Razers mekaniska brytare i Blackwidow Ultimate är klonade Cherry MX

Permalänk
Medlem

Razor cirkeln

Skrivet av jonasies:

Precis, såg den innan.

Linus nämner även att patentet för tekniken i cherry MX switcharna har precis gått ut vilket betyder att det är fritt fram för vem som helst.

Hoppas "hurr durr Razer suger" cirkel-runkandet kan sluta nu.

Denna "Razor suger" cirkeln har de faktiskt skapat själva, i alla fall när det gäller tangentbord, genom att envisas med att göra "kvalitets tangentbord" till överpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Måste vara den sämsta nyheten jag läst i år på Sweclockers. Jag tycker oftast nyheterna här håller god kvalitet med den här är verkligen dålig.

1 Det är ingen kopia utan razer har designat brytarna med det är kailh som tillverkar dem
2 Det är ingen hemlighet att det är Kailh som tillverkar brytarna

http://www.youtube.com/watch?v=1T5BVGCTY-g

Hålller med. Bara för att man outsourcat switch tillverkningen till kina så är det ganska djärvt och hävda att det är "klonade cherry mx".
Det är skillnad på switcharna (per definition inte längre klon!), även om de använder samma teknik som cherry mx i grunden (då deras patent om mekaniska brytare nyligen gått ut).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Det är ju som att säga Volvo har gjort en dålig bil därför är alla deras bilar dåliga. Nu när patenten och så har ändras och Kailh har samarbete med en stor tillverkare som Razer så lär det vara hårda kvalitetskontroller. Du kan ju inte döma en produkt innan du vet hur den är.

Razer är inte direkt kända för att syssla med kvalitetsprylar och nu försöker de kränga ett tangentbord med billiga kinesiska brytare till högre pris än kända och beprövade modeller med Cherry MX. Du kanske inte tycker det är konstigt men jag skulle nog tänka efter lite innan jag pungade ut med 1300 kr på en sån modell ....

Permalänk
Medlem

1300kronor försäljningspris för <500kronors kvalité är väl Razers signum?
Inte alls förvånad.

Permalänk
Medlem

Fast vad vissa användare inte verkar förstå hela den här nyheten består av spekulationer om att det kommer vara en dålig produkt. Man skriver bra nyheter utav fakta inte utav spekulationer. Kom igen det här Sweclockers inte Aftonbladet.

Sen angående om det är en bra eller dålig produkt jag håller mig neutral tills jag ser fakta vilket jag tycker andra med borde göra.

Permalänk
Medlem

Tycker att Razer gör bra möss men det är allt, gillar inte deras lurar eller tangentbord alls.

Permalänk
Medlem

Ska hur som bli intressant att se hur dessa brytarna presterar och vilken kvalite dom håller för att om Kailh faktiskt inte sög skulle vara överraskande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Fast vad vissa användare inte verkar förstå hela den här nyheten består av spekulationer om att det kommer vara en dålig produkt. Man skriver bra nyheter utav fakta inte utav spekulationer. Kom igen det här Sweclockers inte Aftonbladet.

Sen angående om det är en bra eller dålig produkt jag håller mig neutral tills jag ser fakta vilket jag tycker andra med borde göra.

Peka gärna ut vad i artikeln som är spekulation.
Artikeln pekar ut vilka det är som gör brytarna och deras historia.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Nemran:

Fast vad vissa användare inte verkar förstå hela den här nyheten består av spekulationer om att det kommer vara en dålig produkt. Man skriver bra nyheter utav fakta inte utav spekulationer. Kom igen det här Sweclockers inte Aftonbladet.

Sen angående om det är en bra eller dålig produkt jag håller mig neutral tills jag ser fakta vilket jag tycker andra med borde göra.

Vad är spekulationer, vilken nyhet har du läst?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Är ingen speciell "razer hater" men måste påstå att min Razer Mamba måste vara den sämsta musen jag använder, den må vara några år nu men tror nästan varenda del har på något sätt krånglat eller ramlat av vid det här laget O_o

Men som jag förstår det så är denna nyheten inte några nyheter, dom tillverkar väl helt enkelt inte brytarna, utan designade dom bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ah för på den korta tiden hinner man nog se om mekaniska brytare har bristande kvalitet.....

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Nemran:

Ah för på den korta tiden hinner man nog se om mekaniska brytare har bristande kvalitet.....

Var står det att det är bristande kvalitet?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Fast vad vissa användare inte verkar förstå hela den här nyheten består av spekulationer om att det kommer vara en dålig produkt. Man skriver bra nyheter utav fakta inte utav spekulationer. Kom igen det här Sweclockers inte Aftonbladet.

Sen angående om det är en bra eller dålig produkt jag håller mig neutral tills jag ser fakta vilket jag tycker andra med borde göra.

Neutral? Spekulationer?

Av allt att döma för tillfället så tillverkas tangentbordet av en tillverkare som brukar göra billiga produkter av lägre kvalité. Sweclockers sitter bevisligen på produkten och kan testa den så mycket dem vill.

Själv sitter du med inget annat än lösa spekulationer för ditt favoritmärke och påstår motsatsen.

Vad talar för att Kailh har likvärdig eller högre kvalité på sina switchar än Cherry?

Permalänk
Medlem

Razer klantar sig som vanligt med dåliga produkter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Var står det att det är bristande kvalitet?

Nej ni säger inte rakt ut att det är ett tangentbord med bristande kvalitet men du ser ju hur alla tolkar nyheten, det är ju inte direkt något positivt. Många skriver ju nu razer är skräp bla bla.

jag tycker iallafall det är en extremt dålig nyhet, Razer får massa skit som dem inte förtjänar för att dem bytt leverantör och inte ens fått en chans.

Permalänk

razer är ett sönderhajpat skitföretag som säljer undermåliga produkter som de tar ockerpriser för. Helt sjukt att företaget finns kvar fortfarande, någon på marknadsföringsavdelningen förtjänar en stor bonus -_-

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Nemran:

Nej ni säger inte rakt ut att det är ett tangentbord med bristande kvalitet men du ser ju hur alla tolkar nyheten, det är ju inte direkt något positivt. Många skriver ju nu razer är skräp bla bla.

jag tycker iallafall det är en extremt dålig nyhet, Razer får massa skit som dem inte förtjänar för att dem bytt leverantör och inte ens fått en chans.

Precis, det är upp till läsarna att avgöra. Vi återkommer med ett eget test så småningom.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Neutral? Spekulationer?

Av allt att döma för tillfället så tillverkas tangentbordet av en tillverkare som brukar göra billiga produkter av lägre kvalité. Sweclockers sitter bevisligen på produkten och kan testa den så mycket dem vill.

Själv sitter du med inget annat än lösa spekulationer för ditt favoritmärke och påstår motsatsen.

Vad talar för att Kailh har likvärdig eller högre kvalité på sina switchar än Cherry?

Jag har inte sagt att det dem är bättre eller sämre jag är neutral för att jag har inga BEVIS. Fast dem flesta verkar ju redan ha bestämt sig "neeeh det är skräp dem använder kinesisk arbetskraft så måste ju vara skräp då." Jag anser bara att man ska ge det en chans innan man uttalar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Precis, det är upp till läsarna att avgöra. Vi återkommer med ett eget test så småningom.

Ah det håller jag med om men att vinkla en artikel som Aftonbladet gör det går ju att diskutera om det är rätt eller fel....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Nej ni säger inte rakt ut att det är ett tangentbord med bristande kvalitet men du ser ju hur alla tolkar nyheten, det är ju inte direkt något positivt. Många skriver ju nu razer är skräp bla bla.

jag tycker iallafall det är en extremt dålig nyhet, Razer får massa skit som dem inte förtjänar för att dem bytt leverantör och inte ens fått en chans.

Det ska inte vara positivt.

Se det såhär.

SAAB kommer med en ny, helt egendesignad bil som ska "andas" kvalitet.

Efter närmare inspektion visar det sig att din 300.000-SAAB egentligen bara är en Dacia för 79.990 under skalet.

Hur kan detta inte vara annat än negativt?

Självklart kan brytarna i sig vara bra, tillochmed bättre än cherry. Men med tanke på att företaget är KÄNDA för att plagiera Cherry så vet vi inget mer innan ett rejält test av brytarna....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det ska inte vara positivt.

Se det såhär.

SAAB kommer med en ny, helt egendesignad bil som ska "andas" kvalitet.

Efter närmare inspektion visar det sig att din 300.000-SAAB egentligen bara är en Dacia för 79.990 under skalet.

Hur kan detta inte vara annat än negativt?

Självklart kan brytarna i sig vara bra, tillochmed bättre än cherry. Men med tanke på att företaget är KÄNDA för att plagiera Cherry så vet vi inget mer innan ett rejält test av brytarna....

Därför presenterar man ett test före man skriver en sån artikel, den är ju jätte vinklad och 90 % av alla har ju redan bestämt sig för att brytarna är skräp. Skulle det visa sig att brytarna är jätte dåliga och man faktiskt gör ett test då är det en annan sak för då är det plötsligt fakta.

Permalänk
Entusiast

Är det bara jag som följer utvecklingen med intresse nu när patentet har gått ut? Jag hoppas på en ny mellanklass av mekaniska tangentbord. Vissa av oss känner inte för att betala över 1000 kr för ett tangentbord men vill ändå ha mekaniska brytare. Om nu Kailh kan tillverka hyfsade brytare till ett lägre pris så kanske det kan öppna för en marknad av mekaniska tangentbord för under 500 kr. Sen att det inte kommer överleva en livstid av skrivande och ett kärnvapenkrig kan vara OK för jag tänkte inte utsätta tangentbordet för den behandlingen ändå. Får jag bara 10 tangenters rollover på USB och en standardlayout till ett humant pris så är jag nöjd.

Jag hittade ett Steel Series för 400 kr på en rea och det hade varit helt perfekt om det hade haft blåa brytare istället för svarta och om idioten som designade layouten inte varit full. Vänster Windowstangent ska inte vara en skum funktionsknapp och varför förstorar man enter och förminskar höger shift för att flytta ner * en rad? Seriöst, vad är det för idioter som jobbar på Steel Series egentligen? Kan inte Danskarna släppa ölen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Våga vägra razer !

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem

De har designat den... Det är mycket kortare nedslagslängd på dem... Utan att döda feels, enligt hörsägen*

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk

Varför skulle man välja detta istället för Ducky eller Filco som är välkända för extremt hög kvalitet på sina produkter?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av GACY:

Våga vägra razer !

Japp , och Apple och Facebook

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Ehh.... det är en kopia på Cherry MX (deras patent har gått ut, kolla Geekhack tråden ovan). Hemlighet kan väl diskuteras med Razer är ju inte direkt öppna med att det är billiga kinesiska brytare de använder ....

Vet du något företag som stoltserar med att de köper billigt skit och säljer dyrt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av GACY:

Våga vägra razer !

som att gemene man har råd med deras överprissatta skräp ändå...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Aldrig mer kommer jag köpa några datortillbehör från Razer, haft både möss och tangentbord från dem som båda gått sönder på konstiga sätt. Dålig kvalité och ibland överprisade produkter är numera min syn av Razer..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

E Razer och Alienware samma elller?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2