Permalänk
Medlem

Amd R9 290 Problem.

Tjenare alla kunniga sweclockers.

Köpte mig nyligen ett nytt grafikkort, men har ett stort problem med det.
Efter bytet av kort har min dator börjat få 1-2sekunder frys, med ett litet du-dum ljud efter.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem

Amd R9 290 Problem.

Tjenare alla kunniga sweclockers.

Köpte mig nyligen ett nytt grafikkort, men har ett stort problem med det.
Efter bytet av kort har min dator börjat få 1-2sekunder frys, med ett litet du-dum ljud efter.
Har provat de flesta drivers, några äldre + alla nya för att va på säkra sidan, och det är inte ett temperatur problem då den ligger på 35 grader stadigt.
Kör för tillfället Win 7 x64 med En amd hexacore och Gigabyte 890FXA-UD5 Moderkort.
Har inte provat att flasha om kortet, jag menar de ska väl funka ändå när man köper ett nytt kan man tycka.
I alla fall, jag hoppas på att någon häromkring e mer kunnig än mig, vilket e troligt, och kan hjälpa mig med mitt problem.
Eller e de kanske något fel på kortet och jag borde skicka tillbaka de?
//tack på förhand.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decifer:

Tjenare alla kunniga sweclockers.

Köpte mig nyligen ett nytt grafikkort, men har ett stort problem med det.
Efter bytet av kort har min dator börjat få 1-2sekunder frys, med ett litet du-dum ljud efter.

Har du rensat de gamla drivrutinerna med t.ex DDU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Axsve:

Har du rensat de gamla drivrutinerna med t.ex DDU?

Skickades från m.sweclockers.com

Man bör inte använda driver cleaners då det kan rensa ut lite väl mycket. Med Windows 7 och framåt så bör det absolut räcka med att avinstallera drivrutinerna och starta om!

Men ja, se till så att de gamla drivrutinerna är avinstallerade, speciellt om du hade AMD innan. Dra sen ner den nyaste versionen från AMD.com. De behöver installeras igen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decifer:

Tjenare alla kunniga sweclockers.

Köpte mig nyligen ett nytt grafikkort, men har ett stort problem med det.
Efter bytet av kort har min dator börjat få 1-2sekunder frys, med ett litet du-dum ljud efter.
Har provat de flesta drivers, några äldre + alla nya för att va på säkra sidan, och det är inte ett temperatur problem då den ligger på 35 grader stadigt.
Kör för tillfället Win 7 x64 med En amd hexacore och Gigabyte 890FXA-UD5 Moderkort.
Har inte provat att flasha om kortet, jag menar de ska väl funka ändå när man köper ett nytt kan man tycka.
I alla fall, jag hoppas på att någon häromkring e mer kunnig än mig, vilket e troligt, och kan hjälpa mig med mitt problem.
Eller e de kanske något fel på kortet och jag borde skicka tillbaka de?
//tack på förhand.

Vad hade du för grafikkort innan?

Vad för agg har du?

Har du satt i rätt kontakter i grafikkortet (6 och 6+2 pin T.ex)?

Installera exempelvis msi afterbrunner eller hwmonitor om du kan för att se vad tempen hinner gå upp i.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Varför 2 liknande trådar samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

Varför 2 liknande trådar samtidigt?

Kallas korspostning. För att få mer uppmärksamhet typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade i ett geforce 260, men spelar ingen roll, jag formateriade datorn när jag bytte grafikkort.
Har ett corsair på 750w så de ska inte va det problemet heller.
Och som sagt tempen ligger runt 35 inte mer än 40 grader.
Ocj ja absolut kontakterna sitter i som dom ska, har googlat runt lite och verkar vara flera som har samma problem
med liknande setups som min, lutar åt drivrutin fel enligt dom.

Men om de e någon som har förslag/lösningar så posta gärna!

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decifer:

Hade i ett geforce 260, men spelar ingen roll, jag formateriade datorn när jag bytte grafikkort.
Har ett corsair på 750w så de ska inte va det problemet heller.
Och som sagt tempen ligger runt 35 inte mer än 40 grader.
Ocj ja absolut kontakterna sitter i som dom ska, har googlat runt lite och verkar vara flera som har samma problem
med liknande setups som min, lutar åt drivrutin fel enligt dom.

Men om de e någon som har förslag/lösningar så posta gärna!

Vilket 750 watt? dom har ju flera olika modeller ju.

Vilket BIOS har du till moderkortet (alltså vilken version)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Enda som står under bios version e "Award software International, inc f4, 2010-07-23.
Och på nätagget TX750Corsair

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Hedersmedlem

#Trådar sammanslagna#

Tänk på att inte skapa mer än en tråd om samma ämne då detta inte är tillåtet enligt våra regler.

Ta gärna en till titt på dem innan du postar igen.

Moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decifer:

Enda som står under bios version e "Award software International, inc f4, 2010-07-23.
Och på nätagget TX750Corsair

Okej näst nyaste. Vilken version är moderkortet? ver3/2?

Så kortet går endast några minuter i Windows? Fungerar datorn stabilt om du sätter in gamla igen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

De e version 3.
Nej problemet e att datorn fryser till ganska konstant i 1-3 sekunder, med ett litet ba-dum ljud(som när man plockat ut en USB)
Det blir värre ju mer man rör runt musen/kollar bilder/film/spel, men de e ändå över 15ggr/Minut även om man bara surfar runt.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem

kanske behöver uppdatera BIOS?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

ah, men det där ljudet är ju när du stoppar i och tar ur en ny komponent, låter som du inte satt fast ditt kort ordentligt!

Annarss så är jag övertygad om att det kan vara inkompabilitet moderbord / grafikkort då moderbordet är lite äldre och kanske kräver Bios uppdatering