Kan inte ändra lösenord i Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Kan inte ändra lösenord i Windows 8.1

När jag klickar på "Ändra" under "Lösenord" på sidan Datorinställningar > Konton > Inloggningsalternativ så händer inget. Jag kan heller inte öppna Användarkonton i kontrollpanelen. Jag kan komma åt mitt konto och prova att ändra lösenord via Datorhantering > Lokala användare och grupper, men detta skall tydligen endast göras under nödsituationer då man glömt sitt lösenord eftersom viss personlig data då försvinner.

Några idéer på hur detta kan lösas?

Permalänk
Vila i frid

Är din inloggning kopplat till ett Microsoft-konto, kan du isf logga in där och prova att ändra lösen?

Permalänk
Medlem

lösenorden i win 8.1 är helt koko. Fick installera om mitt win för den vägrade verifiera mitt konto. Stod hela tiden detta konto måste verifieras. Loggade in på windows hemsida. verifiera där men hjälpte ej. testade lösenord både för windows kontot och offline kontot. Den accepterade ingenting. Läste om det lite men hittade inget som var relevant för mig så fick installera om. Har nu samma lösen på offline som på microsoftkontot så det alltid är samma vilket kontot det än handlar om

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Syster fick samma fenomen idag, acceptera inget lösenord what-so-ever.

Starta i felsäkert läge med kommandopromt, // net user dittanvändarnamn nyttpass //
alternativt dra hem Windows 8 Password Recovery, go0gle helps you out.

Permalänk
Medlem

Som sagt, troligtvis MS konto. Logga in på http://live.se och ändra där så bör det ändras på datorn också.

Permalänk
Medlem

Jag har inte anslutit något Microsoft konto och kan inte heller ens lägga till ett. Det händer inget när jag trycker på länken för att lägga till.

Azll's förslag är det enda som fungerar. Måste vara något som är trasigt i själva UI.

OBS: Där ropade jag hej för tidigt. Azll's förslag är detsamma som man kan utföra ifrån Lokala grupper och användare, varav viss personlig data försvinner. Alla mina Chrome lösenord är nu borta. Ni som har samma problem borde tänka på att synka de med ert google konto innan ni gör detta. Vem vet vilka andra data som försvinner.