Högtalarkablarna slog emot varandra

Permalänk
Medlem

Högtalarkablarna slog emot varandra

Hej,

Har fått ett problem.

Skulle koppla lite med receivern och hade stängt av strömmen.
Sen gick man på toaletten och brorsonen går in och trycker på Receivern.

Det som hände var att högtalarkablarna låg mot varandra, dvs röd och vit låg och tryckte emot varandra (detta såg jag när jag kom tillbaka).
Jag hörde en smäll när jag var påväg tillbaka och nu fungerar inte receivern.

Vad kan ha hänt?
Jag tittade utifall säkringen hade gått, men den är hel.

När jag trycker i el till receivern så lyser röda knappen, men går inte att starta den.
Går detta att fixa eller är det bara att ge upp?

Receivern är en Yamaha RX767.

Tacksam för svar!

/Mvh Andreas

Visa signatur

/ELAIIT

Permalänk

Prova dra ur strömmen och låt den vara ur i ca 1tim,

Kortslutning av högtalarkablar bör inte sabba recivern,

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Skrivet av Artichost:

Prova dra ur strömmen och låt den vara ur i ca 1tim,

Kortslutning av högtalarkablar bör inte sabba recivern,

var inte så säker på det. inte säkert att högtalarutgångarna är avsäkrade utan den grillar innehåll i lådan tills den tappar strömmen på utgången eller säkringen går.

men skadar ju inte att prova.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan ju tycka att en såpass ny receiver bör ha överlast/kortslutningsskydd på högtalarutgångarna.
Min 10år gamla Pioneer går i protect vid kortslutning.

Hur var receivern när du först kom fram?
Var den igång eller hade den stängt av sej själv?

EDIT: var den andra högtalaren inkopplad korrekt? tänker att det var ur den "smäll" ljudet kom när förstärkaren slog ifrån.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Kan ju tycka att en såpass ny receiver bör ha överlast/kortslutningsskydd på högtalarutgångarna.
Min 10år gamla Pioneer går i protect vid kortslutning.

Hur var receivern när du först kom fram?
Var den igång eller hade den stängt av sej själv?

EDIT: var den andra högtalaren inkopplad korrekt? tänker att det var ur den "smäll" ljudet kom när förstärkaren slog ifrån.

Hej,

Den var avstängd, men gick ej att sätta på.
Smällen kom ifrån högtalaren, den var inkopplad rätt, på kabeln är det banankontakter anslutna från fabrik. Röd var i Röd och Vit var i Svart :).
Grabben sa att det blixtrade till vid golvet, och jag kan bara anta att det var där högtalarkablarna nuddade varandra.

Jag håller med, tycker det är riktigt dåligt, borde ha överlast/kortslutningsskydd som du säger.
Har tittat på säkringen och den är hel.

1Dag senare har gått och den fungerar ej, någon nämnde att jag skulle stänga av den någon timme.
Hjälpte tyvärr ej.

Visa signatur

/ELAIIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

var inte så säker på det. inte säkert att högtalarutgångarna är avsäkrade utan den grillar innehåll i lådan tills den tappar strömmen på utgången eller säkringen går.

men skadar ju inte att prova.

Hej,

Om detta nu är fallet att den grillat något i Receivern, går det då att fixa?
Antar att en okunnig som mig inte klarar av detta?

För jag antar att detta kan innebära utbyten av komponenter osv?

Visa signatur

/ELAIIT

Permalänk
Medlem

Har du kollat säkringarna?

Du har troligtvis även säkringar på sekundärsidan av transformatorn, alltså ytterligare två eller fyra säkringar förutom den på baksidan. Detta brukar vara vanliga glasrörssäkringar som sitter monterade på kretskorten inuti lådan. Bara skruva av ena sidan och kika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELAIIT:

Hej,

Om detta nu är fallet att den grillat något i Receivern, går det då att fixa?
Antar att en okunnig som mig inte klarar av detta?

För jag antar att detta kan innebära utbyten av komponenter osv?

Om något i receivern är trasigt så ja, och isåfall så är det inte så enkelt då du inte verkar vara så insatt i elektronik. Bäst är då att lämna in till certifierad elektriker med tillgång till support-spec for receivern för att kolla eller lämna till supportverkstad. Annars är det nog att investera i ny receiver.

Fast först skulle jag plocka fram en offer-högtalare och kontrollera om det inte är högtalaren som gått sönder. Osannolikt, men då kan du utesluta att den är boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Har du kollat säkringarna?

Du har troligtvis även säkringar på sekundärsidan av transformatorn, alltså ytterligare två eller fyra säkringar förutom den på baksidan. Detta brukar vara vanliga glasrörssäkringar som sitter monterade på kretskorten inuti lådan. Bara skruva av ena sidan och kika.

Hej,

Kanon, det hade jag ingen aning om.
Har bara hittat en säkring. Väldigt svårt att se måste jag säga, då alla korten sitter i vägen.

Jag har lyft på locket, menar du att jag måste skruva bort ett kort från sidan för att kunna kika? för det är dem som är i vägen för min syn.

Mvh

Visa signatur

/ELAIIT

Permalänk
Medlem

Du kollade säkringen då antar jag att du kollade en som du har åtkomst till från utsidan?
Det kan som sagts finnas fler säkringar monterade på kretskorten inne i själva chassit med så skruva upp chassit och kolla vad du ser.
Det är inte så svårt brukar vara 5-9st stjärnskruvar som håller fast höljet, o höljet till recivers burkar vara överdel och sidorna i ett oftas så lossar man skruvarna och drar det bakåt nån cm (brukar vara lite hållare/hakar som håller det mot fronten) för att sedan lyfta av det.

Sen kollar du om du ser några säkringar och om dom är hela/trasiga utöver detta så kan du ju även se om nåt är bränt/exploderat. Kanske ta några kort om du ser nåt bränt/skumt o posta här så kanske vi kan hjälpa dig mer om det är värt för dig att försöka laga själv heller inte.

Hmm lite sen
Men det kan behövas att du skruvar loss nåt/några kretskort för att komma åt oftas så är det inte direkt svårt och är värt att prova.
Det kan även vara så att du behöver koppla ur nån/några kablar detta är inet så svårt det heller men se till att du kopplar dom rätt igen ett tips är att ta tex en cdpenna och göra några märken på båda kontakterna på så sätt att om du skulle (och om det går) sätta den bakofram så stämmer märkena inet överrens längre (funkar även om det är samma kontakter på olika ställen då gör man ju märken på olika ställen bara).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Du kollade säkringen då antar jag att du kollade en som du har åtkomst till från utsidan?
Det kan som sagts finnas fler säkringar monterade på kretskorten inne i själva chassit med så skruva upp chassit och kolla vad du ser.
Det är inte så svårt brukar vara 5-9st stjärnskruvar som håller fast höljet, o höljet till recivers burkar vara överdel och sidorna i ett oftas så lossar man skruvarna och drar det bakåt nån cm (brukar vara lite hållare/hakar som håller det mot fronten) för att sedan lyfta av det.

Sen kollar du om du ser några säkringar och om dom är hela/trasiga utöver detta så kan du ju även se om nåt är bränt/exploderat. Kanske ta några kort om du ser nåt bränt/skumt o posta här så kanske vi kan hjälpa dig mer om det är värt för dig att försöka laga själv heller inte.

Hmm lite sen
Men det kan behövas att du skruvar loss nåt/några kretskort för att komma åt oftas så är det inte direkt svårt och är värt att prova.
Det kan även vara så att du behöver koppla ur nån/några kablar detta är inet så svårt det heller men se till att du kopplar dom rätt igen ett tips är att ta tex en cdpenna och göra några märken på båda kontakterna på så sätt att om du skulle (och om det går) sätta den bakofram så stämmer märkena inet överrens längre (funkar även om det är samma kontakter på olika ställen då gör man ju märken på olika ställen bara).

Hej,

Grym information!

Jag håller på och skruvar för fullt, översta kortet har jag kopplat bort.
Receivern var uppbyggd med 3 våningar, ett stort kort överst och ett lite mindre kort i mitten och ett stort kort längst ner i botten.
På översta kortet finns ingen säkring.
Mellankortet kan jag heller inte se någon säkring.
Hur tydliga brukar dem vara? Jag har hittat en säkring inuti chassit, den säkringen är placerad på sidan och det är den jag sett hela tiden.
Så efter skruvandet ser jag fortfarande bara 1 säkring.
Kan resterande säkringar sitta i botten på kortet?
Mittenkortet är lite svårare att ta bort då det är "fast" med bottenkortet med "plastpelare". Sturkturen på hur dem byggt detta känns väldigt väldigt osmidigt måste jag säga.

OBS: http://0.tqn.com/d/hometheater/1/0/3/S/1/yamaharxv667insidefr... så ser uppbyggnaden ut.
Notera att detta inte är en bild tagen av mig, jag har tyvärr inte tillgång till kamera just nu.

Mvh

Visa signatur

/ELAIIT

Permalänk
Medlem

Det vanligaste är ju att det är en glassäkring heller en "cartridge fuses" som är ganska lik en glas.
Men det finns oerhört många olika typer av säkringar se tex http://highfields-arc.co.uk/constructors/info/fuses.htm
http://highfields-arc.co.uk/constructors/info/fuses.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuse_%28electrical%29
http://www.google.se/search?q=different+fuses&newwindow=1&saf...

Det kan även finnas värme säkringar som går när det blir för varmt och inte nog med det utan i en del konstruktioner (alldeles för vanligt dock för säkringar är ju dyrare) så används andra komponenter som en typ av säkring tex motstånd/diod/lysdiod/osv kan även vara att det sitter en "pinne" istället för en säkring.
Med "pinne" menar jag en ledare av något slag (tex som om du tog ett avklippt komponentben och satt istället för en säkring) som inte är så tjock och är beräknad att klara av den normala belastningen men över det så kan den brännas av (sen HUR mycket över är olika ibland så är det massor ibland är det riktigt beräknat).

Hittar du ingen trasig säkring å får du ju börja leta efter annat som kan se trasigt/bränt ut syns inget så kan det hjälpa att lukta sig fram till var på ett ungefär den brända delen finns.

Yamaha var för några år sedan ganska kända för att använda dålig värme/isolerings tejp/pads mellan kylflänsar och mosfets/voltregulatorer som ej får kopplas ihop elektriskt med kylflänsen.
Detta var att dessa torkade ut fort och dels gav sämre kylning men mestadels började leda ström och då slog skydskretsar till och stängde av recivern och när detta började så var det enbart när det var varmt som det ledde ström och sen ju längre tiden gick desto mer torkade dom ut och därmed började leda ström när det var kallare och kallare till slut slog dom av direkt.

Detta kan ju vara nåt att kanske kolla upp då det troligen blev ganska varmt för den kortslutna kanalen och det kan ju ha bränts bort en del av den elektriskt skyddande tejpen/pads/etc (särkilt OM dom fortfarande använder sig av samma skärp idag vilket jag inte har en aning om dom gör).
Du borde kunna följa kretskorts banorna ifrån den kortslutna utgången och se vilka komponenter som används till just denna kanal och då kolla extra noga på dessa.
Och mosftes/etc sitter ofta med en skruv heller clips som är lätta att ta bort sen viker du fram den lite så kan du få loss tejpen/padsen och dom ska vara mjuka och följsamma är dom hårda så har dom torkat ut och kan leda ström.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

Du har antagligen kört sönder slutsteget, en snabb direkt kortslutning brukar inte hinna utlösa säkringar eller överbelastningsskydd för de bör vara "långsamma" om det inte ska påverka ljudkvaliten.
Du kan ju göra en grovkoll och resistansmäta över alla sluttrissor utan att löda loss dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag googlade lite på ditt problem. Om du trippar skyddsläget tre gånger på förstärkaren så låser den sig (kommer inte ur standby-läget), läs mer här: http://www.fixya.com/support/t7340867-reset

Det finns dock en anledning till att skyddet trippar. Kolla över högtalarkablaget en extra gång. Säkringar som brunnit kan också trippa det. Säkringarna (om de finns) sitter på kortet som sköter strömförsörjningen, följ de grövsta kablarna som går ut från trafon så kommer du dit. Det kan även finnas säkringar på utgångarna, även om detta är mindre troligt.