Kan nätagget göra att systemet fryser?

Permalänk
Medlem

Kan nätagget göra att systemet fryser?

När jag nyligen satte in en ny hdd, firewire kontroller kort som jag kopplat ett firewire ljudkort till samt köpt ett razer blackwidow och kopplat in så har jag märkt att mitt system bara hänger sig spontant ibland. Min första tanke är att nätagget inte är starkt nog för o förse ström till allting? Om jag minns rätt är det ett 550w corsair från 2009.
Fryset är att bilden och ljudet bara blir helt stilla, inget går att göra. Ingen blåskärm eller något sånt. Övrigt system är

i5 3570k
H100i med 2 fläktar
Gigabyte Z77X-UD3H
8gb ram
Ssd systemdisk, 2x2tb hdd
Gigabyte Gtx670 OC
4 chassifläktar

kör windows 8.1

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Ja det kan hända.Ifall inte cpu får ström nog eller minnena så kan allt låsa sig.

Testa att koppla bort några komponent tex fläktarna och se om det hjälper.
Hjälper det så har du svaret

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Fryser.. så att du får manuellt starta om eller kommer den loss från frysningen efter en liten stund?
Finns det något ta på när frysningen sker.. nått typiskt som du gör som triggar det, samband med något?
Kan det vara temperaturproblem, det kanske är efter en lång stunds användning av datorn?
Kan vara drivisar till Firewire-kortet som hänger datorn.
Om nätagget skulle ha problem leverera så skulle nog datorn dö (svart) och sen boota upp igen, som en hard reset.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Fryser.. så att du får manuellt starta om eller kommer den loss från frysningen efter en liten stund?
Finns det något ta på när frysningen sker.. nått typiskt som du gör som triggar det, samband med något?
Kan det vara temperaturproblem, det kanske är efter en lång stunds användning av datorn?
Kan vara drivisar till Firewire-kortet som hänger datorn.
Om nätagget skulle ha problem leverera så skulle nog datorn dö (svart) och sen boota upp igen, som en hard reset.

jepp, fryser, allt bara stannar, kan inte göra något, inge ctrl alt delete, går inte över efter en stund, allt är precis som de va fast allt bara... dör. tempen är inge problem, ligger runt 30-40 så bör inte va det iaf. Det kan ske direkt efter boot eller efter en 10 minuter, tar de längre tid så brukar den klara sig... faktiskt.
Kan räcka med att man slänger igång det, kör igång ps3 media server sen ska kika lite så dör den ändå! några tips?

ah, jo det jag tänkte. Firewire drivisar finns bara original, något bulkkort jag hitta men de hade Texas Instruments chippet vilket jag behöver.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja det kan hända.Ifall inte cpu får ström nog eller minnena så kan allt låsa sig.

Testa att koppla bort några komponent tex fläktarna och se om det hjälper.
Hjälper det så har du svaret

jo får testa de kikade lite i eventviewer innan med och såg något om corsair link monitor som fått något problem, vet inte ifall de kan bero på det.. annars var där inge som känns som något som borde skapa problem.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)