Högtalare för mindre event

Permalänk

Högtalare för mindre event

Tjenare!
Jag och ett par grabbar håller event i form av 4-5 gånger per år. Och just nu kollar vi på ett par nya högtalare då vi spelar väldigt mycket musik med starkt ljud! Jag som är inte så insatt och skulle därmed behöva lite hjälp av er experter
Ljudet bör iallafall fylla ett större rum för ca 60-100 personer, exakta kvadratmeter kan jag ej svara på.
priset bör ej överstiga 2kkr per par. observera par då högtalare oftast säljs enskilda.
högtalarna ska helst ha schysst bas då Lan-musik består av mycket hardstyle bland annat.

Jag har kollat på ett par sådana: http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=7221
men eftersom jag inte kan så mycket så får ni vägleda mig!

Tack för mig
/Björnbom

Visa signatur

Moderkort: Msi P9X79 PRO CPU: Intel i7 3820 3,8 Ghz GPU: Msi Geforce GTX 680 Ram: Kingston Hyperx blu 2x8GB 1600Mhz Chassi: Coolermaster Storm Trooper PSU: be quite! Pure Power L8 630W 80+ Bronze SSD ASUS Raidr 240gb

Permalänk
Medlem

NEJ! inte Billebro, aldrig!
Kolla www.ljudia.se , www.hifikit.se , www.thomann.de , www.djservice.se det finns många fler, men aldrig Billebro.

Vad har ni för slutsteg?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Skrivet av JenzA:

NEJ! inte Billebro, aldrig!
Kolla www.ljudia.se , www.hifikit.se , www.thomann.de , www.djservice.se det finns många fler, men aldrig Billebro.

Vad har ni för slutsteg?

vi har ingenting, jag kan inte heller någonting! lär mig

Visa signatur

Moderkort: Msi P9X79 PRO CPU: Intel i7 3820 3,8 Ghz GPU: Msi Geforce GTX 680 Ram: Kingston Hyperx blu 2x8GB 1600Mhz Chassi: Coolermaster Storm Trooper PSU: be quite! Pure Power L8 630W 80+ Bronze SSD ASUS Raidr 240gb

Permalänk
Skrivet av Björnbom:

Ljudet bör iallafall fylla ett större rum för ca 60-100 personer, exakta kvadratmeter kan jag ej svara på.
priset bör ej överstiga 2kkr per par.

Yikes! Där fanns det inte så stort ekonomiskt spelrum. Ingår förstärkare i budgeten?

Citat:

Jag har kollat på ett par sådana: http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=7221
men eftersom jag inte kan så mycket så får ni vägleda mig!

Om ni inte ska ha anläggningen stående hade jag nog valt något mer anpassat för portabelt bruk. Surfa över rill tysken och kolla om de har något som ser intressant ut. Kika speciellt på Thomanns eget märke t.bone"the box" och Behringer.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Yikes! Där fanns det inte så stort ekonomiskt spelrum. Ingår förstärkare i budgeten?

Om ni inte ska ha anläggningen stående hade jag nog valt något mer anpassat för portabelt bruk. Surfa över rill tysken och kolla om de har något som ser intressant ut. Kika speciellt på Thomanns eget märke t.bone och Behringer.

det ska jag göra, men har du ingenting att rekommendera rakt av?

Visa signatur

Moderkort: Msi P9X79 PRO CPU: Intel i7 3820 3,8 Ghz GPU: Msi Geforce GTX 680 Ram: Kingston Hyperx blu 2x8GB 1600Mhz Chassi: Coolermaster Storm Trooper PSU: be quite! Pure Power L8 630W 80+ Bronze SSD ASUS Raidr 240gb

Permalänk
Medlem

I din situation skulle jag nog titta på att hyra utrustning, alternativt söka sponsorer. Att köpa utrustning är en stor investering, och om du säger att det kommer användas runt 4-5 gånger om året betyder det att det är en investering som kommer spendera mertiden i förråd. Ni borde iallafall undersöka möjligheten.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Skrivet av Björnbom:

det ska jag göra, men har du ingenting att rekommendera rakt av?

Jag har aldrig använt portabelt PA (och jag har aldrig plockat ihop ett stationärt PA heller...), men utifrån budget är nog 2 st aktiva lådor med åttatums bashögtalare svårslaget. Tänk på att också beställa de sladdar och adaptrar som behövs: 2 st RCA hona till XLR hane och RCA hane till vad-ni-nu-tänkt-använda-som-källa.

Jag är dock osäker på om detta kommer att ge den ljudnivå ni vill ha.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag har aldrig använt portabelt PA (och jag har aldrig plockat ihop ett stationärt PA heller...), men utifrån budget är nog 2 st aktiva lådor med åttatums bashögtalare svårslaget. Tänk på att också beställa de sladdar och adaptrar som behövs: 2 st RCA hona till XLR hane och RCA hane till vad-ni-nu-tänkt-använda-som-källa.

Jag är dock osäker på om detta kommer att ge den ljudnivå ni vill ha.

ska kika på det du sa!
oj, vad krångligt detta blev! finns det inget som man löser på samma sätt som mina HS-7or bara att koppla in genom hörlursingången?

Visa signatur

Moderkort: Msi P9X79 PRO CPU: Intel i7 3820 3,8 Ghz GPU: Msi Geforce GTX 680 Ram: Kingston Hyperx blu 2x8GB 1600Mhz Chassi: Coolermaster Storm Trooper PSU: be quite! Pure Power L8 630W 80+ Bronze SSD ASUS Raidr 240gb

Permalänk
Skrivet av Qwarkman:

I din situation skulle jag nog titta på att hyra utrustning, alternativt söka sponsorer. Att köpa utrustning är en stor investering, och om du säger att det kommer användas runt 4-5 gånger om året betyder det att det är en investering som kommer spendera mertiden i förråd. Ni borde iallafall undersöka möjligheten.

Den tiden då dem inte används kommer troligtvis någon av arrangörerna använda dessa hemma! så stå i förråd kommer dem nog inte.

Visa signatur

Moderkort: Msi P9X79 PRO CPU: Intel i7 3820 3,8 Ghz GPU: Msi Geforce GTX 680 Ram: Kingston Hyperx blu 2x8GB 1600Mhz Chassi: Coolermaster Storm Trooper PSU: be quite! Pure Power L8 630W 80+ Bronze SSD ASUS Raidr 240gb

Permalänk
Mattecoach

Jag skulle utan tvekan hyra högtalare. Har gjort detta när jag anordnat fester för många. Själv hyr jag av lokala högskolans ljudförening, finns säkert något bra ställe där du bor. Eftersom det är en så begränsat budget tror jag ni har svårt att hitta något vettigt annars.

Ett stort plus är att de hjälper är med vad ni behöver och berättar hur allt ska kopplas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnbom:

ska kika på det du sa!
oj, vad krångligt detta blev! finns det inget som man löser på samma sätt som mina HS-7or bara att koppla in genom hörlursingången?

Det kan du göra med dessa eftersom dom är aktiva med inbyggda slutsteg.
Då kör du med typ såna här för 3.5mm http://www.thomann.de/se/cae_adapterkabel_xlrminiklinke.htm
eller såna här för 6.3mm http://www.thomann.de/se/pro_snake_tpy_2015_jmm.htm

Visa signatur

Medlem #14