FreeNAS eller Netgear ReadyNAS RN10400?

Permalänk
Medlem

FreeNAS eller Netgear ReadyNAS RN10400?

Behöver hjälp att välja NAS! Jag har just byggt om min stationära för att den skulle bli tystare. Tyvärr så lever mina 5 mekaniska diskar om som tusan, värre än jag kunnat tro. Fick ju dock lite delar över vid bygget, så jag tänkte att jag kan bygga mig en till maskin, installera FreeNAS och ställa den i ett annat rum.

En bekant sade dock att det inte är värt besväret att bygga själv, då det är så mycket mindre bekymmer med en färdigbyggd dedikerad maskin.

Så hur ska jag göra? Det jag skulle behöva köpa för att bygga själv är:

Med frakt ~1300kr. Alternativet, som jag tycker verkar prisvärt (rätta mig gärna), är en Netgear ReadyNAS RN10400. Då behöver jag dock också en ny disk då jag nu har fem diskar och det bara rymms fyra:

Summan blir då ca 3000 kr.

Min fråga: Är det värt 1700 kronor extra för att få en färdig NAS som är enklare att använda? Skulle då också byta ut tre gamla diskar mot en ny, vore kanske tryggt. All data från diskarna skulle strömmas till min och fästmöns PC, ingen användning direkt till TV eller något sådant.

Stort tack för tips!
/joar

EDIT: Förutom de saker jag behöver köpa så har jag redan moderkort och nätagg, samt ett gammalt GTX 560 om det skulle behövas.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Personligen så gillar jag att bygga, halva nöjet. Pris för motsvarande färdigbyggda är oftast mycket högre för likvärdig prestanda.
Att en färdigbyggd skulle vara lättare att använda beror nog mycket på till vad du kommer att använda den till.

Synologics mjukvara har jag sett går att använda till egenbyggda maskiner så det är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Personligen så gillar jag att bygga, halva nöjet. Pris för motsvarande färdigbyggda är oftast mycket högre för likvärdig prestanda.
Att en färdigbyggd skulle vara lättare att använda beror nog mycket på till vad du kommer att använda den till.

Synologics mjukvara har jag sett går att använda till egenbyggda maskiner så det är ett alternativ.

Förvisso roligt att bygga, och mer ekonomiskt... Så hur väl fungerar FreeNAS egentligen? Och är Synologics mjukvara enkel att installera/ställa in? Om du har några länkar till trådar där sådant beskrivs till en nykomling på området så vore det tacksamt.

Användningsområde kommer som sagt bara vara att få iväg hårddiskarna från arbetsplatsen lite - så det blir ffa stora bilder och filmer, ingen streaming/plex odyl.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||