Hur mycket kostar asyl invandringen Sverige
För några år sedan hörde man ofta att vi måste öka invandringen för att klara välfärden eftersom vi har en stor mängd människor som går i pension snart. Det jag inte förstår är hur man rättfärdigar asyl invandring med detta argumentet.
Asylum invandring kostar Sverige mycket pengar, t.om. Anders Borg erkänner detta se nedan
https://www.youtube.com/watch?v=TxcXfry_EMY
Anledningarna kan man spekulera om, till viss del tror jag det handlar om vi har börjat bli en mer high tech ekonomy där tillgången på outbildad arbetskraft är större än efterfrågan. Människor som bor här, har gymnasieutbildning, har goda språkkunskaper de har problem att hitta jobb. Då faller det sig ganska naturligt att arbetslösheten är hög hos asyl sökande eftersom de ofta kommer ifrån länder där har liten eller ingen tillgång till utbildning. Detta i kombination med dåliga språkkunskaper.
Med hög arbetslöshet blir det hög kostnad på bidrags systemet, hög arbetslöshet leder till kriminalitet, ökade kostnader för sjukvård, mental sjukvård, polis, brandkår etc.
Jag bor själv i en stad på 80.000 invånare och det är nästan inga invandrare alls här, jag är en av de få invandrarna som bor här. Här ser vi precis samma mönster hög arbetlöshet (runt 8%) som leder till ökad kriminalitet.
Det är dock intressant att I Norge är arbetslösheten mer än 50% bland asylinvandrare trots att företagen skriker efter arbetskraft.
Är det någon som har någon aning om hur mycket asyl invandringen kostar det svenska samhället per år? Jag har försökt leta själv men jag hittar inte mycket information alls.