DVI->HDMI->Förstärkare, hur gör jag med ljudet?

Permalänk

DVI->HDMI->Förstärkare, hur gör jag med ljudet?

Tjaba!

Kopplade precis in datorn som bara har DVI på grafikkortet till förstärkaren, Dator->DVI->HDMI->HDMI2 på förstärkaren. Sedan kopplade jag in en vanlig 3,5mm i datorn på ljudkortet till AUDIO 1 på förstärkaren.

Nu verkar det som att jag antingen får välja mellan att ta in ljudet i förstärkaren eller bilden... Det är en yamaha 773, hur får jag det så att den spelar upp ljudet och matar vidare bilden till projektorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för grafikkort? Många nyare kort skickar även ljud via DVI. Man får då byta ljudenhet datorn via Kontrollpanelen - Ljud

Andra alternativet är att du kopplar till HDMI1 på förstärkaren och länkar den till Audio1 enligt sid 81 i manualen.
Första länken på http://download.yamaha.com/search/product/?language=sv&site=s...

En tanke här bara, med 3,5 mm analog så får du ju bara stereoljud från datorn. Om du inte får ljud via DVI , som då är full surround så försök om möjligt använda digitalt ljud ut, optisk Toslink eller elektrisk RCA för att dra riktig nytta av din surroundanläggning.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Grymt! Tack så mycket för hjälpen Detta är en nödlösning i väntan på att HTPCen skall komma och då blir det HDMI bara. Tack så mycket!