Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeegie:

Back to the topic!

Vad händer med bitcoin?

Men det är lugnt, för..

Idag är hands down bästa dagen att följa bitcoin på. Det svider lite, men jag viker mig av skratt. Worth it.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Squeegie:

Back to the topic! så slipper vi pajkastning.

Jag håller med! Den här diskussionen är dock det viktigaste för Bitcoin i dagsläget. Bitcoin tas inte på allvar av den stora massan. Folk kallar det för virtuell valuta och tror att det bara är nördar som sitter och bråkar om det. Det är den delen som måste bli bättre.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Vad händer med bitcoin?

http://i.imgur.com/2b8Fec3.jpg

Men det är lugnt, för..

http://i.imgur.com/t7VPPSD.png

Idag är hands down bästa dagen att följa bitcoin på. Det svider lite, men jag viker mig av skratt. Worth it.

Är det där verkligen något som gått på TV? För i så fall har de grovt missuppfattat vad Mt.Gox är för något. Om t.ex. Nordea tog bort sina möjligheter att växla svenska kronor mot amerikansk dollar betyder det väl inte att svenska kronan försvinner?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Marcusk:

Är det där verkligen något som gått på TV? För i så fall har de grovt missuppfattat vad Mt.Gox är för något. Om t.ex. Nordea tog bort sina möjligheter att växla svenska kronor mot amerikansk dollar betyder det väl inte att svenska kronan försvinner?

Det är väl skämtet iofs. Människor missuppfattar Bitcoin extremt ofta.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

MtGox har helt enkelt "tappat bort" 744,408 BTC.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Varför säger du "banken" när det är en tradingsite?

EDIT: Ett ord.

Nej så mena jag inte, att det indirekt är en bank. "banken" skrev jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

MtGox har helt enkelt "tappat bort" 744,408 BTC.

Förskingrat är ordet. Det är mycket möjligt att de sålt av sina bitcoins för länge sedan och cashat in en jävla massa. Sen är det bara att skylla på att man blivit hackad/rånad. Vem ska motbevisa dem? Det är ju totalt omöjligt att spåra bitcoin vilket är därför den är så populär bland kriminella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Förskingrat är ordet. Det är mycket möjligt att de sålt av sina bitcoins för länge sedan och cashat in en jävla massa. Sen är det bara att skylla på att man blivit hackad/rånad. Vem ska motbevisa dem? Det är ju totalt omöjligt att spåra bitcoin vilket är därför den är så populär bland kriminella.

Ungefär som stora officiella banker gör när regeringar(USA, Island m.fl) eller till och med andra länder(EU för Grekland) får gå in och betala deras bankernas slarv med skattepengar(dina och mina pengar).

Det sker med alla valutor och oftast i mångmiljardklassen.
Några få vinnare, många förlorare.
Missta inte att förskingring endast sker inom bitcoin.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Förskingrat är ordet. Det är mycket möjligt att de sålt av sina bitcoins för länge sedan och cashat in en jävla massa. Sen är det bara att skylla på att man blivit hackad/rånad. Vem ska motbevisa dem? Det är ju totalt omöjligt att spåra bitcoin vilket är därför den är så populär bland kriminella.

Totalt omöjligt? Bara att kolla till vilken adress de Bitcoins som har sänts till Mt.Gox har tagit vägen i valfri block-explorer. Används sedan de mynten någonsin till privat handel där denna person säger vem han är eller kanske skickar de till valfri tradingsida som givetvis kräver bank/personuppgifter är han fast.

Permalänk
Medlem

Kan inte BTC-drönarna sluta att blanda in fiat-valutor och riktiga banker i sammanhanget? Tack som fan!
Eller förklara hur jag köper 1 liter mjölk på ICA för mina BTC när jag vill? Nej fan, det gick inte.

Skrivet av Marcusk:

Totalt omöjligt? Bara att kolla till vilken adress de Bitcoins som har sänts till Mt.Gox har tagit vägen i valfri block-explorer. Används sedan de mynten någonsin till privat handel där denna person säger vem han är eller kanske skickar de till valfri tradingsida som givetvis kräver bank/personuppgifter är han fast.

Vad spelar det för roll? Det går inte att göra en reverse på transaktionen ändå. Det är väl det som är så bra med BTC? Anonymiteten. Varför skulle en riktig bank/myndighet bry sig om fiktionella ettor och nollor?

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Totalt omöjligt? Bara att kolla till vilken adress de Bitcoins som har sänts till Mt.Gox har tagit vägen i valfri block-explorer. Används sedan de mynten någonsin till privat handel där denna person säger vem han är eller kanske skickar de till valfri tradingsida som givetvis kräver bank/personuppgifter är han fast.

Det här är lite grejen, vad ska man ha dessa 744000 oanvändbara bitcoins till egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Det här är lite grejen, vad ska man ha dessa 744000 oanvändbara bitcoins till egentligen?

Varför skulle dessa 744000 BTC's vara oanvändbara? Det är ju hela grejen med BTC, ingen bryr sig vart dessa kommer ifrån, det ska ju vara anonymt, eller?

Permalänk
Skrivet av Agile:

Varför skulle dessa 744000 BTC's vara oanvändbara? Det är ju hela grejen med BTC, ingen bryr sig vart dessa kommer ifrån, det ska ju vara anonymt, eller?

Om du ska växla dom på exchange så krävs du på legitimation osv. Så att växla det till Fiat är inte möjligt, inga större summor i alla fall. I så fall är det köp som gäller, men så pass mycket kan han inte köpa gör btc än.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackan_93:

Om du ska växla dom på exchange så krävs du på legitimation osv. Så att växla det till Fiat är inte möjligt, inga större summor i alla fall. I så fall är det köp som gäller, men så pass mycket kan han inte köpa gör btc än.

Det är väldigt enkelt att tvätta BTC (och andra valutor för den delen). Det går inte att spåra dem _alls_ innan det hände. Hur berättar jag inte då mods kommer att slå mig på fingrarna, men om jag kunde komma på detta själv så borde MTGox kunna det (om de nu faktiskt kan ta ut dem).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Det är väldigt enkelt att tvätta BTC (och andra valutor för den delen). Det går inte att spåra dem _alls_ innan det hände. Hur berättar jag inte då mods kommer att slå mig på fingrarna, men om jag kunde komma på detta själv så borde MTGox kunna det (om de nu faktiskt kan ta ut dem).

Okej ja du har säkert rätt, kommer ihåg att jag såg en hel del tvättjänster för btc när jag surfade runt på lite skummare kvarter på nätet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mackan_93:

Det här är lite grejen, vad ska man ha dessa 744000 oanvändbara bitcoins till egentligen?

Poängen är att de är svåra att få tag på. Bitcoins är lite som frimärken, gamla pottor eller tusenlappar. Det är inte jättelätt att få tag i dem så de är värda pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Kan inte BTC-drönarna sluta att blanda in fiat-valutor och riktiga banker i sammanhanget? Tack som fan!
Eller förklara hur jag köper 1 liter mjölk på ICA för mina BTC när jag vill? Nej fan, det gick inte.

Finns bl.a. caféer och frisörer som tar emot BTC. Inet.se gick nyligen ut med fråga om intresset att handla med BTC.

Du kan inte köpa mjölk på ICA för USD heller utan att växla till euro eller SEK.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcg:

Finns bl.a. caféer och frisörer som tar emot BTC. Inet.se gick nyligen ut med fråga om intresset att handla med BTC.

Du kan inte köpa mjölk på ICA för USD heller utan att växla till euro eller SEK.

Vissa menar på att det är stor skillnad på:
1) Att butiken själva tar emot BTC. Som i att priserna listas i BTC och vid återköp återfås samma summa BTC
Detta finns inte någonstans vad jag vet.
och
2) Att använda en växlingstjänst bitpay(?) som växlar in kundernas BTC mot riktiga pengar mot en avgift vid köp.
Butiken ser och hanterar fortfarande bara riktiga pengar. Vid återköp får du tex tillbaka riktiga pengar och inte BTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vissa menar på att det är stor skillnad på:
1) Att butiken själva tar emot BTC. Som i att priserna listas i BTC och vid återköp återfås samma summa BTC
Detta finns inte någonstans vad jag vet.
och
2) Att använda en växlingstjänst bitpay(?) som växlar in kundernas BTC mot riktiga pengar mot en avgift vid köp.
Butiken ser och hanterar fortfarande bara riktiga pengar. Vid återköp får du tex tillbaka riktiga pengar och inte BTC.

Förstår poängen men jag tycker ändå det är bra steg på vägen att man kan handla för BTC direkt i butik.

Om man handlar för EUR i en svensk butik och en vecka senare lämnar tillbaka varan så kommer du få tillbaka summan i SEK.
Samma sak att butiken direkt växlar dina EUR till SEK så snart som möjligt efter köp.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag håller med! Den här diskussionen är dock det viktigaste för Bitcoin i dagsläget. Bitcoin tas inte på allvar av den stora massan. Folk kallar det för virtuell valuta och tror att det bara är nördar som sitter och bråkar om det. Det är den delen som måste bli bättre.

Jag tycker informationen kring Bitcoin borde dummas ner rätt så mycket för den stora massan ska förstå. Jag vet själv extremt lite om bitcoins, då jag inte har ett speciellt brinnande intresse för det. Men när man hör att folk bara behöver bygga ihop en dator med 5-6 AMD GPUs för att sedan se pengarna rulla in, så är det enda jag kan tänka på: Är det för bra för att vara sant, så är det nog det. Men det är ju bara min åsikt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Jag tycker informationen kring Bitcoin borde dummas ner rätt så mycket för den stora massan ska förstå. Jag vet själv extremt lite om bitcoins, då jag inte har ett speciellt brinnande intresse för det. Men när man hör att folk bara behöver bygga ihop en dator med 5-6 AMD GPUs för att sedan se pengarna rulla in, så är det enda jag kan tänka på: Är det för bra för att vara sant, så är det nog det. Men det är ju bara min åsikt i alla fall.

Det här är vad jag menar med att folk lägger aldelles för stort fokus på mining. Det ger en snedvriden bild av vad det hela handlar om. Skulden ligger inte hos dig dock, mining är allt media pratat om när de tagit upp bitcoin.
Nej, inget borde dummas ner. Saker är redan så nerdummade att de är rent av felaktiga. Vad som behövs är bättre pedagogik.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tcg:

Finns bl.a. caféer och frisörer som tar emot BTC. Inet.se gick nyligen ut med fråga om intresset att handla med BTC.

Du kan inte köpa mjölk på ICA för USD heller utan att växla till euro eller SEK.

Du kan köpa för USD på ICA idag på precis samma sätt som man eventuellt kommer kunna köpa för Bitcoins på Inet och Webhallen i framtiden. Om en amerikan lämnar fram sitt Visakort på ICA kommer de fråga om han/hon vill betala i SEK eller USD. Smartast är då att betala i SEK.

Så du kan inte samtidigt säga att Inet kommer ta Bitcoin som du säger att ICA inte tar USD för ICA tar redan USD på samma sätt som Inet kommer ta Bitcoins. Bestäm dig för hur du vill ha det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan köpa för USD på ICA idag på precis samma sätt som man eventuellt kommer kunna köpa för Bitcoins på Inet och Webhallen i framtiden. Om en amerikan lämnar fram sitt Visakort på ICA kommer de fråga om han/hon vill betala i SEK eller USD. Smartast är då att betala i USD.

Så du kan inte samtidigt säga att Inet kommer ta Bitcoin som du säger att ICA inte tar USD för ICA tar redan USD på samma sätt som Inet kommer ta Bitcoins. Bestäm dig för hur du vill ha det.

Jag avsåg USD kontanter.
EDIT: Jag var otydlig att jag avsåg kontanter.

Om kunden har ett utländskt VISAkort får kunden ingen fråga vilken valuta den ska betala med.
ICA drar beloppet i SEK. VISA får sedan växla pengarna och debitera kundens konto.
Alltså precis som Inet skulle dra pengarna i SEK från ett företag som får omvandla det till BTC och debitera kundens BTCkonto.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Jag tycker informationen kring Bitcoin borde dummas ner rätt så mycket för den stora massan ska förstå. Jag vet själv extremt lite om bitcoins, då jag inte har ett speciellt brinnande intresse för det. Men när man hör att folk bara behöver bygga ihop en dator med 5-6 AMD GPUs för att sedan se pengarna rulla in, så är det enda jag kan tänka på: Är det för bra för att vara sant, så är det nog det. Men det är ju bara min åsikt i alla fall.

Problemet med att något avancerat dummas ner är att viktiga fasetter försvinner och tyvärr är en del krångliga delar rätt viktiga att förstå även om de är svåra. Det har redan dummats ner så många gånger att bilden har blivit vilseledande istället.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Om du ska växla dom på exchange så krävs du på legitimation osv. Så att växla det till Fiat är inte möjligt, inga större summor i alla fall. I så fall är det köp som gäller, men så pass mycket kan han inte köpa gör btc än.

Kör dom 1 gång genom en Bitcoin mixer = ospårbart..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

... fast då riskerar dom väl att bli betraktade som penningtvättare av myndigheter?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tcg:

Jag avsåg USD kontanter.
EDIT: Jag var otydlig att jag avsåg kontanter.

Om kunden har ett utländskt VISAkort får kunden ingen fråga vilken valuta den ska betala med.
ICA drar beloppet i SEK. VISA får sedan växla pengarna och debitera kundens konto.
Alltså precis som Inet skulle dra pengarna i SEK från ett företag som får omvandla det till BTC och debitera kundens BTCkonto.

Ska du ha den vinkeln kommer Inet och Webhallen inte handla med Bitcoins heller.

Sen kommer kunden visst få en fråga då ICA är en så stor aktör. Det är så systemet fungerar. Antingen betalar du i dollar och låter ICA växla till SEK enligt egen kurs eller så betalar du i SEK och låter Visa växla. När jag var i Spanien i våras fick jag alltid frågan om jag ville betala i SEK eller €. Man ska alltid betala i lokala valutan då Visa och liknande garanterat ger bättre växlingskurs. Finns en tråd om ämnet här på Sweclockers någonstans.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1272947-sa-...

"När du betalar med kort kan du ibland få välja om du vill betala i SEK eller den lokala valutan. Välj då landets lokala valuta, oftast får du en bättre kurs genom VISA än den kurs som butiken sätter om du väljer SEK. Dina köp och uttag redovisas ändå i svenska kronor på ditt kontoutdrag eller fakturan."
http://www.skandiabanken.se/hem/Kort/Sakra-kortbetalningar/Ko...

"Det blir allt vanligare att du kan välja att betala direkt i svenska kronor. Det innebär att du kan välja om kursen ska omräknas av den lokala banken eller av Nordea. I praktiken väljer du antingen en fast växlingskurs eller en växlingskurs som kan variera beroende på när transaktionen löses in och omräknas. Med fast växelkurs vet du exakt vilket belopp du kommer att betala, men ofta blir det billigare om Nordea sätter omräkningskursen. Det beror på att säljföretaget/banken har fria händer att själva sätta valutakursen. Vi rekommenderar därför att betalning/uttag alltid sker i landets valuta.

Enligt Visas och MasterCards regelverk ska du alltid kunna välja vilket alternativ som passar dig bäst. Säljföretaget eller banken ska också ge dig ett kvitto med aktuell kurs och summan både i den lokala valutan och den valuta du har valt att bli debiterad i."
http://www.nordea.se/privat/vardagstj%C3%A4nster/kort/betala+...

"Vid kortbetalning och uttag i automat utomlands kan du som kund redan vid köptillfället får valutakursen bestämd - du får ett kvitto med beloppet i SEK. De länder där detta är mest förekommande är Spanien, Storbritannien och Irland.

Denna tjänst uppfattas som positiv av många eftersom det ger en bra överblick av vad varorna kostar och du behöver inte själv räkna ut vad beloppet blir i svenska kronor.

Tjänsten är dock inte så förmånlig som den vid första anblicken kan verka. Företaget har nämligen fria händer att själva sätta valutakursen. Följden blir att kursen ofta blir avsevärt högre än om du skulle ha valt att betala i landets egen valuta.

De butiker som tillhandahåller tjänsten är skyldiga att informera om tjänsten och ska inte kunna neka dig att betala i lokal valuta. Möjligheten att välja valuta skall även finnas vid automatuttag.

Swedbanks rekommendation är att betalning alltid ska ske i landets valuta eftersom det blir billigare för dig."
http://www.swedbank.se/foretag/cash-management/foretagskort/o...

"Det blir allt vanligare att bankomater i andra länder frågar dig i vilken valuta du vill göra ditt uttag, svenska kronor eller den lokala valutan. Välj alltid den lokala valutan! Väljer du svenska kronor får du nämligen en urusel växlingskurs på de pengar du får ut. Det gäller även när du betalar med kortet i butiker."
http://www.svd.se/resor/bankkort-pa-resan-bu-eller-bra_594274...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcg:
Skrivet av Zotamedu:

flertal citat

Jag tror ni båda säger samma sak; Inet/ICA kan ta betalt i BTC/USD utan att någonsin behöva röra vid det genom att använda tex BitPay/VISA.
Det tcg även rörde vid är den stora skillnaden, att det finns butiker i Sverige tom idag som tar betalt i BTC som kontanter. Många tror även att den trenden kommer fortsätta, eftersom allt fler kommer inneha BTC. (och det är även väldigt smidigt)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

...Om en amerikan lämnar fram sitt Visakort på ICA kommer de fråga om han/hon vill betala i SEK eller USD. Smartast är då att betala i USD...

Skrivet av Zotamedu:

...När jag var i Spanien i våras fick jag alltid frågan om jag ville betala i SEK eller €. Man ska alltid betala i lokala valutan då Visa och liknande garanterat ger bättre växlingskurs. Finns en tråd om ämnet här på Sweclockers någonstans.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1272947-sa-...

"När du betalar med kort kan du ibland få välja om du vill betala i SEK eller den lokala valutan. Välj då landets lokala valuta, oftast får du en bättre kurs genom VISA än den kurs som butiken sätter om du väljer SEK. Dina köp och uttag redovisas ändå i svenska kronor på ditt kontoutdrag eller fakturan."
http://www.skandiabanken.se/hem/Kort/Sakra-kortbetalningar/Ko...
...

? Ehm ?

Misstänker att du har skrivit fel i första inlägget. Det är ju som sagt alltid (nästan) bättre att betala i den lokala valutan. Så smartast för Amerikanen är ju såklart att betala i SEK.

Det är även långt ifrån säkert att alla ICA affärer (och andra affärer) har möjlighet att ta betalt i andra valutor än SEK, när det gäller kortköp. Jag jobbar i en lokal mataffärskedja (Pekås) och vi kan inte ta betalt i andra valutor än SEK vid kortköp däremot kan vi ta emot USD(tror jag, är extremt sällan det kommer någon som vill betala med andra kontanter än SEK), Euro och NOK-sedlar.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mungo_skata:

Går bra att sälja här på marknaden. Synd bara att så få skapar annonser. La ut en annons om att köpa och blev bombad med erbjudanden.
Hade jag haft tankar på att sälja skulle jag ha annonser ute överallt med rörliga priser.

Va vad snackar du om nu? Lägga ut bitcoin på annonser för att sälja ?