Permalänk

hjälp med hemnätverk.

Hej.
Jag har precis fått fiber indraget i huset, och vet inte hur jag ska dra det vidare.
Uttaget sitter i köket på bottenvåningen och jag kan inte dra sladdar,så trådlöst eller liknade är ett måste.
Vill ha 3 uttag/enheter inkopplade i vardagsrummet till htpc'n, blu ray spelaren samt till en digitaltv box.
Vardagsrummet ligger också på bottenvåningen.
Min dator/server står i ett rum på övervåningen,så ett uttag där också.
Har hört att digitaltv via trådlöst funkar dåligt, vet inte om det stämmer.
Det är inga betongväggar mellan däremot ett helkaklat badrum.
Hotplug kräver väl att allt sitter på samms fas?
Det får kosta kan tänka mig upp till 3k. Eller lite mer.
Ngn som vet hur jag ska gå till väga?
Mvh//Martin

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så måste en Homeplug inte sitta på samma fas, dock kan prestandan försämras. Jag tror att det ändå är den bästa lösningen.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du köra trådat på nått ställe, typ "i tvbänken" ?
Ska du ha "kabeltv via fiber" iptv av "playtyp" eller ska du bara nätverksanluta tvn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

I tv bänken funkar trådar.
Bara 3 enheter kan ansluta till nätet.
Tänkte om man ska köra m iptv, verkar mest primärt med sådana paket än att köra med boxer via antenn.
Ska skaffa ett 100/10 eller 100/100 bredband.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns 2 typer av iptv, de som fungerar på "öppna internet" typ Viaplay och de som ligger på ett eget lan separerat via vlan och kopplas till en box i stället för en dator.
De ställer olika krav på utrustningen och det finns trådar om hur man kör Telia via egen utrustning, Asus är tydligen lättkonfade för det.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...
Telia själva erbjuder Ruckus för trådlös iptv.
http://www.telia.se/privat/support/tradlosdigitaltv

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan du dra kablar från avlämningspunkten i köket? För att köra trådlöst kommer inte vara något bra med så många enheter på en sådan bra internet uppkoppling. Det kan vara värt att testa homeplugs också.

Permalänk
Rekordmedlem

En av mina grannar nämnde att de skaffat homeplug för iptv men jag vet inga detaljer om vad det är för enhet de skaffat, de säger att det fungerade väldigt bra sedan de kopplat om faserna så att båda ändarna av homplugglänken ligger på samma fas, det är ju inte helt gratis men alternativet var att dra kabel genom hust till andra våningen och det skulle bli dyrare, nu kostade det drygt 2000kr att fixa det via homeplug.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.