Server, Hyper-V. Ca 5 Virtuella Burkar

Permalänk
Medlem

Server, Hyper-V. Ca 5 Virtuella Burkar

Hej

Tänkte höra med er som är lite mer Guru på detta än vad jag kommer att bli.
Jag har tankarna att köpa en liten server och köra Virtuella burkar.
Det är inga monster virtuella som skall köras utan mer jag som vill lära mig sätta up AD, Exchange och klienter som är sammanhängande till dessa.
Samt ha en virtuell burk för FTP/TS server, Köra en hemsida/forum och liknande.

Vad för typ av hårdvara skulle ni rekommendera?
Tänkte köpa en tidig julklapp till mig själv

Tänkte mig spendera 5kish. Om det behövs mer så får jag klämma lite mer i plånboken.

Ifall mer info behövs så säg gärna till

Permalänk
Medlem

Hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/HP_ProLiant_MicroServer_Gen8_...

Sitter själv med samma maskin fast med mer disk och lite kraftfullare processor. Kör AD, Exchange, IIS och filserver på den, fungerar riktigt bra. Hyper-V Server 2012 R2 i botten.

Permalänk
Medlem

Kan slå vad att prylarna i annonsen kommer från ett utbildningsföretag på l:s geek week i höstas.

Permalänk
Medlem

Den ska nog räcka. I synnerhet om du ger den en SSD att köra de virtuella maskinerna från.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Har tittat på den förr, Dock blev lite osäker
har en 480 ssd liggandes just nu så kommer nog köra därifrån.
Men kommer denna hålla för mitt ändamål? kan ju alltid uppgradera minnen samt CPU lite senare om det inte skulle räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0kk:

Har tittat på den förr, Dock blev lite osäker
har en 480 ssd liggandes just nu så kommer nog köra därifrån.
Men kommer denna hålla för mitt ändamål? kan ju alltid uppgradera minnen samt CPU lite senare om det inte skulle räcka.

Till labb duger den fint, lite trist att det bara är 2 kärnor och ingen Hyper-Threading men som sagt det går ju att uppgradera om man tycker det går segt. Sitter en Intel Xeon E3-1230 V2 i min och den tuggar på riktigt bra. 16 GB minne är dock max men utifrån vad du beskriver tror jag inte du behöver mer.

Permalänk
Medlem

Tack för snabb feedback Lutar åt en sådan till och börja med.

Permalänk
Medlem

Jag körde förvisso med Hmailserver istället för exchange men jag hade DC, filserver, mailserver, webserver, brandvägg och en klient snurrandes i hyper-v och den maskinen hadde 8 gb minne totalt .... Dessutom utan SSD men då var uppstartstiderna lite väl långa

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera den som länkades - precis införskattat mig en Gen8 microserver via jobbet.
Uppgraderade cpun till Intel Xeon E3-1265V2, 16GB minne och kommer ha 4x4TB WD Red i Raid 10 på den och en 500GB SSD.
Kör ESXI på inbyggd SD kortläsare på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekomendera att köra OS diskarna på SSD, mycket trevlig upplevelse, sen kan du köra lagring osv på vanlig HDD.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag tror du kommer känna dig trångbodd med 16gb ram. Exchange käkar 8gb, hyper-v 1gb, varje Windows server klient vill man tilldela 2gb var

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tror du kommer känna dig trångbodd med 16gb ram. Exchange käkar 8gb, hyper-v 1gb, varje Windows server klient vill man tilldela 2gb var

Håller inte alls med. Tror TS kan räkna med 0.5-1gb per windows server och kanske 4gb för exchangen. Tar för givet att TS kommer köra core-maskiner och finns ingen anledning att logga in på en servern och låta ett GUI suga stora mängder ram. Plus så tror jag inte TS har några användarlaster som en "riktig" miljö har.

PS, i Hyper-V kör vi med dynamiskt minne där minimum är satt till 256. och startup på 512mb. Maximum sätter man ganska högt och ser ifall det tas upp mycket minne. Denna gräns ändrar man sedan beroende på last. Skulle du ha någon applikation som blir ledsen ifall det inte finns tillräckligt med ram kan du höja startup till den tillåtna gränsen och sedan låta din gäst "frigöra" minne.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""