To Raid or not to Raid

Permalänk
Medlem

To Raid or not to Raid

Hej!

Jag har fått hjälp att identifiera och lösa ett problem med en felanvänd NAS i en annan tråd. Men nu börjar jag närma mig ominstallation av den, och undrar lite om jag ska använda spegling, eller bara köra schemalagd backup?

Vad jag förstår är egentligen spegling inte till för att säkra data, utan för att säkra en maximal upptid. Det bryr jag mig inte om, skulle en disk haverera har jag god tid på mig att stoppa i en ny, det är bilder som är viktiga på en hobbynivå jag sparar, men inte mer än så. Att två diskar skulle haverera på den korta tid det tar för mig att köpa en ny, den risken är jag beredd att ta.

Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Alltså, har du backuprutiner du är nöjd med finns det ingen mening med att spegla. Då hade jag hellre pluggat i den andra disken i ett externt chassi och kört ytterligare backup

Permalänk
Medlem

RAID 5

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Backup

RAID är för snabbt, skulle du få virus eller några filer blir korrupta hjälper det inte hur många diskar du än speglar mot då de alla skulle ha samma fel.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en NAS i raid 1 med automatisk backup 1gång/dygn till annan NAS (också raid 1) i annan byggnad + manuell backup minst 1 gång/veckan till extern hd. Man kan aldrig vara tillräckligt säker...

Permalänk
Medlem

Tack allihop. Jag får ju tips här på externt kabinett för backup, vad är vinsten med det i förhållande till att konfigurera min mas så att varje disk är en egen enhet, som jag sedan sätter upp ett automatiskt backup-jobb på? (som körs varje natt eller nåt?)

Tanken är ju att köra backup från Disk1 till Disk2, och om jag behöver mer utrymme i framtiden stoppa i två nya diskar och köra samma där.

Eller tänker jag galet?

Permalänk
Avstängd

Nej du tänker inte galet men du ser heller inte alla risker.

Betänk att du backupar från Disk1 till Disk2 varje natt. På grund av handhavande fel råkar du ta bort en fil du ville haft kvar utan att du inser det - vid nästa backup försvinner filen även från Disk2. Så undvik direkta speglingar.

Det du vill ha här är dagliga backuper där endast ändringar gjorts samt en veckobackup. Du sparar sedan varje vecka i exempelvis 52 veckor. Detta kan med fördel göras över nätverk.

Ett annat scenario: Du får fel på din första hårddisk. Inte jättemycket men så att någon byte här och där förstörs. Den defekta datan kopieras nu direkt till din kopia.

Lösningen här är ett system med felkontroll. Ett FreeNas system i Raidz1, motsvarande raid5, kan vara en enkel och billig lösning men kräver tre diskar. Du bör fortfarande ha backup

Ytterligare ett scenario: Brand/inbrott/strömnedslag och din NAS totalförstörs - båda diskarna borta.

Med ett externt chassi kan du också förvara din data hos exempelvis föräldrar, vänner eller i ett bankfack. Det är enkelt att återställa och du kan synka genom molnet (bankfacket undantaget...).

Allt beror på vilken nivå du känner att du vill ligga på.

Jag personligen kör med Raid6 och fysisk backup i samma lägenhet men också backup på det allra viktigaste i huset. Total lagring är 2x 8x4TB i Raid6, backup är 12x2TB och lagring på extern plats är bara 4TB i ett extern chassi - resten anser jag mig kunna överleva utan.

Permalänk
Medlem

I readynasen vid rätt konfigurering kan du få så att den 1 gång i veckan/månaden rensar backupmålet och annars bara fyllar på. Dvs. du har möjlighet att få tillbaka filer du har raderat om det gått ett backupjobb mellan filens uppkomst och incidenten.

Jag hade ser inte att du har någon fördel till en raid1 eller vad de kallar de i readynas världen

Permalänk
Medlem

Tack igen för fler bra vinklar. Inbrott har jag haft, de tog inte NAS:en...

Jag är nästan färdig med att backa upp all data till två externa diskar för att kunna blåsa NAS:en, så det är dags att ge sig på och få NAS:en som ny. Möjligen återkommer jag med fler frågor då...

Om jag exempelvis vill ha en disk hos min mor som har bra nät hemma, finns det några bra enkla nätverksdiskar ni kan rekommendera? Jag tror inte hon är så sugen på att ha den kopplad till sin dator, så den ska nog helst kunna kopplas direkt på hennes nätverk och gömmas undan.

Tack igen!

Permalänk
Avstängd

Det enklaste är väl att sätta en extern disk direkt i routern om den tillåter det, annars får du sätta upp en nas i miniformat hemma hos henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det enklaste är väl att sätta en extern disk direkt i routern om den tillåter det, annars får du sätta upp en nas i miniformat hemma hos henne.

Ah, just det, hennes Router skulle förstås kunna användas om den har sådana finesser. Jag är osäker, men får kolla upp det. Tack igen!