar själv igen och det visar sig vara fel p.g.a. att jag gjort något misstag. Går det då att rädda bilderna i framkallningen av papperskopior eller är det kört på något vis? Tenderar trots allt att vara någon "keeper" på varje rulle som är viktig av en eller annan orsak såsom sentimentala skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Är det värt att fortsätta framkalla själv?

Blev precis färdig med en ny rulle och överväger starkt om det inte är bättre att lämna in den istället. Ursprungligen var min tanke att själv framkalla, scanna in och sedan skicka iväg enskilda negativ för att få papperskopior. Tyvärr tycker jag att mina bilder saknar den kontrast som jag brukar förknippa med svartvita analoga bilder. Här är några exempel på några tidigare bilder där det verkar ligga någon hinna över trots att jag dragit upp alla reglage till max i Lightroom.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1363199/Nikonforum/SMN_30...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1363199/Nikonforum/SMN_30...

Om jag framkallar själv igen och det visar sig vara fel p.g.a. att jag gjort något misstag. Går det då att rädda bilderna i framkallningen av papperskopior eller är det kört på något vis? Tenderar trots allt att vara någon "keeper" på varje rulle som är viktig av en eller annan orsak såsom sentimentala skäl.

Borde nog gå,vad jag vet så så lämnade jag in 120film till crimson där några av negativen var riktigt överexponerade men ändå verkar de ha lyckats rädda dem i pappersframkallningen för det finns ändå en del information kvar,dock är det väl alltid bättre att exponera rätt från början.

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Är det värt att fortsätta framkalla själv?

Blev precis färdig med en ny rulle och överväger starkt om det inte är bättre att lämna in den istället. Ursprungligen var min tanke att själv framkalla, scanna in och sedan skicka iväg enskilda negativ för att få papperskopior. Tyvärr tycker jag att mina bilder saknar den kontrast som jag brukar förknippa med svartvita analoga bilder. Här är några exempel på några tidigare bilder där det verkar ligga någon hinna över trots att jag dragit upp alla reglage till max i Lightroom.

Om jag framkallar själv igen och det visar sig vara fel p.g.a. att jag gjort något misstag. Går det då att rädda bilderna i framkallningen av papperskopior eller är det kört på något vis? Tenderar trots allt att vara någon "keeper" på varje rulle som är viktig av en eller annan orsak såsom sentimentala skäl.

Kan du visa en bild på sjävla neggen mot nån ljuskälla (alltså inte scannade)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Kan du visa en bild på sjävla neggen mot nån ljuskälla (alltså inte scannade)?

Gjorde det löjliga misstaget att glömma kontrollera ISO så det blev ganska brusigt men här är ett negativ (32 mb NEF-länk) samt en snabb bildbehandling.

Känns som att det finns många potentiella felkällor:

- Fel på kameran då den är begagnad.
- Felhantering vid t.ex. byte av objektiv.
- Exponeringsfel när fotot togs.
- Fel vid framkallningen.
- Fel vid fotograferingen av negativet.
- Fel vid bildbehandlingen för att få fram ett svart och vitt fotografi.

Kanske är det bara inbillning alltsammans.

Permalänk

Spontant skulle jag säga att negativet är underexponerat, därav den låga kontrasten. Du saknar dessutom detalj i skuggorna och högdragarna ser ut att ligga någon zon för lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Borde nog gå,vad jag vet så så lämnade jag in 120film till crimson där några av negativen var riktigt överexponerade men ändå verkar de ha lyckats rädda dem i pappersframkallningen för det finns ändå en del information kvar,dock är det väl alltid bättre att exponera rätt från början.

Skönt att höra. Misstänker att man har bättre möjligheter än i ett bildbehandlingsprogram.

Skrivet av Cybertrash:

Spontant skulle jag säga att negativet är underexponerat, därav den låga kontrasten. Du saknar dessutom detalj i skuggorna och högdragarna ser ut att ligga någon zon för lågt.

Okej, tack. Mest konfunderad över att det verkar gälla samtliga bilder trots att jag vet med mig att ljusmätaren visade på att någon bild var överexponerad. Kan jag ha lyckats "underframkalla" bilderna?

Permalänk
Medlem

1. Hur gammal e filmen?
2. Är framkallaren färsk?
3. Har du framkallat "normalt" avseende tid-temperatur-agitering.
4. Är framkallningsdosan absolut ljustät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. Hur gammal e filmen?
2. Är framkallaren färsk?
3. Har du framkallat "normalt" avseende tid-temperatur-agitering.
4. Är framkallningsdosan absolut ljustät?

1) Nyköpt. Övriga filmer i batchen går ut 9/2015.
2) Nyköpt och oanvänd. Går ut 4/2015.
3) Följde tiderna på Digitaltruth men var ett bra tag sedan och det är möjligt att jag gjorde något fel. T.ex. temperatur.
4) Förutsätter det. Paterson-dosa i plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

1) Nyköpt. Övriga filmer i batchen går ut 9/2015.
2) Nyköpt och oanvänd. Går ut 4/2015.
3) Följde tiderna på Digitaltruth men var ett bra tag sedan och det är möjligt att jag gjorde något fel. T.ex. temperatur.
4) Förutsätter det. Paterson-dosa i plast.

Jag har inte hängt med riktigt, men har din kamera inbyggd ljusmätare? Har den automatisk exponering eller får du ställa in tid själv?

Min teori är att du underexponerat. Jag fick liknande med min kamera innan jag lärde mig hur ljusmätaren fungerar. Den väljer nästan alltid att exponera högdagrarna lagom, vilket gör att det vid stora kontraster blir som i din bild - resten blir underexponerat (och jävligt kornigt). Numera använder jag den oftast som spotmätare istället, eller gör som den säger men "överexponerar" lite på känn. Då blir det bra. Men jag ställer in slutartid och bländare manuellt så jag kan ju välja att inte göra som den säger.

Har man automatisk exponering går det ju inte. Då skulle jag istället kolla batterierna eller om det är nåt med framkallningen.

Har du helt manuell kamera får du laga din ljusmätare eller lära dig kolla ljuset bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3. Vänder du dosan någon gång/minut?

Avseende exponeringen - prova ta några testbilder med samma motiv med lite olika exponering (tid eller bländare) - då borde nån bild bli rätt. Stäm av med exponeringsmätaren, den kanske visar fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag har inte hängt med riktigt, men har din kamera inbyggd ljusmätare? Har den automatisk exponering eller får du ställa in tid själv? Min teori är att du underexponerat.

Det är en begagnad Nikon FM2 som har inbyggd ljusmätare. I övrigt är den manuell.

Skrivet av jookeer:

3. Vänder du dosan någon gång/minut?

Ja, tror det var en gång per minut.

Skrivet av jookeer:

Avseende exponeringen - prova ta några testbilder med samma motiv med lite olika exponering (tid eller bländare) - då borde nån bild bli rätt. Stäm av med exponeringsmätaren, den kanske visar fel?

Jo, tänkte lämna in den senast tagna rullen för att på så vis få reda på om problemet finns i framkallning eller tidigare. Risken finns i.o.f.s. kanske (?) att framkallaren kompenserar så att det blir rätt. Nåja, vill jag verkligen lära mig processen och få fram önskad stil så borde jag troligtvis följa ditt råd och testa olika inställningar samtidigt som jag stämmer av med exponeringsmätaren.

Permalänk
Medlem

3. Finns lite olika åsikter om agiteringen. Om jag minns rätt, de va 25+ år sedan sist, så vände jag dosan var 20-30 sekund.

Ett annat tips är att använda isättika som är ättika i syraform, jag köpte på apoteket 1L i mörkbrun apoteksflaska. Räcker hela livet*5. Denna späds ut med vatten till 3% om jag minns rätt, kolla det. Man skall handskas försiktigt med syror, så gör rätt. Det heter ISättika däfföatt den intar fast form vid ca. 17C.

Används 1 min efter framkallningen INNAN fixeringen för att snabbstoppa framkallningsprocessen. Som bonus "skyddar" den fixet så det räcker dubbelt. En liter bruksblandad ättika räcker ca. 10-15 rullar.
http://www.shenet.se/ravaror/attika.html

Efter ättiksbadet brukade jag skölja ur dosan med vanligt vatten, 30 sek..

Efter fixeringen brukade jag skölja ur dosan med vatten och därefter använda HCA nån minut, Kodak Hypo Clearing Agent. Denna kemikalie är en "fixeringsdödare" som neutraliserar fixet för att få dokumentsäkrade negativ + kortare sköljtid. Användes av fotolabben på dagspressen då det var snabba ryck till pressläggningen.
http://www.apug.org/forums/forum37/89630-kodak-hypo-clearing-...

En gång på 60-talet köpte jag ingredienserna till D-76 på apoteket för 20 liters brukslösning. Det blev väl en 5-7 olika påsar med vitt pulver som jag fick väga upp innan tillblandning. Blev billigare men dom var lite sura på apoteket efter allt vägande.

Sammanfattning:
1. Framkallning med agitering var 20 sek
2. Vattenskölj 20 sek.
3. Ättika 1 min
4. Vattensköljning 20 sek
5. Fix, snabbfix 3 min, normalfix 10 min
6. Vattenskölj 20 sek.
7. HCA 1-2 min
8. Efterskölj 5-10 min

Innan du torkar av filmen med mjukt rent sämskskinn så doppar du detta i en mugg vatten med några droppar vätmedel för att sänka vattnets ytspänning och eliminera kalkfläckar på filmen.

Låt torka ca. 45 min. Sen går du in i mörkrummet, tar med en musikspelare med favoritmusiken + nåt stärkande att dricka. Med bra arbetsställning och ventilation klarar man 6-8 timmar i sträck. En bensträckare då å då ut till köket efter nåt att tugga på är inte fel.

Jag använde även isättika och HCA i processen för pappersbilderna enl. ovan.

Nu när jag skriver detta blir jag lite småsugen, de va som sagt 25+ år sen sist. Labbet är sedan dess nedpackat i 5 flyttkartonger i källarn, somliga kemikalier har troligen "tröttnat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

3. Finns lite olika åsikter om agiteringen. Om jag minns rätt, de va 25+ år sedan sist, så vände jag dosan var 20-30 sekund.

Jo, något långt bak i huvudet inbillade mig att det var 30s men jag tyckte att det lät lite väl ofta. Tyvärr är det ett bra tag sedan jag framkallade rullen så en gång per minut kändes mer realistiskt. Under 6 min framkallning så blir det ju ändå ca 10 gånger om man gör det per 30s. Låter högt.

Är dock som att leta lite efter en nål i en höstack och jag får börja med att framkalla rullen hos ett företag och sedan skriva ner detaljerat hur jag framkallar nästa rulle där jag genomfört ett exponeringstest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Jo, något långt bak i huvudet inbillade mig att det var 30s men jag tyckte att det lät lite väl ofta. Tyvärr är det ett bra tag sedan jag framkallade rullen så en gång per minut kändes mer realistiskt. Under 6 min framkallning så blir det ju ändå ca 10 gånger om man gör det per 30s. Låter högt.

Är dock som att leta lite efter en nål i en höstack och jag får börja med att framkalla rullen hos ett företag och sedan skriva ner detaljerat hur jag framkallar nästa rulle där jag genomfört ett exponeringstest.

Med agiteringen tillför man färsk lösning till filmen. För lite agitering tenderar att ge ett mjukare resultat och kan kräva längre framkallningstid medan tvärtom vid för mycket agitering. Lagom e bäst. Bra om man för jämförelsens skull håller samma "standard" varje gång.

Gammal uttjänt framkallare ger också mjukt/kontrastlöst resultat. En brukslösning brukar räcka till en 4-5 rullar. Till vissa framkallare kan man köpa en boosterlösning som man fyller på med mellan rullarna, denna innehåller de kemikalier som slits ner först/mest. Pss räcker framkallaren längre + mer ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt slog jag till på två analoga kameror.. "host, hrmm kanske tre st pga lite G.A.S".
De är nu på väg från England och USA och han inte fram till helgen. Däremot han filmen jag beställt från Tyskland hit.
Därför var jag idag i Uppsala och köpte en liten Trip 35.
Jag ser den lite som en "väntkorv" vid Sibylla medans de steker hamburgaren

Förhoppningsvis kan jag posta mina första analoga bilder sedan 80-talet senare i veckan, tror lokala labbet är stängt imorn.

BTW, det kanske var nån här i tråden som sålde den till mig? världen brukar ju vara liten.

Permalänk
Medlem

Lämnade just in min senaste rulle i den lokala fotoaffären och blev något chockad när jag frågade om priset. 360 kr för att framkalla och skapa kopior. Framkallar jag själv så kostade det 8 kr per kopia. Crimson är dyrare med 12 kr/st men tar samtidigt "bara" 165 kr för framkallning och kopior. Någon som har koll på om man betalar frakt på det eller om den portofria fotopåsen även gäller för att få tillbaka kopiorna?

Passade även på att ta en fotopromenad för att testa olika exponeringar och tänkte framkalla filmen nu under dagen. Undrar dock hur mycket framkallning ni har i er dosa? Photax rekommenderar 300-400 ml om man har en film. Såg dock en video på YouTube häromdagen där en fotolärare fyllde dosan. Smidigare att fylla eller bara slöseri?

Edit: Valde att köra 600 ml och nu hänger den på tork.

Permalänk

Jag är lite ny inom just analogt foto, men tycker helt klart det är mer intressant än digitalt. Mest antagligen bara för att jag vill ha lite mer eftertanke mellan mina bilder, men framför allt för att man ska kunna ta på korten. Förlorar all känsla med digitalt, om man inte är så duktigt och printar ut dom bilderna man är nöjd med. Vilket ej skulle ske för min del.
Hursomhelst, jag tar bilder mest för mitt egna minnes skull. Ofta på fyllan. men gärna allt som oftast annars också.
Funderar på vad jag ska ha för kamera som skulle kunna duga för mitt ändamål.
Första rullen blev en engångskamera. charmiga bilder, men inte så mycket mer.
Fick en Olympus Trip AF mini gratis, så stoppa en rulle i den. Får se hur dom ser ut sen. Har även en Minolta TC-X som jag stoppade en rulle i samt bytte batteri. Men som jag har förstått det ska det finnas en mätare för exponering. Den fungerar icke! Frågan är vad som mer är trasigt? Får helt enkelt helt manuellt ställa slutartid, vilket är lite besvärligt när man inte har en aning om hur kräsen denna kamera är. Men ska nog gå ner och hämta min canon ae-1. Den tror jag mer på än några av dessa.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!