Inredningshjälp - bildbehandling

Permalänk
Medlem

Inredningshjälp - bildbehandling

Tjena,

Jag vill göra följande - ta en bild (eller flera, sedan sätta samman) på mitt kök, två sammanhängande väggar. Sedan, efteröverföring till dator, prova på olika typer av färger men framförallt kakel på de två väggarna. Detta för att få en aning om hur det kommer se ut innan ett sådant omfattande ingrepp eventuellt görs. Hur gör jag detta på bästa sätt?? Jag är inte duktig på bildbehandling men det ska inte vara en besvärlig sak tycker jag - vad säger ni? Alla tips mottages med tacksamhet. Har tillgång till Photoshop via jobb, tror det är senaste versionen.

Vore också coolt att ta bilder, ståendes mitt i köket, för att sedan skapa en "modell" av köket i datorn, går det att göra (förhållandevis enkelt) och isåfall hur (programvara etc).

Mvh,
Ola

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

För att göra en kort tråd lång!

Färger i datorn är väldigt svårt att överföra till verkligheten! Ser det bra ut på din skärm kommer det antagligen inte bli samma färg på väggen, beroende på material, ljus, färger runtomkring etc

Jag skulle rekommendera att du gör en enkel modell i Sketchup (gratis, och enkelt program)
Sedan därefter hitta några grundfärger och försöka få fram några färgprover som verkar intressanta så kan vi gå därifrån.

Försöker komma på någon direkt programvara som kan det, men jag sitter i Revit, och andra cadprogram om dom är inte jätte enkla. eller billiga

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Tjena,

Jag vill göra följande - ta en bild (eller flera, sedan sätta samman) på mitt kök, två sammanhängande väggar. Sedan, efteröverföring till dator, prova på olika typer av färger men framförallt kakel på de två väggarna. Detta för att få en aning om hur det kommer se ut innan ett sådant omfattande ingrepp eventuellt görs. Hur gör jag detta på bästa sätt?? Jag är inte duktig på bildbehandling men det ska inte vara en besvärlig sak tycker jag - vad säger ni? Alla tips mottages med tacksamhet. Har tillgång till Photoshop via jobb, tror det är senaste versionen.

Vore också coolt att ta bilder, ståendes mitt i köket, för att sedan skapa en "modell" av köket i datorn, går det att göra (förhållandevis enkelt) och isåfall hur (programvara etc).

Mvh,
Ola

Att ta panoramabilder inomhus är inte så enkelt då perspektivet ändras väldigt mycket från bild till bild och det är svårt att sy ihop det till en helhet. Ta separata bilder och redigera dom i Photoshop är mitt råd. Det du talar om är relativt svåra saker att göra varför det också finns yrkesmänniskor som håller på med det på heltid. Man kan göra en modell av köket i datorn som du säger, jag skulle använt, Rhino, Alias, Maya, Cinema4D eller liknande för att göra det, vet inte vad det finns för gratisalternativ som är bra, Google SketchUp tror jag är ett som folk använder ofta.

Du får nog räkna med att det tar ett tag att göra det du tänker dig, med en ganska brant inlärningskurva eftersom du inte har erfarenhet med sånt här tidigare.

Permalänk

När jag tröttande på mitt rum och ville möblera om, gjorde jag en 3d modell av rummet och alla möbler i Sketchup. Då var det enkelt att flytta runt allt och modifiera, så det var värt tiden jag lade på att få till 3d modellen.

Kan vara värt att nämna att jag inte hade någon erfarenhet utav 3d program innan jag gjorde det som står ovan.

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Försöker med SketchUp, ska bli intressant var det slutar...

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag