Permalänk

Dell 2412m problem

Tjenare, har köpt en Dell 2412m och har den inkopplad till min laptop med dvi - hdmi kabel och alla upplösningar över 1280x1024 blir det streck över hela bildskärmen.. har uppdaterat grafikdrivrutinerna utan resultat.
Någon som vet vad som kan vara fel?

mvh

Visa signatur

i5

Permalänk

Hej pink-screen

Kører du med HDMI i computeren & DVI i skærmen, eller omvendt?

Hvis du kører HMDI fra computeren og DVI fra skærmen skulle det gerne virke ordentligt, hvorimod den omvendte opsætning ikke er supporteret på denne skærm.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk

Vissa datorer med hdmi utgång kan inte skicka ut mer än 1920x1080 via hdmi kontakten (<-- max 1080 pixlar i höjd) och native upplösningen på u2412m är 1200 pixlar hög vilket tyvärr ställer till det.

Det hade varit samma problem om u2412m hade haft en hdmi kontakt då det är hdmi gränssnittet som begränsar med max 1920x1080 i upplösning. Det är antagligen därför många av Dells 16:10 skärmar med 1920x1200 inte har hdmi anslutning + att de slipper betala licenspengar till företaget bakom hdmi = billigare produkt för både Dell och oss konsumenter!

Har du inte DVI eller displayport på datorn bör du nog tyvärr byta dator för att få det att fungera optimalt tillsammans. (VGA går ju också men inget jag skulle rekommendera...)

Om du hittar ett USB grafikkort med dvi eller displayport som stöjder 1920x1200pixlar går det också bra att använda! (Inget för tunga spel dock!) Eller byt till en 16:9 (1920x1080) skärm istället om du precis har köpt den! Många usb grafikkort stödjer tyvärr dock bara maximalt 1920x1080 eller 2048x1152 (funkar inte heller).

Jag har samma problem med en av mina datorer från hdmi --> dvi med både äldre 1600x1200 4:3 skärm och mina 3 u2412m

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan vara en trasig adapter, prova om skärmen fungerar som den ska med en annan dator?

Permalänk
Skrivet av DellCare:

Hej pink-screen

Kører du med HDMI i computeren & DVI i skærmen, eller omvendt?

Hvis du kører HMDI fra computeren og DVI fra skærmen skulle det gerne virke ordentligt, hvorimod den omvendte opsætning ikke er supporteret på denne skærm.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Hej, jag har Hdmi - dvi, alltså hdmi i datorn och dvi i skärmen.. bör jag införskaffa en hdmi - displayport kabel eller en displayport/hdmi adapter? Skulle det fungera eller är det ny dator som gäller?

Sir_Magnum, borde inte 1920x1080 fungera om det är där gränsen ligger? även om upplösningen såklart skulle bli helt fel för skärmen?

Visa signatur

i5

Permalänk
Skrivet av pink-screen:

Sir_Magnum, borde inte 1920x1080 fungera om det är där gränsen ligger? även om upplösningen såklart skulle bli helt fel för skärmen?

Jo egentligen ska du kunna plocka ut både 1920x1080 och 1920x1200 ur en hdmi kontakt --> dvi på u2412m då det är samma digitala bildsignal som i en dvi single link.

Varför det inte fungerar vågar jag inte svära på mer än att det finns folk som har detta problem lite överallt på internetforum även om det i teorin ska fungera. Googla "hdmi 1920x1200" så finns det flera trådar där folk inte alltid riktigt vet varför det inte fungerar.

Fungerar det om du kopplar hdmi-hdmi till t.ex. en platt tv?

Testa att byta ut sladden (testa en annan adapter t.ex. hdmi hane till dvi hona och dvi sladd till skärmen), avinstallera och uppdatera drivrutiner (har du 2 grafikkort se till att uppdatera båda), testa din skärm och sladd med en annan dators hdmi kontakt. Inställningarna i datorn, är det 60hz?

Jag läste t.ex. om ett fall där Intels integrerade grafik i processorn HD4000 kan hantera upp till 2560x1600 i upplösning men utgången på moderkortet var begränsad till en lägre upplösning. Somliga påstår att det beror på vilken hdmi version grafikkort/sladd/adapter/skärm kommunicerar med.

Vad har du för dator/grafikkort?

Visa signatur
Permalänk

Ska prova skärmen i en annan dator med samma sladd idag, ev köpa en adapter.
jag har en Msi gt683dx-684ne med gtx570M

Visa signatur

i5

Permalänk
Skrivet av pink-screen:

Hej, jag har Hdmi - dvi, alltså hdmi i datorn och dvi i skärmen.. bör jag införskaffa en hdmi - displayport kabel eller en displayport/hdmi adapter? Skulle det fungera eller är det ny dator som gäller?

Teknisk set skulle det virke. Jeg vil dog muligvis anbefale at du kører DVI -> DVI eller DisplayPort -> Displayport, hvis muligt.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem (eller kanske samma) så lånar din tråd lite grann..

Jag försöker använda min Dell 2407wfpp, 24" 1920x1200 tillsammans med min Lenovo Yoga 2 Pro. Men när jag kopplar in den så får jag bara den här bilden (se bifogad bild) och jag tycker jag har testat allt... olika upplösningar, inställningar inget verkar hjälpa..

Jag har använt följande setup för att koppla ihop datorn och skärmen:

Mini HDMI > HDMI sladd + HDMI > DVI adapter (Dell skärmen har bara DVI ingång)

Felsökning:

- Jag vet att datorns grafikkort + port funkar då jah haft den kopplad till två olika skärmar innan (Samsung TV apparater med HDMI ingång)

- Jag vet att Mini HDMI> HDMI sladden funkar för det är den jag använt i ovanstående scenario.

- Jag vet att HDMI>DVI adapter fungerar då jag använt denna med en vanlig HDMI>HDMI sladd för att ansluta en anna laptop (Dell Vostro 3500) till Dell skärmen.

- Och slutligen så vet jag att skärmen fungerar då jag använder den dagligen till min desktop samt att jag ju anslutit ovanstående laptop också.

Så det verkar som att samtliga komponenter i systemet fungerar var för sig men kombinationen är totalkaputt...Några idéerom varför detta händer och hur det kan lösas?