Serverdator för minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

hmm är det bara jag eller körs inte Minecraft på Java? det annvänder väl bara en Kärna på preossesorn?

-Jo det gör det. så en bra stabil prossesor. mycket minne.

jag är mer intreserad av hur man sätter upp en server men det kan ja leta någon annanstans
har delar till en hel dator nämligen

OK. Jag frågade efter den informationen högre upp.
Om det stämmer att Minecraft i princip bara använder en kärna så borde ju en Pentium AE vara ganska attraktiv för ändamålet.

Permalänk
Skrivet av HampZZ:

hmm är det bara jag eller körs inte Minecraft på Java? det annvänder väl bara en Kärna på preossesorn?

-Jo det gör det. så en bra stabil prossesor. mycket minne.

jag är mer intreserad av hur man sätter upp en server men det kan ja leta någon annanstans
har delar till en hel dator nämligen

Jag vet hur man sätter upp en server om du behöver hjälp

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk

Nu gäller det bara att hitta ett moderkort nu när jag vet vilken processor som är funkar bra
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/Intel-...

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Inte enligt länken du fick.

Jo, enligt länken så funkar en singel core Intel Pentium 4 med, till och med gamla P3 ska funka enligt de

Skrivet av lorgix:

Med stor sannolikhet är processorn för gammal för att leva upp till rekommendationerna som länkades.

2U låter en del, så ha med det i beräkningen.

Du lär behöva höja budgeten.

Nej, den är inte för gammal egentligen om man ska gå efter vad de rekommenderar på länken som länkats, då ska till och med en gammal P3 cpu funka.

http://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements/Dedicated#...

Det som är viktigast är ram, ram och åter ram minne
Och säger någon "server" så är det enligt mig uteslutande consol (inget grafiskt, utan bara kommando rad) annars är det slöseri med att köra ett GUI då det ändå inte används.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo, enligt länken så funkar en singel core Intel Pentium 4 med, till och med gamla P3 ska funka enligt de

Nej, den är inte för gammal egentligen om man ska gå efter vad de rekommenderar på länken som länkats, då ska till och med en gammal P3 cpu funka.

http://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements/Dedicated#...

Det som är viktigast är ram, ram och åter ram minne
Och säger någon "server" så är det enligt mig uteslutande consol (inget grafiskt, utan bara kommando rad) annars är det slöseri med att köra ett GUI då det ändå inte används.

Du kanske missade att det skulle handla om ~30 spelare i det här fallet.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du kanske missade att det skulle handla om ~30 spelare i det här fallet.

Men då lär ju denna lista funka http://www.inet.se/kundvagn/visa/6957249/2014-07-20

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Du kanske missade att det skulle handla om ~30 spelare i det här fallet.

Hej!

Och vi är fortfarande kvar på Intel Pentium 4 nivå enligt kraven. Det som är viktigast är att det finns tillräckligt med RAM minne.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Och vi är fortfarande kvar på Intel Pentium 4 nivå enligt kraven. Det som är viktigast är att det finns tillräckligt med RAM minne.

Aha, vi pratar Unix. Vet inte värst mycket om Minecraft. Är det givet att TS tänkt använda ett Unix-baserat OS?

Skrivet av ShatteredXs:

Jag kan inte se varför det inte skulle duga. Men du vill nog ha en kylare till processorn också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Aha, vi pratar Unix. Vet inte värst mycket om Minecraft. Är det givet att TS tänkt använda ett Unix-baserat OS?

Hej!

Självklart så pratar jg om Linux baserade OS. Då GUI på en server som ska köra Minecraft bara är slöseri, och Minecraft är "rätt enkelt" att sköta via kommandorad om man jämför mot andra Linux mjukvaror

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Självklart så pratar jg om Linux baserade OS. Då GUI på en server som ska köra Minecraft bara är slöseri, och Minecraft är "rätt enkelt" att sköta via kommandorad om man jämför mot andra Linux mjukvaror

OK. Då ser rekommendationerna rätt låga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag kan inte se varför det inte skulle duga. Men du vill nog ha en kylare till processorn också.

Boxad processor alltså ingår kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Boxad processor alltså ingår kylare

Jo, men jag tänkte att en bättre kylare kanske vore önskvärt. Jag kanske var lite otydlig där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Jo, men jag tänkte att en bättre kylare kanske vore önskvärt. Jag kanske var lite otydlig där.

Absolut inte. Intels kylare är bra som de är, så ingen mening att lägga ut onödiga pengar på att byta ut fullt fungerande kylare "bara för att"

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Aha, vi pratar Unix. Vet inte värst mycket om Minecraft. Är det givet att TS tänkt använda ett Unix-baserat OS?

Jag kan inte se varför det inte skulle duga. Men du vill nog ha en kylare till processorn också.

Tror du en corsair hydro h55 skulle duga eller är det overkill med vatten kylning tänkte overclocka processorn

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Absolut inte. Intels kylare är bra som de är, så ingen mening att lägga ut onödiga pengar på att byta ut fullt fungerande kylare "bara för att"

Man köper ju inte den CPUn om man inte tänkt överklocka. Hur bra stockkylaren är till just den CPUn vet jag inte, men generellt så brukar ju stockkylare lämna en del att önska när det gäller överklockning.

Skrivet av ShatteredXs:

Tror du en corsair hydro h55 skulle duga eller är det overkill med vatten kylning tänkte overclocka processorn

Personligen gillar jag inte riktigt sluten vattenkylning. Men du bör kunna klocka hyfsat högt med en sådan. Stockkylaren funkar såklart också, det handlar alltid om hur mycket man vill klocka och vilka krav man har på ljudnivå etc.

Permalänk

funderar på att bygga en gaming rig och höja budgeten istället för att starta en server

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Man köper ju inte den CPUn om man inte tänkt överklocka. Hur bra stockkylaren är till just den CPUn vet jag inte, men generellt så brukar ju stockkylare lämna en del att önska när det gäller överklockning.

Personligen gillar jag inte riktigt sluten vattenkylning. Men du bör kunna klocka hyfsat högt med en sådan. Stockkylaren funkar såklart också, det handlar alltid om hur mycket man vill klocka och vilka krav man har på ljudnivå etc.

Fast den cpun kan man ju visst köpa även om man inte ska klocka, då den rullar på rätt hög klockfrekvens, stöd för ECC och virtualisering, och den har en väldigt bra pris/prestanda punkt.
Så det finns all anledning att köpa den även om man inte klockar för att ha till en enklare server, t.ex. webb, ftp, filserver, eller minecraft.

Skrivet av ShatteredXs:

funderar på att bygga en gaming rig och höja budgeten istället för att starta en server

Då startar du en ny tråd i den andra delen av forumet för det ändamålet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast den cpun kan man ju visst köpa även om man inte ska klocka, då den rullar på rätt hög klockfrekvens, stöd för ECC och virtualisering, och den har en väldigt bra pris/prestanda punkt.
Så det finns all anledning att köpa den även om man inte klockar för att ha till en enklare server, t.ex. webb, ftp, filserver, eller minecraft.

OK, nu har den ju faktiskt sjunkit i pris så mycket att du har rätt om den höga klockfrekvensen. Det finns dock billigare CPUer med dom andra egenskaperna du nämner.

Nåja, det hänger förstås i praktiken på TS krav.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

OK, nu har den ju faktiskt sjunkit i pris så mycket att du har rätt om den höga klockfrekvensen. Det finns dock billigare CPUer med dom andra egenskaperna du nämner.

Nåja, det hänger förstås i praktiken på TS krav.

Billigaste just nu är 499 kr (inkl frakt) hos NetOnNet, och det är ett rätt bra pris för en sådan cpu.

Och sen vad man köper och använder den till idag är ju en sak, mot vad man skulle kunna använda den till om 2 - 4 år och kunna överklocka den och kunna använde den i några år till

För även en dual core cpu räcker i dagens läge väldigt långt vid normalt bruk egentligen, visst en dual core kan bli flaskhals vid vissa användningsområden, men ser man över lag så sitter "svenssons" med "överkapacitet" (outnyttjad) kapacitet större delen av tiden under datorns "liv", vilket då i praktiken resulterar i onödiga "pengar i skön" då de inte nyttjar kapaciteten.

Men billigaste Intel cpun ligger på ca 360 kr (Dustinhome pris), och den skulle säkerligen funka lika bra för minecraftserver

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||