Valves antifusksystem snappar upp surfhistorik

Permalänk

Intressant att folk kan vara så förlåtande bara för att de påstår att de jagar fuskare i spel, det är ju precis samma sak som GCHQ, NSA och FRA pysslar med fast på en betydligt mindre skala. Synd att ens behöva fundera på att förpassa Valve till samma låda, hoppas de snabbt klargör vad de håller på med.
De ska helt enkelt ge fan i att snoka på datorn, att de har program som kör i bakgrunden när man spelar och analyserar vad som sker är helt ok, det är inget de hymmlar om. Även om det är ngt som jag personligen anser högst ineffektivt. Det enda anti-cheat som funkar är aktiva admins. Men de kostar ju pengar så det är väl enklare att skriva lite spyware och tvinga detta på kunderna, det är ju ändå de som betalar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Men vänta nu. Innebär detta att man skulle kunna bli bannad för fusk utan att ens använda fusk? Bara genom att besöka någon "otillåten" sida?

/me smider planer på att köpa annonsplatser som hämtar bilddata från fuskdomäner

Punkbuster gjorde detta förut. Tror dock inte Valve är så dumma att dom skulle repetera detta misstag. Tror endast dom kommer använda det för att rättfärdiga "djupare undersökning" och att starta andra VAC moduler.

Förövrigt så var det inte reddit användaren som uppdagade detta. Det var några användare på ett annat forum som finner nöje i att reverse engineera VAC och andra anti-fusk som upptäckte den nya modulen och vad den gjorde.

Permalänk
Medlem

Attans nu vet dom mina mörkaste hemligheter, hur ska jag överleva

Nä skämt åsido dom får gärna kolla upp min sökhistorik på internet om dom vill, så länge dom kastar ut hackare och fuskare ur spelen som jag spelar. Finns inget värre än alla värdelösa fuskare, hackare på Rust, DayZ etc på senare tid.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Saxat ur steam eula

Ditt konto kan försvinna om valve tror (believes) att du har eller har gjort något är illegalt eller har någon som helst koppling till (en del av) fusk.
Så "iddqd" och Valve har enligt eula rätten att radera hela ditt steam konto med samtliga inköpta spel

nu är inte en uela ett kontrakt i Sverige så vad är din poäng?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Bojokotta skitet, steam har alltid varit skit. Det enda det bidrar med är att du slipper ha fysiska kopior av spel hemma.

... och jag tycker om att ha lådor till mina spel! <3

Alla tycker nog om det.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Osaltade md5-hashar, jisses. Får verkligen hoppas att de inte skickas någonstans okrypterat.

90-talet ringde och ville ha tillbaka sin hashalgoritm.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Skrivet av Dawidowski:

Alla som är emot det, antingen har fusk själva eller bara skiter i vilket.

Hatar fuskare, det är det absolut värsta och förstör vart enda lilla glädje moment när man spelar aktivt.
De kan kolla min historik, och för dem som orkar gråta... incongnito mode ^^

Incongnito mode hjälper inte mot DNS checking LOL.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det roligaste i dom här situationerna är alla som blir så fruktansvärt upprörda men fortfarande använder inte bara Google sök, utan en stor del av deras tjänsteutbut utan att klaga när det är välkänt att Google core business är att veta så mycket som möjligt om så många som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

Du vet att det finns redan myndigheter som spanar? Du vet det finns redan hemligt skit som verken du eller jag kan påverka.
Under wow tiden sökte de redan chatten på ord/samt konversationer mellan folk för mot arbeta terrorism.
Tror du NSA har slutat samt sverige inte matat dem med mer skit? Snälla... dem som tror sig "myndigheter" är skapade för gynna oss och demokrati en möjlighet får oss vanliga medborgare är skrattretande.

Allt handlar om makt och pengar, du och jag är bara ett par droppar urin
Vi vet inget, och kommer säkert aldrig få veta.

No shit sherlock holmes. Det är exakt det jag menar. Man ska minska på korruptionen, det finns ju anledningar till varför folk gör revolt i Ukraina, myndigheterna har ju missbrukat sin makt och privatisering var droppen över bägaren.

Du kommer ångra dig när myndigheterna blir så korrupta att de drar igen järnridån och det blir glasnost v2 electric bogaloo I Sverige.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av SolidReactor:

Saxat ur steam eula

Ditt konto kan försvinna om valve tror (believes) att du har eller har gjort något är illegalt eller har någon som helst koppling till (en del av) fusk.
Så "iddqd" och Valve har enligt eula rätten att radera hela ditt steam konto med samtliga inköpta spel

Är det tillåtet att fuska i singleplayer spel?

Multiplayer och spel med global highscore så tycker jag fusk är det värsta som finns, men på ett singleplayer spel spelar det ju ingen roll, är det okej att fuska där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tycker att det roligaste i dom här situationerna är alla som blir så fruktansvärt upprörda men fortfarande använder inte bara Google sök, utan en stor del av deras tjänsteutbut utan att klaga när det är välkänt att Google core business är att veta så mycket som möjligt om så många som möjligt.

Min fråga är ju snarar vilka som har sätt sin DNS som 8.8.8.8, eller 8.8.4.4.

Är ju ganska populärt.

Permalänk
Medlem

Låter som ett rimligt sätt att förhindra fuskprogram som uppdaterar sig själv. Skulle inte tro att den bryr sig om dig om du varit inne på en fusksida en gång, men om du skulle besöka den där domänen 7 gånger på en vecka lär du sitta värre till.

Som sagt så verkar den bara jämnföra med hashes, så jag ser inget problem med det.

Permalänk
Medlem

Hade STEAM/Origin/Whatever endast funnits i Sverige, så hade ju det fungerat att man var tvungen att registrera sitt personnummer för att kunna lira. Torskar du för fusk, så åker du ut. Idag är det ju bara att skaffa ett nytt konto/mejl så är du "Up and Running" på några minuter.

Fast å andra sidan så skulle väl personnummer inom gamingvärlden vara heta potatisar. "WTS Personal# Quickly, 1k "

Personligen hatar jag all typ av fusk när det kommer till datorspel. Förstör för mycket av det roliga.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Osaltade md5-hashar, jisses.

Var står det att det är osaltat?

Skrivet av z2k:

Får verkligen hoppas att de inte skickas någonstans okrypterat.

Ja, för tänka vad mycket fuffens man kan hitta på med någons internethistorik..

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av PierreB:

nu är inte en uela ett kontrakt i Sverige så vad är din poäng?

Fast det är ju inte ett svenskt kontrakt du har gått med på. Servern ligger ju inte i Sverige så avtalet måste ju inte följa svenska lagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

Var står det att det är osaltat?

Ja, för tänka vad mycket fuffens man kan hitta på med någons internethistorik..

Är du politiskt aktiv inom SD,feminist partier eller dylika extremistpartier, så kan (om databasen blir tillgänglig till allmänheten) de hänga ut dig så att du får Nazister eller Feminister som kastar ägg på din dörr. Jag ber om förlåtelse om detta är falskt men jag antar att du är en av dom som skiter fullständigt i både den nationella och lokala politiken och röstar blankt? Farligt för Sverige om större andelen av den svenska befolkningen är sådana..

EDIT: oj, råkade citera fel

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Hade STEAM/Origin/Whatever endast funnits i Sverige, så hade ju det fungerat att man var tvungen att registrera sitt personnummer för att kunna lira. Torskar du för fusk, så åker du ut. Idag är det ju bara att skaffa ett nytt konto/mejl så är du "Up and Running" på några minuter.

Fast å andra sidan så skulle väl personnummer inom gamingvärlden vara heta potatisar. "WTS Personal# Quickly, 1k "

Personligen hatar jag all typ av fusk när det kommer till datorspel. Förstör för mycket av det roliga.

Det är superenkelt att spoofa ett personnummer så det skulle inte gå i alla fall.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Hade STEAM/Origin/Whatever endast funnits i Sverige, så hade ju det fungerat att man var tvungen att registrera sitt personnummer för att kunna lira. Torskar du för fusk, så åker du ut. Idag är det ju bara att skaffa ett nytt konto/mejl så är du "Up and Running" på några minuter.

Fast å andra sidan så skulle väl personnummer inom gamingvärlden vara heta potatisar. "WTS Personal# Quickly, 1k "

Personligen hatar jag all typ av fusk när det kommer till datorspel. Förstör för mycket av det roliga.

Fallerar ju dock rätt hårt i och med hur lätt personnummer är att generera (och hämta ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

nu är inte en uela ett kontrakt i Sverige så vad är din poäng?

Valve går efter sin eula, vad spelar det för roll om det är ett giltig kontrakt i Sverige? Vad är din poäng?

Skrivet av AlvarBerglind:

Är det tillåtet att fuska i singleplayer spel?

Multiplayer och spel med global highscore så tycker jag fusk är det värsta som finns, men på ett singleplayer spel spelar det ju ingen roll, är det okej att fuska där?

Står inget i eula:n om begränsningar för just multiplayer eller online. Jag kanske har missat men läs själv
http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/

Håller med om att otillåten fusk i multi-player är riktigt tråkigt.

Permalänk
Skrivet av MetalWolf:

Allt är tillåtet mot fuskare, är så jävla less på idioter som måste sabba för andra för att dom inte kan spela

Men det finns en gräns.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det är superenkelt att spoofa ett personnummer så det skulle inte gå i alla fall.

Skrivet av Wazzbi:

Fallerar ju dock rätt hårt i och med hur lätt personnummer är att generera (och hämta ut).

Mobilt BankID ? Varför skulle inte det fungera för? Banken sköter ID/kontot. E-legitimation?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

What the fuck! That is a crime there...

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Är du politiskt aktiv inom SD,feminist partier eller dylika extremistpartier, så kan (om databasen blir tillgänglig till allmänheten) de hänga ut dig så att du får Nazister eller Feminister som kastar ägg på din dörr.

Du kan utan problem lyssna på alla dina NS queries bara genom att vara i närheten av din upkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Mobilt BankID ? Varför skulle inte det fungera för? Banken sköter ID/kontot. E-legitimation?

Frågan är ju hur du går från att "använda personnummer" till att använda Mobilt BankID och att Banken (varför dom nu skulle få för sig att hantera sånt) ska styra allt.

Permalänk
Medlem

Kan ju vänta med foliehattarna och högafflarna tills det är bekräftat.

EDIT: Gaben har svarat på Reddit angående kritikstormen: http://www.reddit.com/r/gaming/comments/1y70ej/valve_vac_and_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

Var står det att det är osaltat?

I den länkade screenshoten: http://www.sweclockers.com/image/red/2014/02/17/Vac.jpg?t=ori...
Där står det att reddit.com blir 1fd7de[...] vilket det mycket riktigt blir om man kör md5 direkt på "reddit.com", utan salt.

Skrivet av rabiat:

Ja, för tänka vad mycket fuffens man kan hitta på med någons internethistorik..

Jupp. Fråga bara NSA, FRA, MPAA med många flera...
EDIT: Se även tidigare svar från Uzor.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

Som tidigare frågat så borde bara flerspelarläget ha en anti-cheat policy så länge det handlar om global scores eller spel på en publik server. Vad man gör med sitt spel när man spelar singel-player har ingen med att göra.

Hoppas att fusk i multiplayer tunga titlar görs något åt! Att spela tex mw3 i dagens läge är nästan omöjligt då varenda "cool p12" kör med wallhacks och auto-aim.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Väll bara att skapa en bat fil som gör detta ...

Ipconfig -flushdns eller vad det nu är.
/program files/steam/steam.exe

Permalänk
Skrivet av Uzor:

No shit sherlock holmes. Det är exakt det jag menar. Man ska minska på korruptionen, det finns ju anledningar till varför folk gör revolt i Ukraina, myndigheterna har ju missbrukat sin makt och privatisering var droppen över bägaren.

Du kommer ångra dig när myndigheterna blir så korrupta att de drar igen järnridån och det blir glasnost v2 electric bogaloo I Sverige.

Innan du uttrycker dig om vem som kommer ångra sig kanske du borde känna till min bakgrund?

Du är svensk, förmodar jag, kan ha fel men jag är Polack. Vi är i princip en av de mest korrupta länder som finns. Så länge du "tror på myndigheter" eller annat skit är du lika mycket i smeten och inget kommer ändra sig. Det ända som kan bli något är en revolution som skulle kunna ändra makten.

Kolla mitt lands historik, we fuck our people och folket kan strejka, göra uppror men ändå sker inget. Thats life, tills en dag där "alla" inte bara 1-2 säger emot.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalWolf:

Allt är tillåtet mot fuskare, är så jävla less på idioter som måste sabba för andra för att dom inte kan spela

håller med, låter dock sjukt när man säger "allt är tillåtet mot fuskare" det är ungefär som USA beter sig gällande terrorism, väldigt nära kopplingar...