Hemmabygge startar inte ibland, stänger av sig ibland

Permalänk

Hemmabygge startar inte ibland, stänger av sig ibland

Hej.

Jag har ett jobbigt problem som har uppkommit efter att jag har plockat ihop äldre delar och lagt till nytt chassi, nya minnen och ny cpu kylning. Tanken var att bygga min egen NAS. Problemet är att datorn ibland inte går att starta. När den väl startar kan den vara igång några timmar för att sedan stänga av sig själv. När den har stängt av sig själv är det mycket svårt att få den att starta under ett bra tag.

Vad har jag gjort för att felsöka?

- Kört med endast ett minne, även provat ett helt annat minne som jag vet fungerar
- Kopplat ur alla SSD/HDD - både ström och data
- Kopplat ur alla USB tillbehör, skärmkabel, nätverkskabel
- Kopplat ur nätsladden och kopplat tillbaka
- Kopplat ur pci/pci-e korten
- Kollat distanserna att de sitter rätt
- Undersöka kablarna som går till chassit
- Återställt CMOS

Komponenterna jag kör nu är:

Operativsystem: Linux mint 16 XFCE 32bit
Processor: Intel Core i5 1156
Processorkylare: Noctua NH-U9B SE2, 2x 80mm
Moderkort: Gigabyte GA-H57M-USB3 1156
Minne: 2x 4 GB Crucial BallistixSport 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte Geforce GT520
Hårddisk: 1x 120GB Kingston SSDNOW, 6x SATA HDD
Nätaggregat: Fractal design Tesla R2 650W
Chassi: Fractal design define r4 vit med fönster
Övrig kylning: 2x140mm Fractal design insug och 1x140mm Fractal design utblås i lådan
Övriga komponenter: Sata expansionskort med 2 interna portar
Temperaturer: CPU och MB på ca ca 30C Idle

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Moderkortet har legat i säker förvaring ett ganska bra tag. Tidigare fungerade perfekt i en annan burk med samma cpu tills batteriet lade av. Jag mätte batteriets spänning och det var för lågt. Jag bytte sedan batteri och det rullade på igen. Samma problem upprepade sig men efter byte så vart det bra igen.

Då jag bytt batteri nyligen till ett med bra spänning så gick mina tankar till nätdelen vilket var ett Corsair CX430. Tyvärr, efter byte till ett Tesla R2 så vart det fortfarande problem.

Hjälp snälla. Jag misstänker jag måste byta antingen CPU eller MB. Jag kände mig så säker på att det var PSU men ack så fel jag hade. Vad tror ni?

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

Efter byte av moderkort och cpu fungerar datorn bra igen.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB