EVGA 780GTX vs BF4 Ultra [Får inte ut Max prestanda(?)] /mod

Permalänk
Medlem

EVGA 780GTX vs BF4 Ultra [Får inte ut Max prestanda(?)] /mod

Tjena Allihopa!

Tack vare detta fantastiska forum med recensioner och mycket kunnigt folk köpte jag ny dator i februari.
Efter många om och men så beslöt jag mig till sist för att köra på följande:

Intel i7 4770K
EVGA 780GTX SC
8GB CORSAIR VENGEANCE 1600MHZ
ASUS TUF SABERTOOTH Z87
CORSAIR H100i CPUCOOLER
CORSAIR 760AX AGG
SAMSUNG 840 EVO 250GB SSD

Till en början hade jag ganska mycket strul med inkopplingar av sladdar och brände tyvärr en cdläsare pga jag kopplat
de modulära agget fel. Resultatet av detta blev att mina minne strök med men nu har jag fått dom bytta.
Datorn fungerar felfritt i all användning.

NU TILL PROBLEMET:
Jag anser att datorn underpresterar i vissa lägen.

* Jag gemförde mina fps och settings mot en polares gamla 680gtx/i5 2500k i WoW.
Han hade gemonsnitt 15-20fps mer än mig i de flesta krävande miljöer.

* Jag har spelat COD GHOST på ultra settings utan problem.

* BF4 installerade jag igår och körde lite campaign på ultra för att testa datorn i 1980*1080.
Till min förvåning prestera datorn från 70-90fps och droppade ibland ner till 40-50.
Droppen blev när de kom eldeffekter och jag steg närma elden för att se på fpsmätaren.
Den dog! FPSen droppade till 29/30 och tog sig inte upp och de flöt OTROLIGT dåligt.

Ska mitt 780gtx inte prestera bättre änsåhär?

Vad gör jag med min spritt nya dator för att få den på fötter igen?

MVH, ledsen Rookie!

Permalänk
Medlem

Är detta ett skämt, var är prestandan?

Tjena Allihopa!

Tack vare detta fantastiska forum med recensioner och mycket kunnigt folk köpte jag ny dator i februari.
Efter många om och men så beslöt jag mig till sist för att köra på följande:

Intel i7 4770K
EVGA 780GTX SC
8GB CORSAIR VENGEANCE 1600MHZ
ASUS TUF SABERTOOTH Z87
CORSAIR H100i CPUCOOLER
CORSAIR 760AX AGG
SAMSUNG 840 EVO 250GB SSD

Till en början hade jag ganska mycket strul med inkopplingar av sladdar och brände tyvärr en cdläsare pga jag kopplat
de modulära agget fel. Resultatet av detta blev att mina minne strök med men nu har jag fått dom bytta.
Datorn fungerar felfritt i all användning.

NU TILL PROBLEMET:
Jag anser att datorn underpresterar i vissa lägen.

* Jag gemförde mina fps och settings mot en polares gamla 680gtx/i5 2500k i WoW.
Han hade gemonsnitt 15-20fps mer än mig i de flesta krävande miljöer.

* Jag har spelat COD GHOST på ultra settings utan problem.

* BF4 installerade jag igår och körde lite campaign på ultra för att testa datorn i 1980*1080.
Till min förvåning prestera datorn från 70-90fps och droppade ibland ner till 40-50.
Droppen blev när de kom eldeffekter och jag steg närma elden för att se på fpsmätaren.
Den dog! FPSen droppade till 29/30 och tog sig inte upp och de flöt OTROLIGT dåligt.

Ska mitt 780gtx inte prestera bättre änsåhär?

Vad gör jag med min spritt nya dator för att få den på fötter igen?

MVH, ledsen Rookie!

Permalänk
Medlem

Kan ju börja och fråga om allt är uppdaterat, är det så?

Möjligt att grafikkortet fick en käftsmäll när CD-läsaren drog i backen.

Är Processorn överklockad?
Är BIOS uppdaterat?

Värmeproblem?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kan ju börja och fråga om allt är uppdaterat, är det så?

Möjligt att grafikkortet fick en käftsmäll när CD-läsaren drog i backen.

Är Processorn överklockad?
Är BIOS uppdaterat?

Värmeproblem?

Har tittat på värme utveckling och som de ser ut så ligger cpu på ca 50C och gfx på 60-70C under spelandet.
bios är inte uppdaterat men alla drivisar och andra mjukvaror är det.

Vad kan jag göra för att undersöka saken vidare om grafikkortet tagit smäll av cdläsarens problem.

*cpun är INTE överklockad.

Permalänk
Medlem

Har du överklockat processorn? Har din polare överklockat sin processor? Fps i WoW beror mycket på processorn. Vad har du för temperatur på processorn? Din fps i BF4 verkar ju rätt normal tycker jag förutom då den droppade till 30 men det verkar varit vid något exceptionellt läge. Ladda ner och kör 3DMark och posta en länk till dina resultat.

http://www.techpowerup.com/downloads/2379/futuremark-3dmark-2013-v1-3-708/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Kan du visa mer i detalj vilka inställningar du kör Battlefield 4 på. Kör du allt på ULTRA och AA på högsta etc låter det inte alls konstigt att det droppar ner.

Däremot borde din dator alltid vara snabbare i WoW, vid samma grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acardie:

Har tittat på värme utveckling och som de ser ut så ligger cpu på ca 50C och gfx på 60-70C under spelandet.
bios är inte uppdaterat men alla drivisar och andra mjukvaror är det.

Vad kan jag göra för att undersöka saken vidare om grafikkortet tagit smäll av cdläsarens problem.

*cpun är INTE överklockad.

Dra hem Nvidia Experience och dubbelkolla. Testa optimeringsfunktionen för att se om det blir bättre.
Kolla även VRAM usage.
Dra även hem EVGA Precision, för att se hur mycket kortet jobbar. Se om det dippar eller om något strular.

Det skulle vara ifall kortet luktar bränt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

För BF4 som du nämnde så ligger inte felet i din jätteschyssta dator. Spelet är inte bättre. Läste senast en tråd igår i battlelog där man uppmanades gå ner till High för att slippa fps drop. Spelare har testad genom att avfyra ett skott i marken med stridsvagn eller att använda flares på flygplanet. Ultra=fps drop oavsett antal monsterkort. High= inget drop. Detta skedde enligt tråden efter sista patchen. Jag har inte testad själv ännu.
Annars som redan nämnts uppdatera bios, grafikdrivrutiner.

Kommer inte ihåg exakt när jag mätte fps senast på bf4 men jag har exakt samma kort som du och låg på 120-135 fps på test rangen efter lite pillande med tweaks tips på youtube (unpark cores etc). Detta med sämre CPU än vad du har.
Lycka till

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Dubbelposta inte samma ärende i flera sektioner är du snäll

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kan du visa mer i detalj vilka inställningar du kör Battlefield 4 på. Kör du allt på ULTRA och AA på högsta etc låter det inte alls konstigt att det droppar ner.

Däremot borde din dator alltid vara snabbare i WoW, vid samma grafikinställningar.

Jag kör ALLT på Ultra 4xMSAA osv. Alltså, så högt man kan spela.
Ville utmana min dator, verkar som jag gapa efter för mycket (lite ledsen) efter att datorn utan OS kosta mig ca 15000kr i februari.

Skrivet av Pimmp:

För BF4 som du nämnde så ligger inte felet i din jätteschyssta dator. Spelet är inte bättre. Läste senast en tråd igår i battlelog där man uppmanades gå ner till High för att slippa fps drop. Spelare har testad genom att avfyra ett skott i marken med stridsvagn eller att använda flares på flygplanet. Ultra=fps drop oavsett antal monsterkort. High= inget drop. Detta skedde enligt tråden efter sista patchen. Jag har inte testad själv ännu.
Annars som redan nämnts uppdatera bios, grafikdrivrutiner.

Kommer inte ihåg exakt när jag mätte fps senast på bf4 men jag har exakt samma kort som du och låg på 120-135 fps på test rangen efter lite pillande med tweaks tips på youtube (unpark cores etc). Detta med sämre CPU än vad du har.
Lycka till

Jag testade "high" igår och allting flöt på super bra.
Har väl varit för kräsen och önskat för mycket ur min stackars dator.

Skrivet av EyeNEye:

Dra hem Nvidia Experience och dubbelkolla. Testa optimeringsfunktionen för att se om det blir bättre.
Kolla även VRAM usage.
Dra även hem EVGA Precision, för att se hur mycket kortet jobbar. Se om det dippar eller om något strular.

Det skulle vara ifall kortet luktar bränt.

Ska ta hem precision X från EVGA och försöka luska ut vad programmet berättar.

*Note,
Spelade precis igen vidare på campaign och idag flöt de bättre även om de droppade till 48fps emellanåt från 80/90.
Kollade närmre på temp på gfx och såg att den närma sig 75/80 grader vilket jag tyckte var mycket.
Processorn håller sig cool på sina 48C.

Ska luska vidare och återkommer med svar.

Tack för allt gehör *rörd*
Så vackert forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Dubbelposta inte samma ärende i flera sektioner är du snäll

Visste inte var denna tråd hörde hemma. Tar bort denna på en gång!
Tack för upplysning!

*ppedit
Kunde tydligen inte ta bort denna.
Ber om moderator hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du överklockat processorn? Har din polare överklockat sin processor? Fps i WoW beror mycket på processorn. Din fps i BF4 verkar ju rätt normal tycker jag förutom då den droppade till 30 men det verkar varit vid något exceptionellt läge. Ladda ner och kör 3DMark och posta en länk till dina resultat.

http://www.techpowerup.com/downloads/2379/futuremark-3dmark-2013-v1-3-708/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acardie:

Ska ta hem precision X från EVGA och försöka luska ut vad programmet berättar.

*Note,
Spelade precis igen vidare på campaign och idag flöt de bättre även om de droppade till 48fps emellanåt från 80/90.
Kollade närmre på temp på gfx och såg att den närma sig 75/80 grader vilket jag tyckte var mycket.
Processorn håller sig cool på sina 48C.

Ska luska vidare och återkommer med svar.

Tack för allt gehör *rörd*
Så vackert forum!

*Torkar tårar och ger ESD-stöt med fingret*

Kan vara BF4 som strular. Inte kunnat testa alls. Men som Pimmp skriver.

80-90 grader ska inte vara några problem. Ställ temptarget i EVGA Precision X och se hur de presterar. Du kan även ställa fläkten på 100% och lira en stund ifall det är värmen som spökar. Kan ju vara en tempgivare som gett upp

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du överklockat processorn? Har din polare överklockat sin processor? Fps i WoW beror mycket på processorn. Din fps i BF4 verkar ju rätt normal tycker jag förutom då den droppade till 30 men det verkar varit vid något exceptionellt läge. Ladda ner och kör 3DMark och posta en länk till dina resultat.

http://www.techpowerup.com/downloads/2379/futuremark-3dmark-2013-v1-3-708/

Laddar ner detta program as im writing!
Ska testa och återkommer med resultat.
Följ gärna tråden!

Permalänk
Medlem

WoW går inte att maxa utan fps drops oavsett config, 4960x och 3x titan black krävs för att få de där 5-10 fpsen du eftersträvar i wow eller så gör du som alla andra och mixar dig fram i settings tills det slutar droppa i fps utan att grafiken blir dålig

(går förövrigt knappt och se skillnad mellan ultra/high i wow)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

WoW går inte att maxa utan fps drops oavsett config, 4960x och 3x titan black krävs för att få de där 5-10 fpsen du eftersträvar i wow eller så gör du som alla andra och mixar dig fram i settings tills det slutar droppa i fps utan att grafiken blir dålig

(går förövrigt knappt och se skillnad mellan ultra/high i wow)

WoW var inte de egentliga problemet då de verkar vara så himla RNG på fpsen!
Lite av ett lotteri!

Men iaf, lägger nu mitt fokus på BF4 och temps samt 3dmark score och återkommer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Acardie:

Jag kör ALLT på Ultra 4xMSAA osv. Alltså, så högt man kan spela.
Ville utmana min dator, verkar som jag gapa efter för mycket (lite ledsen) efter att datorn utan OS kosta mig ca 15000kr i februari.

Det behöver du två grafikkort för. Stäng av MSAA

Permalänk
Medlem

Ultra i BF4 kräver nästan dubbla kort om du ska köra full sula på allt och ha acceptabel lägsta fps.
Jag kör dubbla 770 kort och har det på High samt tweakat lite annat skit med BF4 Settings Editor.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Passade även på att göra rubriken något tydligare

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Passade även på att göra rubriken något tydligare

Tack för hjälpen, ska inte hända igen.

Här kommer första återkopplingen på 3Dmark!
http://imgur.com/G8PZLAX

Graphics Score
10440

Physics Score
11611

Combined Score
4178

Permalänk
Medlem

Har idag kört Preicision X men undrar hur den fungerar, vilka parametrar ska jag titta på för att se avvikande indikationer?

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter, har nu kört de tänkbara programmen men mitt problem kvarstår.
Får riktiga FPS drops från stabila 80 till 40-45 och nu på "high" settings.

Riktigt tråkigt att datorn inte klarar av detta, måste vara något annat fel?

Permalänk
Medlem

Lättaste är väl om du kör några benchmark för att se så prestandan är som den ska generellt.
Det är lätt att jämföra poäng med andra som har GTX 780 på så sätt vet du om det är något fel i allt eller bara bf4.

Jag kan med säkerhet säga att GTX 780 klarar bf4 i ultra. Jag kör till och med med resolution scale.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Lättaste är väl om du kör några benchmark för att se så prestandan är som den ska generellt.
Det är lätt att jämföra poäng med andra som har GTX 780 på så sätt vet du om det är något fel i allt eller bara bf4.

Jag kan med säkerhet säga att GTX 780 klarar bf4 i ultra. Jag kör till och med med resolution scale.

Samma här, något stämmer inte.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acardie:

Här kommer första återkopplingen på 3Dmark!
http://imgur.com/G8PZLAX

Graphics Score
10440

Physics Score
11611

Combined Score
4178

Någon annan får rätta mig gärna, men 9200 poäng på Firestrike låter rätt rimligt, t.o.m ganska bra för mig. Googla runt lite och hitta andra resultat med 4770K + GTX 780 för att jämföra. Skulle poängen stämma överens så är det väl spelen i sig som är jävliga, inte dina komponenter.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Samma här, något stämmer inte.

Sjukt störigt att BF4 ska strula, fick som sagt 9200 i firestrike vilket verkar helt normalt efter googlat lite.
Svårt att hitta stock-clockspeeds när man googlar.

Dom flesta är klockare med processorn på 4500mhz vs min stock på 3.5ghz.
Vissa av dom har även klockade 780gtx kort.

Men efter att tittat en del så verkar 9200score fullt rimligt att få ut.

Call of duty Ghost fungerar bra på datorn enda jag upplevde som laggade i spelet var "film sekvenserna" :S.

Vad säger ni forum vänner?
Ska man lämna in datorn till något dator firma?
Datorn är som sagt sprittans ny (februari) men köpt i delar från olika återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Kör på High istället... Att köra med allt på Ultra blir bara grötigt.... inte ens snyggt.
Personligen tycker jag att spelet är trevligare med High

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

Kör på High istället... Att köra med allt på Ultra blir bara grötigt.... inte ens snyggt.
Personligen tycker jag att spelet är trevligare med High

Får ju tyvärr samma fps drops på high.
Det är de som är problemet

Något måste vara fel.

Permalänk
Skrivet av Acardie:

Får ju tyvärr samma fps drops på high.
Det är de som är problemet

Något måste vara fel.

Ja det låter konstigt. Jag kör med datorn i sign på High och 1440p (2K) och jag snittar typ 110fps och droppar som mest till 90fps i multiplayer med 64 spelare.
Vad har du GPU-användning i BF? Kör du Win 7 eller win 8? Och vilka temps har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Ja det låter konstigt. Jag kör med datorn i sign på High och 1440p (2K) och jag snittar typ 110fps och droppar som mest till 90fps i multiplayer med 64 spelare.
Vad har du GPU-användning i BF? Kör du Win 7 eller win 8? Och vilka temps har du?

Jag kör win 7 och hur ser jag anvädningen i bf?
tempsen ligger på ca 68-75