Tele2 och deras surfmängd - falskt eller sant?

Permalänk

Tele2 och deras surfmängd - falskt eller sant?

Hej!

Vi har Tele2 XL och taket ligger på 80g i varje månad. Nu är det så att vi bar på semester och jag tänkte att jag ska ta i lite och ladda lite så jag fyller kvoten och inte betalar i onödan.
Jag märkte ibland att kvoten räcker inte till riktigt till månadens slut, vi har många som använder nätet därför jag passade på och installerade ett program som heter DU meter. Den är ganska bra och lätthanterad program som visar all (upp och ner) datoranvändning .... för timmar, veckor och månader. Enkelt tänkte jag. Det är svin dyrt att att köpa till datormängd och därför tänkte jag att med hjälp av det lilla appen håller jag koll på trafiken för jag litar inte riktigt att Tele2 har ren mjöl i påsen vad det gäller mätning av datormängd.

I torsdags så fick jag tvärstopp när jag surfade, det kom upp en sida och bad mig att köpa mer surfmängd eller ligga på 200kp/s. Jag kollade på DU meter och det visade att jag har använt sammanlagt 71.2G av 80g i juli månad. Jag ringde till kundtjänsten där dom förklarade att deras manick visar att jag har visst surfat för 80g och jag kan köpa mer datormängd om jag vill. Jag blev lite sur och då sa killen att någon nisse som ansvarig för datormängd ska ringa mig ...
Nu är det lördag...ingen som har ringt. Dessutom det går inte att välja 200kp för då för jag ett felmeddelande och allting står stilla. Mycket märkligt dock att köpa datormängd fungerar fint.

Så frågan är, kan man lita på Tele2s bullshit? Eller ska jag lita på vad min app säger? 8G räcker för en hel vecka fattar inte vad som har hänt. Vi kan inte få ADSL här och vår hyresvärd tyckte att inkopplingen av fiber är för dyrt (7000kr) Så vi är tvungna att använda Tele2s skit än så länge.

Permalänk
Skrivet av Faithless:

Hej!

Vi har Tele2 XL och taket ligger på 80g i varje månad. Nu är det så att vi bar på semester och jag tänkte att jag ska ta i lite och ladda lite så jag fyller kvoten och inte betalar i onödan.
Jag märkte ibland att kvoten räcker inte till riktigt till månadens slut, vi har många som använder nätet därför jag passade på och installerade ett program som heter DU meter. Den är ganska bra och lätthanterad program som visar all (upp och ner) datoranvändning .... för timmar, veckor och månader. Enkelt tänkte jag. Det är svin dyrt att att köpa till datormängd och därför tänkte jag att med hjälp av det lilla appen håller jag koll på trafiken för jag litar inte riktigt att Tele2 har ren mjöl i påsen vad det gäller mätning av datormängd.

I torsdags så fick jag tvärstopp när jag surfade, det kom upp en sida och bad mig att köpa mer surfmängd eller ligga på 200kp/s. Jag kollade på DU meter och det visade att jag har använt sammanlagt 71.2G av 80g i juli månad. Jag ringde till kundtjänsten där dom förklarade att deras manick visar att jag har visst surfat för 80g och jag kan köpa mer datormängd om jag vill. Jag blev lite sur och då sa killen att någon nisse som ansvarig för datormängd ska ringa mig ...
Nu är det lördag...ingen som har ringt. Dessutom det går inte att välja 200kp för då för jag ett felmeddelande och allting står stilla. Mycket märkligt dock att köpa datormängd fungerar fint.

Så frågan är, kan man lita på Tele2s bullshit? Eller ska jag lita på vad min app säger? 8G räcker för en hel vecka fattar inte vad som har hänt. Vi kan inte få ADSL här och vår hyresvärd tyckte att inkopplingen av fiber är för dyrt (7000kr) Så vi är tvungna att använda Tele2s skit än så länge.

Det är inte så att du har en Router från tele2? och har mobilen osv uppkopplade mot den som inte din egna mätare känner av trafiken på

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faithless:

Jag märkte ibland att kvoten räcker inte till riktigt till månadens slut, vi har många som använder nätet därför jag passade på och installerade ett program som heter DU meter. Den är ganska bra och lätthanterad program som visar all (upp och ner) datoranvändning .... för timmar, veckor och månader. Enkelt tänkte jag. Det är svin dyrt att att köpa till datormängd och därför tänkte jag att med hjälp av det lilla appen håller jag koll på trafiken för jag litar inte riktigt att Tele2 har ren mjöl i påsen vad det gäller mätning av datormängd.

Har du alltså flera enheter uppkopplade mot den uppkopplingen? För programmet du har installerat kan ju bara mäta av trafiken som går genom din dator. Sedan så kan du nog inte lita helt på programmet heller. 71 vs 80GB är ju ingen direkt jätteskillnad.

Sedan angående fiber, om fortfarande är möjligt att koppla in det för 7000kr så kanske möjligheten finns att erbjuda dig att betala det själv. Måste även säga att eran hyresvärd är extremt dumsnål att inte koppla in fiber för en så låg summa. Det höjer ju värdet och gör folk mer intresserade av lägenheterna.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Jo, det stämmer men 9 gig är lite väl mycket ändå :S

Permalänk

Vi bor i deras villa... jag har sagt till honom att det höjer värdet på villan, men han är runt 70 så det berör inte honom så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faithless:

Jo, det stämmer men 9 gig är lite väl mycket ändå :S

Vad är det som stämmer? Att det är flera enheter än den du installerat DU meter på? För i såna fall är 9GB ingen mängd alls.
Räcker med lite streamingtjänster typ youtube, twitch, spotify osv för att komma upp i 9GB, jag har på 2 dagar 17GB i download och då har jag laddat ner en sak på 3GB, resten är Twitch och Spotify.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
99:e percentilen

Kan det möjligen ha något att göra med att DU Meter kanske använder binära prefix och att du således har använt 71,2 GiB = 76,5 GB? Är förvisso inte 80 GB, men en teori iallafall.

Eller kan det ha något att göra med 8b/10b encoding?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur räknar operatörerna med payloaden på paketen? Är det bara själva datat som räknas eller all payload också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faithless:

Vi bor i deras villa... jag har sagt till honom att det höjer värdet på villan, men han är runt 70 så det berör inte honom så mycket.

Säg åt honom att koppla in de, och sedan höj din hyra med 150kr/mån-ish?

Fett värt ifall de bara är 7000kr... Sist jag kolla skulle de ha 53000kr i mitt område...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Inaktiv

Vi hade själva Tele2 Swipnet XL (80 GB per/mån). Men för några månader sen hade dem ändrat det till 60 GB och höjt priset med 20 Kr, utan att ha meddelat oss om ändringen. Fakturan blev även automatiskt betald. Förr så kunde vi nå gräsen och ha kvar 200 kb/s, men bredbandskollen fick bara upp det till 10-20 kb/s så det tog några minuter att öppna Google. Men nu när dem väl har ändrat villkoren utan vårat tillstånd så finns inte 200 kb/s kvar, utan nu finns det ingenting alls.

Jag har även haft problem med deras Huawei router som stängs av, eller inte får någon kontakt (konstant). Dem skickade en ny men även den krånglade. Det roliga var att vi kunde inte använda oss utav 3G nätverket, utan det var bara 4G som fungerade på 22 MB/s (betalar för 80 MB/s). Så jag tog kontakt med deras tekniska kundservice där jag fick vänta i 1 timma och 45 minuter. Då svarade den här killen som ställde frågor, gav han all information. Senare efter "analyseringarna" gav han mig flera lösningar; och allt har jag redan försökt. Jag och till och med min lillebror kunde mer än honom.

Vi har aldrig mobilen ansluten till routern, men till och med då har datatrafiks mängden tagit slut - PÅ 14 DAGAR, allt jag har gjort var att kolla på nätet. Laddade inte ned någonting, och kollade inte på högupplösta videoklipp. Hur kunde jag då ta slut på 80 GB på 14 dagar? När min router statistik på 192.168.1.1 sidan visade en total använd mängd på 1.2 GB? Ringde dem och dem sade att jag har använt allt. Dem erbjöd mig att köpa extra datamängd för 4 GB FÖR 300 KRONOR.

Tele2 är ett skumföretag. Gör som mig och bytt till Bahnhof om du bor i stan.
Såna här företag förtjänar inte sina konsumenters pengar. Man har hört mycket **** från Tele2 och andra Amerikanska ISP:n, men folk fortsätter att ge dem pengar. Och förresten, enligt telelagarna är det olagligt att ändra villkoren utan att meddela kunden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rådström:

Hur räknar operatörerna med payloaden på paketen? Är det bara själva datat som räknas eller all payload också?

Jag gissar att de räknar allt som går genom dem, och att mätprogram mäter det som slutligen hamnar på hårddisken(/tempfiler/etc).

Permalänk
Medlem

DU-Meter mäter det som passerar nätverkskortet på datorn. Mendan Tele2 mäter det som passerar deras mätpunkt.

Retransmit av paket etc syns inte i DU-meter medan de syns hos Tele2 - har svårt att uppskatta ifall det dulle motsvara 9 Gigabyte av data.

När du har lästa av DU-Meter, har du läst av total skicka mängd (upp och ner) ? Om inte vad är den siffran ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.