Permalänk

Jag köpte år 1: Acer 3820TG (nypris 10k). Ultrabooken var här, den var liten smidig och kraftfull. Den fungerade finfint till studier och jag kunde spela på den när jag kom hem. Jag sålde min stationära. Den fungerade bra och den fungerar än idag (nu 4,5 år senare).

Fördel: Windows, kunde spela på den, liten och smidig.
Nackdel: Batteritiden var inte riktigt som lovat 8h (snarare 6, vilket förvisso var mycket mer än kompisarna som hade max 3h). Detta är något som händer ofta med vanlig PC, det utlovas efter "optimala förhållanden.

Efter 3,5 år med denna krashade min hårddisk. Jag var tvungen att köpa en ny dator, jag orkade inte byta hårddisk - vilket jag ångrar i efterhand (endast på grund av att jag kunnat spara en hel del pengar). Jag köpte en macbook pro istället. Från dagen jag köpte den till idag har jag inte ångrat det köpet. Det var aldrig några problem att sitta i sträck 8h utan laddare. Allt gick smidigt i ett snyggt OS. JAG är en svag själ för design och känsla, något en "vanlig pc" inte kommer nära en mac i. Jag betalade överpris, javisst. Men jag blev också nöjd.

Idag är jag klar med studierna och har haft min mac i 1 år.
Jag har satt i en ny hårddisk i Acern och sålt den till en kompis som är nöjd.
Macen används sällan, eftersom jag nu inte använder laptop annat än när jag är på resande fot. Har stationär hemma igen.

Vad är min sammanfattning?
Jag vet inte. Jag har varit otroligt nöjd med båda. Jag vet inte om min kärlek till Acern vill säga att den var bättre än den egentligen var. Jag vet heller inte om jag talar upp macen med lovord bara för att det kändes som ett så jävla bra köp, man måste ju rättfärdiga sitt dyra inköp menar jag.

Edit: och nu när jag skrivit detta långa inlägg kommer jag fram till att jag svarat i onödan. Dumma mig. Läs tråden INNAN du skriver.

Edit igen: Gött med en surface. Jag tror det är en bra studielösning! Må den hålla länge och bli din trogne vän, som min Acer blev

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av dattuz:

Tack för era svar!

Det blev en SP3 just för att jag inte ägt någon laptop tidigare och tycker inte touchpaden är dålig. Ja den är sämre än MBs touchpads, men jag tycker verkligen att touchen och win8.1 väger upp och vinner över MBs touchpads.
Sjukt trevlig liten sak med pennan som är helt magisk och enkel att använda ihop med OneNote.

Om du är student och funderar på en laptop ska du absolut ha en SP3, allra helst om du inte har någon platta heller.
Bra skärm
Win 8
Tyst
Lätt som fan
Smidig på alla sätt

Om du använder denna som en dator hemma eller liknande skulle jag nog inte rekommendera den då du förmodligen inte använder dess fulla potential!

Berätta gärna om hur du tycker att SP3an fungerar som laptop ersättare när du har använt den ett tag. Har själv varit sugen på en SP3 till skolan men har avvaktat lite p.g.a priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DR33M:

Berätta gärna om hur du tycker att SP3an fungerar som laptop ersättare när du har använt den ett tag. Har själv varit sugen på en SP3 till skolan men har avvaktat lite p.g.a priset.

Jag har använt den på typ tre fyra föreläsningar. Hittils:
Positivt:
1.Att windows 8 gör att jag SMIDIGT kan lägga fönster bredvid varandra, såsom ljudinspelaren och word.
2.Det går jävligt fort att starta upp den
3.Touchen. Knivskarp.
4.Tangentbordet är känsligt och bra och jag får en bra känsla när jag skriver.
5.Skärmen är stor, jag trodde jag skulle tycka att den var liten, men det tycker jag verkligen inte.
6.Den är löjligt lätt att bära.
7.Ljudet. Det finns ju ingen bas, men det är ett klart och fint ljud. bästa jag hört från en laptop, iofs säger inte det så mycket.
8.Skärmen och dess upplösning.
9.Studentrabatt på windows store

Negativt:
1.Trackpaden har mer att önska, men jag stör mig inte jättemycket på den eftersom jag använder touchen så pass mycket.
2.Jag har inte lyckats enkelt och smidigt hitta ett moment där pennan gör sig. Men jag tror att det är för att jag inte använt den så mycket än. Jag har testat pennan och den är jävligt känslig och det är nästan som att skriva på ett papper, eller så nära man kan komma på en platta.. inget lagg..
3.Tangentbordet kopplar inte alltid in sig när man plockat bort det och satt dit det igen. Men antingen startar man om eller så väntar man lite så fungerar det. No big deal for me.
4.Wifi:et vet jag inte om jag ska ta upp, men ibland försvinner nätverken och jag kan inte hitta dem. Det har hänt två gånger av typ 6-7 gånger, jag vet inte om det kommer fortsätta, men det går bättre och bättre upplever jag. Det enda jag gör är ju då att starta om, vilket tar typ 10-20 sekunder sen är jag up and running igen.

Har man funderat på att köpa en laptop ser jag ingen anledning att tveka. Jag kollade otroligt grundligt innan jag köpte min SP3 och jag är verkligen inte besviken. Jag trodde jag skulle ha väldigt svårt att anpassa mig då jag ej är överdrivet van vid varken laptop eller platta. Trots det så fann jag det sjukt smidigt och enkelt att applicera vad min SP3 har att erbjuda på de saker jag innan tänkte använda den till. Det är till och med så att jag upptäcker nya saker hela tiden som jag verkligen gillar med windows 8 och hur väl sp3 och windows samspelar.

Hope this helps for now.

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.