Kan jag koppla mina chassifläktar på detta sätt?

Permalänk

Kan jag koppla mina chassifläktar på detta sätt?

Blir inte klokare ju mer jag googlar/söker igenom detta forum, så lika bra att fråga och få lite raka svar

Köpte chassifläktar från inet, och det skulle enligt deras beskrivning följa med en adapter, men det gjorde det icke... ><

Så jag har nu en fläkt jag inte har kopplat in, och undrar om jag kan göra på följande sätt...

Det finns två kontakter för fläktar på moderkortet, en med 3-pin och en med 4-pin.

Kan jag köpa följande:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Sedan koppla in två 4-pins chassifläktar på adaptern?
Anledningen att jag frågar, även om frågan kanske kan låta dum, är för att dom skriver att man kan ha den för att "till exempel koppla in en cpu-fläkt och en chassifläkt", men att sätta denna på moderkortet och koppla två 4-pins chassifläktar borde väl inte vara något problem?

Permalänk
Entusiast

Ja du kan koppla in båda med den men datorn kommer bara känna av en fläkt, så om det är två helt olika fläktar så kommer styrningen bli lite knas

Permalänk
Medlem

Adaptern kommer att fungera som den är tänkt.

Jag har aldrig använt en splitter för 4-pins-pwm-fläktar så jag vet inte hur den fungerar. Men förmodligen kommer den ge samma varvtal till bägge fläktarna. Särskilt om det är två identiska fläktar.

Annars kan du testa att köra en fläkt på 3-pins-kontakten och låta moderkortet justera spänningen och få varvtalsreglering på det sättet istället.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Det var snabba svar
3pinskontakten på moderkortet är upptagen
De två andra fläktarna är identiska, men tänkte ändå köra båda på fullt blås ^^
Ville mest dubbelkolla så det verkligen gick att koppla två fyrpinschassifläktar på den adaptern, så det inte måste vara en cpu-fläkt och en chassifläkt ^^

Tackar för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av diskmedel:

Blir inte klokare ju mer jag googlar/söker igenom detta forum, så lika bra att fråga och få lite raka svar

Köpte chassifläktar från inet, och det skulle enligt deras beskrivning följa med en adapter, men det gjorde det icke... ><

Så jag har nu en fläkt jag inte har kopplat in, och undrar om jag kan göra på följande sätt...

Det finns två kontakter för fläktar på moderkortet, en med 3-pin och en med 4-pin.

Kan jag köpa följande:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Sedan koppla in två 4-pins chassifläktar på adaptern?
Anledningen att jag frågar, även om frågan kanske kan låta dum, är för att dom skriver att man kan ha den för att "till exempel koppla in en cpu-fläkt och en chassifläkt", men att sätta denna på moderkortet och koppla två 4-pins chassifläktar borde väl inte vara något problem?

Jag använder en splitter. Fungerar bra vet itne om jag kan klaga på något. Använder till båda mina fläktar på kylaren för att sätta fast i CPU-fästet på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diskmedel:

Det var snabba svar
3pinskontakten på moderkortet är upptagen
De två andra fläktarna är identiska, men tänkte ändå köra båda på fullt blås ^^
Ville mest dubbelkolla så det verkligen gick att koppla två fyrpinschassifläktar på den adaptern, så det inte måste vara en cpu-fläkt och en chassifläkt ^^

Tackar för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

En cpu-fläkt är en "vanlig" fläkt. Den som medföljer processorn ser annorlunda ut men annars är det same shit.
Du kan ta teoretiskt ta fläkten från ett grafikkort och koppla in på cpu-fan på moderkortet. Bara det är en likströmsmotor och inte är för trög att driva så att moderkortet brinner upp.

Om du ska köra fullt flås så innebär det 12 volt. Fast från ett moderkort brukar det bli kanske 11,5 V.
12 V kan man lika gärna ta från nätagget direkt. Samma gäller 5 V.

Det finns ingen större vits med att ständigt köra fläktarna på full fart om man inte ha särskilda behov. Förutsatt att de inte redan är väldigt långsamma, svaga eller små fläktar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N