(Solved! - Tack!) TV overscan med Nvidia, hur bäst lösa?

Permalänk
Medlem

(Solved! - Tack!) TV overscan med Nvidia, hur bäst lösa?

Hade tidigare ett Radeon-kort. Med det och catalyst control center var TV:n snarare underscanned, alltså att bilden var mindre än TV:ns skärm. I CCC kunde jag smidigt förstora bilden så att den satt perfekt och i native upplösningen på 1080p. Jag bytte nyligen till the geforce 970 och då var TV:ns bild istället för stor, och den enda lösningen jag kan hitta i Nvidia Control Panel är "Adjust desktop size and position">Size>Resize, varpå den faktiska upplösningen sänks till 1842x1036 så att den passar inom ramen. Att upplösningen är inkorrekt på TV:n syns tydligt, skärpan jämfört med 1080p i rätt storlek är stor.

Kan jag göra det på något bättre sätt?

TV:n är Philips 32PFL3605H. Kopplad med HDMI. Fjärren är söndertuggad. Kan inte komma åt några avancerade inställningar med knapparna, sunkigt nog. Sådant gick givetvis att nå med fjärren när den var intakt. Hoppas undvika köp av ny fjärr för 3-400.

Tack på förhand för tips, hoppas att beskrivningen är duglig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av groznij:

Hade tidigare ett Radeon-kort. Med det och catalyst control center var TV:n snarare underscanned, alltså att bilden var mindre än TV:ns skärm. I CCC kunde jag smidigt förstora bilden så att den satt perfekt och i native upplösningen på 1080p. Jag bytte nyligen till the geforce 970 och då var TV:ns bild istället för stor, och den enda lösningen jag kan hitta i Nvidia Control Panel är "Adjust desktop size and position">Size>Resize, varpå den faktiska upplösningen sänks till 1842x1036 så att den passar inom ramen. Att upplösningen är inkorrekt på TV:n syns tydligt, skärpan jämfört med 1080p i rätt storlek är stor.

Kan jag göra det på något bättre sätt?

Tack på förhand för tips, hoppas att beskrivningen är duglig!

byt format med kontrollen till teven? borde finnas pixel eller något om teven klarar det?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺

Såvida inte TV:n är hopplöst gammal sju, åtta år eller en riktig snik-import, så lär tillverkaren följa HD Ready 1080p-licensen och då måste en 1920x1080-TV kunna återge 1080p 1:1 pixelmappat.

Det kluriga är endast att finna var du ändrar detta i TV:n.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Borde kanske nämnt att fjärren är lätt uppäten av vilda bestar. Hoppades kunna undvika att köpa en ny för 3-400.

Permalänk
Medlem

Det är inte så lätt att du kan lägga till rätt upplösning i drivrutinerna?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av groznij:

Tackar för svar. Borde kanske nämnt att fjärren är lätt uppäten av vilda bestar. Hoppades kunna undvika att köpa en ny för 3-400.

Du bör ändå kunna komma åt menyerna mha knappar direkt på TVn. Märke, modell?

Skrivet av SCORPIUS:

Det är inte så lätt att du kan lägga till rätt upplösning i drivrutinerna?

Rätt upplösning lär redan finnas i drivrutinerna, om det inte är nån obskyr icke standard TV, vilket förefaller otroligt. Problemet är troligast att TVn står i default 16:9-läge vilket innebär automatisk overscan pga kompatibilitet med äldre analog sändningsstandard.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är inte så lätt att du kan lägga till rätt upplösning i drivrutinerna?

Poängen är väl att jag ha vill ha 1920x1080 men i rätt storlek på TV:n? Upplösningen finns att välja såklart, men får inte plats i rutan för nuvarande.

Skrivet av videfix:

Du bör ändå kunna komma åt menyerna mha knappar direkt på TVn. Märke, modell?

Rätt upplösning lär redan finnas i drivrutinerna, om det inte är nån obskyr icke standard TV, vilket förefaller otroligt. Problemet är troligast att TVn står i default 16:9-läge vilket innebär automatisk overscan pga kompatibilitet med äldre analog sändningsstandard.

TV:n är Philips 32PFL3605H. Kopplad med HDMI. Kan inte komma åt några avancerade inställningar med knapparna, sunkigt nog. Sådant gick givetvis att nå med fjärren när den var intakt.

Tackar igen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av groznij:

Poängen är väl att jag ha vill ha 1920x1080 men i rätt storlek på TV:n? Upplösningen finns att välja såklart, men får inte plats i rutan för nuvarande.

TV:n är Philips 32PFL3605H. Kopplad med HDMI. Kan inte komma åt några avancerade inställningar med knapparna, sunkigt nog. Sådant gick givetvis att nå med fjärren när den var intakt.

Tackar igen!

Då får du nog krypa till korset och skaffa ny fjärrkontroll. Finns universal på Kjell&Co från 99.90.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fjarrko...

Står i info om fjärren att en extra enhet behövs för programmering. Den behövs dock bara om ingen av de inbyggda koderna fungerar. För philips TV har den 28 olika koduppsättningar så nån av dem borde fungera.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Bildexpert 📺

En del philipsmodeller kan endast ändra/stänga av overscan via fjärrkontrollen - samma knapp som där du växlar mellan 4:3, 16:9 etc. till ett läge som brukar kallas "ej skalförändrad". Men ta en titt i menyerna, ibland finns alternativet där. Du bör även kunna ställa Philipsen i ett datorläge som också ordnar detta.

Permalänk
Medlem

Får anse problemet löst. Får köpa en universalfjärr vid första bästa tillfälle.

Tack allihopa för svar!