2,5-tums diskar, mekaniska, vad ska man ha?

Permalänk

2,5-tums diskar, mekaniska, vad ska man ha?

Jag tänkte efterhand byta ut mina två 3,5-tums diskar, då de låter mycket och tar stor plats. Det jag undrar är vilka 2,5-tums diskar som är bäst som ersättare för sina storebröder? Hur stor roll spelar cache-minnet?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog snarare satsa på att skaffa en "rejäl" 3,5-tumsdisk, och en ssd. I dagsläget kan du inte jämföra 2,5 och 3,5 när det gäller pris/GB. Det är helt enkelt inte värt det. En 3TB 3,5" + en 120GB SSD skulle nog passa bra, beroende på vad du har för budget. Det skulle gå på ca 1800, beroende på märke osv. Ska du köpa 3TB i storleken 2,5" skulle det gå på runt 3000, i runda slängar.

Vet ju inte vad du har i dagsläget men har utgått från att det är något äldre diskar, och således inte inte större än kanske 1TB.

Permalänk

Just nu har jag en SSD på 120 GB, samt två 3,5:or på 1 TB styck. Den ena är dock tom just nu, i väntan på chassibyte, och jag kommer inte sätta i den.

Att det blir dyrare per GB gör inget, dels för att ja hellre har en tystare dator, men också för att chassit jag ska byta troligtvis bara har plats för en 3,5-disk, som jag sätter kylningen. Jag klarar mig med runt 2 GB. Laddar sällan ner film, och det enda som tar upp utrymme är spel.

Hur är dom däringa SSHD-diskarna som hypas av tillverkarna? Är det bara något att installera OS på?

Permalänk
Medlem

Har själv 2 st dubbla Momentus Xt med 4 Gb var som sedan 2010 rullat på finfint, hållit sig bra snabbt fram till nyligen ( dock har jag nog slitit ur cacheminnet på det pga mycket videoredigering och överföringar, normal användning lär hålla ännu längre.

Om du dock vill snabba upp valfri disk så är Sandisk ReadyCache ett utmärkt alternativ, hade det innan jag skaffat SSD och gör en väldig skillnad. Tystast dator får du med SSD, så kanske en kombination av HDD + SSD Cache + SSD kan vara något ? OS på HDD med SSD Cache som gör det snabbare, och SSD bara för spelen. Annars lär nog dagens hybrider fungera bra också, inte testat dem nya dock.

Permalänk

Snabbheten är inget som stör mig med mekaniska diskar, då jag har de tyngre programmen på ssd. Efter att ha läst denna artikel http://www.sweclockers.com/artikel/16960-snabbtitt-seagate-la... så verkar SSHD som ett alternativ, runt 700 för 500 GB kan jag leva med. Jag tycker också det känns bättre med mindre diskar, tråkigt om en disk på 4 TB krashar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Snabbheten är inget som stör mig med mekaniska diskar, då jag har de tyngre programmen på ssd. Efter att ha läst denna artikel http://www.sweclockers.com/artikel/16960-snabbtitt-seagate-la... så verkar SSHD som ett alternativ, runt 700 för 500 GB kan jag leva med. Jag tycker också det känns bättre med mindre diskar, tråkigt om en disk på 4 TB krashar.

Gb per krona så lär denna funka då väldigt bra : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/sata-35...

Däremot nackdelen är att du bara har 8 Gb SSD cache på den, jämfört med tex Sandisk ReadyCache som på valfri hårddisk får du 32 Gb Cache, snabbare också vilket du då undviker dataförlust om något skulle hända. Hybrider med 5400 rpm är lite av ett grisen i säcken köp, visst tystare men du sätter där direkt begränsning på SSD cachen genom långsammare rotation, plus att med större cache slipper du komma åt disken så mycket, hårddisken går i idle, och vips, tystare dator.

ReadyCache verkar bli lite mer sällsynt nu, men Kjell har fortfarande kvar dem: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Hoppas det löser sig för dig med en bra setup !

Permalänk

Har du möjligheten att köra Intel Smart Response (ssd cache på hd) så kan jag rekommendera det. Kör själv just nu en 60GB ssd msata som cache till en Hitachi Travelstar 2.5" hd och resultatet är förvånansvärt bra dvs Hitachi hd känns mesta tiden som man arbetar mot en ssd istället för en hd.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

5400 RPM på en hårddisk kändes slött redan år 2000 !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

köper du en WD green 5400rpm kommer du inte höra ett knyst, såvida du inte har ett extremt dåligt ljuddämpat chassi eller har datorn ovanpå skrivbordet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Hur saker kändes år 2000 vet jag med, men tack ändå.

Det är kanon att ni rekommenderar diskar, men jag är fortfarande ute efter 2.5-enheter. Readycache verkar intressant, visste inte att det alternativet fanns.

Min fråga är alltså vilken disk på 2.5 som bäst ersätter en 3.5, främst ur prestandasynpunkt. Är sshd en bra idé, även om man inte lägger OS på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då ska du har billigaste hårddisken Gb per krona, och då kan detta + ReadyCache vara bland bästa alternativet: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=415156&ws_tp1=cp...

Snabb, mycket cacheminne , 5 års garanti, bra att ha även utan ReadyCache, eller välj den hårddisk du föredrar + SSD Cache.

Problemet med dem nyare hybriderna är att dem flesta är på 5400 rpm, mindre garanti också, jämfört med dem äldre modellerna ( iallafall Momentus XT ), och enda vettiga butiken som säljer hybrider av snabbare typen är http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1009645&ws_tp1=c...

Hybriderna som sekundär hårddisken, till skillnad från ReadyCache just nu, automatiskt känner av vilka filer man använder utöver OS, därav haft 2 st i min laptop, en för OS och en för lagring. Kan säga att mina äldre Momentus XT inte låter särskilt mycket, och det beror väl även på chassi och ljuddämning.

Så båda lösningarna har sina för och nackdelar, just nu bland annat kör jag SSD cache för min OS SSD, hjälper till att behålla livslängden, får mer cacheminne, kommer det uppdatering för att använda ReadyCache för sekundära hårddiskar eller gratisprogram för det så lär jag nog byte min SSD cache till hårddisken.

Permalänk

Kalas, precis det jag var ute efter. Tack så mycket!