Nytt grafikkort för 4k, bästa singelgrafikkortet för ~ 3000kr?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort för 4k, bästa singelgrafikkortet för ~ 3000kr?

WOHO! Äntligen är jag läkare! Det måste firas med nya prylar.

Eller ja, underläkare blev jag i alla fall. Det innebär dock ändå att ekonomin gått framåt jämfört med studentlån! Jag tänkte lägga ~8000 kr och hoppas att jag ska ha råd med en enklare 4k-skärm och ett grafikkort som orkar driva denna. Förutom 4k-skärmen är det bara en 1080-TV från Samsung som ska kopplas in via HDMI. Så:

* För ca 3000 kr, vilket grafikkort (singel) är mest prisvärt för att driva en 4k-skärm + en full HD-TV?
* Används till spelande vid enstaka tillfällen, men ffa surf + film.
* Ljudnivå är viktigare än prestanda.
* Budgeten för kortet kan sträcka sig till < 4000 kr om det absolut måste, men helst inte över 3000 kr.
* Tips på prisvärda 4k-skärmar mottages också tacksamt om någon är insatt.
* System i övrigt som i signatur.

Stort tack på förhand! Medicinska konsultationer erbjuds i utbyte mot köpråd om ni tar upp det här i tråden.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

kan rekommendera msi twinfrozr. oerhört tystgående kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

WOHO! Äntligen är jag läkare! Det måste firas med nya prylar.

Eller ja, underläkare blev jag i alla fall. Det innebär dock ändå att ekonomin gått framåt jämfört med studentlån! Jag tänkte lägga ~8000 kr och hoppas att jag ska ha råd med en enklare 4k-skärm och ett grafikkort som orkar driva denna. Förutom 4k-skärmen är det bara en 1080-TV från Samsung som ska kopplas in via HDMI. Så:

* För ca 3000 kr, vilket grafikkort (singel) är mest prisvärt för att driva en 4k-skärm + en full HD-TV?
* Används till spelande vid enstaka tillfällen, men ffa surf + film.
* Ljudnivå är viktigare än prestanda.
* Budgeten för kortet kan sträcka sig till < 4000 kr om det absolut måste, men helst inte över 3000 kr.
* Tips på prisvärda 4k-skärmar mottages också tacksamt om någon är insatt.
* System i övrigt som i signatur.

Stort tack på förhand! Medicinska konsultationer erbjuds i utbyte mot köpråd om ni tar upp det här i tråden.

Tyvärr måste jag meddela att skall du köra 4k och spela så kanske dessa kan uppnå det.
Jag är inte tusen procent säker men det enda kort för 3-4000:- är 290x.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2511293,2407480,2424016

EDIT: kolla också så att din processor INTE flaskar ditt grafikkort du köper.
Och ett enormt grattis till din nya tjänst som underläkare.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Skulle inte själv rekommendera 4K men om du vill ha de så skulle jag ta ett MSI TwinFrozr IV 290. Kostar lite mer än vad du vill men skulle nog passa bra då det är tyst vad jag hört och 4GB bör räcka till. https://www.komplett.se/msi-radeon-r9-290-gaming-4gb-gddr5/80...

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan rekommendera msi twinfrozr. oerhört tystgående kort.

Då är vi två.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av joar:

WOHO! Äntligen är jag läkare! Det måste firas med nya prylar.

Eller ja, underläkare blev jag i alla fall. Det innebär dock ändå att ekonomin gått framåt jämfört med studentlån! Jag tänkte lägga ~8000 kr och hoppas att jag ska ha råd med en enklare 4k-skärm och ett grafikkort som orkar driva denna. Förutom 4k-skärmen är det bara en 1080-TV från Samsung som ska kopplas in via HDMI. Så:

* För ca 3000 kr, vilket grafikkort (singel) är mest prisvärt för att driva en 4k-skärm + en full HD-TV?
* Används till spelande vid enstaka tillfällen, men ffa surf + film.
* Ljudnivå är viktigare än prestanda.
* Budgeten för kortet kan sträcka sig till < 4000 kr om det absolut måste, men helst inte över 3000 kr.
* Tips på prisvärda 4k-skärmar mottages också tacksamt om någon är insatt.
* System i övrigt som i signatur.

Stort tack på förhand! Medicinska konsultationer erbjuds i utbyte mot köpråd om ni tar upp det här i tråden.

Grattis till att du är färdig!

Angående din fråga så börja med att läs http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
4k är inte moget och det finns ingen billig 4k skärm som är värd att skaffa i dagsläget och även om det fanns så är det för mycket problem med mjukvaran för att det skulle vara värt det ändå.

Angående grafikkort så är det valfritt 290 som är top runt 3000kr då nvidia har ett rätt stort hopp i pris mellan gtx770 och gtx780. Viktiga där är att köpa ett kort med eftermarknads kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

WOHO! Äntligen är jag läkare!

Grattis!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan rekommendera msi twinfrozr. oerhört tystgående kort.

Ser rätt bra ut, men har ni några fler tips som inte är MSI? Jag hade lite oegentligheter med dem för något år sedan, skulle gärna avstå deras produkter på ren princip... >.<

Skrivet av lanbonden:

Grattis till att du är färdig!

Angående din fråga så börja med att läs http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
4k är inte moget och det finns ingen billig 4k skärm som är värd att skaffa i dagsläget och även om det fanns så är det för mycket problem med mjukvaran för att det skulle vara värt det ändå.

Angående grafikkort så är det valfritt 290 som är top runt 3000kr då nvidia har ett rätt stort hopp i pris mellan gtx770 och gtx780. Viktiga där är att köpa ett kort med eftermarknads kylare.

Stort tack! Att vara underläkare innebär visserligen mycket plugg kvar, men från och med nu kan jag åtminstone göra lite nytta, och får betalt.

Tack för länken... Hm. Sitter och läser på mer just nu, och du har helt klart rätt i att det verkar vara en hel del krångel med 4k generellt. Men gäller det även utanför spelen? Jag har sällan tid att gama alls, så egentligen är Chrome och Windows det som MÅSTE fungera friktionsfritt. Hur ser det ut idag egentligen? Äsch, önskar jag hade hållt mig mer uppdaterad på detta.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Entusiast

Skit i 4k... 21:9 is the spirit!

EDIT: Grattis förresten!

Permalänk
Skrivet av joar:

Ser rätt bra ut, men har ni några fler tips som inte är MSI? Jag hade lite oegentligheter med dem för något år sedan, skulle gärna avstå deras produkter på ren princip... >.<

Stort tack! Att vara underläkare innebär visserligen mycket plugg kvar, men från och med nu kan jag åtminstone göra lite nytta, och får betalt.

Tack för länken... Hm. Sitter och läser på mer just nu, och du har helt klart rätt i att det verkar vara en hel del krångel med 4k generellt. Men gäller det även utanför spelen? Jag har sällan tid att gama alls, så egentligen är Chrome och Windows det som MÅSTE fungera friktionsfritt. Hur ser det ut idag egentligen? Äsch, önskar jag hade hållt mig mer uppdaterad på detta.

Jo jag vet vad det innebär att vara underläkare (tjejen avslutar t10 och ska vicka som underläkare i sommar), och som du säger är det en ny värld som öppnar sig

Kollar du tex sweclockers test av 4k skärmar så är mycket av problemet att Windows inte klarar att skala upp till 4k tillfredsställande. Av det jag läst kan jag verkligen inte rekommendera att vara så här tidig på 4k tåget, skaffa hellre en bra 1440p skärm än en dålig 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Grattis till att du är färdig!

Angående din fråga så börja med att läs http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
4k är inte moget och det finns ingen billig 4k skärm som är värd att skaffa i dagsläget och även om det fanns så är det för mycket problem med mjukvaran för att det skulle vara värt det ändå.

Angående grafikkort så är det valfritt 290 som är top runt 3000kr då nvidia har ett rätt stort hopp i pris mellan gtx770 och gtx780. Viktiga där är att köpa ett kort med eftermarknads kylare.

Yeah right det finns visst bra 4k-skärmar, Philips 288P6LJEB t.ex. Visst den är inte IPS så man kan inte sitta vid sidan av skärmen och spela som alla gör, men det är en TN av hög kvalité. Finns flera personer som upplevt att den är bättre än t.ex. Korea-skärmar och Dells 27". Finns en tråd på OCN om Samsungs 4k-skärm med samma panel .

Till ts skulle jag rekommendera antigen powercolor 290 eller om du kan sträcka dig, 290x. De lär ha en av de bästa non-ref kylarna och klockar rätt bra, vilket du också borde göra.

Ang kompabilitet så lär 4k funka "sådär" i windows 7 som inte har lika bra dpi skalning som windows 8. Sen är vissa program si och så. Chrome lär tydligen bli lite suddigt med hög skalning medan Explorer fungerar perfekt.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Tack för all feedback! (och för gratulationerna)

Ni har kommit med goda råd, och nu när jag läst på lite mer - vilket jag med facit i hand naturligtvis borde ha gjort innan jag posteade - så inser jag att det nog får vänta ytterligare något år med 4k. :/ Jag är ute efter en mer effektiv arbetsplats och trevligare spelupplevelse, inte mer krångel. Jag har inte tid och ork att sitta och dribbla fram och tillbaka med olika drivare som jag gjorde förr i tiden.

Tack allihopa, ha en fortsatt trevlig sommar!
/joar

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Ska du lira med vettig framerate så måste du lira i SLI/Crossfire.

Du måste inte "dribbla" med drivrutiner längre. Det handlar snarare om att du inte är tät nog för det du vill ha.

Permalänk
Medlem

Skaffa bara en QHD-skärm. Till och med det är inte klockrent i dagsläget tycker jag. Många hemsidor blir alldeles för utdragna, saker hamnar i hörnen, tungt att driva osv. Har ett hårt överklockat R9 290 och det är ingen fröjd att spela med i 1440. 4k kommer vara allt som är dåligt med QHD och mer ändå. Jag röstar för en shcysst 2560x1440 och ett R9 290X.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ