Flytta Skyrim vid uppdatering av moderkort.

Permalänk

Flytta Skyrim vid uppdatering av moderkort.

Tjena.

Hoppas det finns någon kunnig själ som kan svara på denna säkert enkla fråga.

Jag ska byta moderkort. Jag har i nuläget två hårddiskar som jag tänkt använda till det nya moderkortet. C: som systemdisk och E: där jag har min Steam katalog inklusive min Skyrim katalog.

Då jag buter moderkort så måste jag ju formatera systemdisken, frågan är hur jag är tvungen att behandla E:. Jag vill ju väldigt gärna ta med mig min Skyrim katalog och mina sparade spel.

Vad som bör tilläggas är att mitt Skyrim är ganska kraftigt moddat och jag vill bespara mig huvudvärken med att installera alla moddar på nytt och få allt att fungera.

Frågan är kan jag ta med mig E: till mitt nya moderkort utan att formatera den. Eller kan jag bara flytta Skyrim katalogen till en extern disk, formatera E:, installera Skyrim på nytt och sedan bara flytta tillbaka min Skyrim katalog till den nya fräscha nyformaterade E:

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Medlem

Vill du inte formatera E så behöver du inte det. Allt kommer fungera som innan. Bara att starta Steam efter du installerat om OS så borde det fungera som det ska. Alla moddar och så borde vara kvar efteråt. Möjligt problem blir om du har Nexus Mod Manager t.ex insllerat på C eller nåt, så kanske inte moddarna kommer gå att avinstallera/installera om etc.

Permalänk
Avstängd

Om du inte kör ett uråldrigt operativsystem, XP eller tidigare, så behöver du inte formatera operativsystemet vid ett moderkortsbyte idag. På sin höjd behöver du köra en reparation av Windows men mer än så ska inte behövas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Om du inte kör ett uråldrigt operativsystem, XP eller tidigare, så behöver du inte formatera operativsystemet vid ett moderkortsbyte idag. På sin höjd behöver du köra en reparation av Windows men mer än så ska inte behövas!

Problemet är väl ofta ifall det ligger drivrutiner kvar för det gamla moderkortet och rör runt. En ominstallation kan även vara väldigt skönt, att "börja om från början"

Permalänk

Jag kör ett 64 bit Win 7.

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse10000:

Frågan är kan jag ta med mig E: till mitt nya moderkort utan att formatera den. Eller kan jag bara flytta Skyrim katalogen till en extern disk, formatera E:, installera Skyrim på nytt och sedan bara flytta tillbaka min Skyrim katalog till den nya fräscha nyformaterade E:

Jag skulla göra precis så.

Kom bara ihåg att det ligger ett par filer på c disken som kan ha blivit ändrade av allt moddande också. Jag tänker på .ini filerna.

Sedan vet jag inte om steam kan spöka på något sätt.... men det är väl bara att testa. gör back-up så borde det ju gå att fixa.

Permalänk
Medlem

Han måste väl installera steam på E:, inte sant?

EDIT: Glöm vad jag skrev.. såg svaret..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk

Nu är det gjort.

För den som vill göra något liknande i framtiden, här är hur jag gjorde:

Jag gjorde en backup på hela min Skyrim game folder samt på Skyrimfoldern i dokument som innehåller .ini filerna.

Jag formaterade C: och installerade sedan Steam på C:

Jag installerade sedan Skyrim på E:

Till sist klistrade jag bara in min Skyrimfolder backup på rätt ställe på E: och likadant med Skyrimfoldern innehållandes .ini filerna i dokument mappen på C:

Nämnas bör att jag har ca 80 moddar installerade. Jag installerade slutligen Nexus mod manager på C: och alla moddar dök då upp i managern.

Allt fungerar nu klockrent.

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Medlem

För att göra det ännu smidigare till framtiden kan du skapa Mina Dokument mappen på E: och flytta den som ligger på C: till den nya så behöver du inte göra backup på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Om du inte kör ett uråldrigt operativsystem, XP eller tidigare, så behöver du inte formatera operativsystemet vid ett moderkortsbyte idag. På sin höjd behöver du köra en reparation av Windows men mer än så ska inte behövas!

Helt fel. Du KANSKE kan få igång datorn, men det kommer leda till mängder av problem. Korrupta drivrutiner, krockar av drivrutiner osv osv. Oftast blir det blåskärm när du försöker starta.

Byter man moderkort ska man ALLTID ominstallera OS helt och hållet, enda undantaget är om du byter mellan två extremt lika moderkort (exempel: Asus x99-S till Asus x99 Deluxe), men även då kommer du få problem. Bäst är alltid en formatering.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional