Email funktion för inbjduning till webbplats

Permalänk
Medlem

Email funktion för inbjduning till webbplats

Jag ska skapa en funktion där man kan bjuda in vänner till webbplatsen via email.
Funktionen ska funka som sådan att man som medlem kan trycka på "bjud in vänner" och kommer till en sida där man på något sätt får upp ett email fönster/formulär där man kan fylla i sin egen email och de man vill skicka till och själva mailet ska vara "förskapat".

Är helt novis på email intergration och undrar lite vad för språk och API'er som skulle krävas. Var ska man börja?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Ett server side språk,
Python, Java, PHP, C#, Ruby eller annat.

Permalänk
Medlem

Skriver du en egen sida? PHP låter väl enklast. Finns tusentals guider hur man skickar mail med PHP, förutsatt att du har en mailserver dvs. Sök på det, finns många väldigt enkla svar.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv

Sätter man upp en mailserver är det ungefär en rad kod för att häva iväg ett mail i PHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Sätter man upp en mailserver är det ungefär en rad kod för att häva iväg ett mail i PHP

Och det blir jättelätt att använda din server till att skicka spammail vilket ganska snabbt kommer få den listad i ett antal svartlistor.

En rad kod och tusentals guider på internet är inte en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Och det blir jättelätt att använda din server till att skicka spammail vilket ganska snabbt kommer få den listad i ett antal svartlistor.

En rad kod och tusentals guider på internet är inte en fördel.

Nej, men det är en början. Ett försök att söka bland dessa guider ger säkerligen goda resultat med instruktioner för hur man styr säkerheten.
Sen sa han att alla meddelanden ska vara "färdiga", så användaren skulle inte skriva något själv, utan bara skicka en färdig mall till en vän med ett knapptryck.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Nej, men det är en början. Ett försök att söka bland dessa guider ger säkerligen goda resultat med instruktioner för hur man styr säkerheten.
Sen sa han att alla meddelanden ska vara "färdiga", så användaren skulle inte skriva något själv, utan bara skicka en färdig mall till en vän med ett knapptryck.

Nej, du tänker fel här min vän.

Anledningen till att vi vill ha bra säkerhet på mailservern är för att det är just en _ny_ mailserver som 'sätts' upp.
Det vill säga en server som inte svartlistad någonstans och med rätta metoder kan man skicka precis vad man vill via servern.

Ännu värre scenario att folk ligger på lur, låter servern gå varm ett par månader för att bli mer 'trusted' och kanske rentav
slinka in på några exceptions-lists, sen PANG BOOM BANG! Spamihjäldelux.

Tänk så! [Just med säkerheten, tänk annars precis hur du vill min vän!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzII:

Nej, du tänker fel här min vän.

Anledningen till att vi vill ha bra säkerhet på mailservern är för att det är just en _ny_ mailserver som 'sätts' upp.
Det vill säga en server som inte svartlistad någonstans och med rätta metoder kan man skicka precis vad man vill via servern.

Ännu värre scenario att folk ligger på lur, låter servern gå varm ett par månader för att bli mer 'trusted' och kanske rentav
slinka in på några exceptions-lists, sen PANG BOOM BANG! Spamihjäldelux.

Tänk så! [Just med säkerheten, tänk annars precis hur du vill min vän!]

Så kan du berätta varför jag tänkte fel? Jag missade hela poängen med ditt inlägg. Eller läste du alls mitt inlägg? Specifikt på den punkt där jag sa att det troligen finns guider som går igenom allt som har med säkerheten att göra. Sen pratade jag själv inget om säkerheten, så hur och vart tänkte jag fel?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Kika på PHPMailer (Github tror jag?), det är ett riktigt bra verktyg i PHP då mail(); inte är pålitligt. Om du använder dig av ett webbhotell eller större host brukar de ha en SMTP-server du kan använda dig av.

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Så kan du berätta varför jag tänkte fel? Jag missade hela poängen med ditt inlägg. Eller läste du alls mitt inlägg? Specifikt på den punkt där jag sa att det troligen finns guider som går igenom allt som har med säkerheten att göra. Sen pratade jag själv inget om säkerheten, så hur och vart tänkte jag fel?

Vi sitter på SweClockers , ett av dom större forumen. En frågar om hur han får ett mail från en hemsida, får en rek om mailserver, du säger att det finns massa guider på nätet. När du får sedan får ett svar som du inte gillar går du i defensiv-ställning direkt. "Nej, men det är en början. Ett försök att söka bland dessa guider ger säkerligen goda resultat med instruktioner för hur man styr säkerheten. Sen sa han att alla meddelanden ska vara "färdiga", så användaren skulle inte skriva något själv, utan bara skicka en färdig mall till en vän med ett knapptryck.

Där förklarar jag att det spelar ingen roll om meddelandet är färdigt, finns i ditt huvud eller var _ditt tänkta_ meddelande är. Står servern öppen så är den ju öppen. Eller hur? Du citerar Pie-or-paj som har ett bra tänk angående säkerhet , bara för det finns guider på nätet så är dom inte bra. Jag tror säkert vår trådskapare förstår själv hur Google fungerar t ex.

Hela ditt tänk är en säkerhetsrisk, du måste se skillnad på servrar & mailservrar. En novis ger jag gärna uppdraget att sätta upp en ftp-server/vadduvill-server för då har du problemen där. En mailserver kan skicka ut miljontals mail på några timmar, förbi alla spamlistor etc för brandväggar/kända antispam och skapa en jävla oreda. Du har helt enkelt ett annat ansvar när du sätter upp en digital postlåda.

Det måste du hänga med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzII:

WALL OF TEXT

Jag förstår fortfarande inte vad du vill komma fram till. Ja, jag har fattat vad du pratar om redan från början. Men varför du berättar detta för mig, istället för att hjälpa trådskaparen med vad han vill skapa, är bortom min förståelse.

Mitt svar har hjälpt han mer än vad dina påpekanden om min bristande erfarenhet har gjort.
Jag hänvisade han till att söka på google, eftersom man finner massor med svar där. Hans fråga var inte mer komplicerad än så. "Var ska man börja".

Du har inte försökt hjälpa trådskaparen än så länge, du kanske ska börja med det? Du verkar veta mer om detta än vad jag gör.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!

Är mer backend-pill än vad jag hade velat så försöker mig på en front-end lösning med Facebooks Javascripts SDK istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Jag förstår fortfarande inte vad du vill komma fram till. Ja, jag har fattat vad du pratar om redan från början. Men varför du berättar detta för mig, istället för att hjälpa trådskaparen med vad han vill skapa, är bortom min förståelse.

Mitt svar har hjälpt han mer än vad dina påpekanden om min bristande erfarenhet har gjort.
Jag hänvisade han till att söka på google, eftersom man finner massor med svar där. Hans fråga var inte mer komplicerad än så. "Var ska man börja".

Du har inte försökt hjälpa trådskaparen än så länge, du kanske ska börja med det? Du verkar veta mer om detta än vad jag gör.

Du är ju en del av forumet! DÄRFÖR. Och om du nu förstod mig från början, varför ber du mig förklara för dig?

Jag själv har inte tid till att få ihop ett vettigt, bra svar som skulle kunna vara till hjälp vid en sökning/liknande fall. Däremot har jag tid för forumet som helhet och det är klart roligare om vi kan hålla en hög jämn kvalité i forumet istället för att så fort man SJÄLV INTE VET så rekommenderar man någon att använda Google. 2014.

Det är snudd på att idiotförklara trådskaparen. Hen har ju större fackmannakunskap (om man ska kalla det så.) när han nämner "och vilka API'er som skulle krävas?" I en sådan ordarsenal har du förhoppningsvis sprungit på Google tidigare.

Like 2 ->
En tråd där du svarar att han ska söka sig utanför den sida han har sökt sig till att få hjälp utan några direkta sökord av dig är fantastiskt. Du bevisar din plats i Programmering och digitalt skapande om forumet ska hålla din nivå. Annars skulle du inte skrivit i denna tråd överhuvudtaget.

Allt finns på Google, stäng SweC för helvete så Florrpan kan göra en startsida med texten "SÖK GOOGLE".

Informativt och enkelt.
Det håller säkert din kvalité så sätt ditt namn på när du ändå är i farten.

Imponerande uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Tack alla för svar!

Är mer backend-pill än vad jag hade velat så försöker mig på en front-end lösning med Facebooks Javascripts SDK istället.

Håll dig bara uppdaterad så ska du se att din lösning blir kanon.

Florrpan , här skriver jag att hen ska hålla sig uppdaterad. Varför? Jo såhär, ju fler personer som använder en tjänst -
mer intressant blir den att ta hål på. Att sitta på gamla rader kod är ingen bra idé ifall man väljer att använda sig av
en tjänst som FaceBook till exempel, dom har ju flera miljoner användare och hitta vägar in är alltid intressant.

"Skriver du en egen sida? PHP låter väl enklast. Finns tusentals guider hur man skickar mail med PHP, förutsatt att
du har en mailserver dvs. Sök på det, finns många väldigt enkla svar. "

Du tillförde 'sök' till konversationen samt "många enkla svar". Läser vi riktigt noga och inte tar Google för en
självklarhet så skriver du inte ens det. Vår trådskapare svarar med att är för mycket back-end.
(Vilket fortsatt skvallrar om hens egentliga kompetens) och ditt sökråd (som vi ska tolka automagiskt som Google)
kan ses som ... Jag bara påpekar vad du egentligen tillför. Inte vad du tror du tillför.

Permalänk
Medlem

Jisses. Nu får du ta och ge dig AzII. Har du vaknat på fel sida?
Förväntar mig ytterligare en A4 text där du fortsätter försöka dumförklara mig. Du pratar en jävla massa, men jag fattar fortfarande inte vart du vill komma med denna diskussion.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Jisses. Nu får du ta och ge dig AzII. Har du vaknat på fel sida?
Förväntar mig ytterligare en A4 text där du fortsätter försöka dumförklara mig. Du pratar en jävla massa, men jag fattar fortfarande inte vart du vill komma med denna diskussion.

Förmodligen.

Nej vår konversation i denna tråd har spårat ut för längesedan, men det var för att du skrev att du inte förstod. Och då förklara jag. Jag byggde inte vidare på konversationen i den mening att du ska sitta och säga att du inte förstår vart jag vill komma då jag förklarat att du ber honom att söka när han redan
sitter på förhoppningsvis en hemsida som skulle haft svaret om hen använt Google från början.

Det brukar hålla en högre standard i just Programmering och Digitalt Skapande än vad du gör det till, därför reagerar jag och bad dig tänka ett steg till.

För mig, dig och alla andra som använder SweC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzII:

Förmodligen.

Nej vår konversation i denna tråd har spårat ut för längesedan, men det var för att du skrev att du inte förstod. Och då förklara jag. Jag byggde inte vidare på konversationen i den mening att du ska sitta och säga att du inte förstår vart jag vill komma då jag förklarat att du ber honom att söka när han redan
sitter på förhoppningsvis en hemsida som skulle haft svaret om hen använt Google från början.

Det brukar hålla en högre standard i just Programmering och Digitalt Skapande än vad du gör det till, därför reagerar jag och bad dig tänka ett steg till.

För mig, dig och alla andra som använder SweC.

Nejdå, jag förstår vad du säger. Jag förstår inte varför du fortsätter, eller vart du vill komma med att fortsätta.
Jag tror helt enkelt du överanalyserar vad jag skrev, vilket resulterade att du förstörde en tråd med massa nonsens om hur fel jag har. Med tanke på att vi lever i 2014 så är förslagsvis en googlesökning ganska bra att starta med, men det var inte det enda i mitt svar. Denna tråd kunde däremot ha kommit till mer nytta för andra googlesökande användare om inte du envist hade försökt idiotförklara mig. Verkligen, det är under Sweclockers standard.

Du påstår att du inte har tid att ge han ett bra svar, men du har tid att fortsätta diskutera om mig och mina sätt att hjälpa andra.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Med tanke på att vi lever i 2014 så är förslagsvis en googlesökning ganska bra att starta med.

Nej jag håller med. Det jag hade tänk var så specifikt att jag inte tänkte på att börja från början och se/läsa om hur email integration kan göras. Jag började helt enkelt sökandet med en för "komplicerad" fråga.

Tråden gav mig vad jag behövde i alla fall. Förstår inte riktigt azll kommentar om kompetens, men vad jag menade var att det mesta kring detta helt klart görs serverside och att jag då pga detta får leta efter en annan lösning.

Som sagt tack för svar, dock jäkligt tråkigt att det ska bli en meningslös diskussion som följd.