Razers mekaniska brytare i Blackwidow Ultimate är klonade Cherry MX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jupiter IV:

Varför skulle man välja detta istället för Ducky eller Filco som är välkända för extremt hög kvalitet på sina produkter?

För att Filco inte har praktiska makroknappar på sidan och framförallt saknar de gröna dioder. Alla vet att gröna dioder ökar reaktionsförmågan med 5 % vilket är avgörande om du spelar på elitnivå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Först vill jag säga att jag helst inte tar i Razer med tång. Plastigt skräp som de ofattbart lyckas sälja till dyra pengar. Möjligtvis har Deathaddern en plats i hjärtat, men det är allt.

Men...

Vad är det som säger att de inte har tagit fram dessa brytare tillsammans med Kailh? Innebär deras logo automatiskt att det är samma gamla klonade brytare? Det enda som artikeln visar är ju att det är Kailh som tillverkat brytarna. Jag ser inte poängen.
Om det visar sig att brytarna de facto är de gamla klonade (och då möjligtvis sämre?) brytarna - då är det ju så klart skandal. Men ingenting sådant framgår i artikeln. Så artikeln är faktiskt aningen ogenomtänkt.

Edit: Nej, "egendesignat" är inte synonymt med "egentillverkat".

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GACY:

Våga vägra razer !

Hat jag gjort sedan Razer sålts, dock har det varit för att jag personligen tyckt att deras produkter varit oergonomiska, haft låg kvalitetskänsla samt haft barnslig design.

Permalänk
Medlem

Oväntat att Razer gör skräpprodukter.

Permalänk
Medlem

Kan man klona plast?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast

Jag tyckte det var ganska uppenbart när de visade upp dem. "Hej här är våra cherry brytare som aktiverar aningen tidigare".
Lite som när alla ska göra sluten vattenkylning, finnas massor av märken men det är samma företag som ligger bakom i princip allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Skulle inte bli förvånad om 0.1mm skillnaden är pga av att de inte kunde kopiera Cherry MX switchen perfekt..

Precis vad jag tänkte. Efter 4 miljoner tillverkade plastpluppar så kollade de och såg den kassa toleransen...

Tyckte det var lustigt med de "optimala" 1,9 mm. Vad säger att 1,9 mm är optimalt? Luktade skit lång väg...

Permalänk
Medlem

Oväntat?
Bilden på den första artikeln är ju tveklöst Cherry brytare.

Permalänk
Medlem

Cherry's patent för deras brytare gick nyligen ut så det här är inte de sista klonerna vi kommer se.

Permalänk

Har aldrig köpt razer, blir nog officiell bojkott från min sida. Corsair Cherry RGB med blåa blir mitt nästa

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Avstängd

Ahaha!

Razer försökte marknadsföra det som om dom själva tagit fram något nytt och innoverat och ligger på framkant med något eget, men i själva verket handlade det om en kostnadsbesparing så dom använde en Cherry MX kopia!

Fan vad ruttet!

Razer suger!
Jag har ett Razer Blackwidow på jobbet, det känns inte som kvalité. Dessutom är den högra shift-knappen kass, den fastnar och grejer.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Cove:

Hålller med. Bara för att man outsourcat switch tillverkningen till kina så är det ganska djärvt och hävda att det är "klonade cherry mx".
Det är skillnad på switcharna (per definition inte längre klon!), även om de använder samma teknik som cherry mx i grunden (då deras patent om mekaniska brytare nyligen gått ut).

Det går att diskutera semantik i all evighet, men jag sydde ihop en bild så kan var och en avgöra om det är en "klon" eller inte.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att det är Cherry Mx kloner (som det INTE står i artikeln), problemet är att om de tillverkar brytarna till ett billigare pris, ska de ju då självklart också sänka priset på produkten, men det gör dom inte. Istället lägger de dem på marknadsföring och sponsring. Det är helt enkelt pengar som inte läggs på produktens kvalitet = dåligt köp

Visa signatur

Intel Core i7 4770K | GeForce GTX 780 | ASUS Z87-A | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Det går att diskutera semantik i all evighet, men jag sydde ihop en bild så kan var och en avgöra om det är en "klon" eller inte.

http://www.sweclockers.com/image/red/2014/03/07/Cherryvsrazer...

Jag håller med AD om denna, solklar klon pga. att Cherry inte har sitt patent längre. Säkert gjort för att tjäna pengar eftersom av det som jag vet så är de kinesiska brytarna av sämre kvalitet dessutom sämre arbetsvilkor för de som tillverkar brytarna jämfört med Cherry kan man tänka sig.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Razer är och har alltid varit överprisat skräp.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk

Många tycker Razer gör produkter med sämre kvalité, men eftersom jag själv inte ägt så många produkter av dem så kan jag inte uttala mig, har en musmatta som lever fortfarande efter ca 5-6 år av intensiv gaming. Vet att ett av deras t-bord har varit riktigt usla, men fortfarande många som köper Razer på grund av att dem har riktigt bra produkter, men sen att d
Inte håller verkar folk inte tänka på...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

tur att man har blackwidow bf4 edition med RIKTIGA MX brytare!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Chris_W:

Razer är och har alltid varit överprisat skräp.

Härligt med påståenden som helt saknar grund.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Tycker alla dessa fördomar är onödiga, dock inte oförtjänta. Tror ju knappast att Razer har allt cleant när det gäller tillverkning/kloning och så vidare för många företag fuskar ju i det dolda. Men ni kan väl ändå vänta tills det kommer ett test? Chilla med hatet liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Härligt med påståenden som helt saknar grund.

Razer, Steelseries m.fl. är företag som köper in billigt skräp från Kina och sedan säljer det dyrt, ingen hemlighet där.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av celoz:

Razer, Steelseries m.fl. är företag som köper in billigt skräp från Kina och sedan säljer det dyrt, ingen hemlighet där.

Som sagt, härligt med påståenden som helt saknar grund...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen värt en artikel att konstatera något som vi alla fattade: att Razer inte byggde en egen switch-fabrik? Kanske, men artikeln ger en eftersmak av vinkling då all information som faktiskt finns tillgänglig inte framgår.

Fraser som "nu framkommer " och "i själva verket" ger ju ett visst intryck..

Om det är "designen" ni är ute efter att poängtera att den är väldigt lik Cherry MX, så kanske det var mindre känt att Cherry inte längre sitter på patent. Men det här om patent tar ni ju heller inte upp i artikeln. Håller de sitt snack om att det ska krävas "mindre keytravel för aktivering" så har de ju gjort rätt för vad de sagt åtminstone.

Jag skiter väl i Razor, mekaniska tangentbord och allt runtkring rent personligen, men jag fick också intrycket att ni ville göra sensation när jag läser artikeln.

Sitter på ett jädrans "saxmembran"-tangentbord eller vad det heter, tillverkat av Cherry själva. Funkar skitbra och ser skitbra ut! Så slipper jag dessa nedrans mekaniska switchar

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Razer i ett nötskal.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Fan jag hade verkligen hopp om deras Orange och Green...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Razer suger!
Jag har ett Razer Blackwidow på jobbet, det känns inte som kvalité. Dessutom är den högra shift-knappen kass, den fastnar och grejer.

Wow, vad har du högershift till?

Känner inte till några specifika kommandon etc som utmärker skillnad på höger och vänstershift liksom. Vet ju om att dessa är separata tagenter etc men i praktiken gör de väl samma sak?

Har aldrig använt högershift på mitt Blackwidow så jag vet inte om flera har de problemen men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Wow, vad har du högershift till?

Känner inte till några specifika kommandon etc som utmärker skillnad på höger och vänstershift liksom. Vet ju om att dessa är separata tagenter etc men i praktiken gör de väl samma sak?

Har aldrig använt högershift på mitt Blackwidow så jag vet inte om flera har de problemen men men.

Den används när man skriver med korrekt fingersättning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Wow, vad har du högershift till?

Känner inte till några specifika kommandon etc som utmärker skillnad på höger och vänstershift liksom. Vet ju om att dessa är separata tagenter etc men i praktiken gör de väl samma sak?

Har aldrig använt högershift på mitt Blackwidow så jag vet inte om flera har de problemen men men.

Det är väl en vanesak.
Ja, den vänsta och högra fungerar likadant.
Men jag brukar inte använda den vänstra, jag brukar instinktivt alltid använda den högra.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det har verkar varit ganska svårt att få tag på Cherry MX switchar, så kan jag förstå varför man väljer en annan tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Som sagt, härligt med påståenden som helt saknar grund...

Det är många inklusive mej själv som har drabbats av Razers dåliga kvalité. Man delar med sej av sina erfarenheter på ett forum sen är det upp till dej läsare att avgöra själv om det är pålitligt eller ej. Så att det saknar grund skulle jag inte vilja påstå.

Permalänk
Medlem

Efter min erfarenhet med Razer så säger jag bara ett ord nej tack. Sitter med Qpad som jag är super nöjd med. Så klart skulle jag gärna vilja testa nytt fast åt andra sidan är jag inte ett dugg alls inspirerad av att köpa ducky för ca 1500kr. Son sagt ena sidann ser ner på Razer medan vissa andra hyllar märket till skyarna.

Skickades från m.sweclockers.com