Vilken 27" (2560 x 1440) skärm är bäst till film, surf och kontorsprogram? Och var köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken 27" (2560 x 1440) skärm är bäst till film, surf och kontorsprogram? Och var köpa?

Då min första egenbyggda dator är klar behöver jag omedelbar hjälp att välja skärm:

Jag har några alternativ: 24 tum 1920 x 1200 eller 27 tum 2560 x 1440.

  • En 1440 passar nog mig bättre pga den högre höjden som är bra vid bland annat surfande.

  • Max 5000 kr, men gärna under 4 000 kr.

  • Jag har inget extra grafikkort (kanske senare) men har ett Asus Z87 pro med de flesta bildutgångar som finns.

  • Pivot är inget krav, men gärna höjdjustering och lutning)

Den ska främst användas till att se på film/video, ofta i ett ganska mörkt rum så bra svärta/kontrast är viktig (även om jag räknar med att få justera detta manuellt, så det är bra om det går lätt att justera). Jag har nästan inga störande ljusreflektioner att ta hänsyn till i rummet. Jag ser främst 720p och 1080p-filer, DVD och Blu-ray från optiska media, men också Netflix och HBO på sikt. Och så klart surf, kontorsprogram och lite bild- och videoredigering. Inget spelande alls.

Några av mina alternativ hittills är:
A) Dell UltraSharp U2713HM (4 000 kr)
B) AOC q2770Pqu (3 800 kr)
C) Philips 272P4QPJKEB (3 800 kr)
D) Philips 272C4QPJKAB (3 200 kr) Saknar dock höjdjustering.
E) Asus PB278Q (4 500 kr)
F) Samsung S27A850D (4 500 kr)
G) Benq BL2710PT (4 800 kr)

Vissa verkar älska dem, andra hatar dem. Men jag har svårt att tro att t ex Dell skulle göra usla skärmar även om vissa kunder har problem med antireflexbeläggning, backlight bleeding och andra fel.

Ett annat alternativ är en eller två Dell Ultrasharp U2412M (1920 x 1200) Rimligt pris (2 000 kr styck), mycket skärmyta/bredd.

Frågorna är:
0) Är kraven på en bra filmskärm desamma som på en spelskärm?
0,1) Är en 27" 2560 x 1440 skärm för stor för surf/kontorprogram/filmtittande? Avståndet till skärmen är ca 50 cm. Det är bättre med en/två 24"?
1) Vilket märke ska jag välja (med tanke på service, garanti, pixelfelspolicy, driftsäkerhet mm) Asus verkar ha dålig service, Dell väldigt bra.
2) Vilken modell (med tanke på bra kontrast, Backlight bleeding, clouding och allt vad det är. Det är ju bra om någon kommer hem till mig och byter ut en trasig skärm då det är en plåga att behöva skicka den någonstans vid service.)
3) Var ska man köpa den: (Service, pixelfelspolicy, returrätt, lågt pris på alt. gratis returfrakt om man ändrar sig etc. Dustin? Komplett? CDON? Eller elektronikvaruhusen: Siba? Media Markt? (De har viss en extremt dålig returpolicy om man ångrar sig så de går nog bort.) Elgiganten?

Hjälp!

PS, ser inte så jättebra längre, så text får inte vara för liten. Kanske bättre att satsa på en 27" 1920 x 1080? Eller två? De är ju ganska billiga.

(kortade lite i texten)
Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köra på en 21:9 skärm i stil med med DELL U2913WM för 4000, 21:9 formatet är perfekt till film, en del TV-serier och personligen föredrar jag mer yta på bredden framför höjden när jag jobbar med flera fönster öppna.
Har inte testat skärmen själv men den står överst på önskelistan.

http://www.dustinhome.se/product/5010659510/dell-u2913wm-ultr...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på 29" 21:9, fast det blir samma som en 16:9 27" 2560 x 1440, fast lite lägre. I alla fall om man räknar i pixlar. I centimeter blir 21:9 lite bredare: ca 70 cm mot ca 64 cm. Priset är ganska lika, även om man kan hitta billigare 21:9-skärmar. Jag har inte sett någon 21:9 i verkligheten så jag vet inte om det är att använda en.

Men tack för tipset Cruentusa, det tål att tänka på.

Permalänk
Medlem

Det har varit dåligt med tips från den annars så vakna Sweclockers-skaran.

Asus går bort pga låg kvalitet och dålig service där de ersätter en trasig skärm med en begagnad skärm som de har fått in som felaktig. Inte OK tycker jag. Dell verkar ha dålig AG-beläggning, mycket bleeding och väldigt många missnöjda kunder. Benq har inga 2560x1440 skärmar och Eizo är för dyra.

Det verkar helt enkelt inte finnas några riktigt bra 2560x1440 skärmar under 5000 kr än så länge. Jag fortsätter att leta och har fortsätter använda min tio år gamla 22-tummare.

"Den som söker han letar."

Permalänk
Medlem

Svaren är:
0)Är kraven på en bra filmskärm desamma som på en spelskärm?
Nej. En filmskärm behöver inte vara lika snabb på att uppdatera pixlarna som en spelskärm.

0,1) Är en 27" 2560 x 1440 skärm för stor för surf/kontorprogram/filmtittande? Avståndet till skärmen är ca 50 cm. Det är bättre med en/två 24"?
27" är absolut inte för stort oavsett vad du gör. Högre upplösning är inga problem heller eftersom att text går alltid att förstora.

1) Vilket märke ska jag välja (med tanke på service, garanti, pixelfelspolicy, driftsäkerhet mm) Asus verkar ha dålig service, Dell väldigt bra.
Dell har bäst service vad jag vet. Eizo är troligtvis väldigt bra också.

2) Vilken modell (med tanke på bra kontrast, Backlight bleeding, clouding och allt vad det är. Det är ju bra om någon kommer hem till mig och byter ut en trasig skärm då det är en plåga att behöva skicka den någonstans vid service.)
Asus PB278Q verkar vara det bästa alternativet i din prisklass enligt vad jag vet då den oftast är utan problem.
Eizo är kvalité om du kör på riktigt dyra skärmar dock.

3) Var ska man köpa den: (Service, pixelfelspolicy, returrätt, lågt pris på alt. gratis returfrakt om man ändrar sig etc. Dustin? Komplett? CDON? Eller elektronikvaruhusen: Siba? Media Markt? (De har viss en extremt dålig returpolicy om man ångrar sig så de går nog bort.) Elgiganten?
Inet.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Fel, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2121207

Onto: har själv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503
För priset är den riktigt bra, letade efter en flimmerfri skärm och denna är flimmerfri.

Skrivet av Voltaire63:

Benq har inga 2560x1440 skärmar .

[/I]

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Svaren är:
0)Är kraven på en bra filmskärm desamma som på en spelskärm?
Nej. En filmskärm behöver inte vara lika snabb på att uppdatera pixlarna som en spelskärm.

0,1) Är en 27" 2560 x 1440 skärm för stor för surf/kontorprogram/filmtittande? Avståndet till skärmen är ca 50 cm. Det är bättre med en/två 24"?
27" är absolut inte för stort oavsett vad du gör. Högre upplösning är inga problem heller eftersom att text går alltid att förstora.

1) Vilket märke ska jag välja (med tanke på service, garanti, pixelfelspolicy, driftsäkerhet mm) Asus verkar ha dålig service, Dell väldigt bra.
Dell har bäst service vad jag vet. Eizo är troligtvis väldigt bra också.

2) Vilken modell (med tanke på bra kontrast, Backlight bleeding, clouding och allt vad det är. Det är ju bra om någon kommer hem till mig och byter ut en trasig skärm då det är en plåga att behöva skicka den någonstans vid service.)
Asus PB278Q verkar vara det bästa alternativet i din prisklass enligt vad jag vet då den oftast är utan problem.
Eizo är kvalité om du kör på riktigt dyra skärmar dock.

3) Var ska man köpa den: (Service, pixelfelspolicy, returrätt, lågt pris på alt. gratis returfrakt om man ändrar sig etc. Dustin? Komplett? CDON? Eller elektronikvaruhusen: Siba? Media Markt? (De har viss en extremt dålig returpolicy om man ångrar sig så de går nog bort.) Elgiganten?
Inet.

Tack för ditt svar Justin91.
En fråga bara: Varför är Inet bättre än de andra?
Och vilka andra tillverkare kommer hem och hämtar en trasig skärm förrutom Dell? Jag har inte hittat någon annan med denna utmärkta service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Fel, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2121207

Onto: har själv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503
För priset är den riktigt bra, letade efter en flimmerfri skärm och denna är flimmerfri.

Tack för ditt svar KiXeR.
Sorry, glömde BenQ-skärmen. Den dök inte upp när jag gjorde en sökning på 2560x1440-skärmar på Prisjakt. Men den verkar intressant, men det verkar som om ingen har köpt den ännu, eller i alla fall inte skrivit något om den. Vore intressant att läsa.

AOC q2770Pqu verkar mycket intressant: Bra pris och bra omdömen i tester. Ser den bra ut om du sitter i ett mörkt rum och ser på en mörkt bild? Det är det viktigaste för mig.

Permalänk
Medlem

Den lider av IPS glow, https://www.youtube.com/watch?v=8LM4Vk_ikSg , dock är detta inget som stör mig eftersom jag aldrig sitter i ett mörkt rum med svart bild :), inte bra för ögonen . Vill du ha svärtan så ska du satsa på en VA panel, IPS/PLS paneler släpper genom ljus, iaf de billiga.

Skrivet av Voltaire63:

Tack för ditt svar KiXeR.

AOC q2770Pqu verkar mycket intressant: Bra pris och bra omdömen i tester. Ser den bra ut om du sitter i ett mörkt rum och ser på en mörkt bild? Det är det viktigaste för mig.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Den lider av IPS glow, https://www.youtube.com/watch?v=8LM4Vk_ikSg , dock är detta inget som stör mig eftersom jag aldrig sitter i ett mörkt rum med svart bild :), inte bra för ögonen . Vill du ha svärtan så ska du satsa på en VA panel, IPS/PLS paneler släpper genom ljus, iaf de billiga.

Nu minns jag; Det är VA-paneler som jag inte hittar i 2560x1440. Vilken 2560x1440-skärm är lämpligast då? Jag börjar tro att det inte finns någon lämplig. Tråkigt att behöva nöja sig med bara 1920x1080.