Microsoft experimenterar med gratisversion av Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Gratis Windows är ju inte helt fel, men då kan vi nog inte räkna med något mer än operativsystemet. Inget Paint, Notepad, Write, CD DVD bränning, möjligheten till att installera appar. Onedrive (skydrive) och alla drivrutiner som finns med idag med mera, utan helt rensat, och vi får tanka hem de flesta till externa enheter. Lite Linux-känsla blir det nog då. Annars måste man nog låsa upp funktionerna med att betala för en licens.

Nej, jag betalar hellre lite extra, säg 500 kr per licens. Det tycker jag är rimligt, men då vill jag har en pro version av operativsystemet. Kanske 1000 kr och med Ms Office standard eller 1500kr för Windows med Office Pro, men det är ju en annan fråga än den som tas upp i denna tråden.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan se ett gratisalternativ användbart om du enbart har en surfdator med ett OpenOffice paket installerat för skolbruk typ där du inte gör något annat.

Skolor, bibliotek med offentliga datorer kanske kan dra nytta av det.

Själv skulle jag aldrig skaffa ett gratis OS. Betalar gärna pengarna för Pro versionen. Då vet jag iallafall att alla mina program, spel och emulatorer fungerar, att det är 64-bitars och stödjer allt mitt ram-minne.

Ingen dålig tanke, men inte vidare användbart om det är maximalt begränsat. Tänk Starter typ.

Permalänk
Medlem

Windows 8 är det enda Windows jag köpt om jag ska vara ärlig och det jag varit mest nöjd med.

Jag betalar gärna om det kostar ett par dryga hundralappar och får kvalitet inom support och uppdateringar.
Men det är kul att MS väljer att se över andra marknader som gratis OS.
Bra med valmöjlighet.

Permalänk
Avstängd

Det finns mängder av gratisprogram till exempelvis Android.
Har ändå alltid köpt mina Androidappar om de fyller en funktion och det inte finns bra gratisversion. reklam- eller rumphuggna-versioner gör inte ett program bra.

Det finns massor med Liniux distros, alla gratis, ändå är man är man petig med hur dom funkar eller ser ut. Gratis eller inte, man ställer samma krav på Linux som en Windows fullversion för över tusenlappen.
Inte heller installerar man Linuxprogram bara för att de är gratis, de skall fylla ett behov först.

Letar fortfarande efter bra musikprogram för Windows. Har betalt för Jriver Mediacenter19 och Winamp men jag gillar inget av dem, så jag använder dom inte.
Har testat mängder av musikspelare men inte hittat någon som jag vill ha/använda.
Att de är gratis eller inte gör inte att jag sänker standarden för vad jag söker efter i en musikspelare.

Angående Win8, så har jag en licens men vill inte ha med det OS:et att göra, trots att en del av datorpriset var för Win8. kommer inte använda det om det vore gratis heller.

Ta bara gratis musik, det finns gigabyte av legala gratis låtar att ladda ner men gillar man inte genrerna eller låtarna så fyller man inte hårddisken med dem bara för att de är gratis.

Reklam och rumphuggna funktioner gör inte mjukvaran bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Det finns mängder av gratisprogram till exempelvis Android.
Har ändå alltid köpt mina Androidappar om de fyller en funktion och det inte finns bra gratisversion. reklam- eller rumphuggna-versioner gör inte ett program bra.

Det finns massor med Liniux distros, alla gratis, ändå är man är man petig med hur dom funkar eller ser ut. Gratis eller inte, man ställer samma krav på Linux som en Windows fullversion för över tusenlappen.
Inte heller installerar man Linuxprogram bara för att de är gratis, de skall fylla ett behov först.

Letar fortfarande efter bra musikprogram för Windows. Har betalt för Jriver Mediacenter19 och Winamp men jag gillar inget av dem, så jag använder dom inte.
Har testat mängder av musikspelare men inte hittat någon som jag vill ha/använda.
Att de är gratis eller inte gör inte att jag sänker standarden för vad jag söker efter i en musikspelare.

Angående Win8, så har jag en licens men vill inte ha med det OS:et att göra, trots att en del av datorpriset var för Win8. kommer inte använda det om det vore gratis heller.

Ta bara gratis musik, det finns gigabyte av legala gratis låtar att ladda ner men gillar man inte genrerna eller låtarna så fyller man inte hårddisken med dem bara för att de är gratis.

Reklam och rumphuggna funktioner gör inte mjukvaran bra.

Vad är det för något du saknar i musikprogrammen du testat? Älskar min Winamp, har den i minimalt läge, älskart <3

Annars är det många som är nöjda med Foobar 2k (http://www.foobar2000.org/), kan vara värt och testa om du inte gjort det än.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Audacious

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst, men om det blir blir fritt från reklam och en armada av spionprogram, då vill jag ha gratis Windows 7 tack

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så finns det äntligen en version a W8 jag kan tänka mig att använda.
Självklart inte i mina egna datorer då jag anser att W8 interfacet är bland det uslaste som skådats i OS-väg.
Men däremot i datorer man säljer eller ger bort.
Visserligen är de lite taskigt att pracka på andra skräpet, men vill dom ha ett riktigt OS så kostar det såklart lite mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arazand:

"Snart... Windows 8.1 Free edition med inbyggda mikrotransaktioner! T.ex köp fler mappar eller bästsäljaren DirectX!"

W8 EA-edition: "We charge your every move!"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Säljer Windows 8 så dåligt?

Permalänk
Medlem

Har kassakon uteblivit borta i Redmond? Föga oväntat så har Windows 8 torskat såpass så Microsoft är beredda att skänka bort det bara användarna slutar köra Windows 7. Gör om och gör rätt Microsoft. Att försöka sälja en uppiffad helskärmsversion av Windows 3.x anno 1993 år 2014 funkar inte, däremot för 20 år sedan hade det sålt som smör i solsken.

Permalänk
Avstängd

Även om Windows 8 hade sett ut som Windows 7 tror jag att man hade haft problem att få folk att uppgradera. Av någon anledning lyckas Apple extremt bra med något som Microsoft har väldigt svårt för. Att få majoriteten av användarna att uppgradera till den senaste versionen av Windows. Apple ger nu bort den senaste versionen av Mac OSX (10.9 Mavericks) och jag tror att Microsoft måste ta till något liknande.

Att göra Windows 8.1 Update 1 en gratis uppdatering för alla med Windows 7 tror jag vore ett mycket smart drag. Det är något som både Microsoft och konsumenter tjänar på.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Även om Windows 8 hade sett ut som Windows 7 tror jag att man hade haft problem att få folk att uppgradera. Av någon anledning lyckas Apple extremt bra med något som Microsoft har väldigt svårt för. Att få majoriteten av användarna att uppgradera till den senaste versionen av Windows. Apple ger nu bort den senaste versionen av Mac OSX (10.9 Mavericks) och jag tror att Microsoft måste ta till något liknande.

Att göra Windows 8.1 Update 1 en gratis uppdatering för alla med Windows 7 tror jag vore ett mycket smart drag. Det är något som både Microsoft och konsumenter tjänar på.

Frågan är ju om folk är som mig och skulle inte uppgradera till 8.* även om man fick betalt för att göra så.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Även om Windows 8 hade sett ut som Windows 7 tror jag att man hade haft problem att få folk att uppgradera. Av någon anledning lyckas Apple extremt bra med något som Microsoft har väldigt svårt för. Att få majoriteten av användarna att uppgradera till den senaste versionen av Windows. Apple ger nu bort den senaste versionen av Mac OSX (10.9 Mavericks) och jag tror att Microsoft måste ta till något liknande.

Att göra Windows 8.1 Update 1 en gratis uppdatering för alla med Windows 7 tror jag vore ett mycket smart drag. Det är något som både Microsoft och konsumenter tjänar på.

Jag skulle inte ens installera win 8 på min vardags gaming/spel burk om jag ens fick 1000kr (som en OEM licens kostar ca). Win 7 funkar ypperligt och vill inte strula med drivers och installera om allt från början igen.

Kanske om jag fick 10kkr så hade jag funderat på det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Idén är alltså att om man bundlar ett operativsystem som ingen vill ha med en sökmotor som ingen vill använda så kommer folk att börja strömma till båda?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Idén är alltså att om man bundlar ett operativsystem som ingen vill ha med en sökmotor som ingen vill använda så kommer folk att börja strömma till båda?

Exakt, precis som i matematiken: två minus ger ett plus.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Även om Windows 8 hade sett ut som Windows 7 tror jag att man hade haft problem att få folk att uppgradera. Av någon anledning lyckas Apple extremt bra med något som Microsoft har väldigt svårt för. Att få majoriteten av användarna att uppgradera till den senaste versionen av Windows. Apple ger nu bort den senaste versionen av Mac OSX (10.9 Mavericks) och jag tror att Microsoft måste ta till något liknande.

Tror nog att t.ex ubuntu hade tappat rätt bra på linuxfronten också om det hade varit unity eller inget när de införde det.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Även om Windows 8 hade sett ut som Windows 7 tror jag att man hade haft problem att få folk att uppgradera.

Skulle tro att varenda en här hade kört Win8 då, och företag hade i alla fall inte haft policy att undvika Win8.

Men Microsoft skiter i vad desktopanvändarna tycker, ur Microsofts perspektiv är desktopanvändare i alla fall bara dinosaurier som inte fattat att meteoriten redan slagit ner och att allt handlar bara om paddor och mobiler nu.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Älskar min Winamp

Samma här. Gillar inte bloaten i senare versioner av Winamp, men gamla versioner går fortfarande att ladda ner från www.oldapps.com. Jag kör version 2.78, gör allt en mediespelare ska och inget mer!

Skrivet av MultiMan:

W8 EA-edition: "We charge your every move!"

Ni tror ni skämtar, men tanken är verkligen pay-as-you-go. Det används redan av Microsoft Office 365, och planen har länge varit att Windows självt så småningom ska gå över till den modellen.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Själv gillar jag inte Windows, och jag tycker inte detta låter som min melodi. Själv så är jag inte snål även om jag har snålt om pengar, men detta är något som försämrar min syn av Windows om detta nu är framtiden för Windows.

Nu vet jag ju att detta är en ytterligare utgåva av Windows 8/8.1. Vill man nu ha Windows så är detta säkert bra om man är student och vill ligga minimalt och ser definitivt en marknad för det, absolut!

Men skulle hellre vilja se en gratis version av Windows 7 då man saknar det nya DX11 stödet och alla prestanda optimeringar!

Ta isf Windows 7, bort med startmenyn(även metro) och lägg istället en AppStore av något slag där i! Skulle nog givit bra med intäkter samt att om dom lägger en Köp Windows menyn Modern UI för 7kr eller Windows Standard/Classic för 14kr

Tror inte det hade gjort något då man ser många här på forumet som säger att dom inte bryr sig om menyn! En sök finns ändå! och man kan lägga till den i startmenyn(man kunde senast jag kolla, Windows XP) tror faktiskt det hede blivit ganska bra, krävs ju inga super kodare för att göra det heller och hade säkert inte kostat M$ många kronor!

Men detta är min syn på det hela! jag tror på denna idén!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Skulle tro att varenda en här hade kört Win8 då, och företag hade i alla fall inte haft policy att undvika Win8.

Men Microsoft skiter i vad desktopanvändarna tycker, ur Microsofts perspektiv är desktopanvändare i alla fall bara dinosaurier som inte fattat att meteoriten redan slagit ner och att allt handlar bara om paddor och mobiler nu.

I vilket fall så kommer ju 8.2 eller 9 att innebära en valmöjlighet där man helt utesluter metro och nån form av appstore, för såna som mig och företagsanv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

"with bing" ... Skulle hellre betala för Linux än få Windows med påtvingat Bing och reklam etc gratis..

dude, du kommer inte undan i "Linux" längre verkar det som, grabbarna på Ubuntu har stoppat in Reklam "i sitt OS" också, sen hur rent tekniskt de är i OS eller ej vet jag inte men det verkar finnas en on/off funktion iaf för reklam i Ubuntu 13.

https://scottlinux.com/2013/10/18/ubuntu-13-10-disable-dash-o...

men som tur är verkar de gå att stänga av, jag kör antingen Linux Mint eller Fedora, favvo är Fedora dock.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Skulle tro att varenda en här hade kört Win8 då, och företag hade i alla fall inte haft policy att undvika Win8.

Men Microsoft skiter i vad desktopanvändarna tycker, ur Microsofts perspektiv är desktopanvändare i alla fall bara dinosaurier som inte fattat att meteoriten redan slagit ner och att allt handlar bara om paddor och mobiler nu.

faaaast MS största kunder på DeskTop licenser är företag, inte privat personer, paddor å mobiler är för att folk privat skall välja deras OS, lära sig det och där med blir företagen nästan tvunga att välja MS för att folk kan MS Windows OS.

Pengarna MS får in är ju helt klart till större och betydande delen alla Företags licenser, inte från privat personer.
ett smart drag är att göra ett OS gratis för att priv personer, och sen bara ta betalt från företag om de vill behålla majoritet på marknaden.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Själv gillar jag inte Windows, och jag tycker inte detta låter som min melodi. Själv så är jag inte snål även om jag har snålt om pengar, men detta är något som försämrar min syn av Windows om detta nu är framtiden för Windows.

Nu vet jag ju att detta är en ytterligare utgåva av Windows 8/8.1. Vill man nu ha Windows så är detta säkert bra om man är student och vill ligga minimalt och ser definitivt en marknad för det, absolut!

Men skulle hellre vilja se en gratis version av Windows 7 då man saknar det nya DX11 stödet och alla prestanda optimeringar!

Ta isf Windows 7, bort med startmenyn(även metro) och lägg istället en AppStore av något slag där i! Skulle nog givit bra med intäkter samt att om dom lägger en Köp Windows menyn Modern UI för 7kr eller Windows Standard/Classic för 14kr

Tror inte det hade gjort något då man ser många här på forumet som säger att dom inte bryr sig om menyn! En sök finns ändå! och man kan lägga till den i startmenyn(man kunde senast jag kolla, Windows XP) tror faktiskt det hede blivit ganska bra, krävs ju inga super kodare för att göra det heller och hade säkert inte kostat M$ många kronor!

Men detta är min syn på det hela! jag tror på denna idén!

Windows licenser är gratis för de flesta studenterna, jag kunde som student ladda hem nästan alla paket MS har (förutom office) helt utan kostnad, det gällde bland annat Windows av olika sorter (inte ultimate), Visio med mera..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Gratis Windows är ju inte helt fel, men då kan vi nog inte räkna med något mer än operativsystemet. Inget Paint, Notepad, Write, CD DVD bränning, möjligheten till att installera appar. Onedrive (skydrive) och alla drivrutiner som finns med idag med mera, utan helt rensat, och vi får tanka hem de flesta till externa enheter. Lite Linux-känsla blir det nog då. Annars måste man nog låsa upp funktionerna med att betala för en licens.

Nej, jag betalar hellre lite extra, säg 500 kr per licens. Det tycker jag är rimligt, men då vill jag har en pro version av operativsystemet. Kanske 1000 kr och med Ms Office standard eller 1500kr för Windows med Office Pro, men det är ju en annan fråga än den som tas upp i denna tråden.

Ursäkta men har du överhuvudtaget använt en linux dist?
Med linuxdistar får du i princip fler drivrutiner än windows som i alla lägen för mig funkar jättebra, till skillnad från i windows. Dessutom finns det fria alternativ till nästan allt. Även om, säg gimp inte är gjort som ett alternativ till photoshop, trots att det ofta rekommenderas som det. Däremot libreoffice och openoffice bra alternativ till office, om man bortser från kompatibilitetsproblem som har oklara ursprung.
Windows går att ha o spela på, men inte mycket mer när man vant sig vid FOSS operativ. Kanske att det är värt o prova, bara det inte blir en "starter edition".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

"Snart... Windows 8.1 Free edition med inbyggda mikrotransaktioner! T.ex köp fler mappar eller bästsäljaren DirectX!"

Glöm inte appen "we spy a lot" hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Glöm inte appen "we spy a lot" hehe

Den kommer väl förinstallerad och går icke att ta bort?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Skulle tro att varenda en här hade kört Win8 då, och företag hade i alla fall inte haft policy att undvika Win8.

Men Microsoft skiter i vad desktopanvändarna tycker, ur Microsofts perspektiv är desktopanvändare i alla fall bara dinosaurier som inte fattat att meteoriten redan slagit ner och att allt handlar bara om paddor och mobiler nu.

Inte en chans. Det finns ju folk här som körde Vista (och XP) när Win7 var det nya.

Dock så är det ju självklart svårare att introducera ett nytt UI än att bara fortsätta utan att ändra något sådant. De som är gamla nog att minnas när Win95 kom, eller de som läste på lite om den releasen, så fick ju det minst lika mycket kritik som Win8. Ändock slutade det med att folk nu sitter och sliter sitt hår för att man frångår det som kom då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Jag skulle inte ens installera win 8 på min vardags gaming/spel burk om jag ens fick 1000kr (som en OEM licens kostar ca). Win 7 funkar ypperligt och vill inte strula med drivers och installera om allt från början igen.

Kanske om jag fick 10kkr så hade jag funderat på det.

Haha snacka om att överdriva.

Jag brukade själv förespråka Windows 7 och bytte snabbt tillbaka efter jag kört Windows 8. Men när Windows 8.1 kom blev det helt andra bullar vill jag lova och nu kan jag inte vara utan. Strula med drivrutiner är något som alla förr eller senare måste genomlida och för min egna del var det verkligen värt besväret. Alla problem jag hade med Windows 8 var som bortblåsta med 8.1

Spel, program, emulatorer fungerar fin fint om inte rent av bättre än vad det gjorde förut och då har jag främst Project64 2.1 och Kega Fusion i åtanke.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Har du läst vad jag skrev överhuvudtaget? Det du säger är att Google SÖKTJÄNST och Youtube, också en
form av söktjänst fast med videor, båda HEMSIDOR som ingen tvingat dig att använda, som inte har ett piss
att göra med Android. Ingen har heller tvingat dig att använda Gmail, finns massor av alternativ.
Så innan du häver ur dig massa skitsnack kanske du borde läsa inläggen du svarar på

http://www.google.com/policies/privacy/
Så loggning om vem du ringer, hur länge, vilka appar du kör osv för att :
"Information som vi samlar in från våra tjänster används för att tillhandahålla, underhålla och förbättra tjänsterna, utveckla nya tjänster och skydda Google och våra användare. Vi använder också informationen för att ge dig anpassat innehåll, till exempel sökresultat och annonser som är mer relevanta för dig. "
Nu är policyn riktad till både Android och Googles övriga tjänster. Så det beror på hur man villl tolka detta.

Vill man bara prata Android, så kan man ju köra sin telefon helt utan ett google-konto, självklart. Men då blir ju telefonen för de flesta handikappad. Och risken är att datat ändå skickas till google, fast utan koppling till ett google-konto, så långt ned har jag inte grävt i användaravtalen.

Men syftet med min kommentar var inte att basha något, utan att påpeka att det som kommer gratis kostar.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här