Permalänk
Medlem

1000 Mbit/s får bara ut 340 Mbit/s

Har i dagsläget 1000/100 lina men får bara ut runt 340Mbit/s, byter jag och kör direkt ifrån väggen får jag ut runt 1000 Mbit/s, har en router som stöder 1000Mbit/s internet så vad kan vara problemet ? Update ? Inställningar ? Andra förslag ?

Routern är en D-Link DIR-850L

Permalänk
Medlem

Svaret på problemet är: D-link
Lösningen: ASUS

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

I mina ögon så är problemet nästan garanterat routern, har aldrig haft en produkt från D-Link som fungerat tillfredställande.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på throughput wan-lan och att ha gigabitportar.

Väldigt få hemma-routrar klarar 1000Mbit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Enligt Prisjakt har din router uppmätts upp till 400Mbit/s i Throughput WAN-LAN. Verkar stämma med dina resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är skillnad på throughput wan-lan och att ha gigabitportar.

Väldigt få hemma-routrar klarar 1000Mbit.

Det här är det enda rätta svaret. Jag har väl också inga superbra erfarenheter av D-Link, men detta är inget märkesproblem utan modell/hårdvaruproblem. De orkar inte översätta datan snabbt nog mellan WAN-NAT.

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view
Där har du en lista över hur snabb throughput du kan få från internet med en bunt olika routrar.

Ps. Av en händelse så ligger en D-Link tvåa där. Ds.

Permalänk
Medlem

Från smallnetbuilder.com

WAN - LAN 910 Mbps
LAN - WAN 907 Mbps
Total Simultaneous 312 Mbps
Maximum Simultaneous Connections 19,705
Firmware Version 1.0.7

Läs hela testet på http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3218...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seiryuu-sama:

Enligt Prisjakt har din router uppmätts upp till 400Mbit/s i Throughput WAN-LAN. Verkar stämma med dina resultat.

Det som är konstigt i så fall är att den spikat 900 ibland men det kanske är någon bugg eller liknande ? För det händer bara en gång per omstart på sin höjd, men då är min fråga vilket är det billigaste alternativet för att få 1000 Mbit/s wan-lan, fixa en switch och ha routern efter ? Eller finns det splitters så jag kan få flera uttag direkt ifrån väggen och kan då köra min main burk på 1000Mbit/s och dom andra via routern ?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1291082
Throughput WAN-LAN 836 Mbit/s

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

Det som är konstigt i så fall är att den spikat 900 ibland men det kanske är någon bugg eller liknande ? För det händer bara en gång per omstart på sin höjd, men då är min fråga vilket är det billigaste alternativet för att få 1000 Mbit/s wan-lan, fixa en switch och ha routern efter ? Eller finns det splitters så jag kan få flera uttag direkt ifrån väggen och kan då köra min main burk på 1000Mbit/s och dom andra via routern ?

Tacksam för svar.

Om du kan få fler IP:n från din ISP (så du kan koppla in fler än en klient direkt på WAN) så är en switch det billigaste alternativet, ja.

Permalänk
Medlem

En ganska billig router som ligger en bit över 900 mb/s i throughoutput vad jag vet.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/154754-n...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

En ganska billig router som ligger en bit över 900 mb/s i throughoutput vad jag vet.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/154754-n...

Enl smallnetbuilder har den "bara" runt 800. Fortfarande bra för priset!

Permalänk
Medlem

Om du sitter med 1Gbit borde du skaffa Pfsense. Om du har en liten dator över, behöver inte vara något märkvärdigt så kan du bara installera pfsense där. Du behöver ett dual nätverkskort som klarar av 1Gbit, det kan du köpa via Ebay för hundringen sen har du all kraft i världen.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Om du kan få fler IP:n från din ISP (så du kan koppla in fler än en klient direkt på WAN) så är en switch det billigaste alternativet, ja.

Men enligt http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3218...

Så ska min router ge ungefär 910 Mbit/s Wan-lan, då är väl 340 verkligen i klenaste laget eller har jag fel ?

Glömde nämna att jag redan har 1 router före min router om det har någon betydelse ?

Den här hastigheten får jag med 1 router inkopplad som är en Zyxel N750.

Permalänk
Medlem

EdgeRouter Lite, klara 1Gbit galant men halvjobbig att konfigurera. Går att köpa i Sverige för ca 1000 kr, ca 700 från utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

EdgeRouter Lite, klara 1Gbit galant men halvjobbig att konfigurera. Går att köpa i Sverige för ca 1000 kr, ca 700 från utlandet.

Men om du kollar posten före får jag ju ut 900 Mbit/s + på en Zyxel N750, då den agerar första router i ledet. Så varför ska jag inte kunna få ut 900 Mbit/s på min D-Link som är andra router i ledet när den ska klara 900 Mbit/s Wan-Lan throughport ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

Men om du kollar posten före får jag ju ut 900 Mbit/s + på en Zyxel N750, då den agerar första router i ledet. Så varför ska jag inte kunna få ut 900 Mbit/s på min D-Link som är andra router i ledet när den ska klara 900 Mbit/s Wan-Lan throughport ?

En annan viktig fråga är varför du kör router på router, skapar bara problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

En annan viktig fråga är varför du kör router på router, skapar bara problem.

Ingen aning varför, är inte så insatt i allt gällande routrar/switchar. Men ska förklara utförligt hur jag har det i dagsläget.

Det finns två hus på gården, huvudhuset + gillestuga eller vad man vill kalla det. i hus nr:1 är internet indraget och där är uttaget för fiber.
efter det sitter main routern i huset (router nr:1) som sedan skickar vidare cirkus 20-40meter via kabel till router nr:2 som står i gillestugan.

I gillestugan finns 2 datorer, 1 server + 1 gaming dator, och massa andra prylar som utnyttjar wifi.

Hur bör jag då konfigurera det så det blir så optimalt som möjligt ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av englundz:

Ingen aning varför, är inte så insatt i allt gällande routrar/switchar. Men ska förklara utförligt hur jag har det i dagsläget.

Det finns två hus på gården, huvudhuset + gillestuga eller vad man vill kalla det. i hus nr:1 är internet indraget och där är uttaget för fiber.
efter det sitter main routern i huset (router nr:1) som sedan skickar vidare cirkus 20-40meter via kabel till router nr:2 som står i gillestugan.

I gillestugan finns 2 datorer, 1 server + 1 gaming dator, och massa andra prylar som utnyttjar wifi.

Hur bör jag då konfigurera det så det blir så optimalt som möjligt ?

Sätt router 2 som accesspunkt istället för router. 2 routrar är som gjort för konflikter

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

Ingen aning varför, är inte så insatt i allt gällande routrar/switchar. Men ska förklara utförligt hur jag har det i dagsläget.

Det finns två hus på gården, huvudhuset + gillestuga eller vad man vill kalla det. i hus nr:1 är internet indraget och där är uttaget för fiber.
efter det sitter main routern i huset (router nr:1) som sedan skickar vidare cirkus 20-40meter via kabel till router nr:2 som står i gillestugan.

I gillestugan finns 2 datorer, 1 server + 1 gaming dator, och massa andra prylar som utnyttjar wifi.

Hur bör jag då konfigurera det så det blir så optimalt som möjligt ?

Router #1 delar ut IPs inom t.ex 192.168.0.0/24 nätet?
Har du router två på ett helt annat nät då?
Vad har du router #två till? Är den bara tänkt som wlan AP och switch?

Låt router #2 göra så lite som möjligt, helst dumma ner den helt så den bara är AP och trådad switch.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Sätt router 2 som accesspunkt istället för router. 2 routrar är som gjort för konflikter

Tack så mycket precis det svaret jag behövde, får nu ut 875 Mbti/s och upp 117 Mbit/s !

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Router #1 delar ut IPs inom t.ex 192.168.0.0/24 nätet?
Har du router två på ett helt annat nät då?
Vad har du router #två till? Är den bara tänkt som wlan AP och switch?

Låt router #2 göra så lite som möjligt, helst dumma ner den helt så den bara är AP och trådad switch.

Kört med router nummer 2 som AP ett tag nu och det är väldigt ostabilt några förslag på vad det kan bero på ?

Får: 404 Not Found

The resource requested could not be found on this server.

Lite då och då :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

Men om du kollar posten före får jag ju ut 900 Mbit/s + på en Zyxel N750, då den agerar första router i ledet. Så varför ska jag inte kunna få ut 900 Mbit/s på min D-Link som är andra router i ledet när den ska klara 900 Mbit/s Wan-Lan throughport ?

Missade den posten, trodde helt enkelt det var det klassiska problemet att routern helt enkelt var för seg. Härligt att det verkar som du fått det att fungera nu.

Edit: Åtminstone hastigheten, har tyvärr inga förslag på lösning på ditt nästa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Medioker mao.. Den har total simultaneous throughput på ~820Mbps min gamla skunkiga D-LINK DIR-857 klarar 1077Mbps.. ~

TP-LINK Archer C7 V2 har högst simultaneous throughput på ~1435Mbps.

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/76-to...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Asus rt-n56u har drygt 1200Mbps, ganska bra med tanke på att den kostar ca 500kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av englundz:

Kört med router nummer 2 som AP ett tag nu och det är väldigt ostabilt några förslag på vad det kan bero på ?

Får: 404 Not Found

The resource requested could not be found on this server.

Lite då och då :/

Har du då konfigurerat om "router 2" så att den bara agerar AP ?
Om den är kopplad som router lär du ha adresseringsproblem i ditt nät pga dubbel NAT och dubbla DHCPservrar i lanet.
Men 850n har trotts det dåliga egenskaper när den ska hantera trafik åt båda hållen samtidigt och lägger du dessutom till adresseringsproblem i lanet så blir det inte direkt bättre om det uppstår paketförluster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.