Billig DAC/hörlursförstärkare/ljudkort

Permalänk

Billig DAC/hörlursförstärkare/ljudkort

Hej, jag har ett par Audio Technica ATH-M50 som jag använder med min dator utan ljudkort. Jag har läst att ljudet kan bli mycket bättre om man använder ett ljudkort eller en DAC via USB. Ska man satsa på ett internt ljudkort eller en extern DAC/förstärkare? Min budget ligger runt 1000 kr men skadar ju aldrig om det är billigare.

Jag har kollat på några olika alternativ bl.a. från asus och fiio. Något ni kan rekomendera?

Asus Xonar u7
Fiio E10
NuForce uDAC 2
Asus Xonar DX
Asus Xonar Essence STX (lite för dyr)

Tack på förhand.

//Felix

Permalänk
Medlem

Kör på ett internt Asus kort, mycket ljud för pengarna.

Det ska finnas ett Asus kort som ska ha samma DAC eller vad det var som Xonar ST/STX och vara mycket billigare men kommer inte på vad det nu hette.

Permalänk

Okej tack för svaret! Blir nog ett Xonar dx eller dgx.

Permalänk

Jag kör med ett SoundBlaster Z.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

Fungerar ypperligt. Har faktistk inget negativt att säga om kortet.
Microfonen som medföljer tycker jag var det enda som jag tycker är skräp. Burkigt ljud.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Kör på extern DAC, mycket ljud för pengarna.

Jag har Fiio E10 till mina ATH-M50 och är helt nöjd. Ett tips är att de är typ halva priset på ebay.de, jag köpte min för ~500kr.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixMalm:

Okej tack för svaret! Blir nog ett Xonar dx eller dgx.

Det viktigaste är att komma ifrån det integrerade ljudkortet. Enligt min uppfattning är det inte mycket som skiljer mellan en bra och en bra dac. Så skaffa ett ljudkort med en hyfsad dac så blir det bra.

Permalänk

Kör själv med en fiio e10, mycket liten och trevlig sak. Vart ett självklart alternativ då jag vill ju ha något att vrida (fysiskt) i.
Sen att den var ganska billig på Amazon gjorde att det vart ett köp, mycket nöjd.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk

Tack för svaren. Det har beställt ett Xonar DGX nu. Det bör räcka för mig, är inte precis en audiofil och det verkade prisvärt. Det är dock beställt för upphämtning så inget bindande. Är det bra eller bör man satsa på något dyrare eller en extern DAC istället? Tack igen för svaren!

//Felix

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite.

Har ett tag funderat på att köpa mig ett ljudkort tex Xonar DX. Men det som framför allt hindrar mig är ifall det "blir hörbar skillnad?". Jag är inte sugen på att lägga 700kr på marginell förbättring. (Om man kan säga så)

Det jag har kopplat just nu är Sennhesier 360G4ME till moderkortets ljud Asus P8P67.
Så skulle tex ett Xonar DX vara en märkbar uppdatering?

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem

Ta en titt på denna tråden:

Ingen skillnad på en DAC för 2000 Dollar och Realtek ALC889, test hos Tom's Hardware

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1281588

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att ni kommer att märka skillnad. Oavsett testet - men det bästa vore om ni kunde få prova en extern DAC. Det bästa med att få ett externt eller dedikerat ljudkort är att man avlastar ju datorn lite - i dagsläget är ju det iofs knappast några problem, men det som jag märkte var att jag blev av med massa missljud. Mitt moderkorts-ljudkort plockar upp en massa störningar från mus-rörelse och ger en massa statiskt brus som hela tiden är närvarande. Med en dac eller dedikerat ljudkort blir detta icke saker.

Hade själv en NuForce DAC och trivdes bra med den. Många hade dock problem med generation 1 och 2 av denna.

Det som kan göra skillnad är ju också att få med en AMP som ger lite extra kräm till lurarna. Inte alla lurar i dagsläget behöver mer ström, eller får för den delen någon förbättring alls - men för de som gillar lite mer ström så kan det göra susen för hörlurarna. Oftast märker man att basen blir mer tydlig te.x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engman78:

Lånar denna tråd lite.

Har ett tag funderat på att köpa mig ett ljudkort tex Xonar DX. Men det som framför allt hindrar mig är ifall det "blir hörbar skillnad?". Jag är inte sugen på att lägga 700kr på marginell förbättring. (Om man kan säga så)

Det jag har kopplat just nu är Sennhesier 360G4ME till moderkortets ljud Asus P8P67.
Så skulle tex ett Xonar DX vara en märkbar uppdatering?

Det beror lite på person till person. Men nej, med ett par gaminglurar som du har (visserligen Sennheiser men ändå) och 700kr för ett ljudkort så skulle jag säga att det är pengar i sjön för din del, om du nu tvekar på summan. Det blir (för mig) en märkbar skillnad med ett DX kontra det inbyggda men det beror på vad man definierar som märkbar. Du är ju ute efter en "marginell förbättring" vilket du inte kan få från ett ljudkort med dina hörlurar, du får dubbla/trippla din budget och köpa nya hörlurar istället om du är ute efter en förbättring.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Det beror lite på person till person. Men nej, med ett par gaminglurar som du har (visserligen Sennheiser men ändå) och 700kr för ett ljudkort så skulle jag säga att det är pengar i sjön för din del, om du nu tvekar på summan. Det blir (för mig) en märkbar skillnad med ett DX kontra det inbyggda men det beror på vad man definierar som märkbar. Du är ju ute efter en "marginell förbättring" vilket du inte kan få från ett ljudkort med dina hörlurar, du får dubbla/trippla din budget och köpa nya hörlurar istället om du är ute efter en förbättring.

Så om jag tolklar dig rätt kommer det med mina lurar inte att bli någon större skillnad jämfört med inbyggt.
Själva priset är inte hindret. Men jag är inte positiv till att köpa saker som inte levererar något mer än det som redan sitter i datorn.

Så just nu lutar det åt att sitta still i båten och köra som det är.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk

Det jag märkte störst skillnad på var att köpa en hörlursförstärkare, så varför inte kombinera en DAC med en amplifier? Det var stor skillnad (betydligt bättre basbild) bara med en amplifier och det inbyggda ljudkortet. Fick tag på ett gammalt Soundblaster 2zs och det var marginell skillnad på det och det inbyggda. Det var lite bättre akustik men inte sån markant förbättring som man fick med en amplifier. La 1000 kr på en Pro-Ject Head Box II och det var värt det!

Mvh

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Det jag märkte störst skillnad på var att köpa en hörlursförstärkare, så varför inte kombinera en DAC med en amplifier? Det var stor skillnad (betydligt bättre basbild) bara med en amplifier och det inbyggda ljudkortet. Fick tag på ett gammalt Soundblaster 2zs och det var marginell skillnad på det och det inbyggda. Det var lite bättre akustik men inte sån markant förbättring som man fick med en amplifier. La 1000 kr på en Pro-Ject Head Box II och det var värt det!

Mvh

Är det inte en förstärkardel i ljudkorten? Behöver man både ett Xonar DX + en hörlursförstärkare?

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engman78:

Så om jag tolklar dig rätt kommer det med mina lurar inte att bli någon större skillnad jämfört med inbyggt.
Själva priset är inte hindret. Men jag är inte positiv till att köpa saker som inte levererar något mer än det som redan sitter i datorn.

Så just nu lutar det åt att sitta still i båten och köra som det är.

Visst blir det skillnad, men inte "marginell skillnad" som du är ute efter. Klart de flesta ljudkorten i prisklassen över en femhundring levererar bättre ljud än det inbyggda, men man kan "typ" dra samma referenser mellan ljudkort och hörlurar som "det går inte att sminka en gris".

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sett många länkar till den där artikeln idag, finns en tråd på forumet också. Har inte läst den själv men vad jag kan så se lyckades personerna i fråga pricka in vilket kort som var Realtek i princip alla gånger?

Samt:

Citat:

*: Tests of the Realtek ALC889 codec marked with an asterisk had a volume level calibration issue that was corrected later. We kept the results in for the sake of transparency, although they should not be considered representative of an actual ability to distinguish the ALC889 from the other devices being tested.

Vet inte riktigt vad du är ute efter att påpeka med din oneliner med en länk utan kommentar, utveckla gärna.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av simonw:

Sett många länkar till den där artikeln idag, finns en tråd på forumet också. Har inte läst den själv men vad jag kan så se lyckades personerna i fråga pricka in vilket kort som var Realtek i princip alla gånger?

Samt:

Vet inte riktigt vad du är ute efter att påpeka med din oneliner med en länk utan kommentar, utveckla gärna.

Tjae, kontentan var väl att de inte märkte några större skillnader i ljudkvalité oavsett om inbyggt ljudkort eller DAC användes.
Själv kör jag med DAC eftersom jag hade problem med störningar i ljudet när jag använde internt ljudkort, men jag vet inte om det blev något jättelyft i själva ljudkvalitén.

Det som däremot brukar kunna lyfta ljudet i ett par hörlurar är en förstärkare, dock inte alla hörlurar som behöver drivas med förstärkare.

Permalänk
Skrivet av Engman78:

Är det inte en förstärkardel i ljudkorten? Behöver man både ett Xonar DX + en hörlursförstärkare?

Självklart är det förstärkardel i Xonar DX, annars skulle inte hörlurarna kunna leverera något ljud eftersom elemeten drivs på ström. Men enligt min erfarenhet har inte ljudkorten tillräckligt bra förstärkardel för att kunna leverera ett tillräckligt bra ljud.
Om du har tillgång till en förstärkare som finns till en ljudanläggning/hemmabio med hörlursutgång så kan du testa själv skillnaden hur lurarna låter. Jag har själv en stereoförstärkare från NAD med hörlursutgång och det är i den som jag hör mest skillnad.
När man spelar från den så är ljudet helt outstanding, markant skillnad även jämfört med min hörlursförtärkare. Ska tillägga att jag vid test av min stereoförstärkare inte använder den som DAC, utan kör direkt från ljudkortet i datorn.

Så om du testar från en vanlig förstärkare måste du köra analog signal in till den om den skall jämföras med ditt ljudkort!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Tjae, kontentan var väl att de inte märkte några större skillnader i ljudkvalité oavsett om inbyggt ljudkort eller DAC användes.
Själv kör jag med DAC eftersom jag hade problem med störningar i ljudet när jag använde internt ljudkort, men jag vet inte om det blev något jättelyft i själva ljudkvalitén.

Det som däremot brukar kunna lyfta ljudet i ett par hörlurar är en förstärkare, dock inte alla hörlurar som behöver drivas med förstärkare.

Jag skiftade mellan ljudkortet i min bärbara och mitt xonar st för att höra skillnaden, hörde först ingen skillnad men när jag bytte snabbt några gånger så vart den väldigt tydlig. Så jo det är väldigt stor skillnad, om man har högtalarna/lurarna som kan spela upp musiken bra dvs.

Vi människor har väldigt dåligt ljudminne, därför krävs det att man skiftar väldigt fort mellan korten.