Tips om hur jag ska göra min dator kallare/tystare

Permalänk

Tips om hur jag ska göra min dator kallare/tystare

Okej börjar med specsen

Chassi: NZXT Guardian 921RB
Nätaggregat: Corsar HX650W
Processor: i5-3570k Ivy Bridge @ 3.4Ghz
Grafikkort: Club3D Radeon HD 7870 XT Jokercard
Ram: 16GB Vengeance
Processorkylning: 212 Hyper Evo

Nu till mina frågor. Mitt kort går väldigt varmt (55c i idle?!) och är väldigt osäker om detta ska vara såhär? Hade tänkt åtgärda detta med att kanske byta GPUfläkten mot en Arctic Accellero -nånting? Finns det annars något annat att göra? Undrar också om det går att klocka min 3.4a processor med min hyper 212 evo? Har inte push/pull utan använder fläkten så som den kom och har inga extra. (Hade kanske tänkt byta till en h100i eller h105? Osäker vad skillnaden är) Kan förresten mitt chassi ha nånting med grafikkortstempen att göra? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Köp Arctic silver 5 skruva loss dom 4 skruvarna som håller fast kortet och dra loss sladden till fläktarna och sen ta bort kylpastan och applicera Arctic silver 5 kylpasta

behåll din 212 evo och klocka till 4,0 ghz

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

Köp Arctic silver 5 skruva loss dom 4 skruvarna som håller fast kortet och dra loss sladden till fläktarna och sen ta bort kylpastan och applicera Arctic silver 5 kylpasta

Så bara ny pasta? Ingen ny fläkt?

Permalänk
Medlem

nä .. jag kör alltid ny pasta på mina grafikkort! och dom blir hur tysta som helst

eller kör på NZXT kraken G10 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2426060

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Saker du kan göra utan att köpa nya kylare är att se till inget kablage ligger i vägen för luftflödet och se till att datorn är ren från damm.
Angående din CPU så bör du kunna klocka den upp till 4.0 Ghz med den kylaren utan problem. Hur varm går den nu i load?

Ett par extra fläktar i chassit kanske kan hjälpa till istället för att byta kylare på grafikkortet?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chickendealer:

Okej börjar med specsen

Chassi: NZXT Guardian 921RB
Nätaggregat: Corsar HX650W
Processor: i5-3570k Ivy Bridge @ 3.4Ghz
Grafikkort: Club3D Radeon HD 7870 XT Jokercard
Ram: 16GB Vengeance
Processorkylning: 212 Hyper Evo

Nu till mina frågor. Mitt kort går väldigt varmt (55c i idle?!) och är väldigt osäker om detta ska vara såhär? Hade tänkt åtgärda detta med att kanske byta GPUfläkten mot en Arctic Accellero -nånting? Finns det annars något annat att göra? Undrar också om det går att klocka min 3.4a processor med min hyper 212 evo? Har inte push/pull utan använder fläkten så som den kom och har inga extra. (Hade kanske tänkt byta till en h100i eller h105? Osäker vad skillnaden är) Kan förresten mitt chassi ha nånting med grafikkortstempen att göra? Tack på förhand.

Vad har du för load-temperatur? Du kan evt. testa ställa in en annan fläktkurva med MSI-afterburner. Det går bra att klocka din 3570K med en CM212, du kommer inte kunna nå så högt som med en bra kylare och ljudnivån blir högre med. Är lite allergiskt mot slutna vattenkylare, presterar oftast bara liiiite bättre än en bra luftkylare, låter dock mer, dyrare, risk för mekaniskt fel (pump) och läckage. Har man plats bör man, enligt mig, satsa på en stor tornkylare eller riktig vattenkylning.
Ditt chassi påverkar givetvis luftflödet runt cpu/gpu. Vilka fläktar har du och var sitter dessa? Har du varvtalsreglering?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Vad har du för load-temperatur? Du kan evt. testa ställa in en annan fläktkurva med MSI-afterburner. Det går bra att klocka din 3570K med en CM212, du kommer inte kunna nå så högt som med en bra kylare och ljudnivån blir högre med. Är lite allergiskt mot slutna vattenkylare, presterar oftast bara liiiite bättre än en bra luftkylare, låter dock mer, dyrare, risk för mekaniskt fel (pump) och läckage. Har man plats bör man, enligt mig, satsa på en stor tornkylare eller riktig vattenkylning.
Ditt chassi påverkar givetvis luftflödet runt cpu/gpu. Vilka fläktar har du och var sitter dessa? Har du varvtalsreglering?

Vanliga chassi fläktarna, hade kanske tänkt byta chassi till en cm storm trooper men kanske är bättre att bara köpa nya fläktar till datorn? Hade isf kanske tänkt sp120 quiet edition. Vet inget om varvtalsreglering och kan nog dra en snabb cable management nu kombinerat med lite städning i chassit

Permalänk
Medlem

tystare och kallare för en bra peng = fractal design define R4

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Testpilot

1. Hyper EVO 212 funkar utan problem till 4.4ghz, kör min i5.a i 4.3ghz och under load vid BF4 spelande ligger jag som max på 63c på varmaste kärnan.
2. Du kan alltid skaffa en fläktkontroller till chassie fläktarna, det gör dem tysta som möss när man kör på lägsta och brukar oftast inte påverka luftflödet så mycket.
3. Byt ut alla chassie fläktar mot några tystare, Noctua - Cougar - beQUIET är alla bra märken för det
4. Gör en custom fläktkurva för ditt grafikkort i typ MSI afterburner eller så (så du själv sätter att fläkten ska snurra en viss hastighet vid en viss temperatur).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

1. Hyper EVO 212 funkar utan problem till 4.4ghz, kör min i5.a i 4.3ghz och under load vid BF4 spelande ligger jag som max på 63c på varmaste kärnan.

Du kan inte jämföra en 2500K med en 3570K, den senare går betydligt varmare. Vad hamnar du på ifall du kör prime? BF4 är inget bra sätt att kolla maxtempen på, speciellt inte ifall grafikkortet flaskar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

1. Hyper EVO 212 funkar utan problem till 4.4ghz, kör min i5.a i 4.3ghz och under load vid BF4 spelande ligger jag som max på 63c på varmaste kärnan.
2. Du kan alltid skaffa en fläktkontroller till chassie fläktarna, det gör dem tysta som möss när man kör på lägsta och brukar oftast inte påverka luftflödet så mycket.
3. Byt ut alla chassie fläktar mot några tystare, Noctua - Cougar - beQUIET är alla bra märken för det
4. Gör en custom fläktkurva för ditt grafikkort i typ MSI afterburner eller så (så du själv sätter att fläkten ska snurra en viss hastighet vid en viss temperatur).

Kör du push-pull på din Evo?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kent:

Du kan inte jämföra en 2500K med en 3570K, den senare går betydligt varmare. Vad hamnar du på ifall du kör prime? BF4 är inget bra sätt att kolla maxtempen på, speciellt inte ifall grafikkortet flaskar.

En polare kör 4670k i 4.2ghz med Hyper 212, ligger runt 80-84c~ efter någon timme prime95, så antar att man landar på runt samma med 3570k.
Efter 48min prime95 toppade jag 71c i 4.3ghz, då låg svalaste kärnan på 68c.

En annan polare kör sin 8350FX @ 4.6ghz med Hyper evo utan problem med, kommer inte ihåg exakta temps men det var tillräckligt bra för att behålla klockan vad jag kan minnas iaf.

Så han borde utan problem kunna dra 4.2-4.4ghz med Hyper EVO'n på vilken i5.a som helst.

Skrivet av chickendealer:

Kör du push-pull på din Evo?

Kör endast fläkten som kom med.

edit: Ska tilläggas att jag inte kör stock-pastan, utan kör med Artic Silver MX pastan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

En polare kör 4670k i 4.2ghz med Hyper 212, ligger runt 80-84c~ efter någon timme prime95, så antar att man landar på runt samma med 3570k.
Efter 48min prime95 toppade jag 71c i 4.3ghz, då låg svalaste kärnan på 68c.

En annan polare kör sin 8350FX @ 4.6ghz med Hyper evo utan problem med, kommer inte ihåg exakta temps men det var tillräckligt bra för att behålla klockan vad jag kan minnas iaf.

Så han borde utan problem kunna dra 4.2-4.4ghz med Hyper EVO'n på vilken i5.a som helst.

Kör endast fläkten som kom med.

Okej hade kvar lite pasta från min Evo så får lägga den på gpun. Har suttit och fixat med kablarna nu och ska göra inköp på nya fläktar. Märkte åxå att mitt kort har suttit i ett 2.0 x16 (x4) slot? Ska nu byta till min 3.0 slot efter att ha lagt på pastan Imorrn. Kanske åxå blir nya fläktar? märkte också nu hur litet mitt chassi egentligen är Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

En polare kör 4670k i 4.2ghz med Hyper 212, ligger runt 80-84c~ efter någon timme prime95, så antar att man landar på runt samma med 3570k.
Efter 48min prime95 toppade jag 71c i 4.3ghz, då låg svalaste kärnan på 68c.

En annan polare kör sin 8350FX @ 4.6ghz med Hyper evo utan problem med, kommer inte ihåg exakta temps men det var tillräckligt bra för att behålla klockan vad jag kan minnas iaf.

Så han borde utan problem kunna dra 4.2-4.4ghz med Hyper EVO'n på vilken i5.a som helst.

Kör endast fläkten som kom med.

edit: Ska tilläggas att jag inte kör stock-pastan, utan kör med Artic Silver MX pastan.

Det går inte o gämföra cpu på det sättet.
Dels för dom behöver olika volt i en viss hastighet.
Dels för att får man ett dåligt limmat exemplar så bör man delidda för att få ner tempen.
O sen är 4670 o 3570 olika stora , 4670 är mindre o har mer värme per mm o kräver bättre kylare o kontakt core kontra ihs,

Jag körde h100 på en 3570k deliddad sådan o funka bra o tyst. 4,6ghz med1.32 vcore.
Körde samma cpu med en noctua tornkylare men tempen var då 10c mer än med h100.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mogwaii:

Det går inte o gämföra cpu på det sättet.
Dels för dom behöver olika volt i en viss hastighet.
Dels för att får man ett dåligt limmat exemplar så bör man delidda för att få ner tempen.
O sen är 4670 o 3570 olika stora , 4670 är mindre o har mer värme per mm o kräver bättre kylare o kontakt core kontra ihs,

Jag körde h100 på en 3570k deliddad sådan o funka bra o tyst. 4,6ghz med1.32 vcore.
Körde samma cpu med en noctua tornkylare men tempen var då 10c mer än med h100.

Strider inte emot det du säger alls, dock en så pass lätt klock som 4.2-4.4ghz klarar EVO 212 utan problem oavsett i5.a, om allt är som det ska dvs.

Man kan annars kolla benchmarks för denna med, tror Hyper EVO'n var i ett swec-test för inte allt för länge sedan med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av chickendealer:

Okej börjar med specsen

Chassi: NZXT Guardian 921RB
Nätaggregat: Corsar HX650W
Processor: i5-3570k Ivy Bridge @ 3.4Ghz
Grafikkort: Club3D Radeon HD 7870 XT Jokercard
Ram: 16GB Vengeance
Processorkylning: 212 Hyper Evo

Nu till mina frågor. Mitt kort går väldigt varmt (55c i idle?!) och är väldigt osäker om detta ska vara såhär? Hade tänkt åtgärda detta med att kanske byta GPUfläkten mot en Arctic Accellero -nånting? Finns det annars något annat att göra? Undrar också om det går att klocka min 3.4a processor med min hyper 212 evo? Har inte push/pull utan använder fläkten så som den kom och har inga extra. (Hade kanske tänkt byta till en h100i eller h105? Osäker vad skillnaden är) Kan förresten mitt chassi ha nånting med grafikkortstempen att göra? Tack på förhand.

Vilka drivrutiner har du till grafikkortet? Mitt 7870 idlade 42°C med 14.1 Beta. När jag sedan gick tillbaka till 13.12 igen så sänktes idle tempen till mer normala 27-29°C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Vilka drivrutiner har du till grafikkortet? Mitt 7870 idlade 42°C med 14.1 Beta. När jag sedan gick tillbaka till 13.12 igen så sänktes idle tempen till mer normala 27-29°C.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör med betan då min vän sa åt mig att det var med Beta klienten som man fick Mantle till BF4

Permalänk

Okej utan att jag ens visste om det så var min processor klockad till 4.2ghz? Men har fixat med kabeldragning och blir snart att köpa till http://www.inet.se/produkt/5322110/corsair-air-series-sp120-q... Till min processorfläkt och chassit

Permalänk
Testpilot
Skrivet av chickendealer:

Okej utan att jag ens visste om det så var min processor klockad till 4.2ghz? Men har fixat med kabeldragning och blir snart att köpa till http://www.inet.se/produkt/5322110/corsair-air-series-sp120-q... Till min processorfläkt och chassit

Någon turbofunktion på moderkortet kanske? Har en auto OC på mitt moderkort till 4.4ghz när det behövs (ASUS Auto OC).

Du behöver nog inte byta CPU fläkten som kom med Hyper EVO'n, den gör sitt jobb bra och är i mitt tycke otroligt tyst redan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

tystare och kallare för en bra peng = fractal design define R4

Kommer G10 kraken passa på min 7870xt ? (Club3D JokerCard 7870xt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Saker du kan göra utan att köpa nya kylare är att se till inget kablage ligger i vägen för luftflödet och se till att datorn är ren från damm.
Angående din CPU så bör du kunna klocka den upp till 4.0 Ghz med den kylaren utan problem. Hur varm går den nu i load?

Ett par extra fläktar i chassit kanske kan hjälpa till istället för att byta kylare på grafikkortet?

Hade en i7 3770k tidigare med evo 212 och den hade jag i 4.6 ghz i 80 c i load i ett r4 chassi

Permalänk
Skrivet av skeddan:

Hade en i7 3770k tidigare med evo 212 och den hade jag i 4.6 ghz i 80 c i load i ett r4 chassi

Najs Orkar/vågar inte dra min i5'a över 4.2